Gå til innhold

Periodontitt - erfaringer med dyprens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min forlovede har periodontitt pga røyking. Han ble rådet til å ta det de kalte en «dyprens» nede i tannfestet. 

gjør en vanlig tannlege dette? Er det smertefullt under selve behandlingen eller etterpå? Han er ganske pysete når det kommer til tannlege, derfor han ikke har oppdaget det tidligere. 

hva pleier slikt koste? 

Anonymkode: 956a4...b9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler egentlig at han stiller disse spørsmålene til tannlegen. 

Jeg tar rens hos tannlegen hver tredje/fjerde måned av samme årsak (ikke røykingen, da), det koster bare rundt 500 kroner hver gang. Synes ikke det er vondt. 

Har man periodontitt får man redusert betaling hos tannlegen. 

Anonymkode: dc7cc...eca

• Liker 1
Skrevet

Jeg har periodontitt som holder seg stabil på 15. året eller så. Går til tannkjøttspesialist og tar dyprens 1 gang i året hos henne (koster ca 1500,- når ikke frikort). Går til vanlig tannlege også 1 gang i året for kontroll, bilder og «vanlig» rens.

Anonymkode: c757c...3f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min forlovede har periodontitt pga røyking. Han ble rådet til å ta det de kalte en «dyprens» nede i tannfestet. 

gjør en vanlig tannlege dette? Er det smertefullt under selve behandlingen eller etterpå? Han er ganske pysete når det kommer til tannlege, derfor han ikke har oppdaget det tidligere. 

hva pleier slikt koste? 

Periodontitt pga røyking? Hvor har han fått den diagnosesammenhengen fra?

Da skulle jo all røyk ha vært forbudt for lenge siden. 

Anonymkode: c7950...35c

• Liker 1
Skrevet

Tannlegen. Hun sa det var fordi han røyker og at han må slutte for å stoppe videre skade, og sa også at om han reduserer til under 4 sigaretter om dagen vil det være godt nok. Jeg var med inn og hørte dette jeg også. Han hadde ikke vært hos tannlege på mange år. Hun sa han pusser bra, han hadde ingen hull eller lignende. 

stemmer det altså ikke at røyking kan forårsake dette? 

Skrevet

Periodontitt pga røyking? Hvor har han fått den diagnosesammenhengen fra?

Da skulle jo all røyk ha vært forbudt for lenge siden. 

Det er en kjent sammenheng, altså. Det samme som lungekreft, kols og hjertesykdommer. Og leversvikt, demens og hjerte-/karsykdommer har en klar sammenheng med alkohol, som heller ikke er forbudt. Sjokkerende, ikke sant?

Anonymkode: 101a8...984

• Liker 3
Skrevet

Har periodontitt 4 steder og ellers kronisk gingivitt. Renser hver tredje måned og måler lommer hver 6. Måned. Går til spesialist og betaler 2000-2500 per gang i egenandel. Det er hovedsaklig bedøvelsen jeg betaler samt hygienetillegg og slikt, ellers betaler staten resten. Staten betaler ca 5000 av hele den regningen. Jeg må ha bedøvelse i hele munnen for å gjennomføre både måling av lommer og rens.

Anonymkode: b7f97...2c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en kjent sammenheng, altså. Det samme som lungekreft, kols og hjertesykdommer. Og leversvikt, demens og hjerte-/karsykdommer har en klar sammenheng med alkohol, som heller ikke er forbudt. Sjokkerende, ikke sant?

Folk som ikke røyker får både periodontitt, lungekreft, kols og hjertesykdommer. Resten av regla di får også folk som ikke rører alkohol. Mest sjokkerende er det faktisk at du påstår det du gjør, stigmatiserende er det og at du sprer slikt på nettet, fordi de sykdommene du lister opp kan skyldes genetikk og miljøpåvirkning/arbeidsforhold m.m. og dermed gir folk flest et feilt inntrykk av folk som verken røyker eller drikker alkohol, men samtidig har sykdommer du lister opp. 

Periodontitt og røyking er uheldig, men folk får periodontitt også uten å ha nytt tobakk. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Folk som ikke røyker får både periodontitt, lungekreft, kols og hjertesykdommer. Resten av regla di får også folk som ikke rører alkohol. Mest sjokkerende er det faktisk at du påstår det du gjør, stigmatiserende er det og at du sprer slikt på nettet, fordi de sykdommene du lister opp kan skyldes genetikk og miljøpåvirkning/arbeidsforhold m.m. og dermed gir folk flest et feilt inntrykk av folk som verken røyker eller drikker alkohol, men samtidig har sykdommer du lister opp. 

Periodontitt og røyking er uheldig, men folk får periodontitt også uten å ha nytt tobakk. 

Men du er enig i at sjansen for å få disse tingene øker veldig ved røyking? Eller, hvorfor tror du at det står digre advarsler på røykpakkene, da? For å stigmatisere de som røyker?

Herregud, jeg håper du tuller!

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke meningen å starte en diskusjon rundt røyking og periodontitt, jeg spurte med forbehold om at det tannlegen sa til oss var riktig. Om det ikke stemmer så se for all del bortifra røyking som en del av diskusjonen. Setter pris på alle som deler erfaringer med sykdommen. 

takk øvrig for alle gode, saklige svar. Nå skal jeg prøve finne en spesialist og sende han til behandling. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...