AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #1 Skrevet 10. august 2024 Hvis vevsprøve viser kraftig celleforandringer (cin3) må jeg sykemelde da? Er ikke istand å jobbe i 100% om jeg har fått den beskjeden. Jeg gruer meg Anonymkode: 1252b...1cf
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #2 Skrevet 10. august 2024 Du kan trene, ja. Anonymkode: 4b84c...8a4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Skrevet 10. august 2024 Du kan både jobbe og trene. Vevsprøve er på ingen måte fysisk belastende. Jeg tok vevsprøve på grunn av alvorlige celleforandringer. Dro på jobb dagen etterpå. Merket ingenting, blødde ikke heller. Det er rutine og sannsynligvis ufarlig. Er mange som oppdager alvorlige celleforandringer hvor det blir gjort tiltak og de ikke får kreft. Jeg gjennomgikk konisering, har etter 4 år fortsatt normale celleprøver. Anonymkode: 129e3...8f8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #4 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan både jobbe og trene. Vevsprøve er på ingen måte fysisk belastende. Jeg tok vevsprøve på grunn av alvorlige celleforandringer. Dro på jobb dagen etterpå. Merket ingenting, blødde ikke heller. Det er rutine og sannsynligvis ufarlig. Er mange som oppdager alvorlige celleforandringer hvor det blir gjort tiltak og de ikke får kreft. Jeg gjennomgikk konisering, har etter 4 år fortsatt normale celleprøver. Anonymkode: 129e3...8f8 Okei så om jeg har alvorlige celleforandringer så trenger jeg ikke å engste meg? Anonymkode: 1252b...1cf
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #5 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Okei så om jeg har alvorlige celleforandringer så trenger jeg ikke å engste meg? Anonymkode: 1252b...1cf Nei. Som sagt hadde jeg det også. Det var ikke kreft. Må si det er utrolig slapt av helsevesenet vårt å ikke gi bedre informasjon altså. Legen som kontaktet meg angående svaret på celleprøven forklarte veldig tydelig at det KAN utvikle seg til kreft, men det betyr IKKE at jeg har kreft nå, at en vevsprøve vil gi et bedre svar og at sannsynligheten for at det faktisk er kreft er LITEN, og om det er kreft er det trolig oppdaget i tidlig stadium siden jeg tok celleprøver regelmessig. Det er kult at vi har den teknologien at vi faktisk kan ta en prøve som viser celler som kan utvikle seg til kreft om typ 15-20 år. Så ja, bare ta det helt med ro. Tenk på meg, det gikk bra med meg og det går bra med deg også, er jeg helt sikker på. Viser celleprøven moderate eller grove celleforandringer (CIN 2 eller 3 / HSIL) vil legen henvise deg til gynekolog. For å kunne sjekke livmorhalsen grundigere, foretar gynekologen en kolposkopi og tar vevsprøver. Hvis det oppdages alvorlige celleforandringer i vevsprøven, anbefales en liten gynekologisk operasjon som kalles konisering. Siden man ikke vet hvilke tilfeller som vil utvikle seg til livmorhalskreft, vurderer gynekologen behovet for behandling ved CIN 2. CIN 3 vil som regel bli behandlet. Anonymkode: 129e3...8f8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #6 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei. Som sagt hadde jeg det også. Det var ikke kreft. Må si det er utrolig slapt av helsevesenet vårt å ikke gi bedre informasjon altså. Legen som kontaktet meg angående svaret på celleprøven forklarte veldig tydelig at det KAN utvikle seg til kreft, men det betyr IKKE at jeg har kreft nå, at en vevsprøve vil gi et bedre svar og at sannsynligheten for at det faktisk er kreft er LITEN, og om det er kreft er det trolig oppdaget i tidlig stadium siden jeg tok celleprøver regelmessig. Det er kult at vi har den teknologien at vi faktisk kan ta en prøve som viser celler som kan utvikle seg til kreft om typ 15-20 år. Så ja, bare ta det helt med ro. Tenk på meg, det gikk bra med meg og det går bra med deg også, er jeg helt sikker på. Viser celleprøven moderate eller grove celleforandringer (CIN 2 eller 3 / HSIL) vil legen henvise deg til gynekolog. For å kunne sjekke livmorhalsen grundigere, foretar gynekologen en kolposkopi og tar vevsprøver. Hvis det oppdages alvorlige celleforandringer i vevsprøven, anbefales en liten gynekologisk operasjon som kalles konisering. Siden man ikke vet hvilke tilfeller som vil utvikle seg til livmorhalskreft, vurderer gynekologen behovet for behandling ved CIN 2. CIN 3 vil som regel bli behandlet. Anonymkode: 129e3...8f8 Tusen takk❤️❤️ gynekologen håpte jeg ikke hadde noe og måtte ganske fort tilbake igjen men han er sikkert redd jeg skal ha kreft eller være en av de uheldige der det utvikler seg fort. Var det han som satt timen til det allerede nå eller de i skranken? Er bare glad for det ❤️ Anonymkode: 1252b...1cf
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #7 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tusen takk❤️❤️ gynekologen håpte jeg ikke hadde noe og måtte ganske fort tilbake igjen men han er sikkert redd jeg skal ha kreft eller være en av de uheldige der det utvikler seg fort. Var det han som satt timen til det allerede nå eller de i skranken? Er bare glad for det ❤️ Anonymkode: 1252b...1cf De vil sjekke det så raskt de kan, ja. Noe som er bra. Men om du googler litt om dette og leser på kreftforeningen sin nettside og lignende så vil du se at det kan ta lang tid før alvorlige celleforandringer utvikler seg til kreft. Det er rutine og vanlig prosedyre, jeg måtte også inn raskt for vevsprøve. Tok litt lenger tid før jeg fikk konisering (ventet vel 6 måneder), men det er fordi jeg trolig ikke sto i umiddelbar fare for å utvikle kreft. Anonymkode: 129e3...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #8 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vil sjekke det så raskt de kan, ja. Noe som er bra. Men om du googler litt om dette og leser på kreftforeningen sin nettside og lignende så vil du se at det kan ta lang tid før alvorlige celleforandringer utvikler seg til kreft. Det er rutine og vanlig prosedyre, jeg måtte også inn raskt for vevsprøve. Tok litt lenger tid før jeg fikk konisering (ventet vel 6 måneder), men det er fordi jeg trolig ikke sto i umiddelbar fare for å utvikle kreft. Anonymkode: 129e3...8f8 Tusen takk for ord☺️😚 Ingen av mine venninner har gått gjennom dette, så derfor veldig lite opplysninger. Heldigvis er gynekologen veldig åpen og svarer godt. Anonymkode: 1252b...1cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå