Gå til innhold

Har deres barn fått skulder ut av ledd? Far har fått skulderen hans ut av ledd 2 ganger nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på 2 år som har fått skulder ut av ledd mens han var hoss far. Far holdt han i hånden mens barnet balanserte på noe så falt barnet til siden og far dro han opp med armen. Dette skjedde enda en gang da han var ca 1,3 år da lekte far med han og han dro han i armene sånn skulderen gikk ut av ledd. Begge gangene va legevakten lettsindig og syntes synd på far og sa at det ikke er unormalt. Men jeg kjenner jeg blir irritert når dem sier det vet ikke om jeg tror dem. Er dette så normalt? Skal det så lite til? Eller er far altfor voldsom?! Jeg skal snakke med helsesøster på mandag om dette.

Anonymkode: 02ebe...4e8

Skrevet

Oi, nei det har aldri skjedd her, ha ren på 2,5 år. Aldri hørt om det før heller.

Anonymkode: a4ee4...b3f

Skrevet

Jeg har hatt et par barn i bhg som svært lett har fått skulder eller albue ut av ledd. Så lurt å sjekke hos lege om det kan være noe sånt. Husker en gang jeg skulle dra på det ene barnet votter, og holdt i håndleddet mens jeg trakk votten oppover armen. Og det var nok til at leddet hoppet ut. 

Men så tenker jeg at far bør jo slutte å dra etter armen uansett. 

Anonymkode: 51643...238

• Liker 2
Skrevet

Det kan skje. Husker det ikke selv, men har blitt fortalt at min far dro skulderen ut av ledd en gang vi var på tur. Han holdt meg fast for at jeg ikke skulle løpe ut i veien.

Hva mener du med at legevakten vare lettsindig? Helt feil ordbruk.

Anonymkode: c36d3...f2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har en på 2 år som har fått skulder ut av ledd mens han var hoss far. Far holdt han i hånden mens barnet balanserte på noe så falt barnet til siden og far dro han opp med armen. Dette skjedde enda en gang da han var ca 1,3 år da lekte far med han og han dro han i armene sånn skulderen gikk ut av ledd. Begge gangene va legevakten lettsindig og syntes synd på far og sa at det ikke er unormalt. Men jeg kjenner jeg blir irritert når dem sier det vet ikke om jeg tror dem. Er dette så normalt? Skal det så lite til? Eller er far altfor voldsom?! Jeg skal snakke med helsesøster på mandag om dette.

Høres ut som far er litt voldsom hvis dette bare skjer når barnet er med han?
Man skal ikke dra små barn i armene på den måten… 

Du må vel ha sett hvordan far er med barnet ellers? Føler du at han er voldsom? 

Anonymkode: 9e7df...ff9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri dradd ungene etter en arm når jeg skulle løfte dem opp. 
De er jo ikke apekatter heller 

Anonymkode: 04362...eb7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt at om det skjer en gang, er det større sjanse for at det skjer igjen. 
meeeen jeg syns dette høres ikke bra ut i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet

Sjekk med en lege. Har en sønn som til og med klarte få skulderen ut av ledd på egenhånd. Ble henvist videre for å trene opp skulderen. Blitt mye bedre nå.

Anonymkode: bb2cb...f38

• Liker 1
Skrevet

Barn er ofte hypermobile og kan lett overbelastet leddene slik at de bøyes på måter de ikke bør, feks hoppe ut av ledd. Kan absolutt være at barnet ditt er veldig myk eller hypermobil, men far trenger å da bli bevisst på hvor og hvordan han holder barnet slik at det ikke gjentar seg. Skjer det ofte vil det igjen skje oftere i fremtiden. 

Er barn og far enig om hva som skjedde? Kan også være et tegn på andre, mindre hyggelige scenarier, er far hissig, voldsom eller tilbøyelig for å utrette skade på barnet? Bare du kjenner far, han kan liksågodt bare være uopplyst eller lite gjennomtenkt...

Anonymkode: 57282...a97

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg ville sjekket ut hypermobile ledd/ ehler danlos syndrom. 

Anonymkode: 47170...1bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det først har skjedd en gang kan det ofte skje igjen. Spilte fotball med en kar som kunne ta den inn og ut av ledd som andre tar på en sokk siden det hadde skjedd så mange ganger gjennom barndommen. 

Anonymkode: 82e5c...19d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan skje. Husker det ikke selv, men har blitt fortalt at min far dro skulderen ut av ledd en gang vi var på tur. Han holdt meg fast for at jeg ikke skulle løpe ut i veien.

Hva mener du med at legevakten vare lettsindig? Helt feil ordbruk.

Anonymkode: c36d3...f2a

Ts her. Haha ja kanskje feil ordbruk ja søkte opp betydningen nå😅 men er godt å lese at det kanskje ikke er så unormalt alikevell.  Far er ikke så obs på sin egen styrke trodde han hadde lært han  var ganske overraska  over at det skjedde igjenn. Jeg får spør legen om dette med hypermobile ledd ja.

Skrevet

På jobb har vi føringer for at vi ikke skal løfte barna opp etter hendene, ha votter inni dressen og så rive de av eller holde hardt i hånda når de balanserer (la barnet holde i oss), løfte barna opp mens de har stive armer nedover, fordi hender, albuer og skuldre kan finne på å gå ut av ledd. Jeg har ikke opplevd det, men hører det kan skje.

Anonymkode: bba36...a27

Skrevet

Det kan skje, især når de er så små. Bein og ledd er jo ikke ennå utvokst, er mykere, grunnere ledd.

Men derfor løfter en jo aldri småbarn etter armene. 

Kanskje på tide med en felles legetime som kan forklare far hvordan småbarn skal - og ikke skal - håndteres….?

Ville kun tatt tak i en unge etter armen om faren for skade ved en ulykke var større om barnet falt. Men stort sett er så små barn myke ennå, og tåler en støyt bedre en voksne.

Lek der far drar barnet etter armene utgår nå.

Leddene må få ro, til å vokse og herdes riktig, så dette ikke blir et problem når barnet blir større og voksen.

Anonymkode: a551c...0eb

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro sønnen min sin skulder ut av ledd da han var 1,5. Han holdt meg i hånden og hoppet på gulvet, så falt han og jeg dro han opp etter armen uten å tenke meg om. Skuldra gikk ut av ledd og vi dro på legevakta. Fikk vite der at det var en relativt vanlig skade å se blant barn under tre år. De advarte også om at det kunne skje igjen med samme arm siden leddet nå var blitt litt «slarkete». Det har nok gått seg til. Det har ikke blitt noe mer. Barnet starter nå på skolen og vi har heller latt han falle når han ramler på den måten. 

Skrevet

Er jo litt vanskelig akkurat dette. Små barn har lettere for å få skuldrene ut av ledd, i tillegg til at noen mennesker også er litt mer utsatt for det. Samtidig vet man jo aldri. Ville i hvert fall vært veldig oppmerksom framover!

Anonymkode: ea9fe...da7

Skrevet

Jeg hadde som barn 2-3 tilfeller der jeg fikk skulder ut av ledd, og det var ulike årsaker alle gangene. For eksempel et tilfelle der jeg ble ble holdt i hånda (vi leiet) og jeg plutselig fant ut at jeg skulle kaste meg ned på bakken. Jeg antar at jeg fikk et slags trassanfall. Den som holdt meg i hånda rakk jo ikke reagere, slik at jeg brukte hele kroppstyngden min da jeg kastet meg nedover og resultatet var skulder ut av ledd. Heldigvis var det noen med helsefaglig bakgrunn der som bare klikket skulderen på plass. Neste gang tror jeg vi tok røntgen før de på sykehuset klikket det på plass. 

Uansett - jeg er i dag voksen og har ingen plager i dag. Tror ikke det er helt uvanlig. 

Anonymkode: fa71c...003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...