Laura84 Skrevet 11. august #1 Del Skrevet 11. august Heisann, Jeg har nylig vært igjennom min første runde med IVF. Etter stimulering fikk de ut bare 2 egg, som ble befruktet med var av for dårlig kvalitet til å bli satt inn. Jeg hadde endel bivirkninger under stimuleringen som migrene, vondt i mage, korsrygg og generelt sliten av det + egguttak. Vi har mulighet til å gjøre en IVF igjen før eggdonasjon. Men lurer på om det i det hele tatt er vits, er det noen mulighet for å få ut noen brukbare egg med tanke på at jeg er 40 år? Og om de får de ut, vil de i det hele tatt klare seg.... Pakken vi har kjøpt er da to IVF før vi tar eggdonasjon. Ser frem til å høre fra dere, er litt rådvill. Vil helst bruke egne egg, men vet at sjansen ikke er kjempestor på forsøk 2 med tanke på alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #2 Del Skrevet 11. august Det "skader" ikke sånn sett å prøve en runde til. Om hvor vidt det er mulig å finne gode brukbare egg - ville jeg forhørt meg med leger og klinikken din. Ingen her vet noe om dine muligheter for det. Alder er BARE én faktor som spiller inn. Personlig ville jeg nok gått for donasjon ved så høy alder - for å ikke redusere sjansene for et vellykket svangerskap eller økt risiko for komplikasjoner pga alder. Men det er en helt individuelt, og selv om det er slik jeg tenker, betyr det ikke at det er rett for deg 🩷 Anonymkode: 44ac5...adb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Del Skrevet 11. august Det er absolutt mulig å få ut gode egg etter fylte 40, men sannsynligheten varierer veldig fra individ til individ. Vanskelig å si i ditt spesifikke tilfelle, med andre ord. Du må nesten kjenne på hva du orker selv og ikke. Jeg hadde få plager ved IVF, og gjennomgikk derfor 3 runder. Men, eggene var av for dårlig kvalitet, og vi gikk derfor for eggdonasjon. To forsøk med eggdonasjon, og har nå verdens nydeligste baby på snart 6 mnd ❤️ Anonymkode: ffc0e...07d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #4 Del Skrevet 11. august Personlig ville jeg prøvd en runde til. Måtte gi opp biologiske barn da jeg var ca 34. Er det en ting jeg ikke angret på er at vi gjennomførte nok forsøk til å vite at det ikke gikk. Anonymkode: 3e11e...baf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 11. august Forfatter #5 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er absolutt mulig å få ut gode egg etter fylte 40, men sannsynligheten varierer veldig fra individ til individ. Vanskelig å si i ditt spesifikke tilfelle, med andre ord. Du må nesten kjenne på hva du orker selv og ikke. Jeg hadde få plager ved IVF, og gjennomgikk derfor 3 runder. Men, eggene var av for dårlig kvalitet, og vi gikk derfor for eggdonasjon. To forsøk med eggdonasjon, og har nå verdens nydeligste baby på snart 6 mnd ❤️ Anonymkode: ffc0e...07d Jeg synes runde 1 på IVF allerede har vært tung, derfor vurderer vi å gå rett på eggdonasjon. Gratulerer så mye med en nydelig baby❤️❤️❤️ De sier at man da får kvaliteten på eggene i den alderen donoren er i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 11. august Forfatter #6 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det "skader" ikke sånn sett å prøve en runde til. Om hvor vidt det er mulig å finne gode brukbare egg - ville jeg forhørt meg med leger og klinikken din. Ingen her vet noe om dine muligheter for det. Alder er BARE én faktor som spiller inn. Personlig ville jeg nok gått for donasjon ved så høy alder - for å ikke redusere sjansene for et vellykket svangerskap eller økt risiko for komplikasjoner pga alder. Men det er en helt individuelt, og selv om det er slik jeg tenker, betyr det ikke at det er rett for deg 🩷 Anonymkode: 44ac5...adb Takk for svar🙏🏼 Mener du at det er mindre sjanse for komplikasjoner med donoregg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Del Skrevet 11. august Laura84 skrev (1 time siden): Takk for svar🙏🏼 Mener du at det er mindre sjanse for komplikasjoner med donoregg? Ja på sett og vis - fordi den biologiske alderen til egget som brukes er lavere. Og man da minimerer den økte risikoen et eldre egg har for Downs, hjertesykdommer og andre arvelige sykdommer, samt faren for tidlig fødsel etc. Man har jo fremdeles risiko pga den gravidets alder i forhold til økt risiko for bekkenbunnsproblemer og at flere fødsler ender i KS ved mors høye alder, men man eliminerer risikoen som er ved bruk av "eldre" egg. Man har jo ingen garantier uansett biologisk alder av verken av egg eller bærer - men man eliminerer jo noe risikofaktorer ved bruk av donor. Anonymkode: 44ac5...adb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Del Skrevet 11. august Du har vel tatt blodprøver som sier noe om dine sjanser? Mange, mange rundt 40 lykkes. Jeg ville kjørt ett forsøk til med IVF. Anonymkode: 9d16a...d1a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 11. august Forfatter #9 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du har vel tatt blodprøver som sier noe om dine sjanser? Mange, mange rundt 40 lykkes. Jeg ville kjørt ett forsøk til med IVF. Anonymkode: 9d16a...d1a Ja, har lav AMH. Men ultralyd viser egg, dog ser de ikke kvaliteten på eggene før de er ute.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Del Skrevet 11. august Hvis du synes egguttak er tungt på kroppen, hvordan vil det da bli med en graviditet? Selv yngre kvinner får smerter i mage og rygg og blir slitne av graviditet... Anonymkode: 22f7b...c9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 11. august Forfatter #11 Del Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du synes egguttak er tungt på kroppen, hvordan vil det da bli med en graviditet? Selv yngre kvinner får smerter i mage og rygg og blir slitne av graviditet... Anonymkode: 22f7b...c9c Det vet jeg ikke. Men de jeg kjenner som har gjort IVF har også kommentert at det var tøft med hormoner og uttak. Satser på at det går fint❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venterpåregnbuen Skrevet 11. august #12 Del Skrevet 11. august Laura84 skrev (10 minutter siden): Ja, har lav AMH. Men ultralyd viser egg, dog ser de ikke kvaliteten på eggene før de er ute.. Har du prøvd å gjøre grep for å bedre eggkvaliteten? Er mye man kan gjøre som kan øke sjansene. Nå har ikke jeg lav AMH, men jeg er like gammel som deg og er nå gravid i uke 18. Har hatt 3 egguttak og 5 innsett. Blitt gravid på 4 av de, men har mistet 3 ganger. Dette forsøket la vi ned mye innsats i forkant. Kan være vi bare var heldige og traff gullegget, men jeg har tro på at innsatsen var av stor betydning. Uansett, mange lykkes med egne egg når de er rundt 40, og jeg mener det er altfor tidlig å gi seg etter 1 forsøk. De fleste trenger flere forsøk ved IVF, uavhengig av alder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Del Skrevet 11. august Det er MYE man kan gjøre for å forbedre eggkvaliteten. Undersøk det og sett i gang grep der og prøv før dere gjør noe mer. ❤️ Anonymkode: 47b27...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Del Skrevet 12. august Ta Q10 og be om testosteron-gel (jeg brukte Tostran). Begge har forskning vist at bedrer eggkvaliteten, spesielt for de med lav AMH. Dette har jeg blitt gravid på to ganger, til tross for AMH på 1 🥰 (Har en sønn på ett år og er 10 uker på vei med nr. 2) Anonymkode: db050...394 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #15 Del Skrevet 12. august Hei! Vi har vært gjennom den runden du beskriver der. 4 forsøk med IVF og totalt 8 innsett. Alle eggene har vært fine hos oss, men ingen har gitt levendefødt baby, kun flere spontanaborter. Var nå klar for eggdonasjon, men så anbefalte den nye klinikken å utrede meg med alle de blodprøvene man kan. Er i gang med dette nå. Kan være lurt å undersøke at det ikke er en underliggende sykdom som gjør at det ikke går, selv on det trolig er eggkvaliteten. Det er lett å være etterpåklok, men nå skulle vi ønske vi gikk raskere privat i sin tid. Vi kastet bort 2 år på å vente på offentlig (og det gikk sakte pr forsøk). Og så kastet vi bort mange penger på å prøve IVF med egne egg. Men jeg tror det er viktig å vite at vi prøvde ordentlig. Donert egg har også sine utfordringer. Økt risiko for lav fødselsvekt, prematur fødsel, svangerskapsforgiftning og generelle komplikasjoner vedrørende dette (som tidlig forløselse som resulterer i å miste barnet). Lykke til ❤️ Anonymkode: 7432c...d69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #16 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis du synes egguttak er tungt på kroppen, hvordan vil det da bli med en graviditet? Selv yngre kvinner får smerter i mage og rygg og blir slitne av graviditet... Anonymkode: 22f7b...c9c Det er jo to vidt forskjellige ting..... Anonymkode: 9600b...602 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 12. august Forfatter #17 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Vi har vært gjennom den runden du beskriver der. 4 forsøk med IVF og totalt 8 innsett. Alle eggene har vært fine hos oss, men ingen har gitt levendefødt baby, kun flere spontanaborter. Var nå klar for eggdonasjon, men så anbefalte den nye klinikken å utrede meg med alle de blodprøvene man kan. Er i gang med dette nå. Kan være lurt å undersøke at det ikke er en underliggende sykdom som gjør at det ikke går, selv on det trolig er eggkvaliteten. Det er lett å være etterpåklok, men nå skulle vi ønske vi gikk raskere privat i sin tid. Vi kastet bort 2 år på å vente på offentlig (og det gikk sakte pr forsøk). Og så kastet vi bort mange penger på å prøve IVF med egne egg. Men jeg tror det er viktig å vite at vi prøvde ordentlig. Donert egg har også sine utfordringer. Økt risiko for lav fødselsvekt, prematur fødsel, svangerskapsforgiftning og generelle komplikasjoner vedrørende dette (som tidlig forløselse som resulterer i å miste barnet). Lykke til ❤️ Anonymkode: 7432c...d69 Først og fremst. Tusen takk for at du tar deg tid til å dele din erfaring. Nå er det slik at vi går privat og har kjøpt en pakke med to forsøk med IVF før vi går over eventuelt på eggdonasjon. Forsøker å kalkulere om jeg skal jobbe meg igjennom en IVF til med tanke på at prosenten for å lykkes med dette er relativt lav grunnet min alder, lite egg, og eventuelt kvalitet på egg. Om vi får et embryo eller to ut av neste uttak. Vil kvaliteten være god nok, vil det feste seg, utvikle seg osv... Takk for info mtp eggdonasjon. Jeg var ikke opplyst opp disse risikoene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura84 Skrevet 13. august Forfatter #18 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 10.13): Ta Q10 og be om testosteron-gel (jeg brukte Tostran). Begge har forskning vist at bedrer eggkvaliteten, spesielt for de med lav AMH. Dette har jeg blitt gravid på to ganger, til tross for AMH på 1 🥰 (Har en sønn på ett år og er 10 uker på vei med nr. 2) Anonymkode: db050...394 Takk for svar. Hva var din alder når du begynte med dette? Gjorde du noen andre tilbake feks med kosten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #19 Del Skrevet 14. august Laura84 skrev (På 11.8.2024 den 18.13): Jeg synes runde 1 på IVF allerede har vært tung, derfor vurderer vi å gå rett på eggdonasjon. Gratulerer så mye med en nydelig baby❤️❤️❤️ De sier at man da får kvaliteten på eggene i den alderen donoren er i. Det er helt riktig. Egget kommer jo fra en ung kvinne, og kvaliteten er dermed god. Fortsatt ingen garanti, det er viktig å huske på. Eggene fra vår første donor ble befruktet, men utviklet seg ikke riktig og vi fikk ingen embryo til innsett. Med ny donor fikk vi to gode embryo, jeg ble gravid på det første innsettet. Anonymkode: ffc0e...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogsjente Skrevet 14. august #20 Del Skrevet 14. august Ville absolutt tatt et egguttak til med egne egg før du konkluderer. Ved ny stimulering vil du med høyst sannsynlighet prøve en annen medisin enn sist, som kan gi helt andre resultater. De sier ofte at første runde er for å teste. Ville også hatt fullt fokus på kosthold og tatt tilskudd som er anbefalt for bedre eggkvalitet. Samme med mannen din. Hvis det skulle blitt et dårlig resultat denne gangen også, vil dere stå stødigere i valget om donor. Da vet dere at dere har prøvd hva dere kan med egne egg først. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå