AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #1 Skrevet 10. august 2024 Vi har en sønn på snart to måneder, og far i huset vil gjerne ut og drikke øl med kompiser. Jeg synes det er viktig at man får litt «pause» fra det altoppslukende spedbarnslivet, men samtidig synes jeg det er noe litt sårt med konseptet «far flyr ute og mor sitter hjemme med barnet». (Ja da, mor kan også gå ut men med tanke på hvor mye styr det er med amming og pumping og ev. å skulle amme på natten frister det rett og slett ikke. Det føles også tidlig å skulle være flere timer uten baby.) Har dere noen perspektiver/innspill? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 9f08d...069 1
Fame Skrevet 10. august 2024 #2 Skrevet 10. august 2024 Jeg går ikke ut samboer har vært borte på lan én gang siden hun ble født, men for min del kan han ture ut hvis han vil det
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Skrevet 10. august 2024 Jeg tror det er en sunn ting, for begge to! Det er viktig med mentale pauser, og lade batteriene. Så sørger du for at du går ut en annen ettermiddag/kveld, ta en tur til frisøren eller spa, massasje? Kino og/eller middag med venninner? Anonymkode: d1ca2...d40 15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #4 Skrevet 10. august 2024 Skjønner følelsene dine. Likevel kan du tenke at din tur kommer etterhvert. Så lenge du ikke trenger hjelpen hjemme, og far ikke flyr ut ofte, hadde jeg sagt ja. Vet han hadde unnet meg det, hadde det vært motsatt. Jeg var ikke ute uten baby første halvåret, far var litt ute og fartet. Men absolutt ikke ofte, og aldri dersom jeg var veldig sliten eller trengte avlastning. Da babyen ble litt større var det jeg som var mest ute, men far var hjemme. Anonymkode: 42936...47b 8 2
IDGAF Skrevet 10. august 2024 #5 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror det er en sunn ting, for begge to! Det er viktig med mentale pauser, og lade batteriene. Så sørger du for at du går ut en annen ettermiddag/kveld, ta en tur til frisøren eller spa, massasje? Kino og/eller middag med venninner? Anonymkode: d1ca2...d40 Kanskje enklere sagt enn gjort med en nesten nyfødt baby 😅 Men ts, om bare noen måneder blir det mye enklere for deg og å gå ut 🥰 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #6 Skrevet 10. august 2024 Jeg mener man må ta seg en pause når man trenger, så lenge det går greit for medforelder. Da babyene våre var drøye 2 måneder, var jeg såpass overveldet, stressa og nedbrutt av brakkefeber at mannen nærmest dyttet meg ut døra. Jeg var da borte i et par timer på skogtur mens han ivaretok babyene. Dette er en måneds tid siden. Jeg har vært borte tilsvarende lenge (ca 2 timer) flere ganger etter dette (ca 4 ganger), for å gå tur, stelle hage eller treffe venninner . Han har fått "fri" et par ganger ganske lenge også (ca 4-5 timer). Det er bare sunt, men jeg gjentar: kun hvis medforelder orker å være alenemed ansvaret. Anonymkode: b5746...b6f 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #7 Skrevet 10. august 2024 IDGAF skrev (15 minutter siden): Kanskje enklere sagt enn gjort med en nesten nyfødt baby 😅 Men ts, om bare noen måneder blir det mye enklere for deg og å gå ut 🥰 Hvorfor? Far kan passe barnet? Om pumping er et alternativ? Jeg mente ikke dagsutflukt, men noen timer? Anonymkode: d1ca2...d40 5
IDGAF Skrevet 10. august 2024 #8 Skrevet 10. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor? Far kan passe barnet? Om pumping er et alternativ? Jeg mente ikke dagsutflukt, men noen timer? Anonymkode: d1ca2...d40 Ja, for noen funker det 😊 For meg med en ekstrem klistremerkebaby var det en mangetimers- prosess bare å få tatt en 3-minutters dusj 😅 Men ja, aner jo ikke hva slags baby ts har så kan godt hende det fungerer for henne. Virket bare litt på HI at det ikke var så enkelt for ts å dra ut. Endret 10. august 2024 av IDGAF 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #9 Skrevet 10. august 2024 Hvis det kun er snakk om den ene kvelden og bare noen få øl er det ikke så ille Min mann begynte å dra ut hver helg da vår lille var på samme alder. Følte meg utrolig alene og endte med å få kraftig fødselsdepresjon som jeg nå er på AAP for. Så, bare sørg for at du også er ivaretatt, ikke bare han som tross alt egentlig har det ganske bra og fint kan tåle noen mnd uten kompisene. Nå er barnet 2 år og først nå har jeg begynt å komme meg litt ut. Anonymkode: f2137...844
