AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #1 Skrevet 9. august 2024 Hvor tar du GU? Hos fastlegen eller en utdannet gynekolog? Jeg spør fordi jeg alltid har vært hos fastlegen, men ei venninne sa at en gynekolog kan mer. Anonymkode: 51498...0f2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #2 Skrevet 9. august 2024 Hei. Jeg har erfaring med at det er MYE mer behagelig å gå til en gynekolog fremfor lege. Fastlegen min fikk for eksempel ikke til å ta ut spiralen når den skulle ut, men det gjorde gynekologen på 2 sekunder. Fastlegen fikk heller ikke til å ta celleprøve av meg, noe gynekologen fikset lett. Gynekologen hadde dessuten bedre stol og utstyr tilgjengelig. Så jeg ville anbefalt gynekolog fremfor lege Anonymkode: a55c3...a7f 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #3 Skrevet 9. august 2024 Har alltid gått til privat gynekolog. Gått til samme siden jeg var 17 år (er 29 i dag). Fastleger har begrenset kunnskap når det kommer til alt som skjer der nede, føler meg tryggere med en gynekolog. Anonymkode: 726c9...59e 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #4 Skrevet 9. august 2024 Gynekolog er mye bedre etter min mening. Har bla en mye mer behagelig stol, og mer erfaring. Jeg liker dårlig slike undersøkelser og har hatt noen skrekkopplevelser hos vanlige leger, men har mye bedre erfaringer med gynekologer. Anonymkode: 19988...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #5 Skrevet 9. august 2024 Jeg går til privat gynekolog, skulle egentlig hatt offentlig men de har for lang ventetid og med min sykdom, som jeg har i underlivet, kan jeg ikke vente i månedsvis på time når jeg trenger hjelp. Anonymkode: 9f32c...510 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #6 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei. Jeg har erfaring med at det er MYE mer behagelig å gå til en gynekolog fremfor lege. Fastlegen min fikk for eksempel ikke til å ta ut spiralen når den skulle ut, men det gjorde gynekologen på 2 sekunder. Fastlegen fikk heller ikke til å ta celleprøve av meg, noe gynekologen fikset lett. Gynekologen hadde dessuten bedre stol og utstyr tilgjengelig. Så jeg ville anbefalt gynekolog fremfor lege Anonymkode: a55c3...a7f Og for meg har det vært motsatt. Fastlegen min har fikset alt lekende lett. Gynekolog overså en svær syste på ultralyd og avviste det med at jeg var tjukk , endte med full hysterektomi. Anonymkode: 934ca...f6a
no shame Skrevet 9. august 2024 #7 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor tar du GU? Hos fastlegen eller en utdannet gynekolog? Jeg spør fordi jeg alltid har vært hos fastlegen, men ei venninne sa at en gynekolog kan mer. Anonymkode: 51498...0f2 Gynekolog. Har aldri gått til noen av mine fastleger for gu.. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #8 Skrevet 9. august 2024 Jeg går til fastlegen. En gynekolog er en spesialist som skal gjøre spesialistoppgaver. Enkle ting som celleprøve og diagnosering og behandling av ukompliserte og vanlige underlivssykdommer er en fastlegeoppgave. Hvis ikke, henviser han deg til gynekolog Anonymkode: 8bdfc...20f 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #9 Skrevet 9. august 2024 Spørs hva man skal. For en skikkelig undersøkelse har jeg gått til privat som tar ultralyd osv. Er det bare for celleprøve og helt basic ting så bruker jeg fastlege. Privat er jo veldig dyrt. Anonymkode: 3d24a...0c5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #10 Skrevet 9. august 2024 For celleprøve går jeg til fastlegen. For andre mer avanserte ting blir jeg henvist til gynekolog, som for eksempel da jeg hadde underlivssmerter. Anonymkode: 55b9f...a0a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #11 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg går til fastlegen. En gynekolog er en spesialist som skal gjøre spesialistoppgaver. Enkle ting som celleprøve og diagnosering og behandling av ukompliserte og vanlige underlivssykdommer er en fastlegeoppgave. Hvis ikke, henviser han deg til gynekolog Anonymkode: 8bdfc...20f Det er så mange private gynekologer og klinikker nå at man virkelig ikke trenger tenke slik, man bør faktisk heller tenke at fastlegene som både er overarbeida og ekstremt pressa på tid bør slippe unna flere oppgaver-for eksempel celleprøve hos de pasientene som ønsker og kan prioritere å gå et annet sted. Jeg tar celleprøve hos Oslo Jordmor og Kvinnesenter, det koster meg 550kr, mao ikke enormt dyrt. Der er det roligere, mindre stress, mer fleksibilitet på tidspunkt, personale som er langt mer drevne i alt med kvinnehelse og GU enn fastlegen min noensinne blir og jeg slipper at fastlegen må bruke tid på noe noen adre faktisk er bedre på. Anonymkode: e3a93...f20 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #12 Skrevet 9. august 2024 Gikk til fastlege før, men er så traumatisert at nå må jeg til sykehus og ta det i narkose. Anonymkode: 94826...df7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #13 Skrevet 9. august 2024 En gynekolog tar grundigere undersøkelser siden hn er ekspert i sitt fag. Fastlegen får lov å ta seg av andre ting . Det føles bedre synes jeg Anonymkode: 9f0fb...c4e 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #14 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor tar du GU? Hos fastlegen eller en utdannet gynekolog? Jeg spør fordi jeg alltid har vært hos fastlegen, men ei venninne sa at en gynekolog kan mer. Anonymkode: 51498...0f2 Feiler du ingenting, så skal du bruke fastlegen. Grunnen er at gynekologer er et knapphetsgode forbeholdt kvinner med helseplager de ikke kan få hos fastlegen. Alternativet er å gå privat og betale alt selv. Da forskyver ikke du helsehjelp kvinner med sykdommer trenger fra spesialister med trygderefusjon. Anonymkode: 44af6...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #15 Skrevet 9. august 2024 Har tatt "kjapp sjekk" hos fastlege, og har desverre vært noen ganger til større sjekk med blant annet ultralyd hos privat gyn med offentlig avtale. Aldri mer... Anonymkode: a57f9...6d4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #16 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har tatt "kjapp sjekk" hos fastlege, og har desverre vært noen ganger til større sjekk med blant annet ultralyd hos privat gyn med offentlig avtale. Aldri mer... Anonymkode: a57f9...6d4 Hva var problemet med gynekologen ? Anonymkode: 9f0fb...c4e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #17 Skrevet 9. august 2024 Privat gyn. Kunne ikke falle meg inn å bruke fastlegen. Anonymkode: 2c751...dca 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #18 Skrevet 9. august 2024 Fastlegen tar celleprøve, og alt annet som kan virke unormalt henviser de til gyn pol som har flere mnd ventetid. Anonymkode: b3520...a96
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #19 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva var problemet med gynekologen ? Anonymkode: 9f0fb...c4e Hun er fullstendig blottet for all form for empati, og jeg har hatt så vondt at jeg ikke klarer gå ned trappen etter å ha vært der, selv med smertestillende innabords. Hun har null forståelse for at noen kvinner synes undersøkelsen er ubehagelig og hun himler med øynene når man sier at man ligger resten av dagen å vrir seg i smerter etter UL. Anonymkode: 0957e...d52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå