Gå til innhold

Ny barnehage nekter oss å sende med varmmat/middagsrester

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel ikke i følge middagsfanatikerne? Brød er liksom så kjipt som man får det. Jeg personlig syns ikke det. 

Anonymkode: 1f382...a48

Vi lager brød som måltid innimellom. Hadde rugbrød med avokado, egg og karse, i helgen. Skagensandwich er også veldig populært her i huset. Samt reuben sandwich.

Men som all annen mat er det ikke vi har til hvert måltid, og i alle fall ikke tre ganger om dagen. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grøvbrødet er ikke problemet. 

Anonymkode: f9bad...6fa

Flere og flere nordmenn utvikler cøliaki. Situasjon er helt annerledes i land der de ikke spiser særlig med brød, for eksempel Japan, der folk er friskere, slankere og lever lenger enn nordmenn. Går visst fint å leve sunt med næringsrike, varierte matpakker (bento), med ris, grønnsaker og fisk. 

Anonymkode: 34f4c...980

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen kan ikke bestemme hva barnet ditt skal spise. De kan sende ut beskjed om allergier som man må ta hensyn til. 

Kan det være at barnet faktisk blir for overveldet? Det tar for lang tid, for mye å velge i eller noe?

Hadde kontaktet barnehagen og spurt hvorfor, og påpekt at det er først og fremst du som bestemmer hva barnet skal spise.

Anonymkode: 4d717...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Flere og flere nordmenn utvikler cøliaki. Situasjon er helt annerledes i land der de ikke spiser særlig med brød, for eksempel Japan, der folk er friskere, slankere og lever lenger enn nordmenn. Går visst fint å leve sunt med næringsrike, varierte matpakker (bento), med ris, grønnsaker og fisk. 

Ja, har ikke Japan også en av verdens høyeste forventede levealdere på befolkningen? Det må jo bety at det er sunt det de tilfører kroppen sin daglig i matveien.

Anonymkode: 4ddc2...cbe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tungvindt for dem at de ikke ordner lunsj. Spør bhg hvorfor. 

Anonymkode: 52982...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Handler om matglede. Har jo sett smilet når maten ser fristende, og ofte også litt gøy ut. Og ser det blir spist mer av de riktige tingene, i stedet for at paprikabiter blir plukket bort. Og da tar jeg tiden til å gjøre en liten vri. 

Snakker du for alle i dette landet som lager matpakker eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bedd om en begrunnelse før jeg endret meg og den måtte vært veldig god. 

Anonymkode: 206b4...3ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan har dere klart å finne TO barnehager, som ikke tilbyr noe mat? 

Når barna må ha med tre måltider, bør barnehagen la vær å blande seg i hva matboksene inneholder! 

Anonymkode: 3d034...390

Det er ikke så uvanlig, her jeg bor (stor kommune) har ingen kommunale barnehager matservering. 

Det går helt greit. Barnehagene står for frukt og melk (inkl. alternativer for de som ikke drikker melk), foreldrene står for alt annet. Det er snakk om to måltider (ikke tre) og mange spiser ikke frokost i barnehagen, så ofte bare ett. Jeg har aldri opplevd noe videre misunnelse eller snakk om hva de andre har i matpakkene sine, bortsett fra en og annen kommentar om at "alle" har smoothieposer eller nugatti.

Barnehagen har kjøleskap, så maten holder seg bra. Det gjelder brødskiver også, ikke noe svett ost. 

Vi har fint klart å gi barnet variert mat til middag, kveldsmat og frokost, selv om vi stort sett har brødskiver i matpakka. Vi bruker sunt pålegg og legger ved rå grønnsaker. Personlig synes jeg heller ikke kalde middagsrester, omeletter og sånt er noe videre apetittvekkende, så jeg spiser brødskiver til lunsj selv også. 

Anonymkode: 20a18...69f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (26 minutter siden):

Snakker du for alle i dette landet som lager matpakker eller?

Jeg har ikke snakket for andre enn meg selv i hele tråden. Ethvert innlegg der jeg har beskrevet detaljer av hva vi gjør, er et motsvar til kritiske innlegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (7 timer siden):

Wow. Matpakkepresset har gått helt av skaftet.

Da jeg var liten på 90-tallet fikk vi alle med oss brødskiver med svett ost. Ble folk av oss også.

Min sønn pleier å ha med seg matmuffins eller pannekaker samt f.eks fiskekaker, frukt eller yoghurt.

Hadde bhg sagt vi måtte ha brød fordi det skaper mindre uro ved matbordet, ja, så hadde jeg sendt med brød :) Vi spiser variert, sunn og god mat hjemme så et par brødskivemåltider i løpet av dagen går helt fint!

…akkurat som at enkelte benytter anledningen i matpakka også til å vise hvor flinke de er altså 🙄

Ts her.. Spiser variert og god mat hjemme. Vet du, det er neimen ikke lett når 3 av 4 måltider blir servert i barnehagen fem dager i uka. Er begrensa hvor mye variert jeg klarer gi på 1 måltid hjemme, så derfor må jeg nesten benytte matpakken til å gjøre dette. 

Ja, jeg gjør det for å være flink.. Jeg gjør det absolutt ikke for å sikre at barnet mitt får varierte måltider 😩 

Ts

Anonymkode: 37fd6...2be

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts her.. Spiser variert og god mat hjemme. Vet du, det er neimen ikke lett når 3 av 4 måltider blir servert i barnehagen fem dager i uka. Er begrensa hvor mye variert jeg klarer gi på 1 måltid hjemme, så derfor må jeg nesten benytte matpakken til å gjøre dette. 

Ja, jeg gjør det for å være flink.. Jeg gjør det absolutt ikke for å sikre at barnet mitt får varierte måltider 😩 

Ts

Anonymkode: 37fd6...2be

Kan til en viss grad forstå deg bedre når du legger det frem på den måten. Vi spiser en stor, sunn og næringsrik frokost hjemme før bhg, derfor er det nok også enklere for meg å se for meg at evt brød i bhg hadde vært greit om de ba om det :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lurer litt på hvordan de regner for å lage slike prognoser men ut fra denne ser det ut til jeg født i 1980 er forventet å leve like lenge som en person født i Japan i 1980? https://fn.no/Statistikk/levealder?country=41981&country2=42264 Og godt er det, for jeg er ikke glad i ris eller sushi. xD  Det ser ut til at japan har en fordel på et år eller to lenger levetid framover ja.

Risikomomenter for å utvikle cøliaki er ukjent for meg, så jeg googlet. Hvis det skyldes (tidlig innføring av) glutenholdig kosthold, hvorfor er det da spesifisert at det er gruppen hvite europeere og nordamerikanere som har høyest forekomst av cøliaki? Burde ikke utbredelsen være lik uavhengig av hudfarge; de som ikke er hvite i huden og bor i Europa og Nordamerika spiser da også brød? 

Anonymkode: f9bad...6fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er liten vits i å si at du har jobbet i barnehage i mange år. Jeg har ikke skrevet hva jeg har jobbet med i mange år fordi det kan uansett ikke bevises her inne, så det er helt unødvendig og unyttig informasjon. Det er i mitt syn et fokus på prestisje på en side og et faktisk hysteri på den andre, og ingen av de det gjelder ser poenget i å ta hensyn eller viser vilje til å innrette seg. Det er selvrettferdige argumenter som at det er forskjeller og at de bestemmer selv hva de vil gi barna sine. De forholder seg ikke til det som er problemet. Så det er ansvarsfraskrivelse på toppen av alt. 

Anonymkode: f62f4...5d2

Rull inn du da. Det er null prestisje i å lage mat dom barna spiser 

Anonymkode: 85890...d46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dojakitty skrev (9 timer siden):

Jo for mange handler det faktisk om redselen for å framstå som mindre perfekt. Enkelt og greit

Nope absolutt ikke

Anonymkode: 85890...d46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette innlegget begynte bra, også ser man jo hvor det ender, her har vi da altså voksne mennesker som krangler om hvem som gir den beste matpakken, og at brød er så veldig usunt! Jada, jeg begrenser brød inntaket- men ris og pasta er IKKE noe bedre. 
Vi glemmer en viktig ting i disse diskusjonene på KG- og det er å være rause mot hverandre. Det er så mange frekke og ufine kommentarer på enkelte av innleggene i denne tråden. Altså det blir KRANGLET om brød?! 

så lenge man spiser variert ellers så er brødmat et godt alternativ, og det er mye man kan legge på brødet uten at det blir usunt. Grove brød/ korn produkter er også viktig for å få et variert kosthold. Man velger selv til sine barn. Men i noen av trådene her så går enkelte ut å sier at MAN ER EN DÅRLIG FORELDER FORDI MAN GIR SITT BARN BRØD. Ikke rart det er krig i verden, når et brød kan skape så mye bryderi. 🤷🏼‍♀️

Ts: fortsett å send med den matpakken som passer barnet ditt, og hør med BHG hva de mener, det kan hende det er knotet for barnet når de er på tur f.eks. Kanskje da tilpasse seg litt å lage mat barnet kan spise med hendene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milea8 skrev (6 timer siden):

Jeg syntes dette innlegget begynte bra, også ser man jo hvor det ender, her har vi da altså voksne mennesker som krangler om hvem som gir den beste matpakken, og at brød er så veldig usunt! Jada, jeg begrenser brød inntaket- men ris og pasta er IKKE noe bedre. 
Vi glemmer en viktig ting i disse diskusjonene på KG- og det er å være rause mot hverandre. Det er så mange frekke og ufine kommentarer på enkelte av innleggene i denne tråden. Altså det blir KRANGLET om brød?! 

