AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #1 Skrevet 10. august 2024 Jeg plukker hvert år endel sopp i skogen og lurer på om jeg kan gjøre det også mens jeg er gravid? Har noen av dere plukket sopp mens dere var gravide, eller har dere hørt noe om det kan være skadelig? Anonymkode: 1ecc4...b11
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #2 Skrevet 10. august 2024 Hvorfor i all verden skulle det være skadelig? Anonymkode: e7d8d...394 11 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Skrevet 10. august 2024 Kommer litt an på hvor du bor og hvor mye du allerede har spist i år av ville bær, ferskvanns-fisk, sopp og reinkjøtt. Noen steder i Norge er det fortsatt noe radioaktivitet etter Tjernobyl-ulykken. Det blir anbefalt at gravide, ammende og småbarn ikke skal få i seg mer enn viss mengde av dette. Så dersom du spiser mye av disse matvarene ofte - typ 3 måltider med noe av dette ila hver 14. dag, så bør du muligens unngå sopp nå fremover dersom du bor i et område der det fortsatt er en del radioaktivitet. Du må finne ut hva som gjelder for radioaktivitet for ditt område og se på hva du allerede har fått i deg av mat som potensielt er radioaktiv. Anonymkode: ccf74...414
PurpleTuliip Skrevet 10. august 2024 #4 Skrevet 10. august 2024 Sålenge du kan sopp/tar forhåndsregler så er det null problem. 2
mereo Skrevet 10. august 2024 #5 Skrevet 10. august 2024 Hvordan skal det være skadelig eller farlig? Forskjellene på en vanlig gåtur i skogen og en sopptur er jo at du plukker sopp. Du sier du pleier å gjøre det, da har du vel kunnskap om hvilke sopper som er giftige? 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #6 Skrevet 10. august 2024 Kan ikke helt se hva som skulle være skadelig? Anonymkode: 1542c...5cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #7 Skrevet 10. august 2024 Husk å vaske hendene bare Anonymkode: 25376...ba7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #8 Skrevet 10. august 2024 Selvfølgelig er det ok! Er 18 uker. Går på sopptur og bærtur. Jordmor sier den beste treningen er å gå i skog og mark. Fikk litt vondt i ryggen av multeplukking, men ellers har det gått bare fint. Gjør også vanlig hagearbeid som luking, plenklipping, kantklipping etc. Må gå litt saktere/kortere skritt i de bratte oppoverbakkene da jeg får litt ubehag i magen hvis jeg går som normalt. Og så er det viktig å være litt forsiktig med hvor man tråkker så man ikke faller! Anonymkode: aed78...405
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #9 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg plukker hvert år endel sopp i skogen og lurer på om jeg kan gjøre det også mens jeg er gravid? Har noen av dere plukket sopp mens dere var gravide, eller har dere hørt noe om det kan være skadelig? Anonymkode: 1ecc4...b11 Hvorfor skulle du ikke det? Er i midten av 3 trimester og har plukket masse sopp.. Hva skulle vært skadelig? Anonymkode: 710b5...082 1
mommyaka Skrevet 10. august 2024 #10 Skrevet 10. august 2024 Tenker så lenge du ikke spiser giftig sopp...ellers er jo ikke naturen eller sopp farlig
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #11 Skrevet 10. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Kommer litt an på hvor du bor og hvor mye du allerede har spist i år av ville bær, ferskvanns-fisk, sopp og reinkjøtt. Noen steder i Norge er det fortsatt noe radioaktivitet etter Tjernobyl-ulykken. Det blir anbefalt at gravide, ammende og småbarn ikke skal få i seg mer enn viss mengde av dette. Så dersom du spiser mye av disse matvarene ofte - typ 3 måltider med noe av dette ila hver 14. dag, så bør du muligens unngå sopp nå fremover dersom du bor i et område der det fortsatt er en del radioaktivitet. Du må finne ut hva som gjelder for radioaktivitet for ditt område og se på hva du allerede har fått i deg av mat som potensielt er radioaktiv. Anonymkode: ccf74...414 Gjelder dette Oslo? Anonymkode: 01d3c...e80
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #12 Skrevet 10. august 2024 Vær god på håndhygiene, kanskje ta med litt håndsprit, og ikke spis soppen direkte fra bakken uten å skylt først. Man vet jo aldri hvilke parasitter (orm eller lignende) som kan være på soppen, og du må selvsagt være helt sikker på at du plukker riktig. Det finnes flere viltvoksende planter, sopper og vekster i Norge som veldig fort kan ta livet av deg. Anonymkode: dee0d...258
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #13 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gjelder dette Oslo? Anonymkode: 01d3c...e80 Tror ikke det, men ville ha sjekket for å være sikker. Er noen år siden jeg undersøkte dette for min egen del. Men vet det er blitt funnet stort innhold av bly i alt av blåbær for eksempel: Sitat – Etter mange hundre år med bruk av bly er det mye av dette i landskapet. Blant annet i blåbær eller annet som bjørnen spiser, sier Fuchs. https://www.nrk.no/innlandet/bjorner-i-skandinavia-har-hoye-verdier-av-bly-i-blodet-viser-forskning-fra-hogskolen-i-innlandet-1.15542800 Ville ikke forundret meg dersom alt dette blyet også kom inn i sopp. Noen sopper er jo kjent for å rense skogsbunnen for metaller og liknende, så dersom man spiser disse er det ikke utenkelig at man kan få i seg tungmetaller som bly og kadmium. Men dette er det så og si ikke forskning på, så man kan jo ikke gi offisielle anbefalinger på dette uten data. Det er bare jeg (som ernæringsfysiolog) som er føre var. Personlig ville jeg unngått skogsbær/sopp i svangerskapet. Anonymkode: ccf74...414 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #14 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke det, men ville ha sjekket for å være sikker. Er noen år siden jeg undersøkte dette for min egen del. Men vet det er blitt funnet stort innhold av bly i alt av blåbær for eksempel: https://www.nrk.no/innlandet/bjorner-i-skandinavia-har-hoye-verdier-av-bly-i-blodet-viser-forskning-fra-hogskolen-i-innlandet-1.15542800 Ville ikke forundret meg dersom alt dette blyet også kom inn i sopp. Noen sopper er jo kjent for å rense skogsbunnen for metaller og liknende, så dersom man spiser disse er det ikke utenkelig at man kan få i seg tungmetaller som bly og kadmium. Men dette er det så og si ikke forskning på, så man kan jo ikke gi offisielle anbefalinger på dette uten data. Det er bare jeg (som ernæringsfysiolog) som er føre var. Personlig ville jeg unngått skogsbær/sopp i svangerskapet. Anonymkode: ccf74...414 Fant også en annen artikkel som skriver om dette: https://www.nationen.no/ber-folk-unnga-a-plukke-sopp-og-bar-her/s/5-148-515771 Her var det snakk om plukking på forsvarets skytefelt der blykonsentrasjonene er særs høye. Så jeg ville vært veldig obs på lokale forhold her. Norsk natur blir mer og mer forurenset dessverre. Anonymkode: ccf74...414 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #15 Skrevet 10. august 2024 Tenk å sykeliggjøre graviditet så til de grader. Anonymkode: 805c5...c42 1 3
Gammelsmurfen Skrevet 10. august 2024 #16 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg plukker hvert år endel sopp i skogen og lurer på om jeg kan gjøre det også mens jeg er gravid? Har noen av dere plukket sopp mens dere var gravide, eller har dere hørt noe om det kan være skadelig? Anonymkode: 1ecc4...b11 Tuller du?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #17 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vær god på håndhygiene, kanskje ta med litt håndsprit, og ikke spis soppen direkte fra bakken uten å skylt først. Man vet jo aldri hvilke parasitter (orm eller lignende) som kan være på soppen, og du må selvsagt være helt sikker på at du plukker riktig. Det finnes flere viltvoksende planter, sopper og vekster i Norge som veldig fort kan ta livet av deg. Anonymkode: dee0d...258 Er ingen som spiser rå sopp vel 😅 Hvis man plukker sopp hvert år som TS, har hun nok peiling på hva som er spiselig. Anonymkode: aed78...405 3 1
IkkeStudentLenger Skrevet 11. august 2024 #18 Skrevet 11. august 2024 On 8/10/2024 at 4:18 PM, AnonymBruker said: Er ingen som spiser rå sopp vel 😅 Hvis man plukker sopp hvert år som TS, har hun nok peiling på hva som er spiselig. Anonymkode: aed78...405 Joda, noen spiser steinsopp rå, kaller det steinsopp carpaccio. Sjampinjong er også ikke helt unormalt at spises rå. Men sopp er såpass tungt fordøyelig at det er ikke akkurat anbefalt. Jeg steker all sopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå