Gå til innhold

Forskjellige takhøyder i leiligheten, tips og råd?

sykepleierstudent1

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg og min partner kjøpte nettopp en leilighet i en blokk og med det så tok vi målinger dagen vi tok over. 

Vi fant ut at høyden under taket i stuen, gangen og kjøkkenet alle er ulike. Tanken var å slå ned deler av veggen som skiller kjøkkenet og gangen for å få en mer åpen planløsning, men ulike høyder byr jo litt på problemer. 

Høydene er som følger: Stue 254cm, gang 249,5cm og kjøkken 246,5cm

Er det noen som har tips til en grei løsning? vi er inne på tanken å senke taket i stuen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig er jeg så imot å senke et tak at jeg hadde søkt alle andre løsninger. Vil jo tro det har vært samme takhøyde, og at det er lagt noen mye plater i gangen/kjøkken. Jeg hadde så definitivt sjekket om de takene kunne heves før jeg ofret så mye som en centimeter i takhøyde. 

Ja jeg hadde heller laget et kant og jobbet med å få den til å se bra ut enn å senke et tak. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (8 minutter siden):

Personlig er jeg så imot å senke et tak at jeg hadde søkt alle andre løsninger. Vil jo tro det har vært samme takhøyde, og at det er lagt noen mye plater i gangen/kjøkken. Jeg hadde så definitivt sjekket om de takene kunne heves før jeg ofret så mye som en centimeter i takhøyde. 

Ja jeg hadde heller laget et kant og jobbet med å få den til å se bra ut enn å senke et tak. 

Vi har lyst til å lydisolere og sette spotter i taket, eventuelt da sette inn en lysboks med en ledstripe langs kantene i taket i stuen. Tror det ga mening, hehe. men ja jeg ser den, takhøyde har litt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykepleierstudent1 skrev (8 minutter siden):

Vi har lyst til å lydisolere og sette spotter i taket, eventuelt da sette inn en lysboks med en ledstripe langs kantene i taket i stuen. Tror det ga mening, hehe. men ja jeg ser den, takhøyde har litt å si.

Takhøyde har enormt mye å si. Ikke litt. 😉😄 Mange gode løsninger som ikke bygger mye  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare latt det være ulike takhøyder i rommet. Det er en quirk, sånn leiligheten ble bygget. Heller det enn å senke taket i stuen. Behold takhøydene som de er og lag pene overganger mellom de ulike høydene. 

Anonymkode: cba63...ae3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden opp til dekket/etasjeskiller er det samme i alle rommene, men forskjeller i himlingstype har gitt ulik romhøyde. Når dere slår sammen rommene og fjerner eksisterende himling får dere en flate, og velger ny himlingsløsning.

Anonymkode: 2a1a8...d81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er gulvnivået likt mellom rommene, eller er de i forskjellige nivåer? Altså er det bare i taket høydeforskjellene sitter, eller kan det være i gulvet også.

Anonymkode: 120c0...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...