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #10 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Far kan passe barnet? Om pumping er et alternativ? Jeg mente ikke dagsutflukt, men noen timer? Anonymkode: d1ca2...d40 Det forundrer meg til stadighet at folk får seg til å si at far passer sitt eget barn. I mitt hode er foreldrene likestilt, og barnet er like mye fars ansvar, som mors, selv om det i praksis ofte faller mye mer på mor likevel. Men jeg mener likevel at mor skal ha like mye rett og mulighet til å komme seg ut av hus, på lik linje som far. I noen tilfeller er det kanskje vel så viktig, om ikke viktigere, for mor å komme seg ut, da man er stuck i babybobla hele dagen, og trenger å få luftet hodet. Her i hus er minstemann snart 6 mnd. Jeg har behov for egentid og en pause fra både baby, far og storesøsken innimellom, og får selvsagt dra ut på det jeg vil så lenge jeg ønsker. Det tar jeg også som en selvfølge så lenge far også får dra ut når han vil. For meg handler det ikke alltid om å reise ut og bort, det kan være så enkelt som et par timer uforstyrret med tv, pusling i hagen eller en gåtur i helt egne tanker. Her er minsten flaskebarn, så mating er ikke noe hinder sånn sett, men eldstemann ammet jeg. Om jeg skulle ut da, hadde jeg vanligvis noe pumpet, og var det ikke nok, fikk han mme ved behov. Anonymkode: b9ebf...311 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #11 Skrevet 11. august 2024 Tenker dette er svært individuelt fra par til par - forhold til forhold. Jeg tenker at det er helt ok at far går ut og er med kompiser, aktiviteter. Syns også det er helt greit at mor gjør det - når hun føler seg klar for det. Menn kjenner ikke på det samme som kvinner i disse settingene. De har ikke hormonene, de har ikke melk, amming, pumping etc de kjenner på og tar hensyn til. At far er "klar" for å forlate barnet tidligere er etter min mening 100% normalt og greit. Jeg tenker det generelt sett er sunt for foreldre - uansett alder på barnet og løsrive seg litt, få en pust i bakken - om så bare for 30 min, 2timer etc. Du må bare gjøre det som føles og kjennes rett for deg TS. Ikke hva alle andre mener eller tenker om saken. Anonymkode: 69d5c...afd 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #12 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har en sønn på snart to måneder, og far i huset vil gjerne ut og drikke øl med kompiser. Jeg synes det er viktig at man får litt «pause» fra det altoppslukende spedbarnslivet, men samtidig synes jeg det er noe litt sårt med konseptet «far flyr ute og mor sitter hjemme med barnet». (Ja da, mor kan også gå ut men med tanke på hvor mye styr det er med amming og pumping og ev. å skulle amme på natten frister det rett og slett ikke. Det føles også tidlig å skulle være flere timer uten baby.) Har dere noen perspektiver/innspill? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 9f08d...069 Men det blir jo isåfall ditt valg. Du velger å bli hjemme. Hvorfor i alle dager skal far sitte hjemme bare fordi du ikke vil gå ut? Anonymkode: d3a8d...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #13 Skrevet 11. august 2024 Jeg var ute med en venninne da baby var 3 mnd. Hennes var like gammel. Et deilig minne, selv 28 år etterpå. Vi var på stand up, spiste middag og en liten pub-tur. Var mange mnd til neste gang, og jeg fløy ikke akkurat på byen, men akkurat den kvelden trengte jeg. Så en liten bytur på mannen din syns jeg er ok. Men han bør være i form dagen etter. Flatfylla er ikke noe for voksne folk og småbarnsforeldre. Anonymkode: f315a...b52 2
