AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #1 Skrevet 9. august 2024 Hvor er det billigst mulig advokat for å skrive testamente? Noen som har erfaring fra Jurio.com ? Går det an å skrive det fra dataen med bankid ? Jeg har ingen som kan være de to vitnene. Anonymkode: 32062...f63
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #2 Skrevet 9. august 2024 Det koster jo ikke så mye, tror jeg betalte 3000, og de på advokatkontoret stilte som vitner. Anonymkode: d3bd5...aed 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #3 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor er det billigst mulig advokat for å skrive testamente? Noen som har erfaring fra Jurio.com ? Går det an å skrive det fra dataen med bankid ? Jeg har ingen som kan være de to vitnene. Anonymkode: 32062...f63 For noen år siden kostet et testament hos et stort firma (jeg driver ikke reklame og skriver derfor ikke navn) litt over kr. 3 000. Et testament skal ha kvalitet slik at det ikke blir bestridt, etter at du er død. Å spare på testament er bare tull. Får du en billig advokat som gjør en feil så. Kan det bli dyrt på sikt. Får du en advokat uten erfaring, så kan tidsbruken bli dyr. Velger du en erfaren og rask advokat, så kan prisen raskt bli den samme som de to eksemplene foran. (advokater prissetter ikke sitt arbeid slik en tannlege eller rørlegger gjør. Så ring og spør hva et testament koster, det har ofte en standard pris. Husk og på å deponere testamentet i Tingretten der du bor, slik at det blir funnet ved død, og ikke brent opp av dem som finner det og ikke er enig i innholdet. Det koster og noe å deponere.. Anonymkode: d5991...d77 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #4 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det koster jo ikke så mye, tror jeg betalte 3000, og de på advokatkontoret stilte som vitner. Anonymkode: d3bd5...aed Oki. Burde jeg da ringe fra advokat til advokat for å spørre om pris? Anonymkode: 32062...f63
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #5 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For noen år siden kostet et testament hos et stort firma (jeg driver ikke reklame og skriver derfor ikke navn) litt over kr. 3 000. Et testament skal ha kvalitet slik at det ikke blir bestridt, etter at du er død. Å spare på testament er bare tull. Får du en billig advokat som gjør en feil så. Kan det bli dyrt på sikt. Får du en advokat uten erfaring, så kan tidsbruken bli dyr. Velger du en erfaren og rask advokat, så kan prisen raskt bli den samme som de to eksemplene foran. (advokater prissetter ikke sitt arbeid slik en tannlege eller rørlegger gjør. Så ring og spør hva et testament koster, det har ofte en standard pris. Husk og på å deponere testamentet i Tingretten der du bor, slik at det blir funnet ved død, og ikke brent opp av dem som finner det og ikke er enig i innholdet. Det koster og noe å deponere.. Anonymkode: d5991...d77 Hvordan deponerer jeg testamentet i Tingretten her jeg bor? Sender ikke advokater det til Tingretten automatisk ? Anonymkode: 32062...f63
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #6 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvordan deponerer jeg testamentet i Tingretten her jeg bor? Sender ikke advokater det til Tingretten automatisk ? Anonymkode: 32062...f63 Enten ber du advokaten sende testamentet, eller så tar du papiret med deg og møter opp i Tngretten. Du kan sikkert sende det også, men da vet du ikke at det har kommet frem. Testamentet blir da lagret og lagt inn i datasystem. Der finner retten det når de får melding om at en person er død. Mener deponering koster ett rettsgebyr, ca 1 200 kr. (Engangsbetaling). Anonymkode: d5991...d77
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #7 Skrevet 9. august 2024 Vil anbefale deg å sørge for at du har avtalt prisen skriftlig på forhånd, enten i kontrakt eller via skriftlig korrespondanse (e-post). Fikk et prisoverslag på 3000,- Faktura var på 8000.- Hadde heldigvis epost utvekslig å vise til. Endte med å betale 4000.- Veldig uprofesjonelt. Vil uansett anbefale å få advokat til å gjøre det. Da kan du iallfall være sikker på at det gjøres riktig. Mener å huske at du må ha med id når du skal deponere testament på tinguset. Jeghar felles testament med ektefelle tror jeg også måtte også ha med fullmakt og kopi av hans id. Anonymkode: cc35b...73b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #8 Skrevet 10. august 2024 Vi brukte justify, vårt testamente var ganske enkelt uten masse detaljer. Anonymkode: 93ba6...e5f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #9 Skrevet 10. august 2024 Om du velger at en veldedig organisasjon skal ha en del av arven, er det advokater som gjør det gratis gjennom organisasjonen. Anonymkode: a8f3d...312
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #10 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du velger at en veldedig organisasjon skal ha en del av arven, er det advokater som gjør det gratis gjennom organisasjonen. Anonymkode: a8f3d...312 Skal ha testamente til hunder i nød. Hvilken orginasjon er det da? Anonymkode: 32062...f63
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #11 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal ha testamente til hunder i nød. Hvilken orginasjon er det da? Anonymkode: 32062...f63 Det vet jeg ikke. Du må nok først finne en organisasjon. Kanskje de på Dale gård kan hjelpe deg videre. Selv tenkte jeg på Leger uten grenser. https://legerutengrenser.no/stott-oss/testament?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn9y1BhC2ARIsAG5IY-5DbWoAykZzsGWgi8vUQjgVWnDlqaeln4Wl-kpj1E8pBYYtQc7B2cYaAlExEALw_wcB Anonymkode: a8f3d...312
Brunello Skrevet 10. august 2024 #12 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal ha testamente til hunder i nød. Hvilken orginasjon er det da? Anonymkode: 32062...f63 Dersom du skal testamentere alt du eier til en person eller organisasjon, finner du en mal på nettet. Vitner kan være hvem som helst bortsett fra den/de som skalt arve deg eller deres nærstående. Spør naboene dine.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #13 Skrevet 10. august 2024 Flere fagforeninger gjør dette innunder timer med juridisk bistand man har inkludert i kontingenten pr år. Jeg fikk det ordnet gjennom YS. Anonymkode: c238e...f46
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #14 Skrevet 10. august 2024 Jeg har ingen vitner. Hvordan gjør jeg det da? Må jeg da kontakte en advokat ? Anonymkode: 32062...f63
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #15 Skrevet 11. august 2024 Kan man ordne det på nettet selv uten å ha vitner ? Anonymkode: 32062...f63
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #16 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har ingen vitner. Hvordan gjør jeg det da? Må jeg da kontakte en advokat ? Anonymkode: 32062...f63 Naboer, kolleger, bekjente, du har vel noen av disse du kan spørre? Anonymkode: 05a9c...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #17 Skrevet 11. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Kan man ordne det på nettet selv uten å ha vitner ? Anonymkode: 32062...f63 Nei. Men jeg synes faktisk tiden er moden for en endring der, at man kan skrive det med bankid. Er man oppegående nok til å logge seg inn i nettbanken og overføre alle pengene sine til andre, burde det også være mulig å skrive testamente på den måten. Men tviler på at det noen gang blir sånn. En del er slepphendte med bankid'en sin og gir koder og passord til andre. Anonymkode: c238e...f46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå