Gå til innhold

Hvorfor respekt for religion?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så en video av at prinsessen i England hadde på seg et sjal over hodet, mens hun smilte til muslimske menn som tok hennes manns hånd, men ikke hennes…

I sitt EGET LAND!

Jeg blir så satt ut av det. Og av folk som sier at hun «bare viser respekt».

Hvorfor skal hun vise respekt for menn som overhodet ikke respekterer kvinner? Hvorfor smile til noen som åpenbart ser på deg som mindre verdt? Hvorfor respektere voksne mennesker som tror på en eventyrmann i himmelen?

Jeg fatter det ikke.

Anonymkode: 0d0b8...879

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Det er de som ikke respekterer henne som kvinne. 

Anonymkode: ed9cf...9b7

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det heller ikke. Jeg synes at måten islam blir praktisert på i dagens samfunn, er kvinnefiendtlig.

Å tolerere at andre har et annet livssyn enn meg selv, har jeg derimot ingen problemer med, så lenge man har respekt for sine medmennesker.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at religion fortsatt har den statusen det har i dag i vestlige land. I kampen mot rasisme har religionen islam blitt fredet i stor grad i samfunnsdebatten. Å ta avstand fra hets mot mennesker med annet opphav er greit. Men det betyr ikke at en skal forstå ihjel alle vrangforestillinger de måtte ha heller. Religionen islam bør bli kritisert og satt på plass i vesten på lik linje med kristendommen. 

Endret av Grevling
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg så en video av at prinsessen i England hadde på seg et sjal over hodet, mens hun smilte til muslimske menn som tok hennes manns hånd, men ikke hennes…

I sitt EGET LAND!

Hvorfor skal hun vise respekt for menn som overhodet ikke respekterer kvinner? Hvorfor smile til noen som åpenbart ser på deg som mindre verdt? Hvorfor respektere voksne mennesker som tror på en eventyrmann i himmelen?

Jeg fatter det ikke.

Fordi religiøse folk er gærne, hvis de føler seg krenket pleier de å ty til vold og terror

Anonymkode: 11dcb...a43

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I sitt EGET LAND!

Jeg fatter det ikke.

Menn og kvinner skal ikke berøre hverandre i islam, ikke pga man anser en som mindre verdt, men ut av respekt. Det er den måten muslimer viser hverandre respekt på til motsatt kjønn. 

Sånn er det med forskjellig livssyn, kultur, tradisjon osv av ting som definerer en som menneske, at vi gjør ting forskjellig. Når man mangler kunnskap, så vil man gjerne ta ting som respektløst fordi man ikke gjør ting på samme måte.

Om en mann hadde håndhilst på kona til en muslimsk mann, hadde både mannen og kona tatt det som respektløst. Og omvendt i Norge. 

Når vi bor i et multikulturelt samfunn, så blir det gjerne misforståelser som det alle i denne tråden har, og det er forståelig om man ikke har lest om det. Heldigvis finnes det mye fagstoff rundt dette, men dessverre er det ofte liten vilje til å ta til seg kunnskap hos enkelte. 

Heldigvis er generasjonene fremover vant til dette med at man kan gjøre ting forskjellig uten at det trenger å være noe negativt. Hvem vet, om noen tiår vil det kanskje være normalisert å ikke ta hverandre i hånden pga respektet for menneskers egenverdi og at ikke alle vil bli tatt på. Uten at det trenger å bety at man er respektløs eller ser ned på noen av den grunn .. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uglems skrev (22 minutter siden):

Menn og kvinner skal ikke berøre hverandre i islam, ikke pga man anser en som mindre verdt, men ut av respekt. Det er den måten muslimer viser hverandre respekt på til motsatt kjønn. 

Sånn er det med forskjellig livssyn, kultur, tradisjon osv av ting som definerer en som menneske, at vi gjør ting forskjellig. Når man mangler kunnskap, så vil man gjerne ta ting som respektløst fordi man ikke gjør ting på samme måte.

Om en mann hadde håndhilst på kona til en muslimsk mann, hadde både mannen og kona tatt det som respektløst. Og omvendt i Norge. 

Når vi bor i et multikulturelt samfunn, så blir det gjerne misforståelser som det alle i denne tråden har, og det er forståelig om man ikke har lest om det. Heldigvis finnes det mye fagstoff rundt dette, men dessverre er det ofte liten vilje til å ta til seg kunnskap hos enkelte. 

Heldigvis er generasjonene fremover vant til dette med at man kan gjøre ting forskjellig uten at det trenger å være noe negativt. Hvem vet, om noen tiår vil det kanskje være normalisert å ikke ta hverandre i hånden pga respektet for menneskers egenverdi og at ikke alle vil bli tatt på. Uten at det trenger å bety at man er respektløs eller ser ned på noen av den grunn .. 

Men hvorfor skal deres versjon av respekt gjelde i et land de opprinnelig ikke kommer i fra? Vi som innfødte har allerede vår versjon av respekt.

Her i Nord er ikke kvinner bare "koner eller døtre", vi har også tilegnet oss maskulin energi. Vi er fullgode individer. Vi tar våre egne valg. Vi er ute i samfunnet å lager avtaler, trikser og mikser, ofte på lik linje som menn.

Jeg synes det er respektløst å se meg som et kjønn (ei fitte) og ikke et individ. Hva har mitt kjønn med det hele å gjøre? Det er privat. Ikke noe en fremmed mann trenger å beskjeftige seg med.

Det er derfor vi gir hverandre handa. Det er et tegn på at vi legger vekk våpenet, ser hverandre i øya og "sier"; jeg ser deg som min likemann. "My equal". Det er jo tydelig at de muslimene som nekter å gi kvinner hånda, ikke ser kvinner som sine likemenn. De mener at kvinner ikke skal kunne lage avtaler ute i samfunnet på lik linje som menn. At de kun er noens kone, noens datter, noens eiendom.. Det står det ikke respekt av her i Nord. Det er et forsøk på å frata kvinner deres individualitet. 

Nå som jeg begynner å få opp øya for dette, kommer jeg ikke til å akseptere det noe mer. Har du ikke respekt nok til å ta meg i handa og se meg rett i øya i mitt eget land, så kommer heller ikke jeg til å ha respekt for deg som person - ei heller den boka eller den profeten som får deg som person til å ikke se meg som et individ! Rett skal væra rett!

Anonymkode: 55084...26b

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig.

98% av religioner undertrykker kvinner.

Muslimer topper det meste.

Anonymkode: 7e4dc...61f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (1 time siden):

Veldig rart at denne «respekten» alltid handler om at det er kvinner som ikke skal bli tatt på, det er kvinner som må dekke seg til osv

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi religiøse folk er gærne, hvis de føler seg krenket pleier de å ty til vold og terror

Pleier kristne å ty til vold hvis vi sier guden deres er eventyr? Hva med hinduer eller folk med taoisme?

NEI...ingen av de tyr til vold kun muslimer med voldsreligionen sin som er voldelige.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i svaret ovenfor folkens snakker vi om respekt ……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for ensidig meningspåvirkning og svar til slettede innlegg. Den ble i tillegg flyttet fra underforumet Religion, alternativt og filosofiske spørsmål.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
etterfølgende innlegg ble slettet for avsporing den 11.08.2024 kl. 01:48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (1 time siden):

Det er rart at religion fortsatt har den statusen det har i dag i vestlige land. I kampen mot rasisme har religionen islam blitt fredet i stor grad i samfunnsdebatten. Å ta avstand fra hets mot mennesker med annet opphav er greit. Men det betyr ikke at en skal forstå ihjel alle vrangforestillinger de måtte ha heller. Religionen islam bør bli kritisert og satt på plass i vesten på lik linje med kristendommen. 

Enig der. 
Av en eller annen grunn er islam blitt beskyttet for kritikk, siden noen har lansert tullebegrepet «islamofobi» 

Slik blir alle som kritiske røster mot muslimsk praksis stilnet, da vi i vesten er livredde for å bli sett ned på som rasistiske tullinger. 

Diskriminering og det å se ned på folk pga at de kommer fra et fremmed land og har en annen religion kanskje, er ikke bra og bør slås ned på. Det er rasisme og hat, og ikke bra. 

Men det å beskytte en spesifikk religion slik intensjonen er med å innføre et begrep som islamofobi, har etter min mening ført til mer skade enn gagn. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er delvis enig med deg, men… for dem er det ikke respektfullt å ta ei kvinnes hand. Det er faktisk respektløs å ta på ei kvinne som er ikke familie osv… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdratt til at man tar skikken fra dit man kommer på besøk. Jeg hadde nektet å gjøre et som prinsessen tydeligvis har gjort. Det er nedverdigende og hører ikke hjemme i et moderne demokrati. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi religiøse menn er gærne, hvis de føler seg krenket pleier de å ty til vold og terror

Rettet på den for deg.

