Gå til innhold

Dampkoker bruker mindre strøm enn komfyr?

exictence

Anbefalte innlegg

Ville jo tro det?

Noen som bruker vannkoker til nesten alt?

Er du glad for den, hvorfor?

Obs jeg mente dampkoker.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs.

Det avhenger av hvor mye effekt du trekker over hvor lang tid.

For eks vil en induksjonstopp kunne trekke opp mot 2800W pr sone på full pupp. Mens en vannkoker gjerne ligger på 2000W (og har kun en effekt).

Dersom begge alternativene bruker like lang tid på å koke opp samme mengde vann så vil vannkokeren bruke mindre strøm totalt sett.

Men i praksis vil du gjerne oppleve at vannkokeren bruker litt mer tid enn induksjon på samme mengde vann. Men har du keramisk platetopp så bruker den gjerne mye lengre (og mer strøm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkoker, dampkoker, stekeovn, stekepanne?

Er det snakk om å koke vann? 

Vann er rimelig enkelt. Det kreves 4187Joule for å øke temperaturen i en liter vann med 1 grad. Ingen mer hokuspokus enn det. Varmetap og unødvendig oppvarming er kilder til økt forbruk. En liten vannkoker med lokk vil bruke mindre energi enn en stor gryte uten lokk. 

Noe som skal varmes opp bruker kortere tid og mindre energi i en airfryer enn stekeovn, fordi det er mindre luft å varme opp. 

Men å koke pasta i en vannkoker er ikke anbefalt, ihvertfall ikke hvis man skal varme saus oppi der til slutt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkoker egner seg veldig dårlig til å steke pannekaker.

Selv anbefaler jeg den mest til å koke opp vann, kan ikke skjønne hva annet en skal bruke den til.

Anonymkode: 67d2d...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vannkoker mye på kjøkkenet, mest for å spare tid på å koke opp vann. Ikke regnet på om jeg sparer strøm på det.

Setter typisk på en kjele med en skvett vann i, samtidig som jeg setter på vannkokeren. Instant kokt vann til pasta, grønnsaker mm.

Anonymkode: 2ff2a...d59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv anbefaler jeg den mest til å koke opp vann, kan ikke skjønne hva annet en skal bruke den til.

Hva vi bruker vannkokeren til:  å koke opp små mengder vann (under 3 dl) fordi jeg har en liten vannkoker som koker opp raskt og selv om jeg har induksjon går det raskere (og mindre oppvask) enn om jeg skulle ha brukt gryte med lokk. Pluss ar det skrur seg selv av når vannet koker. Det er greit for ungene å bruke selv, helhetstenkning sørger for mindre søl enn gryten, de kan da lage seg nudler, havregrøt, rett i koppen, te/kakao trygt på egenhånd. Sa jeg også det blir mindre søl? Hehe det er et poeng som må.belyses to ganger i et hjem med barn/ungdom. Alt som går fort og minsker rot/søl samtidig er en vinn-vinn. Det er også enklere for dem å finne EN ting ( vannkoker) enn å rote frem riktig grytesørrelse OG lokk (ja lenge leve den enkleste løsningen).

Hva annet bruker jeg vannkokeren til..? Jeg bruker den om jeg skal lage instant-kaffe eller om jeg trenger en skvett vann i noe matlaging, men også for å vaske komfyr, vasken og rørene. De har ikke vondt av varmt vann for å løsne fett/belegg en gang i blant.

Før brukte jeg vannkokeren til å blande opp MME, men de dagene er visst forbi nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

luxifine skrev (7 minutter siden):

Hva vi bruker vannkokeren til:  å koke opp små mengder vann (under 3 dl) fordi jeg har en liten vannkoker som koker opp raskt og selv om jeg har induksjon går det raskere (og mindre oppvask) enn om jeg skulle ha brukt gryte med lokk. Pluss ar det skrur seg selv av når vannet koker. Det er greit for ungene å bruke selv, helhetstenkning sørger for mindre søl enn gryten, de kan da lage seg nudler, havregrøt, rett i koppen, te/kakao trygt på egenhånd. Sa jeg også det blir mindre søl? Hehe det er et poeng som må.belyses to ganger i et hjem med barn/ungdom. Alt som går fort og minsker rot/søl samtidig er en vinn-vinn. Det er også enklere for dem å finne EN ting ( vannkoker) enn å rote frem riktig grytesørrelse OG lokk (ja lenge leve den enkleste løsningen).

Hva annet bruker jeg vannkokeren til..? Jeg bruker den om jeg skal lage instant-kaffe eller om jeg trenger en skvett vann i noe matlaging, men også for å vaske komfyr, vasken og rørene. De har ikke vondt av varmt vann for å løsne fett/belegg en gang i blant.

Før brukte jeg vannkokeren til å blande opp MME, men de dagene er visst forbi nå. 

Dvs du bruker den til å koke opp vann. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver dampkoker i overskriften og vannkoker i innlegget. Hva mener du? Hva tenker du bruken av dette skal erstatte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 10.51):

Å, jeg mente dampkoker. Kan bruke den til å varme opp middag. pølser, fiskekaker mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...