Gå til innhold

16 åring på hybel. Hva bidrar man med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

16 åringen flytter på hybel før skolestart. Hun får borteboerstipend på ca 5700,- pr mnd av Lånekassen. 

Hun flytter ca 2 timer bort, og skal bo sammen med en venninne. 
Jeg blir usikker på hvor mye, og eller hvordan vi kan hjelpe henne pr måned. 

Hva hadde dere dekket som foreldre til en hybelboer? 

Anonymkode: e6ed7...e5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt dere dekker hjemme minus borteboerstipendet? Dere har jo forsørgeransvar for henne fremdeles.

Anonymkode: 282da...bee

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor mye har hun i husleie?

Anonymkode: 26af6...3b9

• Liker 2
Skrevet

Hva koster hybelen da? Dere må i alle fall sørge for penger til mat og husholdningsting (rundt 3000 i måneden er ikke urealistisk), telefon og trening osv. Ut over det kommer an på hva som er nødvendig for akkurat denne 16-åringen. 

Anonymkode: cec48...986

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok dekket husleie, og mat (om det er Oda eller liknende i nærheten av der hun skal bo, hadde jeg betalt det en gang per uke). 
Hadde også betalt kollektivt, mobil og forsikringer.

Anonymkode: 6c43e...48c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

16 åringen flytter på hybel før skolestart. Hun får borteboerstipend på ca 5700,- pr mnd av Lånekassen. 

Dere har forsørgeransvar ut videregående, uten at det nødvendigvis betyr at ungdommen skal leve ett liv i sus og dus.

Dere må se på hva hybelen koster, og hvor mye hun/han trenger.

Det er ulikt hvor flinke de er på å disponere penger i den alderen og. Hvor langt det er hjem osv. 

Noen drar hjem i alle helger første året - og foreldre sender middagsmat med de for uka.

Andre lar ungdommen disponere et beløp fritt, andre igjen vippser en fast sum til mat hver dag (fordi ungdommen slumser bort pengene).

Ungdommen har jo bodd hjemme til nå, så dere er nok den som best kan si noe om hvor mye mat ungdommen trenger i løpet av en dag - og hva det beløper seg til.

Ellers så må dere jo dekke ting som dere ellers ville dekt frem til ungdommen er ferdig med skolen.

Anonymkode: 8a9ea...ee5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når hun er 16. år så får hun barnetrygd til hun er 18. Den summen skal hun og ikke du ha. Får du barnebidrag eller andre økonomiske goder for henne? Da skal hun også ha dette utbetalt til seg selv. Du har forsørgeransvar inntil hun er ferdig på vgs.

Hva koster det i dag å ha en ungdom boende hjemme? Med mat, strøm, og andre utgifter? Sett opp et regnestykke på den summen. Så setter du opp et regnestykke på hva hun vil ha av utgifter der hun bor/skal bo. Hun slutter f.eks. Ikke å spise eller bruke strøm selv om hun er på egen hybel. 

En annen sak, er hun hjemme på helgebesøk så er det en god handling å sende med ungdommen ferdiglaget middagsmat for en dag eller tre. 

Anonymkode: 27b34...534

• Liker 2
Skrevet

Vi dekket husleie. 

Vår var hjemme stort sett hver helg, særlig i starten, så da sendte vi alltid med nybakt brød søndag kveld, samt handlet inn hvis hun trengte litt hygieneartikler også videre. 

Ellers stod hun for mat og underholdning selv. Hun ble litt skrapa mot slutten av måneden på VG1 og ringte da hjem for å få ekstra på Vipps, og det var helt ok, for det er jo en læringskurve på disse tingene, samtidig så tenkte jeg også at det var fint å lære å disponere penger selv i løpet av en hel måned, særlig siden budsjettet ble strammere da hun flyttet enda lengre vekk for å studere tre år senere. 

Anonymkode: 8db7a...b8b

• Liker 4
Skrevet

Borteboerstipendet skal dekke deler av merutgifter ved å bo på hybel. Resten skal dere fortsatt dekke. Ta utgangspunkt i SIFOs budsjett. Mat, boutgifter, fritidsaktiviteter, reiseutgifter, lommepenger osv.

Anonymkode: e01b1...3f1

• Liker 1
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor mye ungdommen må ut med i lei

Men hos vennina til sønnen her så var leie 6500kr i mnd da var strøm, tv og internet med i leia. Fikk frokost på skolen for det var opplegg skolen hadde for bortebane. Der fikk ungdommen 700kr i uka til mat og evnt andre ting. Noen ganger fikk ho litt ekstra hvis det var noe spesielt tur med skolen osv. Foreldrene betalte det på husleia som stipendet ikke dekte.

Anonymkode: d64fc...28a

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dere er hennes foreldre og skal forsørge henne. Så da blir det å dekke det som borteboerstipendet ikke er tilstrekkelig til å dekke av husleie, mat/husholdningsartikler, transport, mobil, evnt forsikring av innbo, skolematerialer osv. Og så fremt hun ikke klarer å få seg en liten jobb i kassen på en matbuikk eller lignende, så må hun få noe til fritiden sin. 

En løsning er å opprette en egen konto for henne i nettbanken som dere også har tilgang til. Der også stipendet går inn. Så kan dere følge med på hva pengene går til (tenker at lommepenger/fritidspenger går utenom). Ser dere at forbruket er fornuftig, så er alt ok. Ser dere at det blir for mye eller for lite, så reguleres det.

Anonymkode: 77c07...227

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvor mye hun trenger. Hva er husleia på? Kan hun gå eller sykle til skolen, eller er hun avhengig av kollektivtrafikk? Hva estimerer dere strømregningen til? Så kommer telefon, trening, hobby, skolesaker, mat, husholdningsartikler osv.

Foreslår at du setter deg ned med ungdommen og går gjennom hva slags utgifter hun kommer til å ha, og så lager et budsjett sammen. Det vil for det første gjøre det enklere for deg å finne ut av hvor stort tilskudd hun trenger, for det andre vil det være veldig god opplæring for henne i personlig økonomi. Altså at hun har et visst beløp hun må disponere selv, og at det må dekke det meste hun trenger. La henne gjerne sette av noe til sparing. Så kan dere heller justere etter hvert ved behov.

• Liker 2
Skrevet

Hybelen er 4000 pr mnd. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt dere dekker hjemme minus borteboerstipendet? Dere har jo forsørgeransvar for henne fremdeles.

Selvfølgelig har vi forsørgeransvar for henne. Spørsmålet var jo ikke OM vi skulle hjelpe, men best hvordan. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere har 100% forsørgeransvar ut videregående. Så da dekker dere der hun trenger i livsopphold etc ÷ stipendet. 

Hva hun trenger er jo helt individuelt. Sett opp et budsjett sammen med henne, slik at hun kan lære seg å ha litt kontroll, følge med på hva hun bruker penger på - og hva dere skal bidra med etc. 

Anonymkode: 4de0e...250

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig har vi forsørgeransvar for henne. Spørsmålet var jo ikke OM vi skulle hjelpe, men best hvordan. 

Bruk sifo sitt budsjett f.eks. ellers må dere bare se det an de første månedene og finne noe som fungerer for dere. Forslaget om en konto dere også har tilgang til var jo en god ide.

Skrevet

Lær henne for all del at kredittkort ikke er løsningen når pengene tar slutt før nye kommer inn. 
Hun før jo ikke kredittkort før hun er 18. men den lærdommen mangler mange unge hjemmefra. 

Anonymkode: 27b34...534

• Liker 2
Skrevet

Når jeg var 16 så dekket jeg selv hybel med stipendet mitt. Mamma og pappa betalte strøm, mobil og hesten min. 

I tillegg fikk jeg det jeg trengte av klær og utstyr (men aldri overdådig siden jeg hadde hest). I tillegg kom de innom ca en dag i uken med et par poser med matvarer. Skjønner jo at dette ikke går når din datter bor 2 timer unna TS, men kanskje du f.eks kan bestille gjennom Oda eller Meny?

Jeg fikk også noen hundrelapper i uken i lommepenger. Etter at husleie var betalt og inkludert lommepengene så hadde jeg et par tusenlapper i mnd til kino, shopping, gatekjøkkenmat og andre ting man gjerne bruker penger på på fritiden når man er ung :) 

Anonymkode: 2a636...a95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville bidratt med mobilregning, ost, mykt toalettpapir, snacks som koster ekstra, påfylling av kjøleskapet i ny og ne. 

Anonymkode: 46ebc...aad

• Liker 1
Skrevet

Min fikk resten av utgifter til hybel.

Månedskort bussen

1000 kr uka.

Anonymkode: 135a9...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...