Gå til innhold

Flere som får tett nese under hele graviditeten??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er i uke 7, og det aller første symptomet jeg får på graviditet (har et barn fra før), er at jeg får ekstremt tett nese, og dette varer HELT til jeg har født ungen. Er det fler som har hatt det slik? Hva hjalp? Jeg vet jeg kan bruke saltspray, men det gjør jo bare ting værre for min del… brukte det litt under første graviditeten men det fikk meg til å spy noe så sykt at det tørr jeg ikke prøve igjen denne gangen. Er det noen som har andre tips?😭 Det er så ille at jeg ikke får puste gjennom nesa i det hele tatt. 

Anonymkode: 6f3cc...47e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble avhengig av otrivin, brukte det i 8 år etter første graviditet før jeg klarte å slutte😅

Anonymkode: d1433...2d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skyldig i å bruke otrivin gjennom over halvparten av begge mine svangerskap 😅 Prøvde å holde meg til barneotrivin, da. Avhengigheten slapp med en gang barna var født, men det har nok gjort behovet for nesespray større når jeg blir forkjølet nå i ettertid. Man skal jo helst unngå å bli avhengig, men svangerskap er tungt nok fra før, om ikke man skal slite med å puste også!

Anonymkode: 2934b...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Det står på pakken at man ikke skal bruke otrivin i mer enn 10 dager i strekk.. så hvordan brukte dere det? Tokk dere en pause på den 10-ende dagen? Leste at det kan gi vedvarende nesetetthet om man bruke det mer enn annbefalt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står på pakken at man ikke skal bruke otrivin i mer enn 10 dager i strekk.. så hvordan brukte dere det? Tokk dere en pause på den 10-ende dagen? Leste at det kan gi vedvarende nesetetthet om man bruke det mer enn annbefalt. 

Ts

Jeg brukte det sammenhengende i sikkert 4-5 måneder. Det var otrivin eller aldri sove. Saltvann fungerte ikke i det hele tatt. Så da ble det otrivin. Det var helt umulig å ta pause så mye som én eneste dag. 
Etter fødsel trengte jeg ikke otrivin lenger, det forsvant nesten med en gang. Jeg ble altså ikke avhengig. 

Anonymkode: e99c2...6fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Flere ganger daglig, hver eneste dag gjennom andre og tredje trimester.

Anonymkode: 2934b...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! Skal kjøpe otrivin så fort apoteket åpner 😫

ts

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg brukte det sammenhengende i sikkert 4-5 måneder. Det var otrivin eller aldri sove. Saltvann fungerte ikke i det hele tatt. Så da ble det otrivin. Det var helt umulig å ta pause så mye som én eneste dag. 
Etter fødsel trengte jeg ikke otrivin lenger, det forsvant nesten med en gang. Jeg ble altså ikke avhengig. 

Anonymkode: e99c2...6fe

Samme her! Brukte Otrivin sammenhengende halve svangerskapet. Behovet forsvant når barnet kom ut, så ble ikke varig avhengig.:)

Endret av Musken
Leif
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts

Jeg ignorerte det. Brukte Otrivin gjennom alle fire svangerskap. Gikk fint. Men tok bare om kvelden, av og til på morgenen.

Endret av Rotemor
Skrevet

IMG_6832.thumb.png.f414a1f47bf9b1e3fe77832a5a88d80f.png

denne reddet meg!! 
Hadde ikke trua men jaggu hjalp den!

Skrevet

Brukte nesespray hele mitt første svangerskap, hadde ikke sjangs uten! Ble 100% tett! Blei utrolig nok ikke avhengig av den, nesen åpnet seg så fort ungen var ute.
Nå er jeg gravid med nr 2 og har ikke tatt i en nesespray.

Skrevet

Brukte otrivin, men prøvde å holde meg til å bare bruke på natt. Noen dager hvor det var veldig plagsomt tok jeg et drag på dagtid også.

fastlegen sa at jeg også kunne bruke zyrtec-allergimedisin siden slimhinnene ville gå ned med dem også. Men ta en prat med lege/jordmor, de har nok noen tips på lur til deg😊

Anonymkode: 2337b...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. Jeg er i uke 7, og det aller første symptomet jeg får på graviditet (har et barn fra før), er at jeg får ekstremt tett nese, og dette varer HELT til jeg har født ungen. Er det fler som har hatt det slik? Hva hjalp? Jeg vet jeg kan bruke saltspray, men det gjør jo bare ting værre for min del… brukte det litt under første graviditeten men det fikk meg til å spy noe så sykt at det tørr jeg ikke prøve igjen denne gangen. Er det noen som har andre tips?😭 Det er så ille at jeg ikke får puste gjennom nesa i det hele tatt. 

Har vært potte tett siden positiv test..  Er i uke 33 nå.. Skyller med saltvann (koker det hjemme selv)  flere ganger om dagen på det verste. Nesespray funker for mange, ligge litt med hevet hodet, åpent vindu etc.. Bare å prøve seg frem for og finne ut hva som  hjelper for deg. 

Anonymkode: dc233...66a

Skrevet

Ja, jeg er i uke 35 nå. Jeg bruker saltvannsspray og neseolje, unngår nesespray fordi jeg har så vanskelig for å bli kvitt avhengigheten. 

Skrevet

Jeg ble også helt pottetett i nesen i svangerskapene mine. Det gikk greit frem til rundt uke 20 begge ganger, og så gikk jeg og kjøpte Otrivin. Jeg fikk resept på en nesespray fra fastlegen (som ikke var slimhinneavsvellende eller avhengighetsskapende). Jeg husker ikke hva den het, men den hjalp ikke noe særlig. Det gjorde heller ikke saltvannsspray eller neseskylling med saltvann. 

Fastlegen min sa at hun kunne jo ikke akkurat anbefale å bruke Otrivin, men at det ikke var alvorlig galt at jeg gjorde det. Faren var avhengighet. Jeg skulle være oppmerksom på at jeg ikke begynte å bruke mer og mer. For min del forsvant nesetettheten etter fødsel, og Otrivinen (som jeg hadde vært livredd for å glemme), kom ikke opp av veska under barseloppholdet. Men jeg ble avhengig etter en kraftig forkjølelse en gang 10 år før svangerskapene, og det var skikkelig hardt å bli kvitt det igjen. Så det beste er så klart om en kan la være. 

Anonymkode: 2a347...fd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ble avhengig av otrivin, brukte det i 8 år etter første graviditet før jeg klarte å slutte😅

Anonymkode: d1433...2d0

Jeg var avhengig før jeg ble gravid. Men så, et par dager etter barnet var født så åpnet nesen seg helt av seg selv. Trengte ikke å avvenne meg fra nesespray. Behovet ble bare borte. Helt til neste gang jeg ble forkjøla...

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

.Fastlegen min sa at hun kunne jo ikke akkurat anbefale å bruke Otrivin, men at det ikke var alvorlig galt at jeg gjorde det. Faren var avhengighet. Jeg skulle være oppmerksom på at jeg ikke begynte å bruke mer og mer. For min del forsvant nesetettheten etter fødsel, og Otrivinen (som jeg hadde vært livredd for å glemme), kom ikke opp av veska under barseloppholdet. Men jeg ble avhengig etter en kraftig forkjølelse en gang 10 år før svangerskapene, og det var skikkelig hardt å bli kvitt det igjen. Så det beste er så klart om en kan la være. 

Anonymkode: 2a347...fd9

Hahaha samma her, var livredd for å glemme (kjøpte en ny som Jeg pakket i fødebagen bare sånn at jeg ikke skulle glemme den). Men den ble ikke brukt i det hele tatt🤭

Anonymkode: 9993d...b05

• Liker 2
Skrevet

Jeg var avhengig av nesespray før graviditeten også, men det ble ekstra krise da. Jeg brukte nesespray som vanlig, men brukte litt saltvannsspray med mentol som avlastning (merke Miwana, foretrekker den grønne, den lilla blir litt sterk for meg). Noen ganger har det null effekt og jeg må bruke ordentlig nesespray istedet, men andre ganger løsner det skikkelig opp. Ren saltvannsspray har aldri fungert for meg heller.

Anonymkode: f0df4...576

Skrevet

Ble avhengig av nesespray i svangerskapet selv. Ble gravid mars 2022, og er nå gravid på nytt med samme avhengighet. Men! I forrige svangerskap ga nesetettheten seg nesten helt tvert etter fødsel, hadde da brukt otrivin i 7 av 9 måneder i strekk. Men ble forkjøla 4 uker senere og med et lite barn var det nesespray eller null søvn som for meg ikke var mentalt mulig. Ble da avhengig igjen og startet avhengigheten inn fra før av når jeg ble gravid igjen denne gangen.

Anonymkode: 8fb28...410

Skrevet

Jeg har tre barn og har vært gravid 6 ganger. I alle svangerskapene har tett nese vært et tidlig tegn på at jeg var gravid, og jeg har brukt otrivin hele veien😬 Har ikke blitt avhengig etter ungene var født/svangerskap avsluttet. Saltvannsspray funker ikke for meg i alle fall.

Anonymkode: 28bfd...da5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...