Anonymkode: 5ca99...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Religionsfrihet er den største trusselen for fremtiden til mennesker. Vi kunne hatt baser på mars allerede uten religioners idiotskap.

Anonymkode: 6d90f...b73

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I sitt EGET LAND!

Jeg fatter det ikke.

Er det virkelig noen som i dag blir overrasket over Islam og muslimer og hvordan disse passer svært dårlig inn med omtrent alle andre religioner, kulturer og levesett? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (På 10.8.2024 den 22.18):

Veldig rart at denne «respekten» alltid handler om at det er kvinner som ikke skal bli tatt på, det er kvinner som må dekke seg til osv

Nei. Det gjelder begge kjønn. Biologisk sett er det forskjell på mann og kvinne. Menn er de som fra naturens side er større og sterkere, beskytter og forsørger kvinner. Det er kanskje derfor det legges mer merke til at kvinner ikke skal bli rørt osv, særlig sett fra et vestlig perspektiv siden feminismens fremmarsj og synet på kvinner og at menn og kvinner skal være "så like som mulig". Det er ikke rart at det derfor blir sett på som negativt, når man har en helt annen tankegang. 

Menn skal heller ikke bli rørt av kvinner. Jeg vet om flere menn som blir fornærmet eller blir utilpass om en kvinne rører dem. 

Hvis jeg som kvinne ikke vil hilse på en mann feks, burde ikke jeg få lov å sette den grensen for meg selv ? 

I de muslimske landene er disse grensene noe som er naturlig og normalt, det blir respektert. For begge kjønn. Det er bare behagelig. Men jeg skjønner at vi i vesten med den mentaliteten vi har, sliter med å forstå denne grensen fordi det er naturlig for oss med mye fysisk kontakt med alt og alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 21.49):

Men hvorfor skal deres versjon av respekt gjelde i et land de opprinnelig ikke kommer i fra? Vi som innfødte har allerede vår versjon av respekt.

Her i Nord er ikke kvinner bare "koner eller døtre", vi har også tilegnet oss maskulin energi. Vi er fullgode individer. Vi tar våre egne valg. Vi er ute i samfunnet å lager avtaler, trikser og mikser, ofte på lik linje som menn.

Jeg synes det er respektløst å se meg som et kjønn (ei fitte) og ikke et individ. Hva har mitt kjønn med det hele å gjøre? Det er privat. Ikke noe en fremmed mann trenger å beskjeftige seg med.

Det er derfor vi gir hverandre handa. Det er et tegn på at vi legger vekk våpenet, ser hverandre i øya og "sier"; jeg ser deg som min likemann. "My equal". Det er jo tydelig at de muslimene som nekter å gi kvinner hånda, ikke ser kvinner som sine likemenn. De mener at kvinner ikke skal kunne lage avtaler ute i samfunnet på lik linje som menn. At de kun er noens kone, noens datter, noens eiendom.. Det står det ikke respekt av her i Nord. Det er et forsøk på å frata kvinner deres individualitet. 

Nå som jeg begynner å få opp øya for dette, kommer jeg ikke til å akseptere det noe mer. Har du ikke respekt nok til å ta meg i handa og se meg rett i øya i mitt eget land, så kommer heller ikke jeg til å ha respekt for deg som person - ei heller den boka eller den profeten som får deg som person til å ikke se meg som et individ! Rett skal væra rett!

Anonymkode: 55084...26b

Jeg forstår hva du vil frem til og forstår at det å håndhilse på hverandre er et tegn på respekt her i vesten. 

I muslimske land er det et tegn på respekt å ta hånden på hjertet og hilse "fred være med deg". Menn og kvinner er ikke like der. De er forskjellige, men fullgode begge to. Det er en adskilt kultur, noe som er naturlig for dem, slik som er naturlig for vesten å gjøre motsatt. 

"When in Rome, do as the Romans", ja jo, men det skal ikke gå på tross av de verdiene en har. 

Det burde være mer åpenhet mot dette med fysisk kontakt, særlig nå som verden er blitt mer obs på psykisk helse, mangfold og inkludering. Jeg tror vesten trenger å se på dette håndhilse og fysisk kontakt fenomenet som noe mangfoldig og naturlig, istedet for noe negativt og tegn på respektløshet. Når en mann eller kvinne tar hånden på hjertet og smiler til deg, er man ganske korka om man skal bli krenket av det :)

Anonymkode: 088d7...59a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...