Gå til innhold

Mor sender småsøsken til å hente barnet i barnehagen. Greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før sommeren var jeg student i praksis i barnehage. Dette var en naturbarnehage hvor barna er ute 95% av tiden. opplevde at mor til et barn på 3 parkerte bilen ved skogen, og sendte som regel lillesøster/bror på 9 og 12 for å hente. Mor satt i bilen på tlf. viktige beskjeder går jo evt tapt når mor ikke henter selv, så er dette greit? For i de 5 ukene jeg var i barnehagen hentet mor selv kanskje 4 ganger. far leverer på morgenen, uten søskene, så vi så liksom aldri noe til mor.

Anonymkode: 8fe53...d8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke problemet.  Pass dine egne saker. 

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Før sommeren var jeg student i praksis i barnehage. Dette var en naturbarnehage hvor barna er ute 95% av tiden. opplevde at mor til et barn på 3 parkerte bilen ved skogen, og sendte som regel lillesøster/bror på 9 og 12 for å hente. Mor satt i bilen på tlf. viktige beskjeder går jo evt tapt når mor ikke henter selv, så er dette greit? For i de 5 ukene jeg var i barnehagen hentet mor selv kanskje 4 ganger. far leverer på morgenen, uten søskene, så vi så liksom aldri noe til mor.

Så lenge bhg akseptere det så er det helt ok - gamle bhg til barna lot ingen under 15 år hente i bhg, nye bhg har ikke noe begrensninger så lenge det er avklart/snakket om/kjente av barnet som henter og det ikke er noe problem. 10 åringen her løper lett inn og henter lillebror. Og alle viktige beskjeder får vi i app eller brev.  Det er opp til hver bhg, hver avdeling om de syns det er greit. Og om det ikke er det - så ville de nok garantert tatt det opp med foreldrene. 

Anonymkode: a45ff...3a6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun sender jo ikke småsøsken for å hente – hun sender storesøsken.

Tenker dette er helt i orden! Jeg ble jevnlig henta av min storesøster da jeg var barn (jeg er attpåklatt). Hun var jo oppegående nok til å videreformidle beskjeder som 12-åring liksom …. Og dersom bhg hadde noe veldig viktig å si, antar jeg at de formidla det til moren eller faren min når de henta, ev. via tlf om det ikke kunne vente. 

Anonymkode: 9e4cb...39b

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Småsøsken til barnehagebarn som er gamle nok til å hente??? Eldre søsken er vel mer aktuelt.:danse2:

Anonymkode: f60db...54f

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du jobber i barnehage og er bekymret så tar du det opp med prøvd leder og ikke utleverer sensitive opplysninger på din arb plass på nett. 
Det er ingen problem at eldre søsken henter. 
Om det er viktige beskjeder du tenker på så har bhg en app der alle beskjeder blir sendt ut til de foreldrene det gjelder. Der det noe prekært tar de en tlf. 
Det er veldig stas å bli hentet av eldre søsken. 

Anonymkode: c1248...b20

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Småsøsken? Hvor gamle er de barna som går i barnehagen egentlig?

Anonymkode: 3e1ed...111

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis far leverer hver morgen har jo barnehagen daglig kontakt med forelder, men det er kanskje bare mor som er bra nok? Og har man en sjelden gang beskjeder som er så akutte og viktige at de må overleveres direkte til mor i hentesituasjonen, er det vel bare å be 12-åringen stikke ut i bilen og hente mor, hun er jo ikke langt unna. Dessuten er det vel strengt tatt snakk om storesøsken her, ikke småsøsken...

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet

Er ikke det noe du burde tatt opp med barnehagen hvor du hadde praksis FØR sommeren og ikke på forum ETTER sommeren hvor vi andre ikke har svaret? 

MEN, mye tyder på at barnehagen synes det er greit ettersom det foregikk i hele perioden du hadde praksis.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor er det så viktig for dere å se mor hver ettermiddag når dere ser far hver morgen? Er ikke far en like god omsorgsperson som mor?

Meget mulig at mor har en fysisk eller psykisk tilstand som gjør at hun ikke ønsker å løpe rundt i skogen og lete etter barnet sitt hver ettermiddag, eller så kan det jo hende at hun vet at det er karakterbyggende og positivt for eldre søsken å ha ansvar for å hente småsøsken. At storesøsken henter småsøsken daglig virker kanskje litt voldsomt i dagens samfunn hvor barn bæres på gullstol til de trer inn i voksenlivet og deretter går over på Ung Ufør siden de ikke takler motstand, plikter eller krav, samtidig så vet vi altså ikke hva grunnen er til at mor venter i bilen.

Dette hadde barnehagens leder tatt tak i dersom det virkelig var et problem, men når far leverer hver morgen så forstår jeg ikke problemet ditt.

Anonymkode: 9cbe6...aca

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Storesøsken fra 12 år kunne hente alene på bhg vår. Det er en ikke-problem at mor sitter i bilen mens så store søsken henter en 3-åring. Det er bra for større barn å lære å ta ansvar for de mindre. 

Anonymkode: 086df...d83

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres helt uproblematisk ut.

Anonymkode: 7b053...0e0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her høres det ut som du glemmer at far leverer. Han er forelder det går an å snakke med. 

Fort gjort å la gamle stereotypier styre, heldigvis oppdager du en nå😊

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Småsøsken? Hvor gamle er de barna som går i barnehagen egentlig?

De var nok 10 og 13 år…. 

Anonymkode: 8a587...17e

• Liker 1
Skrevet

Hvis far leverer hver morgen burde det ikke være vanskelig å gi beskjeder? Viktige beskjeder blir uansett sendt skriftlig i min barnehage, så det hadde vært helt uproblematisk å ha søsken på 9-12 hente barnet. Hvis det er den «Ole har hatt en fin dag og lekt med ditt og datt, spist og gått en tur på do» beskjeden du savner å gi så er det ditt problem. Som trebarnsmor selv var jeg egentlig ikke så veldig opptatt av sånne beskjeder i barnehagen. Jeg syntes det var slitsomt og heftete siden vi ofte hadde stramt program på ettermiddagen og å stå å få en rapport om at ungen min hadde hatt en helt normal dag i barnehagen føltes unødvendig. Hadde storesøsknene vært store nok til å hente hadde jeg nok vurdert det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De var nok 10 og 13 år…. 

Anonymkode: 8a587...17e

Trodde så store barn gikk på skole jeg 🤷‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trodde så store barn gikk på skole jeg 🤷‍♀️

Det gjør de sikkert. Skolen varer ikke hele dagen vet du.

Anonymkode: 62e58...d46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør de sikkert. Skolen varer ikke hele dagen vet du.

Anonymkode: 62e58...d46

Her er det et poeng som har gått over hodet ditt skjønner jeg 😄 TS skriver at småsøsken på 9 og 12 henter barnet i barnehagen. Så jeg spurte litt flåsete hvilken alder barnehagebarnet var når lillesøster/bror er såpass store. Det må jo i så fall være enda eldre. Det var bare en dum måte å påpeke en liten feil i historien 😝

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke forskjell på storesøsken og småsøsken?

Anonymkode: 85937...b8c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har sendt min 7 åring for å hente 5 åringen flere ganger i barnehagen 100 meter unna huset vårt. Det var avklart at det var tillatt så lenge hun hadde med lapp med dato på. Viktige beskjeder ringte eller sendte de melding for eller tok neste morgen. 7 åringen følte enorm mestring. Vi gir barn for lite ansvar 

Anonymkode: 15579...7c3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...