Gå til innhold

Hva er vanlig skoletøy for 1. klassinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen gikk de fleste barna i ullundertøy fra september til april, og vanlig bomullstøy resten av året. Hva bruker man i 1. klasse? Er det mer jeans, gensere og «penere» tøy? De er en del ute på SFO, så det er kanskje lurt med litt praktisk tøy?

Anonymkode: 869b7...6c5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penere tøy er ikke noe poeng. Komfortable, vanlige klær som tåler å bli skitten, flekkete etc. 

Ull og fleece brukes i skolen også. Selv 13 åringen her bruker ull på skolen. 

Anonymkode: 85a7f...9ea

• Liker 4
Skrevet

Ull under hele vinteren her, fortsatt i 4 klasse. Vi er på østlandet så det er dritkaldt om vinteren. Ellers mye hettegensere, jeans og den slags. 

Anonymkode: 75460...3b6

Skrevet

Jeg har kjøpt inn ulljoggebukser og gensere til denne vinteren da jeg tenker man kanskje har vokst ut av å gå i stillongsen når man har starta på skolen. Men ull må man jo bruke og det blir varmt og klumpete med jeans over strømpisen. Eldstemann brydde seg ikke om slikt og gikk med ullstilongs til 4. klasse, mens jenta på midten har brukt mye kjole over ulltøyet så hun ser mer påkledd ut. Nå er det en gutt som skal starte og han er veldig redd for å skille seg ut, så jeg starter med ulljoggebukser og ser hvor det ender. 

Skrevet

Det samme som siste år i bhg egentlig. Her har de en kurv til ekstraskift, votter, lue etc. Innesko/gymsko.

• Liker 2
Skrevet

Årstidsavhengig, men absolutt mer «velstelt» enn i barnehagen. Fine jeans og gensre, for eksempel. Ull/shorts når det er nødvendig, men aldri ulltights i stedet for bukse slik som i barnehagen. 

Skrevet

Ser det er sjeldent det er fullt ullundertøy slik som i barnehagen (vi brukte det nok en stund i 1. klasse, men mer uvanlig i 2.), men fortsatt komfortable klær. 

• Liker 1
Skrevet

Snart en tredjeklassing. Ullundertøy for de aller fleste i fjor vinter, dvs mange i stillongsen når de inne. Bor på Østlandet med tidvis iskalde vintre.

• Liker 1
Skrevet

Vanlig bukse og genser. Mitt barn foretrekker joggebukser over jeans. Turdag på aks en gang i uka, og turbukse denne dagen på vår/høst når det er litt kaldere

Vinterstid har vi ulljoggebukser og ulltrøye. Ikke stillongs under. 

Anonymkode: 8fa24...64a

Skrevet

Vanlige klær. Bukse, genser. Stillongs og annet undertøy UNDER. 

Anonymkode: 143e6...e38

• Liker 1
Skrevet

Bukser som joggebukser, jeans og thights, gensere. Ikke ullstilongs eller strømpebukse som eneste underdel iallfall, slik mange går kledd i barnehage. 

Anonymkode: 9d9a4...e31

Skrevet

Sender aldri noen av barna i joggebukse noe sted, med mindre det er turdag eller liknende. Syns det er bra å kle barna slik at de fremstår anstendige. Tenker at andre behandler dem deretter. Rent, pent og som sagt ikke joggebukse.

Anonymkode: 4ad4b...4ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I barnehagen gikk de fleste barna i ullundertøy fra september til april, og vanlig bomullstøy resten av året. Hva bruker man i 1. klasse? Er det mer jeans, gensere og «penere» tøy? De er en del ute på SFO, så det er kanskje lurt med litt praktisk tøy?

Anonymkode: 869b7...6c5

Morsom lesing, det er åpenbart at du ikke har en unge som insisterer selv på hva det skal ha på seg 😂

Anonymkode: 4c788...b3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sender aldri noen av barna i joggebukse noe sted, med mindre det er turdag eller liknende. Syns det er bra å kle barna slik at de fremstår anstendige. Tenker at andre behandler dem deretter. Rent, pent og som sagt ikke joggebukse.

Barn har ikke grå polakk-joggebukse. De har myke, løse bukser. Herregud så snobbete. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barn har ikke grå polakk-joggebukse. De har myke, løse bukser. Herregud så snobbete. 

Jeg kan tåle å være litt snobbete, og på sikt vil vårt snobberi gjøre at barna passer perfekt inn i den kretsen hvor vi hører hjemme. Høyt utdanna (gitt at barnet har tilstrekkelige akademiske evner - vi ville aldri presset noen inn på studier, men heller anbefalt fagbrev), ordna økonomi. 

At du kaller grå joggebukse for «polakkjoggebukse» sier alt om deg. Jeg syns ikke at grå joggebukser er fine i det hele tatt, men jeg ville aldri pratet stygt om et helt folkeslag på den måten. Jeg er svært takknemlig for de jobbene polske mennesker utfører, og jeg legger til rette for at polske barn får komme hjem på besøk hos oss på linje med andre barn. 

«Snobb», som du sikkert tenker er et skjellsord», er for meg helt ok å bli kalt. Jeg vet at vi er fine folk med ambisjoner, og at vi kler oss deretter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg kan tåle å være litt snobbete, og på sikt vil vårt snobberi gjøre at barna passer perfekt inn i den kretsen hvor vi hører hjemme. Høyt utdanna (gitt at barnet har tilstrekkelige akademiske evner - vi ville aldri presset noen inn på studier, men heller anbefalt fagbrev), ordna økonomi. 

At du kaller grå joggebukse for «polakkjoggebukse» sier alt om deg. Jeg syns ikke at grå joggebukser er fine i det hele tatt, men jeg ville aldri pratet stygt om et helt folkeslag på den måten. Jeg er svært takknemlig for de jobbene polske mennesker utfører, og jeg legger til rette for at polske barn får komme hjem på besøk hos oss på linje med andre barn. 

«Snobb», som du sikkert tenker er et skjellsord», er for meg helt ok å bli kalt. Jeg vet at vi er fine folk med ambisjoner, og at vi kler oss deretter.

Hjelpes.. 

Anonymkode: e3b3b...6ce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, jeg sjekker alltid antrekket til barnas venner og behandler klart de taperne i joggenbukse annerledes enn de som har jeans.🙄  Seriøst? Hvilken planet lever du på? 

Anonymkode: 17ac6...088

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Samme som barnehagen. Helt vanlige klær fra kjedebutikkene. Brukte kun ull på kalde dager i barnehagen, men bruker jo sjeldnere ull på skolen ja. De har jo ikke så mye utedager som i barnehagen. Har jente, og hun liker best mer ettersittende bukser av tights type, men har aldri tenkt at man ikke kan gå med joggebukse på skolen. 

Skrevet

Praktisk tøy er bra ja. Må tåle lek. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må være tull. Du skriver heller ikke som en høyt utdanna person. Den formuleringen jeg har streket under er tungvint å lese og gir ikke mening som setning. Du har også brukt bindestrek -  istedenfor tankestrek – 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...