Gå til innhold

Svømming og dykking etter fjerning av flere føflekker på øvre rygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fjerne flere føflekker i området øvre rygg, dette medfører sting. 

Jeg er meldt på et kurs som medfører kråling, svømming på rygg med dykking ned 2 meter, samt dra menneske i land for redning. 

Er dette noe jeg kan gjennomføre etter et sånt inngrep eller må jeg utsette deltagelsen? Kurset skjer i ferskvann. 

Anonymkode: 28954...c2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? 

Skrevet

Du kan nok ikke bade før stingene er tatt og såret er grodd. Altså 10-14 dager etter minimum. 

Anonymkode: d1916...aaf

• Liker 2
Skrevet

Min hudlege sier at sår etter fjerning av føflekker er som et skrubbsår. Men nå har jeg aldri fått sting da...

Gjest Thndrcnt
Skrevet

Jeg tok to føflekker på nakken og halsen med påfølgende sting. De skulle IKKE bli våte, men til tross for vanntett bandasje og mitt beste forsøk så ble de jo det når jeg dusjet likevel. Fikk betennelse i den ene og måtte på antibiotika. Så ja, du bør nok utsette enten fjerningen eller kurset

Skrevet

Du vil få beskjed om alt av hygiene, rensing og dusjing når du fjerner føflekkene. Jeg har fjernet flere og jeg har måtte holde meg unna dusjing til sårene er helt lukket og det er dannet en fin skorpe. Kan selvsagt løpe gjennom dusjen for en vask, men det skal ikke bløtes opp. Som den over skriver kan du nok IKKE svømme/bade før stingene er tatt, som er 10-14 dager. 

Hvis du fortsatt er usikker ringer du dit du skal fjerne og hlrer der, men du må nok utsette timen. 

• Liker 1
Skrevet

Spør legen som skal utføre inngrepet. 

Anonymkode: 636d5...f4d

Skrevet
Stor pike skrev (12 minutter siden):

Min hudlege sier at sår etter fjerning av føflekker er som et skrubbsår. Men nå har jeg aldri fått sting da...

Ikke fått sting når man fjerner et område hud??

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal fjerne flere føflekker i området øvre rygg, dette medfører sting. 

Jeg er meldt på et kurs som medfører kråling, svømming på rygg med dykking ned 2 meter, samt dra menneske i land for redning. 

Er dette noe jeg kan gjennomføre etter et sånt inngrep eller må jeg utsette deltagelsen? Kurset skjer i ferskvann. 

Høres ut til at det er basseng? Da mener jeg noen sier 6 uker og  noen 3 måneder etter kirurgiske inngrep enten de er små eller store. Mye klor og masse bakterier i basseng. Her må du prioritere det viktigste, føflekkene eller redning i vann kurset. Bagevakt kurs eller lignende?

Anonymkode: f5eba...27b

Skrevet
Ugresset skrev (44 minutter siden):

Du vil få beskjed om alt av hygiene, rensing og dusjing når du fjerner føflekkene. Jeg har fjernet flere og jeg har måtte holde meg unna dusjing til sårene er helt lukket og det er dannet en fin skorpe. Kan selvsagt løpe gjennom dusjen for en vask, men det skal ikke bløtes opp. Som den over skriver kan du nok IKKE svømme/bade før stingene er tatt, som er 10-14 dager. 

Hvis du fortsatt er usikker ringer du dit du skal fjerne og hlrer der, men du må nok utsette timen. 

Ved større operasjoner kan man i dag dusje i vanlig dusj på dag 2. Man lar da bandasje og strips sitte på, og bytter bandasjen etter dusj. Slik fortsetter man til stripset detter av om 10-14 dager. Da har man bare bandasje til agraffer eller sting er løst opp/fjernet. 
Er der sting som skal fjernes, så blir det på nytt sår som er mottakelig for infeksjoner. 
Bassengvann er noe helt annet enn dusj på sykehus/hjemme. 

• Nyttig 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke fått sting når man fjerner et område hud??

Det spørs hvordan føflekken fjernes. Jeg har fåt brent/svidd bort mine, og fikk ingen sting.

Anonymkode: f108e...866

Skrevet

Høres ut til at det er basseng? Da mener jeg noen sier 6 uker og  noen 3 måneder etter kirurgiske inngrep enten de er små eller store. Mye klor og masse bakterier i basseng. Her må du prioritere det viktigste, føflekkene eller redning i vann kurset. Bagevakt kurs eller lignende?

Nei kurset skjer i et lite ferskvann. Tenker ikke bare på bakteriene ved spørsmålet, men også det at jeg må bruke kroppen mye fysisk under kurset. F eks det å dra person i land og dykke etter dukke. 

Er lignende badevakt kurs ja.

Skrevet

Ved større operasjoner kan man i dag dusje i vanlig dusj på dag 2. Man lar da bandasje og strips sitte på, og bytter bandasjen etter dusj. Slik fortsetter man til stripset detter av om 10-14 dager. Da har man bare bandasje til agraffer eller sting er løst opp/fjernet. 
Er der sting som skal fjernes, så blir det på nytt sår som er mottakelig for infeksjoner. 
Bassengvann er noe helt annet enn dusj på sykehus/hjemme. 

Takk for svar.

Dette er ferskvann. Så det er vel kanskje enda mer bakterier enn i basseng til tross for klor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk for svar.

Dette er ferskvann. Så det er vel kanskje enda mer bakterier enn i basseng til tross for klor.

Tror ikke jeg hadde turt å bade i ferskvann med flere operasjonssår etter føflekkfjerning, nei. 
Litt avhengig av hvor føflekkene sitter, så vil du kjenne at noe har skjedd i området. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke jeg hadde turt å bade i ferskvann med flere operasjonssår etter føflekkfjerning, nei. 
Litt avhengig av hvor føflekkene sitter, så vil du kjenne at noe har skjedd i området. 

De sitter i øvre del av ryggen. Nei kanskje best å melde pass.

Skrevet

Du sier ingenting om når de ulike tingene skjer, som jeg kan se? 

Hvor lenge etter fjerningen, er badingen? 

Anonymkode: a55ec...070

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du sier ingenting om når de ulike tingene skjer, som jeg kan se? 

Hvor lenge etter fjerningen, er badingen? 

Anonymkode: a55ec...070

5 dager etter fjerningen. Har enda sting da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...