fucsia Skrevet 10. august 2024 #1 Skrevet 10. august 2024 Ferdig med foreldrepermisjon, og begynner i ny jobb. Leser at jeg har rett på ammepause opp til 2 timer pr dag.. Hvordan har dere løst dette, hva er vanlig og hvordan legger jeg dette frem for sjefen? Vanskelig å komme inn i ny stilling med masse krav om tilrettelegging syns jeg... Samtidig vet jeg ikke hvordan ting skal gå opp med lillemor hjemme.. Som helst vil ha pupp hele tiden..
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #2 Skrevet 10. august 2024 Jeg skrev bare en mail til sjefen mot slutten av permisjonen, noe sånt som "Hei jeg starter opp etter permisjon xx dato og trenger da å benytte meg av ammefri etter behov siden jeg fremdeles ammer jevnlig og baby er x mnd gammel. Hvordan fører jeg timer for dette i <timelistesystem>?" Jeg har fleksitid, fører timer uavhengig av når de er jobbet og kunne ha hjemmekontor så jeg skrev bare 2 timer daglig på ammefri-koden jeg fikk i systemet og ammet når det passet seg både start av dag, midt på dag om jeg jobbet hjemme og far var hjemme med baby og slutt av arbeidsdag. Så for meg var det jo ikke noe tilrettelegging fra jobbens side, ikke skift som ventet på meg eller behov for vikar feks. Man skal vel bare føre akkurat det man ammer men jeg må innrømme at jeg var så j.... sliten at jeg bare førte 2 timer hver dag uannsett om jeg hadde ammet i 3 timer eller 30 minutter... Gjorde uannsett oppgavene jeg skulle gjøre. Har du en jobb der du fysisk må være tilstede og det er mer prekært når du er der ville jeg tenkt over hva som vil være best for deg og baby og så presentert det for sjefen som et forslag og hørt hva de tenker. Feks at du kommer senere og drar hjem før, eller at du tar pause for å pumpe. Eller en kombinasjon. I utgangspunktet er det du (og babys behov) som bestemmer men er jo greit å være litt fleksibel med arbeidsplassen også. Ikke vær redd for å bruke ammefri selv om du er ny. Anonymkode: 469b9...cf8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Skrevet 10. august 2024 Sa bare at jeg kom til å benytte meg av retten til ammefri og derfor slutte en time tidligere på jobb frem til barnet var ett år, og så gjorde jeg det 😊 Null problem. Anonymkode: 8e746...297
fucsia Skrevet 10. august 2024 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2024 Legger stort sett opp dagene selv utover enkelte møter. Å komme litt senere og gå litt tidligere hadde hjulpet ekstremt! Har skolebarn som også skal avgårde og vet ikke helt hvordan jeg skal få kabalen til å gå opp.
KaraThrace Skrevet 10. august 2024 #5 Skrevet 10. august 2024 Bruk ammefri med GOD samvittighet så lenge du kan! Samfunnet tjener på at du ammer, da det øker sannsynligheten for at både du og baby ikke trenger helsehjelp senere. Jeg ammer på snart 20. måned, og tar en time på morgenen og en på slutten av dagen. Nå begynner barnet i barnehage snart, og da blir det nok heller to timer på slutten av dagen. Har ammefri til barnet er to år, så ikke mange månedene igjen. Trist. 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #6 Skrevet 10. august 2024 29 minutter siden, fucsia said: Legger stort sett opp dagene selv utover enkelte møter. Å komme litt senere og gå litt tidligere hadde hjulpet ekstremt! Har skolebarn som også skal avgårde og vet ikke helt hvordan jeg skal få kabalen til å gå opp. Husk at det med andre barn og logistikk ikke er relevant for arbeidsgiver og for ammefri. Bare fortell arbeidsgiver når du trenger å amme barnet som er under 1 år:) Du trenger ikke forsvare det med andre forpliktelser. Anonymkode: 469b9...cf8 3
fucsia Skrevet 10. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2024 Okey. Men da har du ikke rett på betaling i amme fri timene? Jeg har ingen problemer med å få gjort det jeg skal på den tiden jeg har til rådighet uansett. Og vil absolutt gagne min psykisk eog fysiske helse såvel som minsten! Er mye våken på nettene, og har tunge tak.. Så er i utgangspunktet ikke helt dit for fight ifht jobb. Baby fikk en litt ordentlig infeksjon, og vært en del plaget, og da har det blitt myyye amming over en lengre periode.. Er derfor ikke helt der jeg håpet å være ifht å til venne henne andre enn meg.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #8 Skrevet 10. august 2024 KaraThrace skrev (32 minutter siden): Bruk ammefri med GOD samvittighet så lenge du kan! Samfunnet tjener på at du ammer, da det øker sannsynligheten for at både du og baby ikke trenger helsehjelp senere. Jeg ammer på snart 20. måned, og tar en time på morgenen og en på slutten av dagen. Nå begynner barnet i barnehage snart, og da blir det nok heller to timer på slutten av dagen. Har ammefri til barnet er to år, så ikke mange månedene igjen. Trist. Hvordan fikk du to timer ammefri? Jeg jobber i staten og får bare en time? Og kun frem til barnet er ett år, om ikke barnet har særskilte behov som det står i loven. Anonymkode: c21f8...7a5
