Gå til innhold

Ny barnehage nekter oss å sende med varmmat/middagsrester

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Innhold;  havregryn, solisikkekjerner, gresskarkjerner, knuste linfrø, hakkede mandler, ferskpresset appelsinjuice,  olivenolje, honning.  Etter at det er stekt blander jeg inn tørkete kokosflak, og tørkete bær basert på hva jeg har tilgjengelig. 

Anonymkode: c0bcf...2fc

Ved oppavrming reduseres vel blåsyren men jeg hadde ikke tatt sjansen på å knuse linfrøene. 

Anonymkode: f9bad...6fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så vanskelig å følge regler? Dere kommer til å måtte gjøre det fremover også, når barnet begynner på skolen,på fritidsaktiviteter osv. Verden dreier seg ikke bare akkurat om ditt barn, og det kan barnet også lære seg. 

Anonymkode: bda4a...112

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøleelement.

Ellers er gjerne matmuffins/fritatta (perfekt for turdag) tatt ut av fryser på morgenen, og akkurat tint til lunsj, og har holdt annen mat kjølig frem til det. 

Hva gjør du med brødmaten? Dvask skive med svett ost, eller lunkent kjøttpålegg? 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hørt om kjøleskap?

Anonymkode: b1e1b...39f

Den dere siterer spør ikke om hvordan kald mat holdes kald men hva TS gjør om hun sender med VARM mat (hun skriver jo "varmmat" i tittel) og hvordan den holdes varm uten at det blir bakterievekst iløpet av dagen. Siden hun sier ting ikke trengs å varmes opp.

Anonymkode: eb07e...850

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er heler ikke alle bhg som Har kjøleskap . Blir ikke middagsrester ødelagt hvis det ligger på hylla i 22grader inne temp eks fra 07 til 12, eller hvis de spiser det kl 15? Må vel være bedre da med brød, grønsaker,frukt og pålegg som tåler litt romtemp.

Glad mine er for lengst ferdig i bhg og der de gikk fikk de frokost,lunsj og et lite måltid ved 14.30 tiden

Anonymkode: a0239...7d4

Hiver oppi et kjøleelement, selvfølgelig. (ligger i lomme i matposen, så blir ikke borte). Det ville jeg gjort også om det var brødmat og grønnsaksstaver, mat som har ligget i romtemperatur i timesvis er ikke god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Den dere siterer spør ikke om hvordan kald mat holdes kald men hva TS gjør om hun sender med VARM mat (hun skriver jo "varmmat" i tittel) og hvordan den holdes varm uten at det blir bakterievekst iløpet av dagen. Siden hun sier ting ikke trengs å varmes opp.

Hun skriver tydelig i teksten at det ikke er mat som må varmes. Så er nok bare begrepsbruk.

TS har uansett forsvunnet, eller sitter og humrer over debatten om brødmat som alltid følger etter slike innlegg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Innhold;  havregryn, solisikkekjerner, gresskarkjerner, knuste linfrø, hakkede mandler, ferskpresset appelsinjuice,  olivenolje, honning.  Etter at det er stekt blander jeg inn tørkete kokosflak, og tørkete bær basert på hva jeg har tilgjengelig. 

Åja.

En sånn som innbiller seg det er mindre sukker i sukker, bare en kaller det ‘ferskpresset appelsinjuice’ og honning. 

😂

Veldig mye av det ‘helseguruer’ og folk som vinne ‘beste mamma’ driver med er faktisk veldig usunne greier, og slettes ikke noen bedre valg enn vanlig norsk mat med grovbrød, godt pålegg og grønnsaker :)

Anonymkode: 71b2e...4f7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja.

En sånn som innbiller seg det er mindre sukker i sukker, bare en kaller det ‘ferskpresset appelsinjuice’ og honning. 

😂

Veldig mye av det ‘helseguruer’ og folk som vinne ‘beste mamma’ driver med er faktisk veldig usunne greier, og slettes ikke noen bedre valg enn vanlig norsk mat med grovbrød, godt pålegg og grønnsaker :)

Enig.

Virker som en del oppriktig tror at grove pizzasnurrer er sunnere enn grovbrød med ost for eksempel. Selv om det er akkurat det samme. Ja man kan ta med litt grønnsaker på pizzaen eller i pizzasausen men ellers er det samme måltid og man kan også ha oppskåret grønt på eller ved siden av brødskiven med ost :)  At det er fint med variasjon og kanskje smaker bedre/barnet liker det bedre og gjør at barnet spiser mer osv er jo andre argumenter men da får man si det og ikke dra inn sunnhet.

Og at man synes brød er godt og sunt og bra nok for matpakke betyr jo ikke heller at man serverer seg selv og barna brød 4 ganger om dagen og ikke spiser noe annet. Man kan faktisk ha et variert kosthold der brød er en del av det.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri det der…

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, maten er jo ikke varm fra middagen dagen før. Lov å bruke huet, som bæssmor sa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Åja.

😂

Jeg har ikke angrepet noen andres valg i denne tråden, annet at jeg skriver at alle får velge selv.  Men det at jeg beskriver hva vi lager og spiser trigger tydeligvis noe i mange, selv en helt nøytral beskrivelse av hva granola er hos oss. 

Så jeg er mer skremt over holdningene og den mobbende tonen din, og hva av det som overføres til barna,  enn hva du serverer av mat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det så vanskelig å følge regler? Dere kommer til å måtte gjøre det fremover også, når barnet begynner på skolen,på fritidsaktiviteter osv. Verden dreier seg ikke bare akkurat om ditt barn, og det kan barnet også lære seg. 

Det er jo ikke forbudt. Så lenge det ikke er snakk om allergier så sender foreldrene med barna den maten de vil. Det er ingen grunn til at noen andre skal blande seg i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godteri det der…

Mulig, for enkelte. 

Og alt er usunt, om du spiser det til tre måltider om dagen. 

Litt granola spises sammen med hjemmelaget yoghurt og bær, mulig ca 6 frokoster i måneden på det meste, enkelte måneder 0. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig.

Virker som en del oppriktig tror at grove pizzasnurrer er sunnere enn grovbrød med ost for eksempel. Selv om det er akkurat det samme. Ja man kan ta med litt grønnsaker på pizzaen eller i pizzasausen men ellers er det samme måltid og man kan også ha oppskåret grønt på eller ved siden av brødskiven med ost :)  At det er fint med variasjon og kanskje smaker bedre/barnet liker det bedre og gjør at barnet spiser mer osv er jo andre argumenter men da får man si det og ikke dra inn sunnhet.

Og at man synes brød er godt og sunt og bra nok for matpakke betyr jo ikke heller at man serverer seg selv og barna brød 4 ganger om dagen og ikke spiser noe annet. Man kan faktisk ha et variert kosthold der brød er en del av det.

Lager pizzabunn på blomkål og egg når det er snakk om lunsjmat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo man blir virkelig forstoppet av brød. Gjør litt research før du uttaler deg så bastant.

Anonymkode: b6e54...80b

Nei det er stress og inaktivitet som skaper forstoppelse

Anonymkode: a91a9...fa5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 9.13):

En barnehage som tillater loff og nuggatti? Privat barnehage da? For ellers høres det veldig merkelig ut. 

Anonymkode: 8ae0e...3b5

I vår kommunale barnehage er det ingen som sier i fra om usunn mat i matboksen. Ser en på småbarnsavd som spiser loff, fargerike cherioos og kakebiter i fargerik emballasje hver dag. 

Men i teorien skal barnehagen være sunn da. Samtidig gir de godteposer med rosiner og pepperkaker😂

Anonymkode: 10ca4...6c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i teorien skal barnehagen være sunn da. Samtidig gir de godteposer med rosiner og pepperkaker😂

De burde lage bake knekkebrød til jul og ha grønnkål i godteposene?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De burde lage bake knekkebrød til jul og ha grønnkål i godteposene?

De trenger ikke gi godteposer til 1 åringer feks, når helsemyndighetene anbefaler å ikke gi sukker til barn under 3 år? 

Anonymkode: 10ca4...6c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel medisinske mirakler i denne familien vi da. 

Anonymkode: 1f382...a48

Noen dør av peanøttstøv, mens i min familie spiser vi peanøtter daglig. Betyr det at vi er medisinske mirakler også? 

Bare fordi det ikke påvirker deg og dine betyr ikke smar det ikke stemmer.

Min eks lever hovedsaklig på brød, loff og billig knepp, gjerne 4-6 skiver pr måltid. Han blir ikke forstoppet, mens barna hans blir det når de har ferie sammen med far og spiser hans kosthold over lengre tid. Det er ikke alle som klarer det, selv om noen kan. Jeg elsker bacon mens min mor som er revmatiker får mer smerter og har for lengst kuttet svin fra kostholdet. Tar hun feil fordi JEG ikke får smerter i kroppen av å spise bacon, eller er jeg bare heldig? 

Anonymkode: b6e54...80b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke denne galskapstråden snart slutt :vetikke: 💦

Blir jo bare verre og verre og dummere og dummere……

Anonymkode: 7efd2...258

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 time siden):

Det er jo ikke forbudt. Så lenge det ikke er snakk om allergier så sender foreldrene med barna den maten de vil. Det er ingen grunn til at noen andre skal blande seg i det.

I barnehagen, skolen,jobben og samfunnet ellers må man tilpasse seg. Det at noe ikke er forbudt,betyr ikke at man må gjøre det. Hvis barnehagen ikke ønsker denne type mat er det vel en grunn til det,og da følger man det. Barnet ditt ,unnskyld, prinsessen/prinsen din,kan spise hva enn du vil servere hjemme,men må lære seg å følge regler i andre settinger. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...