Gå til innhold

Kaldt i huset og dugg/mugg i vinduene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i et gammelt hus med antageligvis gammle vinduer.

problemet er at det er veldig kaldt i huset og jeg tenker det er på grunn av vinduene

det er monterer flere radiatorer  under vinduene. Så det oppstår kondens og mugg og i tillegg mangler flere rom luftfilter/ventilasjonsfilter

det er til og med kaldt nå i sommeren

jeg kjøpte tettningsliste men vet ikke om den er beregnet for vinduer

https://www.clasohlson.com/no/Tetningslist,-P-profil-hvit,-3–5-mm/p/34-236?gad_source=1#gad_source=1

hvordan skal jeg montere tettningliste på vinduene?

Hvordan unngå at man mister varme på grunn av vinduene ? 

Anonymkode: c731a...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leier du huset eller eier du selv? Kan du poste bilde av vinduene? 

At huset er kaldt kan også være relatert til dårlig isolasjon i veggene. Ventilasjon i form av luke i vegg/ventil på vindu som kan åpnes/lukkes, er viktig. Men i noen eldre hus så puster huset godt nok uten. 

Det oppstår ikke mugg pga trekkfulle vinduer, heller tvert i mot. Men hvis vinduene er gamle og morkne pga fuktinntregning, så må vinduene byttes ut. Tenn en fyrstikk eller sett et stearinlys foran vinduet, så ser du hvor mye det trekker.

Anonymkode: c7cab...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Leier du huset eller eier du selv? Kan du poste bilde av vinduene? 

At huset er kaldt kan også være relatert til dårlig isolasjon i veggene. Ventilasjon i form av luke i vegg/ventil på vindu som kan åpnes/lukkes, er viktig. Men i noen eldre hus så puster huset godt nok uten. 

Det oppstår ikke mugg pga trekkfulle vinduer, heller tvert i mot. Men hvis vinduene er gamle og morkne pga fuktinntregning, så må vinduene byttes ut. Tenn en fyrstikk eller sett et stearinlys foran vinduet, så ser du hvor mye det trekker.

Anonymkode: c7cab...cfd

Vi leier

muggen er ikke problem så lenge vi lufter men jeg har lest at man mister mye varme gjennom vinduene

Anonymkode: c731a...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfukter har hjulpet en del på den rå vinterkulden her, det vil nok også kunne hjelpe på dugg/mugg, men du må jo også finne ut om det er noen lekkasje eller annen grunn til mye fukt. Lufter du godt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...