så lenge man spiser variert ellers så er brødmat et godt alternativ, og det er mye man kan legge på brødet uten at det blir usunt. Grove brød/ korn produkter er også viktig for å få et variert kosthold. Man velger selv til sine barn. Men i noen av trådene her så går enkelte ut å sier at MAN ER EN DÅRLIG FORELDER FORDI MAN GIR SITT BARN BRØD. Ikke rart det er krig i verden, når et brød kan skape så mye bryderi. 🤷🏼‍♀️

Ts: fortsett å send med den matpakken som passer barnet ditt, og hør med BHG hva de mener, det kan hende det er knotet for barnet når de er på tur f.eks. Kanskje da tilpasse seg litt å lage mat barnet kan spise med hendene. 

Det er jo stort sett brød-folket som kommer med de krasseste angrepene.

Jeg har ikke sagt at brød i seg selv er usunt. Vi spiser brødmat i mange varianter.

Mine drøyeste påstander i tråden er; 1) om vi ble pålagt å sende med brødmat ville vi nektet, 2) tre måltider med brød (eller ris, eller kylling, eller granola...) om dagen, hver dag, er ikke et sunt og variert kosthold. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo stort sett brød-folket som kommer med de krasseste angrepene.

Jeg har ikke sagt at brød i seg selv er usunt. Vi spiser brødmat i mange varianter.

Mine drøyeste påstander i tråden er; 1) om vi ble pålagt å sende med brødmat ville vi nektet, 2) tre måltider med brød (eller ris, eller kylling, eller granola...) om dagen, hver dag, er ikke et sunt og variert kosthold. 

Det er ganske mange som har sagt at brød er usunt her, selv om du kanskje ikke er en av dem. Her har kommet kreative påstander om at brød fører til forstoppelse og at brød er årsaken til at Norge har noe kortere forventet levealder enn Japan, samt en merkelig insistering på at folk som sender med brød til ett eller to matpakkemåltider i barnehagen helt sikkert spiser brød til to måltider til i løpet av dagen, slik at det blir fire brødmåltider til sammen. 

De som hevder at forskjellige matpakker i barnehagen fører til sosiale forskjeller (eller noe sånt) er ikke noe bedre, da, det skal du ha.

TS har forresten kommet tilbake og fortalt at hun har snakket med barnehagen igjen og at det nok dreide seg om en misforståelse. Så da burde jo egentlig alt være greit.

Anonymkode: 20a18...69f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 13.48):

Noen dør av peanøttstøv, mens i min familie spiser vi peanøtter daglig. Betyr det at vi er medisinske mirakler også? 

Bare fordi det ikke påvirker deg og dine betyr ikke smar det ikke stemmer.

(Forkortet)

Anonymkode: b6e54...80b

Åh nei, ikke den utslitte gamle feil påstanden nå igjen? Med fare for at tråden sporer enda mer av, så er det en myte som må bekjempes, slik at disse barna ikke lever i et skrekk-terrorvelde påført dem av velmenende voksne.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3EjdXq/raad-til-foreldre-som-har-barn-med-noetteallergi

Anonymkode: 6fc5d...8d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg det har løst seg for deg, TS, men jeg tviler sterkt på at årsaken til forespørselen var at de andre barna ble så misunnelige …

Ser TS og mange andre ikke kan fordra «tørt brød med svett ost», mens jeg tror de fleste barn er mer glade i brød enn i middag - og da spesielt middagsrester fra dagen før. Jeg selv kan knapt tenke meg noe mer uappetittlig enn det og ville aldri tatt i en kald potet..

Så kanskje problemet var motsatt, at TS sitt barn ikke spiste så mye og så langt etter de andre barnas mat. Mye mer sannsynlig.

Anonymkode: bf2e1...b3a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå ser jeg det har løst seg for deg, TS, men jeg tviler sterkt på at årsaken til forespørselen var at de andre barna ble så misunnelige …

Ser TS og mange andre ikke kan fordra «tørt brød med svett ost», mens jeg tror de fleste barn er mer glade i brød enn i middag - og da spesielt middagsrester fra dagen før. Jeg selv kan knapt tenke meg noe mer uappetittlig enn det og ville aldri tatt i en kald potet..

Så kanskje problemet var motsatt, at TS sitt barn ikke spiste så mye og så langt etter de andre barnas mat. Mye mer sannsynlig.

Anonymkode: bf2e1...b3a

Så siden du ikke liker kald potet så liker ingen barn kald potet? 😂 din oppfatning stemmer jo overhodet ikke. 

Anonymkode: 3d461...50d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...