Gå til innhold

Går det an å gi opp foreldreansvar til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til en annen i familien? Feks min søster?

Kun jeg som har foreldreansvaret.

Ønsker at mitt barn skal bo hos min søster.

Hvordan går prosessen?

Anonymkode: c58e0...5d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil søsteren din ha barnet? Har du snakket med henne om det? Tipper barnevernet må involveres.

Anonymkode: 9759b...c5d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil søsteren din ha barnet? Har du snakket med henne om det? Tipper barnevernet må involveres.

Anonymkode: 9759b...c5d

Altså kanskje ikke foreldreansvar men omsorgen? Slik hun får barnebidrag osv.

Ja hun ønsker det med hennes mann og familie. 

Skrevet

Du står fritt til å plass barnet hos noen andre. 

Dersom plasseringen er tenkt å vare i mer enn noen måneder, kan barnevernet kreve å godkjenne stedet (men må ikke).

Anonymkode: 8fdcc...2c5

Skrevet

Barnet kan fint bo hos familie en periode. jeg vet om flere som har bodd hos familie i perioder.

Tenker du mer at dette er permanent så må vel hjemmet godkjennes av barnevernet, da blir de jo barnets fosterforeldre. Hvis de skal få barnetrygd, informasjon fra barnehage/skole/helsestasjon osv så må de være barnets omsorgsgivere også på papiret.

Et barn er ikke en pakke du bare kan plasserer et sted inntil videre, det må få stabilitet og ro rundt seg og egnede foreldre. 

Skrevet
fru Alving skrev (10 minutter siden):

Barnet kan fint bo hos familie en periode. jeg vet om flere som har bodd hos familie i perioder.

Tenker du mer at dette er permanent så må vel hjemmet godkjennes av barnevernet, da blir de jo barnets fosterforeldre. Hvis de skal få barnetrygd, informasjon fra barnehage/skole/helsestasjon osv så må de være barnets omsorgsgivere også på papiret.

Et barn er ikke en pakke du bare kan plasserer et sted inntil videre, det må få stabilitet og ro rundt seg og egnede foreldre. 

Man trenger ikke fosterhjem, fosterhjem gjør ting vanskeligere. Det beste er da adopopsjon. Om barnet bare er i fosterhjem vil fortsatt foreldrene ha mye ansvar, må godkjenne pass, bankkort ect. 

Anonymkode: 4ccd7...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man trenger ikke fosterhjem, fosterhjem gjør ting vanskeligere. Det beste er da adopopsjon. Om barnet bare er i fosterhjem vil fortsatt foreldrene ha mye ansvar, må godkjenne pass, bankkort ect. 

Men hjemmet må fortsatt godkjennes av barnevernet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er nesten umulig å få godkjent adopsjon av barn med levende foreldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nesten umulig å få godkjent adopsjon av barn med levende foreldre. 

Nei ikke dersom levende foreldre godkjenner det og det er frivillig - absolutt ikke umulig eller vanskelig. Uvanlig er det derimot - men 100% mulig. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til en annen i familien? Feks min søster?

Kun jeg som har foreldreansvaret.

Ønsker at mitt barn skal bo hos min søster.

Hvordan går prosessen?

Du bør rådføre deg med advokat og barnevern for ar prosessen skal bli korrekt. 

Anonymkode: eefa5...c03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...