Gå til innhold

Inkasso

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har havnet i en stor knipe med inkasso og gjeld. Jeg holder på å betale ned noe men det er mye jeg ikke klarer. Jeg har ett studielån på rett over 70 tusen og litt annet, tror jeg kom frem til at jeg har rett under 200 tusen i gjeld/inkasso. Jeg ønsker å komme meg ut av dette. Jeg er i utdanning så det jeg får inn er ikke mye å skryte av og jeg har hatt en del utsettelser på studielånet grunnet ikke arbeid men nå kan jeg ikke få mer utsettelser og nå går studielånet rett til verst, stiger ufattelig mye og fort. Jeg har 5 barn og min mor hjalp meg med å få en bil så jeg kan kjøre med alle barna i bilen dit de må osv. Jeg vet ikke hvem jeg kan kontakte for å kanskje få litt hjelp med bedre oversikt og hva jeg kan gjøre. Kan jeg søke om gjeldsordning? , jeg er litt skeptisk på om de vil ta bilen også da den står i mitt navn. Må jeg registrere bilen på en annen imens jeg prøver å fikse alt det her? Og nå får jeg også en gjeld hos nav ang barnetrygd da min x mann ikke sa ifra til dem at vi var blitt sammen igjen. (Jeg har sagt ifra) Vi har akkurat gått ifra hverandre igjen og da søkte han barnetrygd helt fra sist gang det ble slutt. 

Jeg ønsker virkelig hjelp men jeg vet ikke hvordan det kan gjøres? Jeg har ikke bolig jeg eier og jeg er selvsagt ikke kredittverdig. 

Anonymkode: cef49...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha satt utdanning på vent. Søkt på jobb, og jobbet så mye jeg kunne. Du må ha mer penger inn og det fort. Begynn det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk hjelp hos gjeldsrådgiver hos nav, de er gode på dette. Forøvrig er det begges ansvar og gi beskjed til nav ang endringer som berører utbetalinger fra dem som barnetrygd.

Gjeldsrådgiver vil hjelpe deg og få oversikt og lage en nedbetalingsplan

Anonymkode: c6ad7...a98

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt rart ut?

Betaler du på studielånet mens du studerer? Og er det liksom det lånet som bekymrer deg mest? Det er jo et svært gunstig lån. Virker heller som de "litt andre" lånene er det som er ille. Regner med det er forbrukslån? Da er jo rentene kjempehøye.

Og er det gjeld eller inkasso? Vet du ikke forskjell?

Anonymkode: 39db6...54b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen skal ha tilbud om gratis gjeldsrådgiving. Det kan være et sted å starte. Hvis du er varig ute av stand til å betjene gjelden din, kan du være kvalifisert til å søke kommunal gjeldsordning.

Det kan være en fordel å ta tak i dette før inkassosaker kommer så langt at de går til Namsmannen og du får tvunget trekk i lønn og ytelser, for da blir ting mye vanskeligere.

Det skal mye til at de tar bilen din, men hvis du har en bil av noe verdi, bør du vurdere å selge den og kjøpe en billigere bil slik at du kan bruke de pengene du da får til overs til å redusere gjeld. Har du annet du kan selge, som klær, TV, elektronikk, kjøkkenutstyr, ski, sykler eller hva som helst, så få de solgt og bruk hver krone du får inn til å betale gjeld. Hver lille hundrelapp teller i denne sammenheng.

Du bør også ta kontakt med alle de du skylder penger og forklare dem situasjonen. Ofte kan du få ettergitt en del påløpne renter og gebyrer dersom du inngår en bindende nedbetalingsavtale. Da MÅ du i så fall holde den avtalen, for hvis ikke, mister kreditoren tilliten til deg og da kommer de til å kjøre på med alle lovlige midler for å få pengene sine raskest mulig.

Anonymkode: c909a...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres litt rart ut?

Betaler du på studielånet mens du studerer? Og er det liksom det lånet som bekymrer deg mest? Det er jo et svært gunstig lån. Virker heller som de "litt andre" lånene er det som er ille. Regner med det er forbrukslån? Da er jo rentene kjempehøye.

Og er det gjeld eller inkasso? Vet du ikke forskjell?

Anonymkode: 39db6...54b

Eneste gjelden jeg har er studielånet som er fra 2016. De andre er regninger som har gått til inkasso. Jeg har aldri hatt kredittkort eller lån.  Jeg må si at jeg er ikke den smarteste når det kommer til dette. Vil tro studielånet er blitt omgjort til gjeld nå? Da jeg har plutselig fått en regning på over 5000 til lånekassen. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommunen skal ha tilbud om gratis gjeldsrådgiving. Det kan være et sted å starte. Hvis du er varig ute av stand til å betjene gjelden din, kan du være kvalifisert til å søke kommunal gjeldsordning.

Det kan være en fordel å ta tak i dette før inkassosaker kommer så langt at de går til Namsmannen og du får tvunget trekk i lønn og ytelser, for da blir ting mye vanskeligere.

Det skal mye til at de tar bilen din, men hvis du har en bil av noe verdi, bør du vurdere å selge den og kjøpe en billigere bil slik at du kan bruke de pengene du da får til overs til å redusere gjeld. Har du annet du kan selge, som klær, TV, elektronikk, kjøkkenutstyr, ski, sykler eller hva som helst, så få de solgt og bruk hver krone du får inn til å betale gjeld. Hver lille hundrelapp teller i denne sammenheng.

Du bør også ta kontakt med alle de du skylder penger og forklare dem situasjonen. Ofte kan du få ettergitt en del påløpne renter og gebyrer dersom du inngår en bindende nedbetalingsavtale. Da MÅ du i så fall holde den avtalen, for hvis ikke, mister kreditoren tilliten til deg og da kommer de til å kjøre på med alle lovlige midler for å få pengene sine raskest mulig.

Anonymkode: c909a...a07

Takk, da skal jeg sjekke kommunens gjeldsrådgivning. 

Det har heldigvis ikke kommet dit enda og øsnker at det ikke skal det heller.

Men bilen har vel en verdig på over 40 tusen. Mamma kjøpte den for 45 tusen. 2011 modell. Så er vel sikkert en bil de vil ta da.  Jeg har ikke så mye å selge egentlig, de tinga jeg har brukes daglig og må ha. Jeg har som sagt ikke kjøpt mye til meg selv da jeg ikke har hatt råd til det så ski osv sånne ting er barnas sine og jeg har ikke mye lyst å selge noe av tinga dis. De har ikke noe med verdi. Det er n

Da ringer jeg dem og hører om det kan skje

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter regningene som har gått til inkasso, de blir bare mye dyrere med tiden. 

Anonymkode: cb527...d87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glemme gjeldsordning på en så lav sum, og når du er arbeidsfør i så mange år fremover. Skaff hjelp og få satt opp en betalingsplan med kreditorer. 

Anonymkode: cb527...d87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til nav og få gjeldsrådgivning. De kan iallefall hjelpe deg å få oversikt og gi deg et budsjett/ foreslå gjeldsordning hvis det er det som er best for deg. De kan også se om du kan få flere stønader. Som alenemor til fem barn ser jeg for meg at det finnes noen stønader det ute som kan hjelpe på. Om ikke annet aktivitetskort slik så barna kan gå på fritidsaktiviteter etc. Jeg tror heller ikke at du kommer til å måtte selge bilen siden du har så mange barn, men det kommer nok litt an på hvor dere bor i landet. Bir du i by blir saken litt annen enn hvis du bor på bygda. Første steg er iallefall å få oversikt og hjelp fra nav økonomi. Mannen min får hjelp av dem nå da han har klart å dra på seg gjeld både fra nav og ubetalte regninger. Det anbefales!

Anonymkode: dae8d...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke betale på studielån dersom du fremdeles er student, her burde du jo tatt kontakt med lånekassen for lengst. Du får ikke gjeldsordning på en sum som dette, du er ikke varig ute av stand til å betale. Det beste er jo om du tar permisjon fra studiene og jobber ett år for å få nedbetalt det du skylder. 

Anonymkode: 65b2b...37b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsordning er bare å glemme når gjelden din ikke er flere år gammel. Du får ikke gjeldsordning når du er under utdanning, de fleste kreditorer vil ikke inngå avtale om sletting av lån når du ikke er i jobb (eller eventuelt varig ufør). Men du kan kontakte de og spørre om å lage en avtale med lavere renter inntil du er ferdig med utdanningen og dermed har mulighet til å betale mer.

Anonymkode: b169f...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skal ikke betale på studielån dersom du fremdeles er student, her burde du jo tatt kontakt med lånekassen for lengst. Du får ikke gjeldsordning på en sum som dette, du er ikke varig ute av stand til å betale. Det beste er jo om du tar permisjon fra studiene og jobber ett år for å få nedbetalt det du skylder. 

Anonymkode: 65b2b...37b

Man må begynne å betale tilbake studielån selv om man er student dersom man ikke lenger mottar støtte fra Lånekassen. Så det kan godt være TS må betale det nå.

Jeg skjønner ikke hvordan regningen er på 5000kr når lånet er så lavt? Jeg har et studielån på over 500k, og betaler rundt 3600kr i mnd.

Anonymkode: ce9a1...219

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start med å kontakte Lånekassen og de andre kreditorene! Forklar situasjonen og at du vil ordne opp.

Anonymkode: fae09...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må begynne å betale tilbake studielån selv om man er student dersom man ikke lenger mottar støtte fra Lånekassen. Så det kan godt være TS må betale det nå.

Jeg skjønner ikke hvordan regningen er på 5000kr når lånet er så lavt? Jeg har et studielån på over 500k, og betaler rundt 3600kr i mnd.

Hvis det er flere avdrag som ikke er betalt blir det jo en større sum å betale. Går det til statens innkrevingssentral har det nesten like renter som annen inkasso og kredittgjeld.

Anonymkode: 30c5f...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eneste gjelden jeg har er studielånet som er fra 2016. De andre er regninger som har gått til inkasso. Jeg har aldri hatt kredittkort eller lån.  Jeg må si at jeg er ikke den smarteste når det kommer til dette. Vil tro studielånet er blitt omgjort til gjeld nå? Da jeg har plutselig fått en regning på over 5000 til lånekassen. 😕

Du tror studielånet er blitt gjeld? Studielån ER gjeld. Men noe av gjelden blir gjort om til stipend når man består fag.

Du må starte med å få oversikt over gjeld, det gjør du enkelt i gjeldsregisteret...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Studielån som blir sagt opp får fort høye regninger. Siden TS skriver at studielånet stiger raskt, så kan det tyde på at det er videresendt til innkreving.

Anonymkode: b169f...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei, jeg har havnet i en stor knipe med inkasso og gjeld. Jeg holder på å betale ned noe men det er mye jeg ikke klarer. Jeg har ett studielån på rett over 70 tusen og litt annet, tror jeg kom frem til at jeg har rett under 200 tusen i gjeld/inkasso. Jeg ønsker å komme meg ut av dette. Jeg er i utdanning så det jeg får inn er ikke mye å skryte av og jeg har hatt en del utsettelser på studielånet grunnet ikke arbeid men nå kan jeg ikke få mer utsettelser og nå går studielånet rett til verst, stiger ufattelig mye og fort. Jeg har 5 barn og min mor hjalp meg med å få en bil så jeg kan kjøre med alle barna i bilen dit de må osv. Jeg vet ikke hvem jeg kan kontakte for å kanskje få litt hjelp med bedre oversikt og hva jeg kan gjøre. Kan jeg søke om gjeldsordning? , jeg er litt skeptisk på om de vil ta bilen også da den står i mitt navn. Må jeg registrere bilen på en annen imens jeg prøver å fikse alt det her? Og nå får jeg også en gjeld hos nav ang barnetrygd da min x mann ikke sa ifra til dem at vi var blitt sammen igjen. (Jeg har sagt ifra) Vi har akkurat gått ifra hverandre igjen og da søkte han barnetrygd helt fra sist gang det ble slutt. 

Jeg ønsker virkelig hjelp men jeg vet ikke hvordan det kan gjøres? Jeg har ikke bolig jeg eier og jeg er selvsagt ikke kredittverdig. 

Du kontakter Nav og ber om hjelp med å se på økonomien din. 
Her må du ta tak, raskt, og skikkelig. 

Å tro du kan få gjeldsordning når du roter med gjeld, og gjelden er så fersk at blekket ikke er tørt på kvitteringene dine, det er å virkelig leve ei en naiv verden. 
Luksusfellen er vel det beste rådet noen kan gi deg å søke på? I beste fall tar de deg inn, i verste fall så har du rota for mye til at selv de kan hjelpe. 
Fem barn? Du bør ikke få flere før du er millioner, og gjeldsfri. 

Anonymkode: 87c65...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...