Gå til innhold

Mulig endometriose og veien videre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper dere kan hjelpe meg med noe. Jeg mistenker at jeg har endo. Har allerede fått påvist pcos for noen få måneder siden. Hvordan går jeg frem med å finne ut om jeg har endo? Gjøres det bare via labroskop, og er det mulig å fjerne endo vev i samme sleng? Kan denne operasjon gjøres privat, evt på dagtid? Og hvor mye vil det koste ca?

Anonymkode: 5631a...b49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel lest tidligere at gjennomsnittlig tid for å få diagnose endometriose er rundt 2 år. Så er spørsmålet hvordan det vil hjelpe deg å få denne diagnosen sånn egentlig. Du kan få gjort diagnostisk laparoskopi og evt fjerne endometriosevev samtidig hvis de finner dette, men det gjøres ikke privat heller uten mistanke fra lege om at du faktisk har dette. Det er kanskje mer aktuelt at du får gjort en HyCoSy for å se om egglederne dine er åpne som første steg.

Anonymkode: 0a5fc...915

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har vel lest tidligere at gjennomsnittlig tid for å få diagnose endometriose er rundt 2 år. Så er spørsmålet hvordan det vil hjelpe deg å få denne diagnosen sånn egentlig. Du kan få gjort diagnostisk laparoskopi og evt fjerne endometriosevev samtidig hvis de finner dette, men det gjøres ikke privat heller uten mistanke fra lege om at du faktisk har dette. Det er kanskje mer aktuelt at du får gjort en HyCoSy for å se om egglederne dine er åpne som første steg.

Er det ikke mulig å bestille en time på en klinikk som aleris feks og bare få det unnagjort. Jeg vil ikke gå gjennom dette 2 år til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det ikke mulig å bestille en time på en klinikk som aleris feks og bare få det unnagjort. Jeg vil ikke gå gjennom dette 2 år til. 

Nei, man kan nok ikke gjøre operasjoner uten at gynekolog har vurdert at det er indikasjon for det. Det gjøres kun ved sterk mistanke om at du har endometriose, så det er absolutt ikke det første man gjør. Så du må isåfall belage deg på at det vil koste deg en hel del mer enn "bare" operasjonen hvis du skal gjøre det privat, da det nok vil være flere timer hos gynekolog og GU før det evt vurderes at du er en kandidat for laparoskopi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, håper dere kan hjelpe meg med noe. Jeg mistenker at jeg har endo. Har allerede fått påvist pcos for noen få måneder siden. Hvordan går jeg frem med å finne ut om jeg har endo? Gjøres det bare via labroskop, og er det mulig å fjerne endo vev i samme sleng? Kan denne operasjon gjøres privat, evt på dagtid? Og hvor mye vil det koste ca?

Først må du henvises til gynekolog eller gå privat. Jeg gikk privat hos Aleris og tok først MR hvor de så vev som kunne tyde på endo, deretter hadde jeg lapraskopi som kostet 66 000 privat. Offentlig er ventetiden godt over et år. Eneste måten å få det 100% bekreftet er ved lapraskopi. 

Anonymkode: eb1c5...b8c

Skrevet

Jeg gikk med smerter lenge før jeg bestilte time hos medi 3. der fant de store cyster som etter en stund ble fjernet ved lapraskopi. Fikk bekreftet at det var endometriose. Husker ikke hvor lang tid det tok men det var under et år. Nå er dette lenge siden så tror nok helsekøen er enda lengre. 

Anonymkode: c77e7...ae3

Skrevet (endret)

Pass på hvilket dopapir du bruker, bruk gjerne medbrakt tørkepapir, KATRIN og dopapir med blader, som ofte er på offentlig toaletter, er fy fy. Dopapirbransjen er viktig. 

Jeg lo første gang noen sa det der, men det er noe i det.

Endret av Hoia
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei man kan ikke "bare" bestille en time på klinikk og få det unnagjort.... 🙈

Anonymkode: 91102...54f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...