AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Skrevet 11. august 2024 Jeg har gått sykemeldt 50% i ett år og søkte nok for sent og så ble det sommerferie. Jeg ble bedt om å søke permisjon for 50% og så søke sosialstønad for den delen. Det har jeg ikke gjort. Usikkerheten om jeg får aap innvilget samt at jeg ikke takler sosialstønad/detaljkrav/kaotisk økonomi (tidligere dårlig erfaring så en usikker økonomi takler jeg ikke.) Jeg har klart meg i sommer ved å bruke feriedager for å gi meg kortere arbeidsuke. Nå er det full jobb igjen. For å se det pent så går det til he****ete. Grunnet at jeg er usikker er at jeg har jobbet 50-70% selv om jeg var sykemeldt. Høysesong på jobb, jeg vil så gjerne samt at jeg trodde at jeg skulle komme meg tilbake til 100%. Hva er din erfaring med å søke aap for 50% eller mindre. Tok det lang tid? Fikk du reaksjoner om du hadde jobbet mer i sykeldingsperiodrn? Anonymkode: 219c4...36e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #2 Skrevet 11. august 2024 Når jeg søkte om AAP så var det ingen spørsmål om % i NAVs skjema på web, men det trigget at NAV startet med en arbeidsevnevurdering av meg. I forbindelse med den forespurte de en legeerklæring fra min fastlege. Mens NAV behandlet AAP-søknaden min fikk jeg oppfølgingspørsmål. De jeg fikk var: Quote Hvorfor har du søkt om arbeidsavklaringspenger nå? Hva gjør du nå? Vi tenker da i forhold til eksempelvis jobb, utdanning og behandling. Hva gjør det vanskelig for deg å være i arbeid nå? Hvordan påvirker din helsetilstand deg i dagliglivet? Hvilken arbeidserfaring har du fra tidligere, og hva slags arbeid kunne du tenke deg? Hva skal til for å nå ditt mål om arbeid/aktivitet? Hva må du selv gjøre, og hva trenger du hjelp til? Har du erfaring fra tilrettelegging, tiltak og arbeidsutprøving? Er det andre tilleggsutfordringer som hindrer deg fra å ta arbeid (språk, sosiale forhold, bolig.)? Poenget med AAP er at en skal avklare mulighetene dine for å beholde eller komme i arbeid, og da landes evt. % som en del av det, og mens du er på AAP sender du inn meldekort ukentlig for å rapportere hvor mye du har klart å jobbe. Anonymkode: fc429...5db
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #3 Skrevet 11. august 2024 Jeg har også akkurat søkt, var ingen spørsmål om prosent... Anonymkode: 34270...732
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #4 Skrevet 11. august 2024 Et av vilkårene for å bli innvilget AAP er at arbeidsevnen din var nedsatt med minimum 50 % til ethvert arbeid på det tidspunktet du søkte. Anonymkode: 0f88a...6a1 1
hohumpf Skrevet 11. august 2024 #5 Skrevet 11. august 2024 Fra utdrag fra NAV om AAP Quote Krav til nedsatt arbeidsevne For å få AAP, må arbeidsevnen din som hovedregel være nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom eller skade. Arbeidsevnen må være nedsatt til alle typer arbeid som du er kvalifisert for. Hvis du har en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, og den er årsaken til at arbeidsevnen din er nedsatt, kan du få AAP hvis arbeidsevnen din er redusert med minst 30 prosent. Så normalen er 50%, men yrkesskade eller yrkessykdom åpner for fra 30%. Uansett du vil nok få et såkalt «14a vedtak» som resultat av arbeidsevnevurdering. Arbeidsevnevurderingen munner ut i at bruker plasseres i én av fire såkalte «innsatskategorier» som gir en pekepinn på hva slags bistand vedkommende trenger å få fra NAV. standard innsats: Det vil si at brukeren ventes å kunne skaffe seg jobb på egenhånd, slik som typisk er tilfellet for nyut- dannede, jobbskiftere og liknende. situasjonsbestemt innsats: Dette er for eksempel personer som har problemer med å komme i jobb på grunn av mismatch mellom egne kvalifikasjoner og kravene i arbeidslivet eller personer med språkproblemer spesielt tilpasset innsats: betyr at arbeidsevnen er nedsatt, og at tiltak fra NAV ofte vil være nødvendig i en kombinasjon med virkemidler fra andre, for eksempel medisinsk behandling og rehabilitering, tilrettelegging, sosial trening/oppfølging med mer. varig tilpasset innsats: arbeidsevnen er varig nedsatt, og at brukeren ikke vil kunne skaffe seg eller beholde ordinært arbeid gjennom innsats fra NAV eller andre samarbeidende aktører. Dette vil ofte være personer hvor uføretrygd er aktuelt Snakk med fastlegen din om hva dere sammen mener er rett %.
mommyaka Skrevet 11. august 2024 #6 Skrevet 11. august 2024 Så lenge din lege har skrevet at din arbeidsevne er nedsatt med 50 prosent eller mer..men det kan ta 14-19 uker før du får svar. Om alle papirer er i orden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå