Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plukker hvert år endel sopp i skogen og lurer på om jeg kan gjøre det også mens jeg er gravid? Har noen av dere plukket sopp mens dere var gravide, eller har dere hørt noe om det kan være skadelig? 

Anonymkode: 1ecc4...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle det være skadelig?

Anonymkode: e7d8d...394

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommer litt an på hvor du bor og hvor mye du allerede har spist i år av ville bær, ferskvanns-fisk, sopp og reinkjøtt. Noen steder i Norge er det fortsatt noe radioaktivitet etter Tjernobyl-ulykken. Det blir anbefalt at gravide, ammende og småbarn ikke skal få i seg mer enn viss mengde av dette. Så dersom du spiser mye av disse matvarene ofte - typ 3 måltider med noe av dette ila hver 14. dag, så bør du muligens unngå sopp nå fremover dersom du bor i et område der det fortsatt er en del radioaktivitet.

Du må finne ut hva som gjelder for radioaktivitet for ditt område og se på hva du allerede har fått i deg av mat som potensielt er radioaktiv.

Anonymkode: ccf74...414

Skrevet

Sålenge du kan sopp/tar forhåndsregler så er det null problem. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan skal det være skadelig eller farlig?

Forskjellene på en vanlig gåtur i skogen og en sopptur er jo at du plukker sopp.

Du sier du pleier å gjøre det, da har du vel kunnskap om hvilke sopper som er giftige?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan ikke helt se hva som skulle være skadelig? 

Anonymkode: 1542c...5cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk å vaske hendene bare :)

Anonymkode: 25376...ba7

Skrevet

Selvfølgelig er det ok! Er 18 uker. Går på sopptur og bærtur. Jordmor sier den beste treningen er å gå i skog og mark. Fikk litt vondt i ryggen av multeplukking, men ellers har det gått bare fint. Gjør også vanlig hagearbeid som luking, plenklipping, kantklipping etc. Må gå litt saktere/kortere skritt i de bratte oppoverbakkene da jeg får litt ubehag i magen hvis jeg går som normalt. Og så er det viktig å være litt forsiktig med hvor man tråkker så man ikke faller!

Anonymkode: aed78...405

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg plukker hvert år endel sopp i skogen og lurer på om jeg kan gjøre det også mens jeg er gravid? Har noen av dere plukket sopp mens dere var gravide, eller har dere hørt noe om det kan være skadelig? 

Hvorfor skulle du ikke det? Er i midten av 3 trimester og har plukket masse sopp..  Hva skulle vært skadelig? 

Anonymkode: 710b5...082

• Liker 1
Skrevet

Tenker så lenge du ikke spiser giftig sopp...ellers er jo ikke naturen eller sopp farlig 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer litt an på hvor du bor og hvor mye du allerede har spist i år av ville bær, ferskvanns-fisk, sopp og reinkjøtt. Noen steder i Norge er det fortsatt noe radioaktivitet etter Tjernobyl-ulykken. Det blir anbefalt at gravide, ammende og småbarn ikke skal få i seg mer enn viss mengde av dette. Så dersom du spiser mye av disse matvarene ofte - typ 3 måltider med noe av dette ila hver 14. dag, så bør du muligens unngå sopp nå fremover dersom du bor i et område der det fortsatt er en del radioaktivitet.

Du må finne ut hva som gjelder for radioaktivitet for ditt område og se på hva du allerede har fått i deg av mat som potensielt er radioaktiv.

Gjelder dette Oslo?

Anonymkode: 01d3c...e80

Skrevet

Vær god på håndhygiene, kanskje ta med litt håndsprit, og ikke spis soppen direkte fra bakken uten å skylt først. Man vet jo aldri hvilke parasitter (orm eller lignende) som kan være på soppen, og du må selvsagt være helt sikker på at du plukker riktig. Det finnes flere viltvoksende planter, sopper og vekster i Norge som veldig fort kan ta livet av deg.

Anonymkode: dee0d...258

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gjelder dette Oslo?

Anonymkode: 01d3c...e80

Tror ikke det, men ville ha sjekket for å være sikker. Er noen år siden jeg undersøkte dette for min egen del.

Men vet det er blitt funnet stort innhold av bly i alt av blåbær for eksempel: 

Sitat

– Etter mange hundre år med bruk av bly er det mye av dette i landskapet. Blant annet i blåbær eller annet som bjørnen spiser, sier Fuchs.

https://www.nrk.no/innlandet/bjorner-i-skandinavia-har-hoye-verdier-av-bly-i-blodet-viser-forskning-fra-hogskolen-i-innlandet-1.15542800

Ville ikke forundret meg dersom alt dette blyet også kom inn i sopp. Noen sopper er jo kjent for å rense skogsbunnen for metaller og liknende, så dersom man spiser disse er det ikke utenkelig at man kan få i seg tungmetaller som bly og kadmium. Men dette er det så og si ikke forskning på, så man kan jo ikke gi offisielle anbefalinger på dette uten data. Det er bare jeg (som ernæringsfysiolog) som er føre var. Personlig ville jeg unngått skogsbær/sopp i svangerskapet.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det, men ville ha sjekket for å være sikker. Er noen år siden jeg undersøkte dette for min egen del.

Men vet det er blitt funnet stort innhold av bly i alt av blåbær for eksempel: 

https://www.nrk.no/innlandet/bjorner-i-skandinavia-har-hoye-verdier-av-bly-i-blodet-viser-forskning-fra-hogskolen-i-innlandet-1.15542800

Ville ikke forundret meg dersom alt dette blyet også kom inn i sopp. Noen sopper er jo kjent for å rense skogsbunnen for metaller og liknende, så dersom man spiser disse er det ikke utenkelig at man kan få i seg tungmetaller som bly og kadmium. Men dette er det så og si ikke forskning på, så man kan jo ikke gi offisielle anbefalinger på dette uten data. Det er bare jeg (som ernæringsfysiolog) som er føre var. Personlig ville jeg unngått skogsbær/sopp i svangerskapet.

Fant også en annen artikkel som skriver om dette:

https://www.nationen.no/ber-folk-unnga-a-plukke-sopp-og-bar-her/s/5-148-515771

Her var det snakk om plukking på forsvarets skytefelt der blykonsentrasjonene er særs høye. Så jeg ville vært veldig obs på lokale forhold her. Norsk natur blir mer og mer forurenset dessverre.

• Nyttig 1
Skrevet

Tenk å sykeliggjøre graviditet så til de grader. 

Anonymkode: 805c5...c42

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tuller du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vær god på håndhygiene, kanskje ta med litt håndsprit, og ikke spis soppen direkte fra bakken uten å skylt først. Man vet jo aldri hvilke parasitter (orm eller lignende) som kan være på soppen, og du må selvsagt være helt sikker på at du plukker riktig. Det finnes flere viltvoksende planter, sopper og vekster i Norge som veldig fort kan ta livet av deg.

Anonymkode: dee0d...258

Er ingen som spiser rå sopp vel 😅 Hvis man plukker sopp hvert år som TS, har hun nok peiling på hva som er spiselig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
On 8/10/2024 at 4:18 PM, AnonymBruker said:

Er ingen som spiser rå sopp vel 😅 Hvis man plukker sopp hvert år som TS, har hun nok peiling på hva som er spiselig. 

Joda, noen spiser steinsopp rå, kaller det steinsopp carpaccio. Sjampinjong er også ikke helt unormalt at spises rå. Men sopp er såpass tungt fordøyelig at det er ikke akkurat anbefalt. Jeg steker all sopp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...