KaraThrace Skrevet 10. august 2024 #9 Skrevet 10. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fikk du to timer ammefri? Jeg jobber i staten og får bare en time? Og kun frem til barnet er ett år, om ikke barnet har særskilte behov som det står i loven. Anonymkode: c21f8...7a5 Jobber i staten jeg også. Hovedtariffavtalen min gir meg to timer hver dag inntil barnet er to år. Svært mange som har det, ville sjekket din egen, da det fremstår mer som normen å ha det enn ikke. Endret 10. august 2024 av KaraThrace 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #10 Skrevet 10. august 2024 KaraThrace skrev (36 minutter siden): Jobber i staten jeg også. Hovedtariffavtalen min gir meg to timer hver dag inntil barnet er to år. Svært mange som har det, ville sjekket din egen, da det fremstår mer som normen å ha det enn ikke. 8.3.4 Amming Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr. arbeidsdag for å amme sitt barn i barnets første leveår. Ved særskilt behov hos barnet gis fri med lønn også ut over barnets første leveår. Dette er hentet fra hovedtariffavtalen fra ks. Står at det kun gjelder ved særskilt behov etter første leveår. https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/hovedtariffavtalen/ammefri2/ Her står det også klart at det kun gjelder første leveår. Min arbeidsplass forholder seg til hovedtariffavtalen. Hvorfor har de da kun gitt meg en time og ikke to? Anonymkode: c21f8...7a5
KaraThrace Skrevet 11. august 2024 #11 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 8.3.4 Amming Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr. arbeidsdag for å amme sitt barn i barnets første leveår. Ved særskilt behov hos barnet gis fri med lønn også ut over barnets første leveår. Dette er hentet fra hovedtariffavtalen fra ks. Står at det kun gjelder ved særskilt behov etter første leveår. https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/hovedtariffavtalen/ammefri2/ Her står det også klart at det kun gjelder første leveår. Min arbeidsplass forholder seg til hovedtariffavtalen. Hvorfor har de da kun gitt meg en time og ikke to? Anonymkode: c21f8...7a5 Fordi du ikke har bedt om mer? Inntil to timer vil alltid kun starte på en time, tenker jeg. Og når det gjelder særskilte behov er det ikke mer krevende enn at du VIL. Det er INGEN som mååå ha morsmelk.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #12 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan fikk du to timer ammefri? Jeg jobber i staten og får bare en time? Og kun frem til barnet er ett år, om ikke barnet har særskilte behov som det står i loven. Anonymkode: c21f8...7a5 Bedre tariffavtaler og/eller arbeidsavtaler. To timer er vanlig for mange i privatsektor. Det er en forutsetning at det er nødvendig for ammingen. Noen har bare til barnet er et år, andre så lenge det er nødvendig for ammingen. Anonymkode: aef0d...d39
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #13 Skrevet 11. august 2024 15 hours ago, fucsia said: Okey. Men da har du ikke rett på betaling i amme fri timene? Jeg har ingen problemer med å få gjort det jeg skal på den tiden jeg har til rådighet uansett. Og vil absolutt gagne min psykisk eog fysiske helse såvel som minsten! Er mye våken på nettene, og har tunge tak.. Så er i utgangspunktet ikke helt dit for fight ifht jobb. Baby fikk en litt ordentlig infeksjon, og vært en del plaget, og da har det blitt myyye amming over en lengre periode.. Er derfor ikke helt der jeg håpet å være ifht å til venne henne andre enn meg. Vet ikke helt hvem du spør men jeg tok 2 timer dagen til barnet var 1 år, som var betalt fordi vi har det som ekstra frynsegode (privat bedrift). Man kan og ta mer ubetalt, så mye man trenger for å amme. Husk at det står i loven at ammefri ikke skal brukes til å ta igjen tapt søvn, amming andre tider på dagen osv osv. Så bare si til arbeidsgiver at du trenger å amme barnet i arbeidstiden og hvor mye så setter du av feks 1 time på starten og 1 time på slutten av dagen til det. I praksis så vil de færreste arbeidsgivere komme og kreve noe form for bevis på at du sitter pal og ammer akkurat de 2 klokketimene på minuttet. Har du litt hjemmekontor eller manenn kan komme innom jobb kan du jo også amme litt iløpet av arbeidsdagen. Men alt det om at man er sliten osv er ikke relevant for rett til ammefri. Anonymkode: 469b9...cf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå