Gå til innhold

Eksem av hundeseng fra Temu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 7 år gamle hund fikk denne senga for 4 måneder siden. Hunden har alltid hatt fin pels. Men nå har den fått eksem flere steder på kroppen. På ryggen, under haken og på magen. Veterinæren kaller det våteksem og ber oss se det an.

Jeg begynner å lure på om det kan ha sammenheng med den nye sengen. Er det noen som har opplevd noe lignende?

IMG_6891.jpeg

Anonymkode: 49efc...e63

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det er ikke akkurat en nyhet at ting fra temu gjerne inneholder stoffer som ikke er bra. Det er ikke sikkert at det er sengen som er årsaken, men det er verdt et forsøk å droppe den en god stund fremover og se om hunden din får det bedre. 

Anonymkode: b634d...675

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Idiot. 

Anonymkode: 0895c...b15

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Trodde de fleste visste man ikke kjøper ting som skal være på kroppen, huden, fjeset, i maten, kontakt med hud ,klær osv av temu. Stakkars voffsen

Anonymkode: b80d8...42e

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Det virker som om de fleste har glemt hvor langt kinesiske bedrifter er villige til å gå for kortsiktig profitt:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_kinesiske_melkeskandalen

Og dette er bare toppen av isfjellet. Jeg har drevet med handel i Kina i over 15 år og dette er dessverre en del av kinesisk kultur. Kortsiktig profitt for enhver pris, selv om det gjør at kundene dine aldri kommer tilbake…

… eller dør…

Anonymkode: 1fb5c...aa7

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Vasket du den før bruk ? (Noe man absolutt må gjøre) 

Anonymkode: 64255...b3e

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis det er våtmark eksem har det ingenting med sengen å gjøre-Temu eller ei, kineserne eller ei. 

Våtmark eksem er ganske vanlig på hunder https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/fakta-og-rad/vateksem/

Vi trodde vår hund hadde det men hos oss var det en kraftig reaksjon på flått tabletten mest sannsynlig og ikke våtmark eksem men jeg har hatt en del problemer med dette med min tidligere hund, (den hadde ikke seng kjøpt på Temu).

Anonymkode: 425e6...fc2

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vår 7 år gamle hund fikk denne senga for 4 måneder siden. Hunden har alltid hatt fin pels. Men nå har den fått eksem flere steder på kroppen. På ryggen, under haken og på magen. Veterinæren kaller det våteksem og ber oss se det an.

Jeg begynner å lure på om det kan ha sammenheng med den nye sengen. Er det noen som har opplevd noe lignende?

IMG_6891.jpeg

De har funnet giftmidler i klær, barneleker etc.. 100% mulig det er giftstoffer og kjemikalier i hundesenger også.. Kvitt deg med sengen, se om det blir bedre så har du svaret ditt.. 

Anonymkode: 89f49...cb5

• Nyttig 5
Skrevet

Ville kastet den uansett. Hunden din fortjener bedre enn kreft på billigsalg.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Nevner du Temu her på kg får du kjeft, dette burde du vite ts. Nei våtmark eksem kommer ikke av en tør hundeseng! Uansett hvor mye noen har imot temu. Å behandle våtmark eksem med de rådene som hjelper mot våtmark eksem hunden din og deg mer enn å kvitte seg med denne sengen.

Anonymkode: b8c3b...52a

• Nyttig 1
Skrevet

Kan hende den senga er tett, fuktig og ikke puster, at det danner seg fukt når hunden ligger der. Jeg har en lignende seng fra dyrebutikken og den er ikke tett eller blir for varm. 

Anonymkode: d061f...521

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det er våtmark eksem har det ingenting med sengen å gjøre-Temu eller ei, kineserne eller ei. 

Våtmark eksem er ganske vanlig på hunder https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/fakta-og-rad/vateksem/

Vi trodde vår hund hadde det men hos oss var det en kraftig reaksjon på flått tabletten mest sannsynlig og ikke våtmark eksem men jeg har hatt en del problemer med dette med min tidligere hund, (den hadde ikke seng kjøpt på Temu).

Takk for info. Hunden vår har også fått flått tablett. Men den har også fått det tidligere år uten å få reaksjon. Kan den likevel reagere på det nå?

Takk til dere som har svart saklig på spørsmålet mitt rundt sengen. Jeg skal fjerne den og se om det hjelper. Jeg setter også stor pris på svarene angående våteksem, siden det er noe jeg ikke har erfaring med/kunnskap om fra før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vasket du den før bruk ? (Noe man absolutt må gjøre) 

Anonymkode: 64255...b3e

Godt spørsmål. Det husker jeg faktisk ikke. Jeg bruker å vaske innkjøpte tekstiler før bruk, men er usikker angående sengen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Idiot. 

Anonymkode: 0895c...b15

Siden du ikke har quotet, så er det ikke godt å vite om det er meg eller den som svarte over deg som du mener at er en idiot. Nå syns jeg den personen kom med et godt svar, så for enkelhets skyld kan jeg anta at det er meg du mener er idioten.

