AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #1 Del Skrevet 10. august 2024 Ser det er flere tråder om gynekolog . Jeg lurer på når du var hos gynekolog sist, eventuelt fastlege for celleprøve. Selv var jeg det denne uken. Det er ikke en undersøkelse jeg ser frem til, men jeg har tenkt nå at det finnes verre ting jeg har gjort hos legen. GU er ikke vondt. Det er litt ubehagelig, men det sitter mest i mellom øra. Dette er nå, og jeg vet at for andre kan det være vondt. Det VAR vondt for meg i ungdommen på grunn av vaginisme. Anonymkode: 453d1...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 10. august 2024 #2 Del Skrevet 10. august 2024 Vært regelmessig hos fastlegen for celleprøve, senest i fjor. Sist jeg var hos faktisk gynekolog er over ett tiår siden. Var pga sist vaginisme, og jeg føler fastlegen er bedre på å tilpasse for både det ene og det andre med kroppen min, enn enkelte gynekologer jeg har truffet, så velger fastlegen om jeg kan. Viktig at en følger dette opp, til tross for at det ikke er favoritttingen, så er det viktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Del Skrevet 10. august 2024 Jeg har gått fast til privat sjekk hvert andre år fra jeg var 25. Synes det er greit å få sjekka med ultralyd i samma slengen, som jeg fikke får hos fastlege. Får også høre litt om hvordan det ligger an med egg osv som er kjekt ettersom jeg ikke har barn. Ja det er ikke så gøy, men tar jo 15 min ish og er viktig. Anonymkode: 268cf...04e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #4 Del Skrevet 10. august 2024 Aldri vært. Er over 30 Anonymkode: 7d4dc...7a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #5 Del Skrevet 10. august 2024 Er usikker på om jeg noen ganger har vært hos gynekolog. Spiral er det fastlegen som ordner. Celleprøve har jeg ikke tatt på 20 år. Anonymkode: 6e087...39f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #6 Del Skrevet 10. august 2024 Jeg tar regelmessig celleprøve hos fastlegen min. Sist gang var i fjor. Har tatt regelmessige celleprøver siden jeg var 25, er 41 nå. Anonymkode: 4ac88...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #7 Del Skrevet 10. august 2024 Har opplevd seksuelle misbruk i barndommen og for meg er det ikke bare bare og "sitter mellom ørene" å ta en slik prøve. Det innebærer angst, oppkast, kvalme, dissosiasjon, flashback og andre ting. Jeg har gjort en slik underlivsundersøkelse 2 ganger og jeg er 45. Sist var for 10 år siden hos fastlegen, da hadde jeg drukket en del på forhånd. Det blir nok noen år til neste gang Anonymkode: 64469...457 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #8 Del Skrevet 10. august 2024 For nesten et år siden. Har kontroll en gang i året. Anonymkode: 38cd1...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #9 Del Skrevet 10. august 2024 Opplevd overgrep. Så vidt klart å gjennomføre GU og så gått igjen. Men får et par år rakna det bare hos gynekolog som skulle ta ut en spiral fastlegen ikke fikk ut. Bare gråt og var helt hysterisk og hulka i to timer mens jeg ventet på å ta røntgen etterpå. Gynekologen ringte et par dager senere og lurte på hvordan jeg hadde det. Fastlegen ville sykmelde meg fordi jeg klarte ikke sove eller spise og måtte ta næringsdrikker i en uke før det rettet seg igjen. Så fikk innvilger GU-prosedyrer i narkose etter det. Det er et retraumatiserende mareritt og ikke noe man bare kan ta seg sammen på Har endometriose og blitt fulgt opp etter operasjon og smerter og vurdering for ny operasjon senest nå i juni, men likevel ikke tatt innvendig ultralyd på 1,5 år tross flere kontroller. Kan ta på mage selv om det ikke er like bra. Det må bare bli sånn. Tre år til neste hpv-prøve. Anonymkode: 96e35...251 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #10 Del Skrevet 10. august 2024 Tar celleprøve hvert 3. år, og går når det evt er noe som må undersøkes. Er gift så trenger liksom ikke gå dit særlig mye oftere enn ved rutinekontroll.. Anonymkode: 2004f...