Gå til innhold

Lungebetennelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med helseangst fra før, og fikk plutselig høy feber og ble kjempe slapp og elendig. 
CRP var høy og legen mente det var lungebetennelse. 
Aldri hatt lungebetennelse før og er over 40 år. 
Nå er jeg redd og tenker jeg har lungebetennelse og det er alvorlig. 
har fått antibiotika. 
kan det bli verre? 

Anonymkode: b8d69...edb

Skrevet

Hva er du redd for, egentlig? Du har lungebetennelse…🤷🏼‍♀️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (16 minutter siden):

Hva er du redd for, egentlig? Du har lungebetennelse…🤷🏼‍♀️

Redd når jeg kjenner på symptom, og har lest at folk kan dø av lungebetennelse eller bli lagt inn på sykehus 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Redd når jeg kjenner på symptom, og har lest at folk kan dø av lungebetennelse eller bli lagt inn på sykehus 

Du har fått antibiotika. Du kan vente å bli friskere allerede i morgen. Dersom det skulle være virus tar det lenger tid. 
Hvis du er veldig gammel og svak ellers kan det være verre enn om du er i 40-årene.

Dette er irrasjonelt. Havner du på sykehus, så blir du jo tatt vare på. Bekymringen er reell for 80-åringer.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Du har fått antibiotika. Du kan vente å bli friskere allerede i morgen. Dersom det skulle være virus tar det lenger tid. 
Hvis du er veldig gammel og svak ellers kan det være verre enn om du er i 40-årene.

Dette er irrasjonelt. Havner du på sykehus, så blir du jo tatt vare på. Bekymringen er reell for 80-åringer.

Livredd sykehus også. Alltid hatt virus, ta Paracet vent til det går over typ når jeg har vært syk. Plutselig er det bakterie og jeg må ha antibiotika. Redd for at det er feil antibiotika og at jeg får sepsis også. 
var vel mer som et sjokk. Har man veldig vondt i halsen og man går til lege forventer man kanskje at man har en halsbetennelse. Men jeg hadde kun feber som symptom derfor ble jeg sjokkert. Også redd for at det kan være kreft.. ja jeg vet, helseangst 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Livredd sykehus også. Alltid hatt virus, ta Paracet vent til det går over typ når jeg har vært syk. Plutselig er det bakterie og jeg må ha antibiotika. Redd for at det er feil antibiotika og at jeg får sepsis også. 
var vel mer som et sjokk. Har man veldig vondt i halsen og man går til lege forventer man kanskje at man har en halsbetennelse. Men jeg hadde kun feber som symptom derfor ble jeg sjokkert. Også redd for at det kan være kreft.. ja jeg vet, helseangst 

Ta det opp i terapi. For andre blir det nyttesløst å bidra med noe konstruktivt til det der. Det er faktisk bare lungebetennelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (17 minutter siden):

Ta det opp i terapi. For andre blir det nyttesløst å bidra med noe konstruktivt til det der. Det er faktisk bare lungebetennelse.

Ja det er jo bare det. Mister litt kontrollen når en blir slapp og elendig. Blir fort engstelig. Men er super god på å gi råd til andre som sliter med samme. 
Rart hvor lett det er å gi råd når man står på utsiden og tenker rasjonelt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sliter med helseangst fra før, og fikk plutselig høy feber og ble kjempe slapp og elendig. 
CRP var høy og legen mente det var lungebetennelse. 
Aldri hatt lungebetennelse før og er over 40 år. 
Nå er jeg redd og tenker jeg har lungebetennelse og det er alvorlig. 
har fått antibiotika. 
kan det bli verre? 

Nå har legen vurdert deg, gitt deg nødvendig medisin etter å ha tatt blodprøver, hva mer forventer du? 
Du tar medisinen du har fått, passer på å få i deg noe mat og drikke, passer på å sove når du trenger søvn og lar kroppen få det kroppen din behøver, når den ber om mat, drikke, søvn. Lege har vurdert deg, skulle du feile noe annet «normalt» så hadde legen funnet ut av at du feilte noe mer alvorlig enn «bare» en lungebetennelse. 

Blir kraftig provosert av slike tullete tråder der tullete folk som burde være glad for at de feiler noe som kan behandles, noe som bare er en dump i veien på reisen gjennom livet. 
Klarer du ikke endre tankesettet ditt, så gå tilbake til legen og be om henvisning til psykolog eller til hypokonderlegen Wilhelmsen. Du er frisk inntil det motsatte er bevist. Nå har du fått påvist lungebetennelse, om ikke det er nok, så hjelpe meg. 

Anonymkode: 02f8d...626

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har legen vurdert deg, gitt deg nødvendig medisin etter å ha tatt blodprøver, hva mer forventer du? 
Du tar medisinen du har fått, passer på å få i deg noe mat og drikke, passer på å sove når du trenger søvn og lar kroppen få det kroppen din behøver, når den ber om mat, drikke, søvn. Lege har vurdert deg, skulle du feile noe annet «normalt» så hadde legen funnet ut av at du feilte noe mer alvorlig enn «bare» en lungebetennelse. 

Blir kraftig provosert av slike tullete tråder der tullete folk som burde være glad for at de feiler noe som kan behandles, noe som bare er en dump i veien på reisen gjennom livet. 
Klarer du ikke endre tankesettet ditt, så gå tilbake til legen og be om henvisning til psykolog eller til hypokonderlegen Wilhelmsen. Du er frisk inntil det motsatte er bevist. Nå har du fått påvist lungebetennelse, om ikke det er nok, så hjelpe meg. 

Påvist og påvist.. siden jeg fikk brått høy feber, og høy crp gikk han ut bidra at det er lungebetennelse. 
han lyttet på lungene og alt hørtes fint ut. Halsen var ok, men lett rød. 
Siden blodtrykk og puls var normalt trodde han ikke jeg hadde forhøyet crp. 
Men tok en crp og han ringte meg en time etter og sa den var høy. Mest sannsynlig lungebetennelse. 
Litt vanskelig å forholde seg til mest sannsynlig når man er engstelig. 
men siden jeg hoster og er slimete etter jeg kom hjem er det nok en luftveis infeksjon. 
Det er ganske unødvendig å be meg bestille time hos Wilhelmsen eller hypokonder lege.. og skrive om det ikke er nok så hjelpe meg.. 

Jeg ligger her med feber og er er i tillegg engstelig. 
Da er det unødvendig med uempatiske svar. 
hva sliter du med? 
Vekt? Økonomi? Sosialt? Hadde du likt å få nedlatende råd kastet i trynet når du er sårbar? 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja det er jo bare det. Mister litt kontrollen når en blir slapp og elendig. Blir fort engstelig. Men er super god på å gi råd til andre som sliter med samme. 
Rart hvor lett det er å gi råd når man står på utsiden og tenker rasjonelt 

Jeg ga ikke råd i grunn. I hovedsak bør det ses på som svar. Det er vanskelig å sette seg inn i nevrotikeres tankegang, ja. Det er rett og slett det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ga ikke råd i grunn. I hovedsak bør det ses på som svar. Det er vanskelig å sette seg inn i nevrotikeres tankegang, ja. Det er rett og slett det.

Er ikke nevrotisk. Mange som sliter med helseangst og blir engstelig når man blir syk. 
Jeg er høyt oppegående og i full jobb med familie mann og barn. Alle har sine greier uten at man skal bli kalt nevrotisk av den grunn 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke nevrotisk. Mange som sliter med helseangst og blir engstelig når man blir syk. 
Jeg er høyt oppegående og i full jobb med familie mann og barn. Alle har sine greier uten at man skal bli kalt nevrotisk av den grunn 

Ok, beklager. Mente det ikke så vondt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Påvist og påvist.. siden jeg fikk brått høy feber, og høy crp gikk han ut bidra at det er lungebetennelse. 
Men tok en crp og han ringte meg en time etter og sa den var høy. Mest sannsynlig lungebetennelse. 
men siden jeg hoster og er slimete etter jeg kom hjem er det nok en luftveis infeksjon. 
Det er ganske unødvendig å be meg bestille time hos Wilhelmsen eller hypokonder lege.. og skrive om det ikke er nok så hjelpe meg.. 

hva sliter du med? 
Vekt? Økonomi? Sosialt? Hadde du likt å få nedlatende råd kastet i trynet når du er sårbar? 

Jeg sliter ikke med noe av det du lister opp, men jeg sliter faktisk med å forstå deg, og din utakknemlighet. 
Legen har ikke påtvingte deg medisiner mot lungebetennelse, du er voksen nok til å velge om du vil følge elegns råd og Atle på han, eller om du skal betvile alt og alle i denne verden. 
Er du så syk dom du hevder, så er det nokså utrolig at du følger med og svarer i denne tråden, midt på natten. 

Når du oppretter en tråd på nettet, og vet at du ikke er helt i vater, rent psykisk i tillegg til at du fremstiller deg slik du gjør, forventer du da at alle skal stryke deg med hårene og si stakker deg, du har det fælt, ikke stol på verken legen eller noen andre? Tåler du ikke å få voksenkjeft, så får du trekke dynen over hodet og lulle deg inn i din egen selvmedlidenhet og fortsette med å tenke at du feiler alt mulig alvorlig og aldri vil bli frisk. Tankens krefter stor, vil være mye mer positivt for deg å tenke deg frisk. Og du har faktisk ett valg med livet ditt. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
VetAlt skrev (24 minutter siden):

Røyker du?

Nei

Annonse
Skrevet

Men hva skal man kalle det?  Når man skaper problemer av angst, er irrasjonell, er voksen uten verktøy til å roe seg selv osv. Hva er man da hvis man ikke kan kalles nevrotisk? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg sliter ikke med noe av det du lister opp, men jeg sliter faktisk med å forstå deg, og din utakknemlighet. 
Legen har ikke påtvingte deg medisiner mot lungebetennelse, du er voksen nok til å velge om du vil følge elegns råd og Atle på han, eller om du skal betvile alt og alle i denne verden. 
Er du så syk dom du hevder, så er det nokså utrolig at du følger med og svarer i denne tråden, midt på natten. 

Når du oppretter en tråd på nettet, og vet at du ikke er helt i vater, rent psykisk i tillegg til at du fremstiller deg slik du gjør, forventer du da at alle skal stryke deg med hårene og si stakker deg, du har det fælt, ikke stol på verken legen eller noen andre? Tåler du ikke å få voksenkjeft, så får du trekke dynen over hodet og lulle deg inn i din egen selvmedlidenhet og fortsette med å tenke at du feiler alt mulig alvorlig og aldri vil bli frisk. Tankens krefter stor, vil være mye mer positivt for deg å tenke deg frisk. Og du har faktisk ett valg med livet ditt. 

Kjære vene. Jeg er utakknemlig for hva?? 
Jeg er ikke psykisk i vater? Hva snakker du om? 
Og at legen ikke har påtvunget meg medisiner? Jeg begynte på antibiotika i dag, selvfølgelig tar jeg det når jeg er syk og har infeksjon i kroppen? 
Hvem av oss er i vater her egentlig? 
Nei, det er ikke rart at jeg er våken i det hele tatt, da jeg har sovet store deler av dagen. Hva med deg? Hva får deg til å sitte oppe på natta og svare frekt i tråder på nettet? Lurer jeg på..

Hva er hensikten med «voksenkjeft» som du kaller det? 
Det går hundre prosent fint an å vise medfølelse og empati på nettet skjult bak anonym bruker. 
man pleier å føle seg bra når man er hyggelig mot andre 

Skrevet

Men hva skal man kalle det?  Når man skaper problemer av angst, er irrasjonell, er voksen uten verktøy til å roe seg selv osv. Hva er man da hvis man ikke kan kalles nevrotisk? 

Kan du noe om angst? Angst er en overdreven frykt. Voksen uten verktøy? Hva vet du om det? 
De aller fleste overvektige vet at de vil gå ned i vekt om de slutter å spise godteri og usunn mat, bevege seg mer og begynne å trene. Over halvparten klarer ikke dette på tross av at de vet oppskriften. 
Er dette da dumme voksne folk uten verktøy for å hjelpe seg selv til bedre helse? 
Nei, det er det ikke.. nettopp fordi det for mange er vanskelig. 
Mener du også at folk som er deprimerte skal slutte å sutre og være takknemlig fordi vi bor i Norge? 
Alle mennesker har ulike former for angst og en viss grad helseangst, hvis ikke har vi ikke overlevd. Men noen har mer av det enn det som er hensiktsmessig 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at det beste nå kjære ts er å logge av og ikke ha mer å gjøre med disse sure og uempatiske folkene.

Jeg har også helseangst og forstår deg. En liten fysisk sykdom blir veldig skummel fordi det har skjedd at unge og spreke mennesker har blitt dødssyke av influnse og lungebetennelse. 

Med astmadiagnose har jeg gjort meg noen erfaringer. Blant annet at jeg har opplevd store lungeproblemer, feber og forhøyet crp og da fått behandling. Jeg fikk LITT medisiner (lav dose), økte litt på astmamedisinen og hadde svært god lindring ved hjelp av dette. Legene hadde mange medisiner og sterkere doser, men det trengte de ikke å bruke. Poenget mitt et at de har mye å bruke for å hjelpe deg med dersom antibiotikaen ikke fungere. Og ved forverring skal du naturligvis ta kontakt med legen. 

Jeg anbefaler deg å sove mest mulig frem til medisinen begynner å fungere, slik at du kan slippe unna den verste grublingen, tiden gør raskere og du slipper å få med deg hele den kjipeste delen.

Ønsker deg en god natt og god bedring❤️

Anonymkode: 11477...5d5

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva sliter du med? 

Det er uklokt å bli aggressiv når man fremstiller seg som hypokonder og ber andre om råd - som de naturlig nok responderer på med fornuft. Etter hva du har beskrevet, virker alt helt normalt og lite farlig. Du blir helt sikkert helt frisk igjen. Smittsomme infeksjonssykdommer er en naturlig del av menneskelivet. Til vanlig er vi syke av dette ofte, og blir friske igjen. Dette gjelder for alle. Det er kun når vi er svært gamle, og snart vil dø av "hva-som-helst" at slike sykdommer er farlige for oss - som kjent dør vi alle til slutt, og det er vanligvis når vi er gamle. Du har flere tiår igjen før dette er relevant for deg. Hør på rådene, pust med magen, hold deg varm, gjør som legen sier, og søk deretter psykologisk hjelp, når du er frisk igjen. Slik at du slipper å ha det slik hver gang du blir syk.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...