Gå til innhold

Har noen utviklet kontrollerende trekk i relasjoner?

Hoia

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner noen som ser rare trusler på høylys dag. De tror andre er interessert i mannen sin, eller noen de er interessert i, og så er ikke andre interessert i det hele tatt?

De utvikler mønstre der de prøver å kontrollere omgivelsene basert på frykt, angst og mindreverdighetkompleks? 

Vil de alltid være sånn? Kan kanskje ikke bli bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, jeg vet av erfaring at jeg har tendensene til voldsom sjalusi. Derfor er jeg veldig forsiktig med å involvere meg for sterkt med noen. Følger ham ikke på some, tekster og ringer sjelden. Ligger veldig lavt - jeg orker nemlig ikke det emosjonalet stresset 

Anonymkode: fecd5...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller den de mistenker faktisk er interessert i mannen, men legger skylden på kona fordi det letter skam og skyldfølelse?

Anonymkode: bb955...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil nok si jeg har vært kontrollerende, og det er fullt mulig å endre dette. 

For meg handlet det ikke om kontrollere i form av sjalusi, men i form av perfeksjonisme. Det var et ledd i angstproblematikk/tvangsproblematikk, at jeg måtte ha kontroll på mine omgivelser, ting måtte være på en bestemt måte hvis ikke ble alt feil, magiske konsekvenser. Jeg hadde ikke tillit til de rundt meg og kontrollerte at løftene de ga ble holdt, pirket på at ting måtte gjøres på min måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...