Gå til innhold

Hus fult av edderkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nylig flyttet inn i et gammelt tømmerhus, og oppdager veldig fort at her kryr av enorme edderkopper. 
Du vet- de STORE som oftest bare bor i kjelleren… men her er de i alle etasjer og i alle rom 😬🙈🙈🙈 

Hvordan kan man bli kvitt disse? 

Anonymkode: 95994...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke bli kvitt de, de er helt ufarlige og de spiser andre insekter og småkryp som du ikke ønsker å ha der. ❤️ Hvis du må bli kvitt dem så gjelder det å gjøre rommene tørre, da vil de ikke kunne overleve der. De trenger fukt for å leve.

Anonymkode: 612c4...5ae

• Hjerte 1
Skrevet

Aner ikke. Men jeg grøsser med deg. 😨

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke bli kvitt de, de er helt ufarlige og de spiser andre insekter og småkryp som du ikke ønsker å ha der. ❤️ Hvis du må bli kvitt dem så gjelder det å gjøre rommene tørre, da vil de ikke kunne overleve der. De trenger fukt for å leve.

Greit nok med en liten edderkopp som farter rundt for å ta knekken på andre kryp. Men tror de aller fleste ikke ønsker en storfamilie med store edderkopper. 😨

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Trinol super permetrinspray har hjulpet her. Sprayer rundt dører, vinduer og sprekker en gang hver annen måned. Kan også sprayes direkte på utyskene, men de bruker urovekkende lang tid på å dø, så bedre å drepe dem på annen måte hvis man tør. Sprayen fås kjøpt på Jernia, Europris, Clas Olson osv. 

En annen spray som visstnok er supereffektiv er sprayen fra Boss, bestilles på nett: https://boss.no/produkt/bestselger-boss-biologisk-insektmiddel/

Anonymkode: daaf4...ee8

• Liker 2
Skrevet
Cornix skrev (7 minutter siden):

Greit nok med en liten edderkopp som farter rundt for å ta knekken på andre kryp. Men tror de aller fleste ikke ønsker en storfamilie med store edderkopper. 😨

Som sagt, det er for fuktig i huset, ellers ville de ikke vært i alle rom. 

Folk overdriver så veldig når det gjelder edderkopper. Tenker TS har sett 3 stk på maks 5 cm, da "kryr" det av "enorme" edderkopper. Det handler om fobi, ikke logikk. Ellers ville man ikke foreslått ting som å spraye huset med gift for å bli kvitt noe som er 100% ufarlig.

• Nyttig 1
Gjest Goldenretriever
Skrevet

Ville gitt det litt tid. Bo dere inn, støvsug og hold det rent, og varm opp rom om det ikke er så varmt der du bor nå, så det tørker opp om huset har vært kaldt og fuktig. 

Forrige sted jeg bodde så vi mye edderkopper første år, men det gikk over til å bare være en og annen i sesongen der de trekker inn. Så det er håp! 

Vi brukte aldri gift, men vurderte å kjøpe en sånn sak du setter i stikkontakten som skal skremme insekter. Så det er jo et alternativ å se nærmere på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Som sagt, det er for fuktig i huset, ellers ville de ikke vært i alle rom. 

Folk overdriver så veldig når det gjelder edderkopper. Tenker TS har sett 3 stk på maks 5 cm, da "kryr" det av "enorme" edderkopper. Det handler om fobi, ikke logikk. Ellers ville man ikke foreslått ting som å spraye huset med gift for å bli kvitt noe som er 100% ufarlig.

Har sett ca 2-3 STORE edderkopper pr dag siden vi flyttet inn, så vil si at det er mer enn hva som er vanlig, og definitivt mer enn det jeg trives med!! 
Det er et eldre tømmerhus og dermed sikkert 1000 steder å gjemme seg og å legge egg… 

Liker ikke tanken på gift, da det i tilfelle må sprayes på alle vegger mellom alle tømmerstokkene.. 

har bestilt sånne til å ta i stikkontakten nå og håper det har litt effekt..!

Huset virker ellers tørt, men har en fuktig kjeller. 
ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Gamle tømmerhus med fuktige kjellere er en drøm for husedderkopper, slaget er tapt med mindre du ønsker å forgifte både dem og dere selv. Foreslår at du heller prøver å leve i kjærlig symbiose med dem, de er egentlig ganske greie.

Anonymkode: 55732...3c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gamle tømmerhus med fuktige kjellere er en drøm for husedderkopper, slaget er tapt med mindre du ønsker å forgifte både dem og dere selv. Foreslår at du heller prøver å leve i kjærlig symbiose med dem, de er egentlig ganske greie.

Anonymkode: 55732...3c7

Grøss… 

Hadde dessverre ikke tatt med disse i regnestykket da vi kjøpte 😳🙈  Men frykter du har rett 😩

Skrevet

Hvis du googler finner du også flere midler med pulver, jeg ville ha prøvd dem hvis du ikke vil spraye. De kommer mest sannsynlig fra kjelleren uansett. Ta med lommelykt og finn "nettene" - de lager ikke vanlige nett, men mer "pølser"/kokonger som de får ungene i. 

Anonymkode: daaf4...ee8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Grøss… 

Hadde dessverre ikke tatt med disse i regnestykket da vi kjøpte 😳🙈  Men frykter du har rett 😩

Å fy! Hadde aldri greid å bo der.

Anonymkode: 1ef55...1a5

• Nyttig 1
Skrevet

Spray rundt vinduskarmer og gulv med permetrin. Gjerne der du kommer opp fra kjelleren også. Kjøp luftavfukter om du ikke har, de trives der det er fuktig. De dingsene du stikker i stikkontakten vil muligens hjelpe noe.

Lykke til, jeg har også bodd en sånn plass 😬

Skrevet

Når nylig er du flyttet inn? Jeg vil tro de forsvinner etter hvert som du er flyttet inn, rengjør og tørker ut

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd en del steder i løpet av livet, og min erfaring er at noen steder er det rett og slett "edderkoppjord", flust av edderkopper overalt. Og det går ikke å fikse. For meg går ikke det å bo i. 

Anonymkode: f66b3...5ff

Skrevet

Edderkopper trives der det er fuktig, og der det er tilgang på mat.

Så lenge disse to tingene er tilstede så vil edderkoppene formere seg.

Skrevet

I rekkehuset mitt fra 70 tallet, oppdaget jeg fort når jeg flyttet inn at jeg hadde som deg kjempestore edderkopper i kjelleren på det som kan kalles boden. Vannvittig store. Tre om dagen ofte, enkelte dager flere. Hver gang jeg skulle inn på boden, som er hobbyrom og klesrom og litt av alt måtte jeg være forberedt. Og jeg som har tidligere i livet litt av alvorlig edderkoppfobi, da snakker vi diagnose. Jeg hadde valget da. Ta de en etter en, eller la de leve uten at jeg til enhver tid kunne vite hvor den hadde blitt av. Skal si den fobien min fikk kjørt seg. Jeg plukket edderkopp etter edderkopp i kanskje ti år, så plutselig en høst glimret edderkoppene med sitt fravær. Jeg har egentlig ikke gjort noe annet enn drepe en etter en. Nå kommer det dann og vann en stor en. Her forleden lot jeg den bare få være da den var vanskelig å komme til. Tro det eller ei, man venner seg til alt. Hvorfor de forsvant vet jeg ikke. Det tørket ut. 

Anonymkode: 8f814...feb

Skrevet

Mamma pleide alltid å ha biter med grønnsåpe (gammelsorten av en soapbar) som hun skjærte opp i små biter og plasserte i hjørner og sprekker. Tydeligvis liker ikke edderkopper det.

Anonymkode: 96f4c...5e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...