Gå til innhold

Ny barnehage nekter oss å sende med varmmat/middagsrester

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er jo stort sett brød-folket som kommer med de krasseste angrepene.

Jeg har ikke sagt at brød i seg selv er usunt. Vi spiser brødmat i mange varianter.

Mine drøyeste påstander i tråden er; 1) om vi ble pålagt å sende med brødmat ville vi nektet, 2) tre måltider med brød (eller ris, eller kylling, eller granola...) om dagen, hver dag, er ikke et sunt og variert kosthold. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

Enig , det er ikke måte på hvor negativt det er p sende med annet enn brød 

Anonymkode: 85890...d46

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Åh nei, ikke den utslitte gamle feil påstanden nå igjen? Med fare for at tråden sporer enda mer av, så er det en myte som må bekjempes, slik at disse barna ikke lever i et skrekk-terrorvelde påført dem av velmenende voksne.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3EjdXq/raad-til-foreldre-som-har-barn-med-noetteallergi

Anonymkode: 6fc5d...8d6

Å nei ikke du igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milea8 skrev (9 timer siden):

Jada, jeg begrenser brød inntaket- men ris og pasta er IKKE noe bedre. 

Men hvorfor tenker du at alternativet til brød er ris/pasta? Har aldri sett noen sende med barn store mengder ris med bare bittelitt kjøtt/grønt til, sånn som forholdene blir med brødmat?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser TS og mange andre ikke kan fordra «tørt brød med svett ost», mens jeg tror de fleste barn er mer glade i brød enn i middag - og da spesielt middagsrester fra dagen før. Jeg selv kan knapt tenke meg noe mer uappetittlig enn det og ville aldri tatt i en kald potet..

Anonymkode: bf2e1...b3a

Hvorfor tenker du den må være kald? Har dere ikke mattermos?

Anononyma skrev (22 timer siden):

Wow. Matpakkepresset har gått helt av skaftet.

Da jeg var liten på 90-tallet fikk vi alle med oss brødskiver med svett ost. Ble folk av oss også.

🙄

Ja, jeg kastet matpakken med de nasty brødskivene i søpla hver dag i 10 år på skolen, helt til jeg flyttet på hybel og droppet hele matpakka. Halvparten av oss var mer eller mindre spiseforstyrret også på 90-tallet.

Anonymkode: f6914...463

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he krangling om brød...vel jeg er oppvokst med brød... brød iallefall 2 ganger om dagen i 10 på skolen..med ultraprosessert mat..svett ost etc...jeg tok ikke skade av det. 

Da var det ikke snakk om varm mat,mat termos, kjøle greier, og middag rester he he.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er allergi i barnehagen, og så lenge de ansatte ikke får ekstra-jobb med å varme opp mat o.l., så kan de vel ikke bestemme hva slags mat folk har i matboksen? Hadde skjønt det hvis du sendte med kaker og sjokolade liksom, men middagsrester..? Jeg er heller ikke glad i brødskiver hver bidige dag og ville ikke sendt det med barnet mitt, heller.

Anonymkode: c66aa...2e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hvorfor tenker du at alternativet til brød er ris/pasta? Har aldri sett noen sende med barn store mengder ris med bare bittelitt kjøtt/grønt til, sånn som forholdene blir med brødmat?

Anonymkode: f6914...463

Jeg tenker ikke det! Men det kommer frem av veldig mange at pastasalat er et bedre alternativ f.eks. Pasta og ris er tomme kalorier. Når det kommer an på brød, så er det jo typen brød man velger. Her hjemme velger jeg det brødet som er mest fiberrikt. Loff en sjelden gang. Brød 1 gang om dagen til frokost. Matpakkene til ungene er varierte, med både grønnsaker, egg og kjøttprodukter.Men ja jeg sender med de brød også fordi jeg mener det hører til kostholdet. Jeg sender derimot ikke med de pasta og ris i store mengder fordi man ikke blir mett på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge det ikke er allergi i barnehagen, og så lenge de ansatte ikke får ekstra-jobb med å varme opp mat o.l., så kan de vel ikke bestemme hva slags mat folk har i matboksen? Hadde skjønt det hvis du sendte med kaker og sjokolade liksom, men middagsrester..? Jeg er heller ikke glad i brødskiver hver bidige dag og ville ikke sendt det med barnet mitt, heller.

De kan ikke nekte folk å sende med mat pga allergi. Det er barnehagens ansvar å tilrettelegge ved måltider for allergiske barn. 

Anonymkode: d90f9...3d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De kan ikke nekte folk å sende med mat pga allergi. Det er barnehagens ansvar å tilrettelegge ved måltider for allergiske barn. 

Anonymkode: d90f9...3d6

Noen barn er så allergiske at allergenet ikke kan komme inn i huset de oppholder seg. Det vil si at Petra(3) kan ikke ha valnøtter i sin regnbuesalat hvis Ikas(5) er dødelig allergisk. Det er klart man kan legge føringer på andre matpakke i den situasjonen. 

Dog er ikke dette TS sin situasjon. 

Anonymkode: 3d461...50d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (56 minutter siden):

He he krangling om brød...vel jeg er oppvokst med brød... brød iallefall 2 ganger om dagen i 10 på skolen..med ultraprosessert mat..svett ost etc...jeg tok ikke skade av det. 

Da var det ikke snakk om varm mat,mat termos, kjøle greier, og middag rester he he.

Så fascinerende med jrg tok ikke skade av det🤦🏻‍♀️ 

jeg spiste ikke en eneste en av matpakkene og jeg ønsker mer enn bare he he jeg overlevde for egne barn 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fascinerende med jrg tok ikke skade av det🤦🏻‍♀️ 

jeg spiste ikke en eneste en av matpakkene og jeg ønsker mer enn bare he he jeg overlevde for egne barn 

Ja ikke sant..for jeg burde jo vært skikkelig usunn og skikkelig forstoppet 😂 

Hva slags setning er det siste?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 12.39):

Jeg merker at dette er en ikke-sak. Jeg som voksen klarer helt fint å takle situasjonen om at Leif ble lei seg fordi Martin har med bedre mat. Den leie stemningen er det faktisk ikke vår jobb å forhindre; vår jobb er å lære barna å takle den. 

Og når barna klarer takle den i matpakke-stadiet, ja da blir det enklere å takle senere og når det handler om ferieturer, fine biler eller enda verre - fine damer…(eller menn. Eller alt i mellom eller utenfor). 

Lær barna å takle det, fremfor å forhondre det. For du kan ikke tilrettelegget hele verden, men man kan tilrettelegge barnet… gjør det resilient og levedyktig, så kan alle ha hva fa*n de vil på brødskiven eller i matmuffinsen eller whatnot. 

Våger å sitere meg selv med å komme med et eksempel på poenget mitt. 

Her. Her er problemet med å ikke lære barna at noen har bedre mat enn andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (52 minutter siden):

Ja ikke sant..for jeg burde jo vært skikkelig usunn og skikkelig forstoppet 😂 

Hva slags setning er det siste?

Setning som du skriver , he he osv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Setning som du skriver , he he osv 

Jeg skrev Da var det ikke snakk om varm mat,mat termos, kjøle greier, og middag rester he he.

som at vi hadde ikke dette på 90 tallet. Så denne krangelen et bare rar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har dere det bra at man spiser brød med et lite tynt lag pålegg? Til både meg selv om ungene så bruker jeg mye pålegg. 

Anonymkode: 1f382...a48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor har dere det bra at man spiser brød med et lite tynt lag pålegg? Til både meg selv om ungene så bruker jeg mye pålegg. 

Anonymkode: 1f382...a48

Problemet mitt er at ikke noe pålegg smaker godt etter å ha ligget i en matboks noen timer. Hvis jeg spiser brød så rister jeg en fersk skive godt surdeigsbrød og har på f.eks. avokado og chiliflak, ost med reddikspirer, hjemmelaget bønne- og gulrotpålegg, hummus, aioli eller noe sånt. På jobb har jeg ikke mulighet til å lage sånt, så da er løsningen at jeg tar med noe annet enn brød. Har aldri likt klassisk matpakke, hvis jeg har med det ender det ALLTID med at jeg ikke spiser den fordi det ikke frister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Problemet mitt er at ikke noe pålegg smaker godt etter å ha ligget i en matboks noen timer. Hvis jeg spiser brød så rister jeg en fersk skive godt surdeigsbrød og har på f.eks. avokado og chiliflak, ost med reddikspirer, hjemmelaget bønne- og gulrotpålegg, hummus, aioli eller noe sånt. På jobb har jeg ikke mulighet til å lage sånt, så da er løsningen at jeg tar med noe annet enn brød. Har aldri likt klassisk matpakke, hvis jeg har med det ender det ALLTID med at jeg ikke spiser den fordi det ikke frister.

Det funker fint med kjøleelementer. Veldig mange sorter pålegg smaker bra etter noen timer i matboks med kjøling. Salatbar, påsmurte baguetter etc som man kjøper i kantina på jobben har jo også ligget på kjøl noen timer, det er jo ikke laget for 5 minutter siden liksom. 

Anonymkode: f9bad...6fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mommyaka skrev (2 timer siden):

Jeg skrev Da var det ikke snakk om varm mat,mat termos, kjøle greier, og middag rester he he.

som at vi hadde ikke dette på 90 tallet. Så denne krangelen et bare rar 

Krangelen begynte da enkelte begynte å beskylde foreldre som ikke sender med barna sine bare brød, i å lage for store sosiale forskjeller mellom barna med sine "fancy" middagsrester. Dissr foreldrene ble kalt hysteriske, egoistiske og hovmodige. Det har blitt skrevet flere ganger i denne tråden at alle må sende med barna sine brød, ellers er du en foreldre som er med på å lage mistrivsel og sosiale forskjeller blant barna. Foreldre som sender med barna sine middagsrester, lager et matpakkehysteri. 

Anonymkode: 75508...d2b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milea8 skrev (6 timer siden):

Jeg tenker ikke det! Men det kommer frem av veldig mange at pastasalat er et bedre alternativ f.eks. Pasta og ris er tomme kalorier. Når det kommer an på brød, så er det jo typen brød man velger. Her hjemme velger jeg det brødet som er mest fiberrikt. Loff en sjelden gang. Brød 1 gang om dagen til frokost. Matpakkene til ungene er varierte, med både grønnsaker, egg og kjøttprodukter.Men ja jeg sender med de brød også fordi jeg mener det hører til kostholdet. Jeg sender derimot ikke med de pasta og ris i store mengder fordi man ikke blir mett på det. 

Mange av oss snakker først og fremst om variert mat. 

Vi er like negative til å sende med pastasalat til 15 måltider i uka, selv om tilbehøret i salaten ellers varierer. 

Når man kan sende fritatta med mye grønnsaker, fiskekake og brokkoli, agurkstaver, og hareflarn en dag. Så en annen dag yoghurt med granola og frukt, spidd med laks og søtpotet, og eplebåter med litt peanøttsmør. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Krangelen begynte da enkelte begynte å beskylde foreldre som ikke sender med barna sine bare brød, i å lage for store sosiale forskjeller mellom barna med sine "fancy" middagsrester. Dissr foreldrene ble kalt hysteriske, egoistiske og hovmodige. Det har blitt skrevet flere ganger i denne tråden at alle må sende med barna sine brød, ellers er du en foreldre som er med på å lage mistrivsel og sosiale forskjeller blant barna. Foreldre som sender med barna sine middagsrester, lager et matpakkehysteri. 

Anonymkode: 75508...d2b

Det stemmer ikke går du tilbake ser du at allerede på første side finner du innlegg som beskrive kosthold med brød som dårlig kosthold. De fleste innleggene før det oppfordrer bare til å snakke med barnehagen for å finne ut om det er et eller annet praktisk problem eller om barnet ikke spiser den maten det har med. Helt greie, nøytrale innlegg, helt til brødhaterne slår til. 

Anonymkode: 20a18...69f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 7.10):

Jeg må le av alle disse stolte mødrene som ikke serverer «usunt brød» til sine barn, men derimot pizza, muffins, pannekaker og vafler …. altså, bare fordi dere slenger på ordet «grov» så blir det ikke noe sunnere enn brød av den grunn! 

Anonymkode: bf2e1...b3a

Nei, men det blir heller ikke mer usunt. Ca like sunt / usunt, alt ettersom hvordan du ser det. Å sende med en grov pizzabolle m/kjøttdeig og saus, er ikke noe mindre usunt enn en grov brødskive med smør og kjøttpålegg.

Det er bare mer variasjon og smaker bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...