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #11 Del Skrevet 10. august 2024 Dere som sliter med å få gjennomført GU pga overgrep. Det finnes test-kit som man selv tar. Dette ble sendt ut til alle legekontorene i vår Anonymkode: 609fa...b59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #12 Del Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri vært. Er over 30 Anonymkode: 7d4dc...7a1 Kanskje på tide? Anonymkode: 3d985...2f9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #13 Del Skrevet 10. august 2024 Tok celleprøve hos fastlege tidligere i sommer, og gjør det hvert tredje år. Ellers aldri vært hos gynekolog og tatt helsjekk, har liksom ikke følt behov eller hatt noen grunn til det. Anonymkode: a1577...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #14 Del Skrevet 10. august 2024 Litt over 1 år siden GU for fertilitetsutredning hos gynekolog. Hadde også innvendig UL hos jordmor for privat tidlig ultralyd for noen mnd siden. Anonymkode: 69c27...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #15 Del Skrevet 10. august 2024 Aldri vært. Og har en legevenninne som synes det er så hårreisende galskap at hun skal ta en sjekk for meg. 😅 Anonymkode: 383d6...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #16 Del Skrevet 11. august 2024 Var hos gynekolog i starten av 2021, skulle da komme tilbake om fem år. Anonymkode: 2e054...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #17 Del Skrevet 11. august 2024 Ts her! Dere som ikke har vært og tatt celleprøve; min anbefaling er at dere gjør det. Jeg stopper der, for dette tror jeg dere vet selv. Dere som har vært utsatt for overgrep og andre fæle opplevelser, jeg skjønner at det ikke er lett eller smertefritt å gå til gynekolog. Men jeg håper dere får hjelp til å sjekke dere.❤️ Jeg er usikker på hva jeg skal kalle det jeg er utsatt for; lite overgrep, overgrep, feilbehandling..,.? Men min nåværende gynekolog synes det er grusomt det jeg har opplevd tidligere . Jeg fikk fjernet noe fra livmoren uten bedøvelse. På gynekologtimen gikk de inn via livmorhalsen og fjernet det. Trodde jeg skulle svime av, og jeg var ikke hos gynekolog på mange år etterpå. Anonymkode: 453d1...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #18 Del Skrevet 11. august 2024 Aldri vært. jeg er ikke seksuelt aktiv, og om jeg så hadde vært det så er jeg vaksinert mot HPV. Så jeg ser ingen grunn til at et fremmed menneske skal grave rundt i underlivet mitt. Anonymkode: 4e679...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #19 Del Skrevet 11. august 2024 Jeg var hos gynekolog for rundt 4 år siden, fordi jeg hadde noen plager. Fikk da innvendig ultralyd som så på livmor og eggstokker, det var jo litt ok. Ellers tok jeg celleprøve igjen hos fastlege i fjor. Tenker det er en enkel ting å gjøre for å følge opp egen helse. Anonymkode: a4406...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #20 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Aldri vært. jeg er ikke seksuelt aktiv, og om jeg så hadde vært det så er jeg vaksinert mot HPV. Så jeg ser ingen grunn til at et fremmed menneske skal grave rundt i underlivet mitt. Anonymkode: 4e679...103 HPV er ikke ett virus, det er en gruppe med mange. Selv om du har cervarix eller gardasil 9, kan du fortsatt utvikle kreft av en annen HPV-type enn de som er mest høyrisiko som man vaksineres mot! Så hvis man har hatt samleie, om det så var for 10 år siden, så bør man ta celleprøve som anbefalt i screeningprogrammet. Det er lite graving når det tas celleprøve altså. Det er bare en swab. Anonymkode: 69c27...c3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå