Gå til innhold

Spørsmål til dere som har barn med asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var barnet som liten, altså under 4 år? Kunne dere se tegn allerede så tidlig? Tenker ikke på de mer uttalte variantene som autisme, men "kun" asperger.

Hva likte barnet å leke med? Var det sosialt eller mest for seg selv? Hvordan var det i samspill med andre? Temperament?

Og har dere andre i familien det kan ha "arvet" diagnosen fra?

Takk❤️

Anonymkode: e3671...c16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heter kun autismespekteret nå, Asperger er utgått🫶🏻

Anonymkode: ce715...082

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet, det var kun for at folk skulle forstå hvem spørsmålet er rettet til, altså de med mild grad i forhold til barneautisme, hvor man ser tegn tydelig nesten helt fra start.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei Asperger er ikke utgått. Sjekk ICD-10.

Anonymkode: 733c0...8cb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Snart skal autismespekter også utgå og det bare vil hete nevrodivergent, altså annen type hjerne og ikke en psykiatrisk diagnose. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jobber på feltet og de fleste som får asperger hos oss, har hatt besøk av PPT i barnehage for sosiale vansker og har svært ofte en språk-diagnose eller motorisk utviklingsvanske-diagnose fra samme tidsrom (ofte begge deler). Ofte et fellestrekk at det går OK når de får tettere veiledning i leken (noen som hjelper dem inn i leken, forteller reglene osv.) 

Anonymkode: 2fde9...faf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min ble diagnostisert med Asperger for to måneder siden, så det stemmer ikke.

Noen tegn var der fra hun var liten, som rigiditet og tvangspreg. Hun har dog uttalt ADHD og ble diagnostisert med det som femåring, så mye av vanskene kunne forklares med det og autismespekterutredning kom først da hun var 12.

Anonymkode: 342d8...3e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Merket det på mitt tantebarn da hun var 3 år,ble mer frustrert,klærne måtte være på bestemt måte,samme TV program om og om igjen.Jeg jobbet i bolig med autisme/asberger.Hun fikk diagnosen som 11 åring.

Anonymkode: 5632c...bf7

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt: Sønnen vår hadde vanskelig for å finne ro. Ble skremt av høye lyder. Lekte helst for seg selv, men kunne fint sitte å pusle med ting lenge av gangen. Likte å bygge ting, som lego, klosser eller å tegne.

Var litt engstelig for å gjøre nye ting, tror jeg. Ble urolig hvis vi for eksempel dro på en annen butikk enn den han var vant med. Kunne skrike utrøstelig hvis ting ikke ble som han hadde tenkt.

Og så var han veldig sær på klær. Måtte ikke være "ekkelt i sokken" eller stram i strikken. Og han var nærmest umulig å få på nye sko. De måtte stå fremme lenge, slik at han kunne se på dem og venne seg til tanken på at de en dag skulle sitte på foten.

Anonymkode: b9c98...3ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Merket det vel egentlig allerede med en gang han ble født. Men fordi det var første barn var det ikke så mye å sammenligne med og det tok flere år før han fikk diagnosen. 
Han var ekstremt lydsensitivitet allerede som spedbarn. Ekstremt regid allerede som 2-3 åring. Ting MÅTTE være i en spesiell rekkefølge. 
Gråt lett og mye. 
Ekstreme følelsesutbrudd i begge retninger. 
et ekstremt vanskelig lite barn og baby. 
Da vi fikk nr 2 gikk det virkelig opp for oss hvor tøft det hadde vært med første fordi hun var så enkel i forhold. 

Anonymkode: 9f7a8...489

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis en med Asperger har fått den diagnosen, hva tror du blir reaksjonen på at diagnosen endres? Just saying... Ellers så er det mye snakk om det, men Asperger består. Jeg har både mann og barn med det. 

Til ts, vi bare syntes vår gutt var spesiell og flott og lynskarp. Problemene startet på skolen, og i samarbeid med dem, pluss migrenelege, ble han sendt til utredning hos BUP. Noen sier de merker det så tidlig som du nevner, andre ikke. 

Skrevet

Han var mer forsiktig og følsom. Men han fikk kjæreste i barnehagen da han var 3 år, så de hang jo alltid sammen alene. Og i barnehagen og barneskolen, så har han klart seg fint sosial hvis de bare er 2. Fra han var veldig liten, så har han nektet og ta av seg sokkene, da blir han helt hysterisk. Men han aksepterte det hvis han skulle bade eller dusje. Han var og veldig glad i fysisk kontakt med meg, og ville være mye sammen med meg. Samtidig som han kunne sitte og leke lenge for seg selv. 

Han fikk diagnosen da han var 11 år, da hadde han slitt med skolevegring i 1 år. 

Her er jeg sikker på at far og har Asperger, men han nekter for det.

Anonymkode: 32aa2...ef5

• Hjerte 1
Skrevet

Min førstefødte har høytfungerende autisme(Asberger) 

han var nok kanskje en baby som krevde en del, men han var min første så jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente. Han lekte sjelden for seg selv, søkte oppmerksomhet hele tiden. På småbarnsavdeling gikk det fint, men da han begynte på storbarn ble det mer tydelig at han ikke forsto sosiale koder. Han var veldig sosial og ønsket venner, men det ble ofte misforståelser og frustrasjon. Han fikk seg alltid en ny bestevenn når vi var på lekeplassen og fiksa veldig godt å leke med totalt fremmed barn i en kort stund. Han forsto ikke sosiale koder her heller og kunne «adoptere» seg bort til den fremmede familien uten noen tanke om at det ikke passet seg. Han kunne være veldig sta og vanskelig å snu. Han nektet å kle på seg uteklær fordi han syntes alt klødde/strammet/var klumpete. Det forklart med at han var umoden, men det ga seg egentlig ikke. Han fikk diagnose da han var nesten 11 år. 

Anonymkode: 20811...30d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. ICD-10 brukes fortsatt.

Anonymkode: 0a9ee...332

• Liker 1
Skrevet

Som 1-2-åring var han forsiktig med å prøve ut ting, likte å observere andre lenge før han selv ville prøve feks en ny leke. Var opptatt av ting som snurret. Han var opptatt av andre barn, men klarte liksom likevel ikke å få skikkelig kontakt før han var rundt 4-5 år. Ikke rigid på alle områder, men likevel opptatt av at noen ting måtte være riktig for at han skulle føle seg trygg, det kunne ofte handle om et bestemt plagg han alltid måtte ha på seg. Redd for høye lyder, kunne fra 2-års alder få voldsomme raserianfall vi ikke skjønte. I ettertid har vi sett at han strever særlig i overgangssituasjoner, så det var vel mye det det handlet om. Som nyfødt baby husker jeg at jeg tenkte at han så så alene ut i verden, som om jeg ikke kunne nå helt inn til ham(💔). Han har ingen andre i familien som er diagnostisert, men flere som helt sikkert kunne vært det. Alle de fungerer greit som voksne, men du merker at de har flere av de samme tendensene når du kjenner dem godt.

Anonymkode: d7e67...568

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som 1-2-åring var han forsiktig med å prøve ut ting, likte å observere andre lenge før han selv ville prøve feks en ny leke. Var opptatt av ting som snurret. Han var opptatt av andre barn, men klarte liksom likevel ikke å få skikkelig kontakt før han var rundt 4-5 år. Ikke rigid på alle områder, men likevel opptatt av at noen ting måtte være riktig for at han skulle føle seg trygg, det kunne ofte handle om et bestemt plagg han alltid måtte ha på seg. Redd for høye lyder, kunne fra 2-års alder få voldsomme raserianfall vi ikke skjønte. I ettertid har vi sett at han strever særlig i overgangssituasjoner, så det var vel mye det det handlet om. Som nyfødt baby husker jeg at jeg tenkte at han så så alene ut i verden, som om jeg ikke kunne nå helt inn til ham(💔). Han har ingen andre i familien som er diagnostisert, men flere som helt sikkert kunne vært det. Alle de fungerer greit som voksne, men du merker at de har flere av de samme tendensene når du kjenner dem godt.

Og en ting til: han hadde tydelige særinteresser, veldig opptatt av kjøretøy. Ville se filmer på YouTube, reise til byen for å kjøre buss, lærte seg mye faktakunnskap om de ulike kjøretøyene osv.

• Liker 1
Skrevet

Ikke egentlig. Men når jeg ser tilbake ser jeg jo selvfølgelig ting som var på grunn av autisme.

Hun var lite kosete. Ville gjerne bli klødd på ryggen, men hadde ellers lite behov for den helt nære kosen som mange barn har.

Overgang fra pupp til annen mat var veldig vanskelig. Ikke engang flaske med morsmelk dugde. Fant til slutt to typer pålegg som gikk bra, og spiste da disse to fram til skolealder.

Middagen skulle ikke blandes, og hun spiste en og en ingrediens. Altså først all poteten, så alt kjøttet, og til slutt all brokkolien.

Hun ville tidlig gjøre alt «perfekt», og gikk helt i oppløsning ved den minste korreks. Ingen raseriutbrudd (seriøst aldri), men mer som smeltet til en urørlig klump på gulvet.

Verdens beste selvtillit fram til skolestart. Kunne gå rett bort til en gruppe unger og bare «her er jeg, er ikke dere glade for å se meg»😄 Det funket jo, så vi bekymret oss ikke over at den klassiske «fintfølelsen» i sosiale situasjoner manglet.

Flink til å «pusle» med ting/leke alene fra tidlig alder.

Vansker med å identifisere og snakke om følelser hele livet.

Stille og forsiktig i barnehage og skole, og forsåvidt hjemme også. Krever seg aldri, og lukker seg bare inne eller trekker seg stille unna hvis hun blir såret.

Gikk på tå (ikke hele foten i bakken) fram til etter skolestart.

Veldig var på lukt/smak.

Fikser ikke ubehag, som for eksempel gnagsår, flis i fingeren, løse tenner, stram flette, høye temperaturer.

Ingen hadde noen som helst mistanke fram til hun møtte veggen mot slutten av barneskolen.

Da var hun så utslitt av å tvinge seg selv til å tåle ubehag, og av å aldri riktig forstå/kunne forutse verden rundt seg, at hun ble deprimert og fikk angst.

Før hun møtte veggen skikkelig fikk hun også mange fysiske symptomer, som for eksempel magesmerter, kvalme, hodepine, brystsmerter, svimmelhet, trøtthet.

Anonymkode: ffa66...272

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Stor pike skrev (5 timer siden):

Hvis en med Asperger har fått den diagnosen, hva tror du blir reaksjonen på at diagnosen endres? Just saying... Ellers så er det mye snakk om det, men Asperger består. Jeg har både mann og barn med det. 

Til ts, vi bare syntes vår gutt var spesiell og flott og lynskarp. Problemene startet på skolen, og i samarbeid med dem, pluss migrenelege, ble han sendt til utredning hos BUP. Noen sier de merker det så tidlig som du nevner, andre ikke. 

Hva legger du i "spesiell og flott og lynskarp"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han var mer forsiktig og følsom. Men han fikk kjæreste i barnehagen da han var 3 år, så de hang jo alltid sammen alene. Og i barnehagen og barneskolen, så har han klart seg fint sosial hvis de bare er 2. Fra han var veldig liten, så har han nektet og ta av seg sokkene, da blir han helt hysterisk. Men han aksepterte det hvis han skulle bade eller dusje. Han var og veldig glad i fysisk kontakt med meg, og ville være mye sammen med meg. Samtidig som han kunne sitte og leke lenge for seg selv. 

Han fikk diagnosen da han var 11 år, da hadde han slitt med skolevegring i 1 år. 

Her er jeg sikker på at far og har Asperger, men han nekter for det.

Anonymkode: 32aa2...ef5

Hvordan merker du det på faren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...