AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Del Skrevet 9. august Jeg er bekymret for hvordan veninnen min behandler mannen sin. De har de siste årene kjøpt og pusset opp hus, etablert stor hage og kjøpt og totalrenovert hytte. De siste somrene har kun handlet om arbeid, og det er han som gjør det aller meste. Selv har hun helseutfordringer som gjør at hun ikke kan bidra så mye, men hun steller likevel i gang med stadig nye store prosjekt som han skal gjennomføre. Hun har også et stort kontrollbehov og et behov for at ting blir slik hun har tenkt, jeg mistenker av og til at hun er på spekteret. Mannen hennes sier nå selv at han er veldig sliten, men han gjør likevel alt hun ber om. Skjønner ikke at hun ikke ser at hun sliter han helt ut? Nå planlegger de også å få barn, og det bekymrer meg ekstra. Bør jeg si noe, og hvordan i så fall? Hun er en som er vant til å ha oversikt og bestemme, tar neppe den type kritikk så lett. Anonymkode: e1bbd...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Del Skrevet 9. august De får ordne opp selv, og mannen må jo sette grenser. Du kan jo spørre henne om ikke mannen blir veldig sliten da? Anonymkode: b8c60...050 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 9. august #3 Del Skrevet 9. august (endret) Dette angår da ikke deg. Du vet ikke hvordan de kommuniserer på tomannshånd. Endret 9. august av Rotemor 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Del Skrevet 10. august Han er en voksen mann. Hva skjer med kvinner som tror at menn må passes på og hjelpes i enhver sammenheng? Anonymkode: c81d3...28d 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Del Skrevet 10. august Jo, jeg er i utgangspunktet enig i det dere skriver, og jeg ser i innlegget at jeg ikke får frem kompleksiteten i situasjonen. De har en spesiell dynamikk, der hun alltid har vært sjefen i forholdet. Hun er en veldig spesiell person, insisterende og vanskelig å si nei til. Jeg tror han føler at han skylder henne mye i livet, for hun har ordnet opp mye for dem. Narrativet utad er liksom at hun er den som har orden og oversikt, mens han ikke har orden på noe. Tror han tenker det selv også, og på en del områder er det sikkert sant. Det som bekymrer meg er at denne dynamikken fører til at han gjør alt hun ber om, selv om det er fullstendig urimelig. Han jobber HELE tiden, utenom den faktiske jobben sin (ferier, helger, kvelder...), med ting hun setter ham til. Det er lett å si at han må sette grenser, og jeg tror faktisk han prøver, men hun avviser det med argumenter om hvorfor det er viktig at de får gjort ditt og datt. Vanskelig å forklare kjenner jeg, men det er noe der som ikke er sunt. Anonymkode: e1bbd...439 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Del Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jo, jeg er i utgangspunktet enig i det dere skriver, og jeg ser i innlegget at jeg ikke får frem kompleksiteten i situasjonen. De har en spesiell dynamikk, der hun alltid har vært sjefen i forholdet. Hun er en veldig spesiell person, insisterende og vanskelig å si nei til. Jeg tror han føler at han skylder henne mye i livet, for hun har ordnet opp mye for dem. Narrativet utad er liksom at hun er den som har orden og oversikt, mens han ikke har orden på noe. Tror han tenker det selv også, og på en del områder er det sikkert sant. Det som bekymrer meg er at denne dynamikken fører til at han gjør alt hun ber om, selv om det er fullstendig urimelig. Han jobber HELE tiden, utenom den faktiske jobben sin (ferier, helger, kvelder...), med ting hun setter ham til. Det er lett å si at han må sette grenser, og jeg tror faktisk han prøver, men hun avviser det med argumenter om hvorfor det er viktig at de får gjort ditt og datt. Vanskelig å forklare kjenner jeg, men det er noe der som ikke er sunt. Anonymkode: e1bbd...439 Svaret mitt er fortsatt det samme. Han er en voksen mann, som har ansvar for eget liv. Anonymkode: c81d3...28d 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Del Skrevet 10. august Ja, i utgangspunktet, men samtidig ble de sammen når han var langt nede og sikkert ganske sårbar, og hun har uforståelig mye makt over ham. Jeg har en følelse av at hvis kjønnsrollene var omvendt ville omgivelsene reagert på en helt annen måte. Anonymkode: e1bbd...439 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 10. august #8 Del Skrevet 10. august Virker han glad og fornøyd? Tror du skal la de ordne opp selv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Del Skrevet 10. august Men herregud, slutt å bry deg. Normalt å bli sliten av å pusse opp. Unormalt at venninne til kona skal blande seg inn. Anonymkode: 630e6...499 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Følermeddeg Skrevet 10. august #10 Del Skrevet 10. august Jeg skjønner ikke det argumentet med at han er en voksen mann. Hun utnytter jo fyren og noen mennesker sliter så mye med ting at de ikke klarer å stå opp for seg selv. Så flott at du bryr deg! Hviss din venninne ble utsatt for vold så hadde du jo sagt noe, ikke tenkt at hun er voksen og må stå opp for seg selv. Å bli utnyttet slik denne mannen antakeligvis blir er ganske likt synes jeg, der makt fra den ene partnen blir utøvd overfor den andre parten i forholdet. Jeg synes du skal si noe, absolutt. Bare pass på hva du sier så du ikke fyrer opp venninnen din så hun ikke tar til seg det du sier. Men få igang en samtale med henne og prøv å kom inn på at du synes mannen ser sliten ut. Si det gjerne med humor for å avvæpne det litt. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Del Skrevet 10. august Mannen blir jo fullstendig utnyttet av denne kvinnen. Hvis du har noe kontakt med mannen, så kanskje høre forsiktig om hvordan han har det og ta det derifra? Anonymkode: 63873...e21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Del Skrevet 10. august Sykt at du omtaler denne kvinner du baksnakker så voldsomt og bare har negative ting å si om, som din venninne. Er du keen på mannen hennes eller hva er greia? Håper hun dumper deg som «venninne» og slipper å ha sånne ufyselige backstabbere i sin nærhet. Anonymkode: d1973...595 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Del Skrevet 10. august Kanskje han ikke kommer i hakk på egenhånd. Anonymkode: f76ce...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Del Skrevet 10. august Svarene i denne tråden sier mye om KG. Ikke lov å være sårbar om man er mann. Men det er jo en vanskelig situasjon. Mannen trenger jo åpenbart hjelp og støtte, kanskje også til å gå. Men vanskelig å si hva du får gjort med det. Kanskje du skal oppfordre han til en tur til psykolog? Om de får barn, så kan jeg se for meg hvordan det blir. Kjenner et par par som likner, men de er ikke like ekstreme som du beskriver. Anonymkode: 00772...362 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Del Skrevet 10. august Og du mener dette er din business fordi? Anonymkode: 80e2b...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Del Skrevet 10. august Han går nok lei til slutt. Min venninne ble sammen med en som hadde pusset opp to hus for tidligere samboere. Han insisterte på leilighet uten oppussingsbehov og de har nå bodd sammen i 25 år. Anonymkode: 2c613...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #17 Del Skrevet 10. august Han virker ikke glad og fornøyd nei, han virker sliten og lei. Og jeg har spurt han litt hvordan det går når vi sees i sosiale sammenhenger, da sier han at han er sliten. Men han er veldig lojal og ville aldri sagt noe negativt om henne. Han har ikke noen venner utenom henne som jeg vet om, tviler på at han snakker med noen andre om situasjonen. Det er stort sett de to som er sammen. Anonymkode: e1bbd...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Del Skrevet 10. august Følermeddeg skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner ikke det argumentet med at han er en voksen mann. Hun utnytter jo fyren og noen mennesker sliter så mye med ting at de ikke klarer å stå opp for seg selv. Så flott at du bryr deg! Hviss din venninne ble utsatt for vold så hadde du jo sagt noe, ikke tenkt at hun er voksen og må stå opp for seg selv. Å bli utnyttet slik denne mannen antakeligvis blir er ganske likt synes jeg, der makt fra den ene partnen blir utøvd overfor den andre parten i forholdet. Jeg synes du skal si noe, absolutt. Bare pass på hva du sier så du ikke fyrer opp venninnen din så hun ikke tar til seg det du sier. Men få igang en samtale med henne og prøv å kom inn på at du synes mannen ser sliten ut. Si det gjerne med humor for å avvæpne det litt. Takk for tips, kan prøve noe sånt ja! Anonymkode: e1bbd...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 10. august #19 Del Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sykt at du omtaler denne kvinner du baksnakker så voldsomt og bare har negative ting å si om, som din venninne. Er du keen på mannen hennes eller hva er greia? Håper hun dumper deg som «venninne» og slipper å ha sånne ufyselige backstabbere i sin nærhet. Anonymkode: d1973...595 Hadde du ment det samme hvis det var en mann som utnyttet en kvinne? Jeg ser dessuten ikke at TS sier så mye negativt om venninnen. Hun beskriver situasjonen. 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Del Skrevet 10. august Jeg ser ikke helt det ts ser her. Her tror også alle at mannen gjør mest, at jeg finner på nye prosjekter og han bare utfører. De ser ikke alle våre samtaler sammen, de ser ikke hva jeg gjør og hvor delaktig han faktisk er. Han er ikke en utadvendt person som forteller alle hva han planla også. Det de ser er at når vi er samme andre gjør han mest fordi jeg er syk og da må jeg prioritere å være med de som er der. Alt er ikke som vi ser det, vi vet ikke hva som skjer i hjemmene til folk når de er alene. Jeg hadde forresten sagt det samme om det var en dame ts skriver om. Hadde derimot en i paret skrevet dette, da hadde jeg svart annerledes. Anonymkode: 80bdc...ed6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå