Gå til innhold

Ny barnehage nekter oss å sende med varmmat/middagsrester

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Paneera skrev (45 minutter siden):

Nei, men det blir heller ikke mer usunt. Ca like sunt / usunt, alt ettersom hvordan du ser det. Å sende med en grov pizzabolle m/kjøttdeig og saus, er ikke noe mindre usunt enn en grov brødskive med smør og kjøttpålegg.

Det er bare mer variasjon og smaker bedre 

Det er jo opp til hver enkelt. Ungen her liker ikke pizzabolle. 

Anonymkode: 1f382...a48

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (9 timer siden):

He he krangling om brød...vel jeg er oppvokst med brød... brød iallefall 2 ganger om dagen i 10 på skolen..med ultraprosessert mat..svett ost etc...jeg tok ikke skade av det. 

Da var det ikke snakk om varm mat,mat termos, kjøle greier, og middag rester he he.

Jeg hadde også med brød på skolen i alle år og tok heller ikke skade av det, men det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg er mye mer glad i varm mat eller middagsrester enn det jeg er i vanlige brødskiver. Det var lykke de få gangene jeg hadde med grillpølser på turdag. Selv ikke som voksen spiser jeg så mye brød. Jeg er glad i søtt bakverk og litt eksotiske brød (som nan), men spiser svært sjeldent kneip med ost, for eksempel. Da lager jeg meg heller hjemmelagde scones som spises varme rett fra ovnen. 

Jeg skjønner godt at barn heller vil ha middagsrester, pizzasnurrer, wraps, salater eller matmuffins. Smaker mye bedre etter mitt syn.

Man tar ikke skade av brød med pålegg, men er det godt? Nei, ikke så veldig. Mange ting som smaker mye bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 8.16):

I bhg til min datter er det ikke lov med medbragt varmmat fordi de andre ungene lager ett rent helvete for de ansatte. Alle har jo lyst på det som lukter helt fantastisk. 

Anonymkode: 20e39...e9d

Altså, ikke-oppvarma middagsrester lukter ofte ikke spesielt godt. Og jeg er enig med folk som skriver at selv om TS ikke liker brød, er det ikke sikkert barnet hennes har samme mening. Selv kan jeg ikke fordra kalde middagsrester!

Men uansett: Når det er forventa at foreldrene sender med alt av mat, må foreldrene selv bestemme hva de sender med, så lenge det ikke er noe som skaper mer jobb for de ansatte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på barnet liker det samme som deg?

Jeg feks HATER rester, spesielt om jeg må spise de kald. Hvorfor skal jeg måtte spise restene fra dagen før? Om du snur på det.
Da vil jeg heller spise brødmat med pålegg jeg liker godt.
Kan også handle om forskjeller, som ble et tema under corona. At det skal være mest mulig «likt» for alle.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing men er litt festlig hvor forskjellig man er. Det beste jeg visste å ha til niste var en skive med svett ost. Helst hadde det vært agurk på også så osten ble ekstra "våt" der agurken hadde liggi, og at nistepakka hadde liggi lenge nok i sekken til at smøret var trekt inn i brødskiva og gjort den litt soggy 😂. Helst i plastikk pose så ingen fuktighet blir sluppet ut 😂 samme gjaldt brunosten, den måtte sitte fast i brødet og helst trekt litt inn og krakelert på toppen.

Likte faktisk ikke ost og brunost rett fra kjøleskapet!

Anonymkode: 624ac...18f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestebesta skrev (23 minutter siden):

Er du sikker på barnet liker det samme som deg?

Jeg feks HATER rester, spesielt om jeg må spise de kald. Hvorfor skal jeg måtte spise restene fra dagen før? Om du snur på det.
Da vil jeg heller spise brødmat med pålegg jeg liker godt.
Kan også handle om forskjeller, som ble et tema under corona. At det skal være mest mulig «likt» for alle.  

Hvorfor HATER du rester? 😳 Det aller meste av middagsmat smaker jo tilnærmet like godt som når det ble laget viss man oppbevarer og varmer det opp rett. Kaster du heller enn å spise opp middagsrester eller lager du alltid rett mengde? 

Vet om folk som lar middagsrester stå å muggle i kjøleskapet fordi alle andre måltider utenom middag MÅ være brødmat. Skjønner meg ikke på altsååå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (På 9.8.2024 den 22.32):

Kansje det har med allergi å gjøre...eller at det blir mer jobb for de ansatte ( at de tror at de må varme opp et måltid) 

Har du faktisk snakket om de barnehagen om hvorfor?  For du får ikke noe svar her inne om den barnehagen 

Allergi? Det er jo ts sitt eget barn som skal spise det, og hvis det er barn på avd som har alvorlige allergier som nøtte/eggeallergi og ikke en gang tåler lukten av dette, er det ikke noe bedre om barn har brødskiver med egg og peanøttsmør enn middagsmat med dette. Dessuten får alle foreldre på avd beskjed om å unngå nøtter/egg på nista hvis det er barn som ikke tåler det. Så allergi er i hvert fall ikke årsaken! Ts sier også at hun tar med mat som ikke trenger å varmes opp, så det er heller ikke årsaken. Jeg tror nok heller kan være misunnelse blant enkelte av de andre barna på maten til barnet til ts, og muligens en likhetsfilosofi om at alle skal spise samme type mat. Men dette er faktisk ikke noe barnehagen kan kreve all den tid det ikke er de som kjøper og serverer maten barna skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 9.16):

I bhg til min datter er det ikke lov med medbragt varmmat fordi de andre ungene lager ett rent helvete for de ansatte. Alle har jo lyst på det som lukter helt fantastisk. 

Anonymkode: 20e39...e9d

Sånn må de jo tåe når man skal ha med egen matpakke. I vår bhg er alle måltider inkludert. Der har de varmmåltider flere ganger i uken. Er jo bare å si at mitt barn, mitt valg. 

Anonymkode: c495c...6b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (På 14.8.2024 den 19.33):

Hvorfor HATER du rester? 😳 Det aller meste av middagsmat smaker jo tilnærmet like godt som når det ble laget viss man oppbevarer og varmer det opp rett. Kaster du heller enn å spise opp middagsrester eller lager du alltid rett mengde? 

Vet om folk som lar middagsrester stå å muggle i kjøleskapet fordi alle andre måltider utenom middag MÅ være brødmat. Skjønner meg ikke på altsååå...

Ikke meg du siterer, men jeg misliker i alle fall sterkt å spise kalde middagsrester, slik barnet til TS må.

Noen retter er like gode dagen etter, men det er når de er oppvarma. Hvis alternativene er kalde middagsrester eller brødskiver, velger jeg brødskiver hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 8.19):

Nå ser jeg det har løst seg for deg, TS, men jeg tviler sterkt på at årsaken til forespørselen var at de andre barna ble så misunnelige …

Ser TS og mange andre ikke kan fordra «tørt brød med svett ost», mens jeg tror de fleste barn er mer glade i brød enn i middag - og da spesielt middagsrester fra dagen før. Jeg selv kan knapt tenke meg noe mer uappetittlig enn det og ville aldri tatt i en kald potet..

Så kanskje problemet var motsatt, at TS sitt barn ikke spiste så mye og så langt etter de andre barnas mat. Mye mer sannsynlig.

Anonymkode: bf2e1...b3a

Tror det er høyst individuelt! Jeg spiser det meste nå som voksen, men var veldig småspist og lite matglad som barn (jeg er i 30-årene) da barn fortsatt skulle ha brød til så godt som alle måltider. Hadde vært sjeleglad om jeg hadde hatt dagens muligheter, hvor det er mer normalt med f.eks havregrøt eller grov og lite søt müsli til frokost, og middagsrester som skolemat. 

Anonymkode: f0b53...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 7.59):

En pizza med grov, tynn bunn, overlesset med ost, skinke og grønnsaker er mye sunnere enn en tørr brødskive med svett ost på

Jeg skjønner ikke behovet for å polarisere debatten på den måten sitatet over er et eksempel på. Hvorfor er det gitt at brødskiven er tørrere enn pizzabunnen, og osten er svettere på en skive enn på en pizzabit? Brødet kan være like hjemmebakt som pizzabunnen og ikke alle barn plukker bort paprikaen selv om den ligger på toppen og ikke er limt fast inni smeltet ost?

De fleste foreldre sender vel med mat som de mener er sunn nok innenfor det barnet faktisk spiser. Noen barn liker best brødskiver med grønnsaker ved siden av, mens andre liker middagsrester og andre igjen kanskje til og med trenger "usunn" mat for å få noe ned. Det er tross alt ikke noe poeng å sende med mat som ikke spises, og det gjelder både "tørre brødskiver" og "klamme middagsrester", uten at det burde være nødvendig å gi andres mat slike karakteristikker.

Om barnehagen har innvendinger, bør det begrunnes saklig, med for eksempel at matvalget gir for mye merarbeid for de ansatte. Nå viste det seg at barnehagen til TS ikke hadde en slik grunn, og begrensningen ble tatt tilbake.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner ikke behovet for å polarisere debatten på den måten sitatet over er et eksempel på. Hvorfor er det gitt at brødskiven er tørrere enn pizzabunnen, og osten er svettere på en skive enn på en pizzabit? Brødet kan være like hjemmebakt som pizzabunnen og ikke alle barn plukker bort paprikaen selv om den ligger på toppen og ikke er limt fast inni smeltet ost?

De fleste foreldre sender vel med mat som de mener er sunn nok innenfor det barnet faktisk spiser. Noen barn liker best brødskiver med grønnsaker ved siden av, mens andre liker middagsrester og andre igjen kanskje til og med trenger "usunn" mat for å få noe ned. Det er tross alt ikke noe poeng å sende med mat som ikke spises, og det gjelder både "tørre brødskiver" og "klamme middagsrester", uten at det burde være nødvendig å gi andres mat slike karakteristikker.

Om barnehagen har innvendinger, bør det begrunnes saklig, med for eksempel at matvalget gir for mye merarbeid for de ansatte. Nå viste det seg at barnehagen til TS ikke hadde en slik grunn, og begrensningen ble tatt tilbake.

Beste innlegget i tråden.

Anonymkode: f9bad...6fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 20.24):

Avsporing men er litt festlig hvor forskjellig man er. Det beste jeg visste å ha til niste var en skive med svett ost. Helst hadde det vært agurk på også så osten ble ekstra "våt" der agurken hadde liggi, og at nistepakka hadde liggi lenge nok i sekken til at smøret var trekt inn i brødskiva og gjort den litt soggy 😂. Helst i plastikk pose så ingen fuktighet blir sluppet ut 😂 samme gjaldt brunosten, den måtte sitte fast i brødet og helst trekt litt inn og krakelert på toppen.

Likte faktisk ikke ost og brunost rett fra kjøleskapet!

Anonymkode: 624ac...18f

Ha,ha! Jeg likte knekkebrød med pålegg i matpakka,for jeg syns det var så godt da knekkebrødet ble mykt! Nå vil jeg helst ha dem sprø! 

Anonymkode: bda4a...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor blir folk så hissige i brød vs ikke brød debatten? Folk har vel ulik smak? Jeg spiser mye brød og er tilfreds med den kjedelige nistepakken min. Tar det ikke som en personlig fornærmelse at andre foretrekker noe annet.. 

Anonymkode: 162d6...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med en over her. Send med det barnet faktisk spiser. Er ikke sikkert at surdeigsbrød med hummus, avokado og økologiske spirer er favoritten til barnet,bare fordi du syns det er fancy og flott.. Og er det en regel i barnehagen, ja da følger man den. Det er faktisk noe barn i dag sliter litt med,å lære seg at regler gjelder også for dem. Lurer på hvorfor?

Anonymkode: bda4a...112

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor blir folk så hissige i brød vs ikke brød debatten? Folk har vel ulik smak? Jeg spiser mye brød og er tilfreds med den kjedelige nistepakken min. Tar det ikke som en personlig fornærmelse at andre foretrekker noe annet.. 

Jeg føler det samme i forhold til eget kosthold. (som ikke er brødmat). Jeg er fornøyd. Og andre får gjøre som de vil.

Mistenker at de som blir veldig trigget egentlig føler at de gjør noe feil. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler det samme i forhold til eget kosthold. (som ikke er brødmat). Jeg er fornøyd. Og andre får gjøre som de vil.

Mistenker at de som blir veldig trigget egentlig føler at de gjør noe feil. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

Personlig blir jeg hissig når den klassiske norske matpakken konsekvent omtales som 'tørt brød med svett ost', fordi det viser en holdning til hva andre velger å spise som jeg ser på som forkastelig.

Matpakker med brød kan være mye mer enn kneipp med svett Norvegia.

Anonymkode: f7385...665

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Personlig blir jeg hissig når den klassiske norske matpakken konsekvent omtales som 'tørt brød med svett ost', fordi det viser en holdning til hva andre velger å spise som jeg ser på som forkastelig.

Ja, det er uhøflig å si at noe noen andre spiser er ekkelt på noen måte, det er helt unødvendig. Ref JW / MS konflikten 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 16.56):

Ja, har ikke Japan også en av verdens høyeste forventede levealdere på befolkningen? Det må jo bety at det er sunt det de tilfører kroppen sin daglig i matveien.

Anonymkode: 4ddc2...cbe

I Japan kan man også legge seg og sove når som helst. Både på jobb og gaten. Mindre stress og mer søvn samt annet spiller nok inn her.

Hvem vet om de med tilgjengelighet, søvn etc ikke hadde levd lenger selv med noen skiver innabords om dagen 😂

Anonymkode: df69c...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om jeg er enig i at hjemmelaget, steinovnsbakt grovbrød med most avokado, tomater, skiver av egg eller eggerøre, salami og spinat kan være utrolig godt, så er ofte en 3-åring litt enklere i matveien og vil gjerne ha matvarer som barnet anser som "trygt". 

Som skivet gulost. Men svett, skivet gulost vil hun ikke ha. Hun vil heller ikke spise brødskiver med annet tillatt pålegg i barnehagen, som skinke eller leverpostei, og sjokoladepålegg og syltetøy anser barnehagen som for usunt.. 

Men når jeg i stedet sender med grove tortillalefser med smøreost, salat, salami og agurk, som barnet i det minste spiser, så klager barnehagen da også, gitt..

Og det å tilby å kjøpe en pakke med ferdig skivet ost til å ha i kjøleskapet i barnehagen, som de kan legge på brødskivene til barnet like før de skal spise, så barnet spiser brødskiver, det gikk ikke, for det var for mye arbeid for de ansatte. 

Bytta til slutt til privat ute-barnehage vi, og aldri angret et sekund. 

Anonymkode: 2f7dd...dd3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...