AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #1 Skrevet 9. august 2024 I perioden 10. til 17. august kan Lånekassens tilbakebetalere binde renten på studielånet sitt til 4,755 prosent for tre år, 4,717 prosent for fem år og 4,583 prosent for ti år. skal du binde renta? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: d1f26...140
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #2 Skrevet 10. august 2024 Hva kan være lurt nå? Jeg har lånekasse-lån på ca 1 mill, og jeg sliter enormt med månedlig betaling på ca 7000... Anonymkode: 78e56...853
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #3 Skrevet 10. august 2024 Ingen planer om å binde renta. Har kun 70k igjen og planlegger å betale det ut plutselig. Anonymkode: 961c3...2f2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #4 Skrevet 10. august 2024 Jeg bandt renta da den var i underkant av 1,7 prosent. Ville ikke bundet nå. Anonymkode: 2562b...91c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #5 Skrevet 10. august 2024 Tar gjerne i mot råd selv, jeg er utrolig usikker på hva som er smart å gjøre. Gjelden min er på 499 678 kr nå Anonymkode: 0b369...c11
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #6 Skrevet 10. august 2024 Jeg kommer ikke til å gjøre det. Det er fint for de som ikke har økonomi til å håndtere at renta øker, men muligheten for at renten blir lavere er der og da er det dumt å binde renta. Anonymkode: 55c05...36c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #7 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): I perioden 10. til 17. august kan Lånekassens tilbakebetalere binde renten på studielånet sitt til 4,755 prosent for tre år, 4,717 prosent for fem år og 4,583 prosent for ti år. skal du binde renta? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: d1f26...140 Nei, jeg bandt på 1,9 i 10år for noen år siden, har fortsatt noen år igjen av den avtalen. Anonymkode: bcdc8...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #8 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tar gjerne i mot råd selv, jeg er utrolig usikker på hva som er smart å gjøre. Gjelden min er på 499 678 kr nå Anonymkode: 0b369...c11 Samme her. Trenger råd Anonymkode: 0add5...724
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #9 Skrevet 10. august 2024 Nei. Jeg er ferdig med lånet mitt om 1,5 år. Anonymkode: 2d0f1...292
-jk- Skrevet 10. august 2024 #10 Skrevet 10. august 2024 Synes ikke det var et spesielt godt tilbud, er jo høyere fastrente enn man kan få på boliglån i Sbanken.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #11 Skrevet 10. august 2024 Kanskje å binde 5år kan være et alternativ? Så kan du justere om vi får rentekutt en gang? Anonymkode: 0b299...a3d
c_buk Skrevet 10. august 2024 #12 Skrevet 10. august 2024 Nei. Hvis renta øker går det fint, og går den ned går det fint.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #13 Skrevet 10. august 2024 Jeg bandt renta i 10 år for å få en forutsigbar økonomi da jeg kjøpte første bolig. Angret i 8 av de årene, da renta sank til laveste på mange tiår og min fastrente var låst til langt høyere rente. Men den ene utgiften ble forutsigbar da... 😅 Anonymkode: 6f802...b18
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #14 Skrevet 10. august 2024 Selv om det bare er et parr år siden jeg ble ferdig å studere så er lånet så lite at jeg ikke ser vitsen med det ca 140k. Men er usikre tider, går renten ned eller opp fremover? Hvem vet. Hadde jeg sett at jeg fikk problemer med å betale viss renten ble en del høyere så hadde jeg muligens gått for fastrente. Anonymkode: a8d14...0ba
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #15 Skrevet 10. august 2024 Vil oppfordre alle til å lese den lille skriften i avtalen før de går med på dette. Du kan både tjene og tape på det. Ingen vet hvor renta hopper. Hvis du feks får en kraftig lønnsøkning, arv eller andre plutselige penger. Så kan banken kreve at du betaler mer enn resten av lånet hvis du bestemmer der for å nedbetale alt før tiden/før bindingstiden. Hvis fastrenten var ment å vare i fem år mens du nedbetaler etter to år så går banken glipp av tre år med rente fra deg og kan kreve det i ekstra nedbetaling hvis det står med liten skrift i fastrenteavtalen. Sånn er det aldri i flytende rente. Noen banker gjør dette, vet ikke om det gjelder Lånekassen. Anonymkode: c8eff...b85
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #16 Skrevet 10. august 2024 3 hours ago, c_buk said: Nei. Hvis renta øker går det fint, og går den ned går det fint. Hva om renta blir 18% som i Russland? Anonymkode: c8eff...b85
Annna90 Skrevet 10. august 2024 #17 Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vil oppfordre alle til å lese den lille skriften i avtalen før de går med på dette. Du kan både tjene og tape på det. Ingen vet hvor renta hopper. Hvis du feks får en kraftig lønnsøkning, arv eller andre plutselige penger. Så kan banken kreve at du betaler mer enn resten av lånet hvis du bestemmer der for å nedbetale alt før tiden/før bindingstiden. Hvis fastrenten var ment å vare i fem år mens du nedbetaler etter to år så går banken glipp av tre år med rente fra deg og kan kreve det i ekstra nedbetaling hvis det står med liten skrift i fastrenteavtalen. Sånn er det aldri i flytende rente. Noen banker gjør dette, vet ikke om det gjelder Lånekassen. Anonymkode: c8eff...b85 Det er et godt poeng, men jeg har vansker med å tro at Lånekassen ville gjort noe lignende. Jeg har 40k igjen av studielånet som jeg ønsker å nedbetale ile de neste 2 månedene. Tjener kanskje noen få kroner på å binde renta. 1
c_buk Skrevet 11. august 2024 #18 Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva om renta blir 18% som i Russland? Anonymkode: c8eff...b85 Sånn som Russland tenker jeg at jeg da har langt større bekymringer enn studielånsrenten. Krig for eksempel. I tillegg har jeg likviditet nok til å betale ut studielånet om jeg ønsker. Men foreløpig følger lønnsveksten min noenlunde prisveksten, så jeg blir lite berørt. Men altså, jeg er ikke kategorisk imot binding av renten. Hvis man f.eks er usikker på om man kan betjene gjelden ved renteøkning er det jo en god løsning for å sikre en stabil økonomi. Hjemme hos oss har vi ingen økonomiske bekymringer, og da er binding av rente ikke noe vi tenker på engang. Jeg tar høyde for en renteøkning på inntil 5% i realistisk fremtid. Men jeg går ikke rundt i en boble hvor jeg reelt forventer 18% rente. Men om det skjer så finner jeg en løsning på det også.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #19 Skrevet 11. august 2024 Annna90 skrev (10 timer siden): Det er et godt poeng, men jeg har vansker med å tro at Lånekassen ville gjort noe lignende. Jeg har 40k igjen av studielånet som jeg ønsker å nedbetale ile de neste 2 månedene. Tjener kanskje noen få kroner på å binde renta. Joda https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/innfri-lanet-eller-betale-raskere/ Har du fast rente? Hvis du har avtale om fast rente, kan du risikere at gjelden din øker eller minker på grunn av rentetap eller rentegevinst, når du innfrir lånet eller betaler inn raskere. Når du inngår avtale om fast rente, inngår du samtidig en avtale om å betale ned på lånet etter en fast plan. Hvis du innfrir lånet eller betaler ekstra, beregner vi derfor om Lånekassen tjener eller taper på at planen blir endret. Rentetapet eller rentegevinsten blir lagt til eller trukket fra gjelden din. Rentetap hvis dagens fastrente er lavere enn din fastrente Vi regner ut hvor mye Lånekassen taper i renteinntekter på at du betaler inn ekstra eller innfrir lånet, og legger dette beløpet til gjelden din. Hvis du innfrir lånet, får du en egen regning på beløpet fra oss. Anonymkode: 55c05...36c 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #20 Skrevet 11. august 2024 Du bør ikke binde renta nå. Renta vil komme ned mot 3% før 2026. Anonymkode: 8cf00...7a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå