Gå til innhold

Ny barnehage nekter oss å sende med varmmat/middagsrester

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (18 minutter siden):

Altså...en grov pizza er akkurat det samme som brødskiver...begge to er like sunne. De er dieg i begge to. Og hvor legge inn tørr brødskiver.

Mine barn har alltid hat med brødskiver..dr er aldri tørre. Oh de har på godt pålegg...

Og de har ikke vært forstoppet ( så mange som nevner) 

Hvor mye grønnsaker har du på disse brødskivene, og hvor mye av det spiser barnet?

Anonymkode: 34f4c...980

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillevill skrev (10 minutter siden):

Kan det være de andre barna hyler når de ser pannekaker og kjøttkaker og pasta? Og at alle ungene vil ha? 🤔

De andre barna hyler også sikkert når de ser dyrere/kulere klær og sko, bilen som mamma/pappa kommer med og så videre. Det er viktig å lære barn at alle ikke kan ha det samme.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (5 minutter siden):

Jeg var på en skoleavslutning og vi rakk ikke middag hjemme. Så jeg tok med kjøttkaker brunsaus og poteter i en boks til barnet mitt. Da ble hans bestevenninne så innmari misunnelig på maten, og barnet mitt greide knapt spise. Det ble så lei stemning. 

Det er ikke så lett! Men dette er jo små barn, så disse små barna hyler ut hva de synes. Kan være at matpakka til ts lager så mye kaos og sjalusi at de ansatte ikke orker dramaet hver dag. Og det virker litt som ts forstår det? Eller? 

Og da er det en gylden anledning til å forklare barna om at alle er forskjellige. Ingenting hindrer de andre foreldrene i å lage mer spennende og næringsrike matpakker.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver trenger selvsagt ikke å være «tørre», og man trenger ikke å legge «svett ost» på…. 

Matboksen inneholder jo alltid mer enn brød, det er agurk og gulrot i staver, cherrytomater og frukt.

Man behøver vel ikke å svartmale normale matbokser fordi om man selv har forelsket seg i muffins, pasta og pizza….

Anonymkode: bf2e1...b3a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (47 minutter siden):

Altså...en grov pizza er akkurat det samme som brødskiver...begge to er like sunne. De er dieg i begge to. Og hvor legge inn tørr brødskiver.

Tvilsomt at over 58 millioner italienere er enig med deg i det.

Anonymkode: 18322...3d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Brødskiver trenger selvsagt ikke å være «tørre», og man trenger ikke å legge «svett ost» på…. 

Matboksen inneholder jo alltid mer enn brød, det er agurk og gulrot i staver, cherrytomater og frukt.

Man behøver vel ikke å svartmale normale matbokser fordi om man selv har forelsket seg i muffins, pasta og pizza….

Middagsrester er også en normal matboks i de aller fleste land i verden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger fra dere. 

Spurte pedagogisk leder i morges hva dette kom av. Hun hadde ikke hørt noe om at vi hadde fått denne beskjeden (hadde ferie forrige uke da vi var på tilvenning) og kunne ikke skjønne at dette skulle være noe problem? Sålenge det ikke krevde alt for mye innsats fra de ansatte, noe det absolutt ikke gjør. Som jeg har skrevet er alt spiseklart for barnet. Kan være det trenger hjelp til å skru av et lokk eller åpne en termos, men såpass forventer jeg faktisk at de hjelper barnet med! 

Så vi fortsetter som vi alltid har gjort, også får de heller gi beskjed hvis det skulle være noe. 

Ts

Anonymkode: 37fd6...2be

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere klart å finne TO barnehager, som ikke tilbyr noe mat? 

Når barna må ha med tre måltider, bør barnehagen la vær å blande seg i hva matboksene inneholder! 

Anonymkode: 3d034...390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg må le av alle disse stolte mødrene som ikke serverer «usunt brød» til sine barn, men derimot pizza, muffins, pannekaker og vafler …. altså, bare fordi dere slenger på ordet «grov» så blir det ikke noe sunnere enn brød av den grunn! 

Du er en av disse stolte mødrene som bare serverer "sunt kjøpebrød" til barna dine, til frokost, lunsj og kvelds? Du er best av alle! Stå på! 💪👏 

La oss stå sammen å le litt av de som sender med barna sine middagsrester! La oss late som at barna våre får helt nervøst sammenbrudd om de ser noen med middagsrester i barnehagen. La oss mobbe disse mødrene så masse at de til slutt også sender med barna sine "sunt kjøpebrød" til barna sine.

La oss kalle dem hysteriske og lite inkluderende. La oss lære barna våre at alle skal være like, ellers må vi le av dem.

Anonymkode: 75508...d2b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er en av disse stolte mødrene som bare serverer "sunt kjøpebrød" til barna dine, til frokost, lunsj og kvelds? Du er best av alle! Stå på! 💪👏 

La oss stå sammen å le litt av de som sender med barna sine middagsrester! La oss late som at barna våre får helt nervøst sammenbrudd om de ser noen med middagsrester i barnehagen. La oss mobbe disse mødrene så masse at de til slutt også sender med barna sine "sunt kjøpebrød" til barna sine.

La oss kalle dem hysteriske og lite inkluderende. La oss lære barna våre at alle skal være like, ellers må vi le av dem.

Det var da voldsomt til utbrudd!

jeg har ikke lest hele tråden, men angående matpakker generelt, så tenker jeg brødskiver er en grei ting. 

Jeg gar fire store barn og hører stadig om hvor spennende mat «alle andre» har med seg på skolen. Og noen ganger hører jeg at maten til x er ekkel og lukter vondt. Eller at y har med nudler hver dag, og z har med tre frokostbrød med ost/ skinke hver dag. 

Det regjerer en matpakkekonkurranse i samfunnet vårt, og den styres av de voksne. 
To skiver kjøpebrød med leverpostei er ikke lenger godt nok! 
Mine barn får to brødskiver og frukt, hver dag. Om brødet er hjemmebakt eller kjøpt, lyst eller grovt, de får det de får. 

Det viktigste for oss er at barna lærer seg matpakke, og godtar at den ikke må være en fest. Middagsrester og annet godt, kan de spise hjemme, utenom skoletid. 
Vi tar en for laget, og bidrar ikke til matpakkehysteriet!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jøss, det tok av gitt.

Dette gidder jeg ikke å kommentere en gang. Du får tro hva du vil.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 9.46):

Jo man blir virkelig forstoppet av brød. Gjør litt research før du uttaler deg så bastant.

Anonymkode: b6e54...80b

Eg lurer verkeleg på kva som er i drikkevatnet til familie og slekt og nære vennar her eg bur, sidan vi alle har ete brød dagleg heile livet og inga av oss har slitt med kronisk forstoppelse. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (5 minutter siden):

Eg lurer verkeleg på kva som er i drikkevatnet til familie og slekt og nære vennar her eg bur, sidan vi alle har ete brød dagleg heile livet og inga av oss har slitt med kronisk forstoppelse. 

Igjen bare fordi det ikke påvirker dere, betyr ikke at det ikke er sant sluk hun jeg svarte skrev. Hun skrev forstoppelse kun skyldtes inaktivitet. 

Brød er ikke synonymt med forstoppelse, men NOEN kan oppleve bedre tarmhelse av å begrense det av ulike årsaker (redusere mengden mel, gluten, gjær, og andre årsaker som jeg ikke kommer på i farten.)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mulig, for enkelte. 

Og alt er usunt, om du spiser det til tre måltider om dagen. 

Litt granola spises sammen med hjemmelaget yoghurt og bær, mulig ca 6 frokoster i måneden på det meste, enkelte måneder 0. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

Vel, når man skal problematisere brød…

Anonymkode: b1e1b...39f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Brød er ikke synonymt med forstoppelse, men NOEN kan oppleve bedre tarmhelse av å begrense det av ulike årsaker (redusere mengden mel, gluten, gjær, og andre årsaker som jeg ikke kommer på i farten.)

"Nokre menneske får fordøyingsvanskar av gjær og gluten" er ein heilt anna påstand enn "man (dvs. alle) blir forstoppa av brød". 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det var da voldsomt til utbrudd!

jeg har ikke lest hele tråden, men angående matpakker generelt, så tenker jeg brødskiver er en grei ting. 

Jeg gar fire store barn og hører stadig om hvor spennende mat «alle andre» har med seg på skolen. Og noen ganger hører jeg at maten til x er ekkel og lukter vondt. Eller at y har med nudler hver dag, og z har med tre frokostbrød med ost/ skinke hver dag. 

Det regjerer en matpakkekonkurranse i samfunnet vårt, og den styres av de voksne. 
To skiver kjøpebrød med leverpostei er ikke lenger godt nok! 
Mine barn får to brødskiver og frukt, hver dag. Om brødet er hjemmebakt eller kjøpt, lyst eller grovt, de får det de får. 

Det viktigste for oss er at barna lærer seg matpakke, og godtar at den ikke må være en fest. Middagsrester og annet godt, kan de spise hjemme, utenom skoletid. 
Vi tar en for laget, og bidrar ikke til matpakkehysteriet!

Det er hysterisk at det kun er brød som er lov. Veldig hysterisk. Slapp av, og la folk få gi barna sine det som er lettest for dem.

Middagsrester er ikke luksus. Det er rester. Det sparer penger og bidrar til mindre matsvinn.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er hysterisk at det kun er brød som er lov. Veldig hysterisk. Slapp av, og la folk få gi barna sine det som er lettest for dem.

Middagsrester er ikke luksus. Det er rester. Det sparer penger og bidrar til mindre matsvinn.

Helt enig, middagsrester er da lavterskel og enkelt å sende med. Økonomisk også. 

Anonymkode: 93323...08a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye grønnsaker har du på disse brødskivene, og hvor mye av det spiser barnet?

De spiser grønnsaker hjemme. Oh flinke til det. På brød har de alt fra skinke,ost, karbonader, salami, leverpostei etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

De spiser grønnsaker hjemme. Oh flinke til det. På brød har de alt fra skinke,ost, karbonader, salami, leverpostei etc. 

Akkurat. Ultraprosessert pålegg, ingen grønnsaker, og brød. Til frokost og lunsj.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat. Ultraprosessert pålegg, ingen grønnsaker, og brød. Til frokost og lunsj.

Herregud...ingen ting er rr godt nok lenger...dr får brød til frokost og lunsj. Og mat.... MED grønnsaker til middag. 

🤦🤦🤦

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...