Kanskje er jeg en idiot, på et eller annet (kanskje flere) områder. Men det er mye mer informativt og nyttig om du klarer å formidle hvorfor jeg er en idiot i dine øyne. Så utbroder gjerne.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Siden du ikke har quotet, så er det ikke godt å vite om det er meg eller den som svarte over deg som du mener at er en idiot. Nå syns jeg den personen kom med et godt svar, så for enkelhets skyld kan jeg anta at det er meg du mener er idioten.

Kanskje er jeg en idiot, på et eller annet (kanskje flere) områder. Men det er mye mer informativt og nyttig om du klarer å formidle hvorfor jeg er en idiot i dine øyne. Så utbroder gjerne.

Ikke meg du spør, men jeg tipper vedkommende synes du er en idiot som kjøper hundeseng på Temu.

Anonymkode: 32dcc...b4e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for info. Hunden vår har også fått flått tablett. Men den har også fått det tidligere år uten å få reaksjon. Kan den likevel reagere på det nå?

Takk til dere som har svart saklig på spørsmålet mitt rundt sengen. Jeg skal fjerne den og se om det hjelper. Jeg setter også stor pris på svarene angående våteksem, siden det er noe jeg ikke har erfaring med/kunnskap om fra før.

Jeg skal ikke pårope meg noe fagkunnskap om verken flått tabelett eller våtmark eksem men dette er det tredje året vår hund får flått tabelett. I de to siste årene har hun reagert med mye kløe, sår osv. I fjor så vi ikke helt sammenhengen fordi hun hadde løpetid og da får hun store problemer med at hun klør og slikker vekk pelsen spesielt rundt patene og under buken. Nå skulle hun ha hatt ny flått tabelett den 31. juli men den har hun ikke fått og jeg ser at pelsen er på vei til å vokse ut igjen, hun klør seg ikke så mye, klorer ikke opp huden, det er noen få skorperigjen men det er ingenting iforhold til for en måned siden. Og vi har hatt problemer med hun nå i 4 måneder hvor vi har brukt mye potesokker, skjerm og "kondomdrakt", badet og skummet og brukt utallige kremmer, såper og produkter som skal være godt men uansett har hunden klødd og vært irritert i huden.

Hvorfor hun ikke reagerte det første året vi gav hun flått tabelett men har reagert de to siste årene vet jeg ikke men jeg vet at det er også andre hundeeiere i nærområdet med samme erfaring ang flått tabelett. Til neste år kommer vi ikke til å gi hun noe tabelett. Så det er godt mulig det er tabeletten men jeg ville stolt på veterinær om veterinær mener det er våtmark eksem.

Med våtmark eksem er det viktig å tenke på å tørke hunden godt etter at pelsen er blitt våt som med bading spesielt i saltvann. Holdt pelsen kort. Har hunden fått våtmark eksem så barber pelsen også et stykke utenfor området (3-4 cm i alle retninger) og vask med klorheksidinløsning eller -sjampo. Man kan også smøre på noe kløedempende, for eksempel en kløelindrende gel. Vask og hold rent for sekret. Som oftest er dette nok.

• Nyttig 3
Skrevet

Anonymkode: cb1c3...4c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skal ikke pårope meg noe fagkunnskap om verken flått tabelett eller våtmark eksem men dette er det tredje året vår hund får flått tabelett. I de to siste årene har hun reagert med mye kløe, sår osv. I fjor så vi ikke helt sammenhengen fordi hun hadde løpetid og da får hun store problemer med at hun klør og slikker vekk pelsen spesielt rundt patene og under buken. Nå skulle hun ha hatt ny flått tabelett den 31. juli men den har hun ikke fått og jeg ser at pelsen er på vei til å vokse ut igjen, hun klør seg ikke så mye, klorer ikke opp huden, det er noen få skorperigjen men det er ingenting iforhold til for en måned siden. Og vi har hatt problemer med hun nå i 4 måneder hvor vi har brukt mye potesokker, skjerm og "kondomdrakt", badet og skummet og brukt utallige kremmer, såper og produkter som skal være godt men uansett har hunden klødd og vært irritert i huden.

Hvorfor hun ikke reagerte det første året vi gav hun flått tabelett men har reagert de to siste årene vet jeg ikke men jeg vet at det er også andre hundeeiere i nærområdet med samme erfaring ang flått tabelett. Til neste år kommer vi ikke til å gi hun noe tabelett. Så det er godt mulig det er tabeletten men jeg ville stolt på veterinær om veterinær mener det er våtmark eksem.

Med våtmark eksem er det viktig å tenke på å tørke hunden godt etter at pelsen er blitt våt som med bading spesielt i saltvann. Holdt pelsen kort. Har hunden fått våtmark eksem så barber pelsen også et stykke utenfor området (3-4 cm i alle retninger) og vask med klorheksidinløsning eller -sjampo. Man kan også smøre på noe kløedempende, for eksempel en kløelindrende gel. Vask og hold rent for sekret. Som oftest er dette nok.

Tusen takk for et langt og utfyllende svar. Jeg setter stor pris på det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg tipper vedkommende synes du er en idiot som kjøper hundeseng på Temu.

Anonymkode: 32dcc...b4e

Eller så synes vedkommende at jeg er en idiot som tror at eksem kan forårsakes av en hundeseng … 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 8.54):

Hvorfor kaller du det våtmarkeksem, når det står våteksem i linken din? Vår veterinær kalte det også våteksem. Mener du at det har noe med mark å gjøre?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...