Petra200 Skrevet 11. august 2024 #14 Skrevet 11. august 2024 Han kan dra ut så mye han vil, jeg vil helst være hjemme med baby!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #15 Skrevet 11. august 2024 Tror faktisk at jeg var ute og tok en øl med venner før mannen min gjorde det. Da babyen var ca tre måneder gammel sluknet hun etter amming i sjutiden på kvelden, og da sov hun gjerne 3-4 timer. Så etter amming løp jeg ut og møtte et par venner på en pub i nabokvartalet, og satt der et par timer med dem før jeg kom hjem igjen i god tid før babyen våknet. Det var herlig! Vi passet på å gi hverandre litt pauser begge to mens vi hadde liten baby, men mannen min var ikke ute på fest de første månedene nei. Det hadde han ikke lyst til selv. Tenker det er ganske stor forskjell på å gå ut og ta et par øl, kontra fylla og fest. Det siste tar mye lenger tid enn bare de timene partner er ute. Han er jo heller ikke skikket til å hjelpe til om det skulle være behov for det på natta, og vil være fyllesjuk dagen etterpå. Det skulle vært en veldig viktig anledning for at jeg hadde syntes det var ok mens vi hadde en to måneder gammel baby. Anonymkode: bb573...75a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #16 Skrevet 11. august 2024 Hadde vært helt uproblematisk. Ja, det er forskjell på mor og far når baby er så liten, men det jevner seg ut. Kan ikke du passe på å invitere ei venninne hjem til deg når han er ute? Anonymkode: 0757e...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #17 Skrevet 11. august 2024 Det jevner seg jo ut før eller siden uansett. Anonymkode: 18281...c22 1
OppNedPåAlt Skrevet 11. august 2024 #18 Skrevet 11. august 2024 Jeg sitter selv med en liten baby og hvis samboer har lyst til å finne på noe og det føles greit for meg, så sier jeg vær så god! Akkurat nå er jeg litt stuck med baby som ikke tar flaske og trenger pupp ganske ofte, og sånn er det. Og om samboer kan ha det kjekt med å gjøre ting, hvorfor ikke. Han tar baby når jeg går på trening, eller skal spise med en venninne, men blir maks 2 timer. Men snart, så kommer jeg også til å fly rundt på ting, og da vet jeg han stiller opp. Som bruker over sier, det jevner seg ut til slutt.
Mezzosoprena Skrevet 11. august 2024 #19 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har en sønn på snart to måneder, og far i huset vil gjerne ut og drikke øl med kompiser. Jeg synes det er viktig at man får litt «pause» fra det altoppslukende spedbarnslivet, men samtidig synes jeg det er noe litt sårt med konseptet «far flyr ute og mor sitter hjemme med barnet». (Ja da, mor kan også gå ut men med tanke på hvor mye styr det er med amming og pumping og ev. å skulle amme på natten frister det rett og slett ikke. Det føles også tidlig å skulle være flere timer uten baby.) Har dere noen perspektiver/innspill? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 9f08d...069 At det ikke frister deg å gjøre det allerede nå, skal da ikke gå ut over far hvis han ønsker en tur ut med gutta...
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #20 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi har en sønn på snart to måneder, og far i huset vil gjerne ut og drikke øl med kompiser. Jeg synes det er viktig at man får litt «pause» fra det altoppslukende spedbarnslivet, men samtidig synes jeg det er noe litt sårt med konseptet «far flyr ute og mor sitter hjemme med barnet». (Ja da, mor kan også gå ut men med tanke på hvor mye styr det er med amming og pumping og ev. å skulle amme på natten frister det rett og slett ikke. Det føles også tidlig å skulle være flere timer uten baby.) Har dere noen perspektiver/innspill? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 9f08d...069 Her hadde vi begge alenetid fra ganske tidlig. Tror babyen var 5-6 uker gammel når vi startet med dette. Hver dag i ukedager hadde jeg 1-2 timer alenetid som jeg brukte på å gå tur, trene, besøke en venninne eller handle inn mat(utrolig godt å gå i matbutikken alene😂). Samboer hadde det samme, han trente stort sett hver ettermiddag/kveld. I tillegg tok han trilleturer de første ukene, så da fikk jeg litt tid til å dusje, sove eller bare spise i fred og ro😊 På helgene varierte vi litt, men vi drar sjeldent ut å drikker noen av oss så byturer og sånt utgikk ganske naturlig for vår del i begynnelsen. Han var ute første gang når barnet var 2 år, jeg dro ut en tur når barnet var rundt 1 år. Nå er eldste 4 år og vi har alltid litt alenetid gjennom uken. Han jobber ofte kveld og da nyter jeg min alenetid hjemme mens barna sover, han trener på dagtid før jobb eller på kvelden etter barna er i seng. Hender seg han tar en tur ut med kompiser for å ta seg en øl eller 5, men det er kanskje 2-3 ganger i året. Anonymkode: 26917...f69 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå