Gå til innhold

Ny barnehage nekter oss å sende med varmmat/middagsrester

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har ikke lest linken, men man blir da virkelig ikke forstoppet av brød. Begge ungene her elsker brød og har spist MYE av det, aldri vært forstoppet en dag i deres liv. Riktig nok grovt brød (som det bør være) Om ungene lever på pizza, pølser og loff derimot!

Anonymkode: 1f382...a48

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan du ha misforstått og at de har sagt at det er ok med brød?

Og... selv om du hater brød, hater barnet brød? Mitt barn liker ikke nødvendigvis akkurat de samme tingene som meg... Jeg liker brødskive med pålegg langt bedre enn kalde middagsrester så for meg ville det vært mye hyggeligere med en brødskive-matpakke enn middagsrester-matpakke :) Håper jo du selv vet hva barnet liker vil bare påpeke det siden du ikke sier noe om hva barnet liker og ikke bare hva du selv liker og ikke...

Om de er mye på tur kan det være at det er grunnen kanskje, at de ser at det kan være klønete å spise om de sitter på bakken feks? Det må du jo bare spørre dem om.

Anonymkode: eb07e...850

Du skriver at du sender middagsrester og at den er spiseklar, hva vil det si? Er. Maten kald eller varm? Allerede oppvarmet matrester som ligger lunken i en matboks over lengre tid er bakteriedannende. Så hvordan løser du dette om ikke barnehagen varmer opp denne maten?

Anonymkode: f554b...953

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skriver at du sender middagsrester og at den er spiseklar, hva vil det si? Er. Maten kald eller varm? Allerede oppvarmet matrester som ligger lunken i en matboks over lengre tid er bakteriedannende. Så hvordan løser du dette om ikke barnehagen varmer opp denne maten?

Mattermos feks. Eller kjøleelement i matboks. 

Anonymkode: 93323...08a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Flott, la oss ha den holdningen til alt hele barndommen! Slutt med sosial utjevning. Barn får lære seg at det bare er noen som får reise på ferie, noen som har råd til fritidsaktiviteter, noen som får være med leirskole, noen som blir bedt i bursdag og noen som får delta uansett hva det er. Kutt ut alt som har med sosial utjevning og tilpasning å gjøre, MEG og MITT BARN først!! Vi gjør som VI vil, fuck de som er misunnelige! Sånne som deg, som ikke klarer å tenke noe som helst i et større perspektiv, håper jeg får barn som blir utstøtt, mobbet, utelatt og kjenner på utenforskap. For da kan du tenke at du ikke ville tilrettelegge noe for at andre skulle slippe utenforskap og mindreverdighet, så når kan du ikke forvente at noen skal bidra for ditt barn heller.

Og til alle dere andre som mener folk må få ha med det de vil, det er faktisk bare til en viss grad det er greit. Noen ganger lukter andres mat såpass mye at man faktisk må sette grenser. Vi har et par på jobb som er glad i å ta med middagsrester, men det lukter så sterkt av fisk eller krydder at andre dropper å spise, og gjerne går sin vei fordi de blir uvel av lukten. Hun som er verst skjønner ikke problemet for det er jo "så namme, nam mat altså", men det lukter grusomt. Hos oss er det nå gitt beskjed om at fiskemiddagsrester må spises hjemme, for trivselen til alle sin del. Ikke sikkert dere som putter omelett, fiskekaker og annen middagsmat i matboksen tenker over osen det kan gi for andre.  Så spør bhg ts, så får du nok svar. Ellers enig med andre her i at det må være mat barnet kan håndtere på egen hånd. 

Anonymkode: 8dedd...f25

Haha.. så alle andre må føye seg fordi foreldre som deg ikke klarer å lære barna sine at det ER forskjeller? Kommer ikke til å skje. Vi bor ikke i et kommunistisk diktatur der alt som teller er 'VI'. Foreldre har rett til å oppdra barna sine på den måten de synes er best.

Så demp deg og slutt å prøv å belær meg. Pass dine egne saker og ta ansvar for dine egne barn så tar jeg ansvar for mine.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les rammeplanen til barnet ditt... 

Anonymkode: cc944...57f

Det ER forskjeller i Norge. Riktignok lite i forhold til mange land, men de forskjellene som eksisterer må barn og unge lære om. Som ung fikk jeg selv høre at det er en grunn til at vi hadde en vanlig Mazda imens familien til Ola hadde en splitter ny Mercedes og dro på sydenturer veldig ofte. Penger!

De som ikke lærer barna sine dette gjør dem en bjørnetjeneste.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere oppfører dere som barn selv her nå. De som sutrer og furter fordi de ikke får viljen sin. Jeg syns dere er skremmende  barnslige her.  Å lage så mye støy fordi barna kanskje må spise skiver i barnehagen. Skjerp dere. 

Anonymkode: f62f4...5d2

Foreldrene beatemmer hva barna spiser i barnehagen så lenge dem tilbereder det selv og ikke forventer vi skal gjøre noe ekstra ut av det hilsen leder som har jobbet i forskjellige barnehager i 11 år! 

Anonymkode: 74e11...7e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen, sunn of slank. Spiser tre måltider hver dag, hvor to av dem består av brød med pålegg. Ser ikke problemet.

Anonymkode: ac4dd...d78

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjøleelement.

Ellers er gjerne matmuffins/fritatta (perfekt for turdag) tatt ut av fryser på morgenen, og akkurat tint til lunsj, og har holdt annen mat kjølig frem til det. 

Hva gjør du med brødmaten? Dvask skive med svett ost, eller lunkent kjøttpålegg? 

Anonymkode: c0bcf...2fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi spiser frø og korn, i form av granola, som ingrediens i smoothies og eggmuffins

Granola er jo ikke sunt, det er godteri.

Anonymkode: b1e1b...39f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hørt om kjøleskap?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Granola er jo ikke sunt, det er godteri.

Innhold;  havregryn, solisikkekjerner, gresskarkjerner, knuste linfrø, hakkede mandler, ferskpresset appelsinjuice,  olivenolje, honning.  Etter at det er stekt blander jeg inn tørkete kokosflak, og tørkete bær basert på hva jeg har tilgjengelig. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke lest linken, men man blir da virkelig ikke forstoppet av brød. Begge ungene her elsker brød og har spist MYE av det, aldri vært forstoppet en dag i deres liv. Riktig nok grovt brød (som det bør være) Om ungene lever på pizza, pølser og loff derimot!

Jo man blir virkelig forstoppet av brød. Gjør litt research før du uttaler deg så bastant.

Anonymkode: b6e54...80b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo man blir virkelig forstoppet av brød. Gjør litt research før du uttaler deg så bastant.

Anonymkode: b6e54...80b

Vi er vel medisinske mirakler i denne familien vi da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Et par stykker ja, som blir totalt oversett av ‘bermen’ som ønsker å gjøre enhver samtale om mat i barnehagen til en konkurranse om ‘hvem er den beste matpakkemammaen’.

Inkludert TS forresten.

Anonymkode: 71b2e...4f7

Åh så fordi man har andre matpakker enn deg så er det en konkuranse? Eller er det da konkuranse i ha den dårligste matpakken og bruke minst tid på å lage matpakker?

Anonymkode: 85890...d46

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kanskje noen foreldre skulle sittet ved matbordet i barnehagen når Noah tar fram pizzasnurrer, Thea tar fram vafler og Jacop har middagsrester. Det er sånn at vi alle spiser med øyne og lukt, så selvfølgelig vil små barn protestere og lage uro hvis de selv sitter med brødskive med leverpostei. Kan ikke foreldre vise litt forståelse for at det er flere barn i barnehagen og at tiden rundt bordet under måltider skal være rolige og hyggelige?  Hjemme tar man også hensyn til hverandre, for en lager ikke pizza til et barn, taco til mor og far og gir sistemann brødskive med ost når hen også har lyst på pizza eller taco. Husk at barnehagen er et miljø hvor alle skal trives, og hvor få voksne skal bruke energi og tid på mange barn. 

Det beste ville vært om barnehagen lagde til alle måltider, men det lar seg ikke gjøre i alle dessverre. Vær litt forståelselsfulle og tenk på at det er flere tilstede. Ta hensyn.

Anonymkode: f62f4...5d2

Jeg har jobbet i bhg i mange år og det har aldri vært et problem blant barna, kun voksne som lager dette til en debatt

Anonymkode: 85890...d46

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom den medbragte maten ikke medfører unødvendig ekstraarbeid for barnehagen, eller at det er noe allergistyr inni bildet, sender jeg med den maten jeg vil til barna mine. Latterlig å mene at man kan forby dette, de skulle bare prøvd seg!

Anonymkode: e3786...eda

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ler av den diskusjonen om brødmat og niste og andre land.

Min tante er gift med en kurder og han elsker det "norske" so. Han sier. Nå i snart 32år har han valgt 2 brødskiver med Brunost og en skive med skinke eller gulost. Han syns det er mye enklere en der han vokste opp med ris,kjøtt osv til lunsj og risikoen som han sier dårlig mage pga varmen. Han sa selv han husker ikke hvor mange ganger han hadde vond mage i barndom og ungdommen pga maten hadde blitt ødelagt i perioden han satt på skolen til lunsj

Det er heler ikke alle bhg som Har kjøleskap . Blir ikke middagsrester ødelagt hvis det ligger på hylla i 22grader inne temp eks fra 07 til 12, eller hvis de spiser det kl 15? Må vel være bedre da med brød, grønsaker,frukt og pålegg som tåler litt romtemp.

Glad mine er for lengst ferdig i bhg og der de gikk fikk de frokost,lunsj og et lite måltid ved 14.30 tiden

Anonymkode: a0239...7d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte uten god grunn ville jeg reagert sterkt på, en ting er om man må ta hensyn til allergi, men det går ikke negativt ut over ansatte eller barna om noen tar med annen mat enn brød. Kan ikke tenke meg slikt er lovlig heller, virker ekstremt kontrollerende 

Anonymkode: efaac...6ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barnehager som baserer seg på matpakker har nok kjøleskap, så det ville jeg ikke ha vært så bekymret for. Skolene er det verre med, så der blir det mer begrensninger. (Det finnes minikjøleelementer man kan bruke, men det blir mer styr og mer å holde orden på og bære fram og tilbake for barna.)

Dette at brød skal forårsake forstoppelse ville jeg gjerne ha sett noen kilder på. Alle jeg ser anbefaler fiberrik mat, inkludert grovt brød mot forstoppelse. Det er bare lyst brød, kjeks og kaker og sånt det advares mot. Jeg syns heller ikke at økning i forstoppelse hos barn tyder på at brødet er problemet, folk spiste minst like mye brød for 30 - 40 år siden. (Det er forbruk av kjøtt og egg som har økt, uten at jeg skal påstå at det er årsaken heller.)

Anonymkode: 20a18...69f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...