Gå til innhold

Ny barnehage nekter oss å sende med varmmat/middagsrester

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje det har med allergi å gjøre...eller at det blir mer jobb for de ansatte ( at de tror at de må varme opp et måltid) 

Har du faktisk snakket om de barnehagen om hvorfor?  For du får ikke noe svar her inne om den barnehagen 

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo nesten bare spørre barnehagen om hva ved maten dere sender med som må endres, og hvorfor den maten dere sender med er et problem. Har dere understreket at maten ikke trenger oppvarming eller annen forberedelse? Han går vel på storbarnsavdeling nå, kan det hende at de er mer på tur og at matrester er mer upraktisk da enn når de sitter inne ved et bord? Sånn at akkurat når det er turdag, bør dere sende med brød og frukt?

Anonymkode: e7f3f...d77

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha misforstått og at de har sagt at det er ok med brød?

Og... selv om du hater brød, hater barnet brød? Mitt barn liker ikke nødvendigvis akkurat de samme tingene som meg... Jeg liker brødskive med pålegg langt bedre enn kalde middagsrester så for meg ville det vært mye hyggeligere med en brødskive-matpakke enn middagsrester-matpakke :) Håper jo du selv vet hva barnet liker vil bare påpeke det siden du ikke sier noe om hva barnet liker og ikke bare hva du selv liker og ikke...

Om de er mye på tur kan det være at det er grunnen kanskje, at de ser at det kan være klønete å spise om de sitter på bakken feks? Det må du jo bare spørre dem om.

Anonymkode: eb07e...850

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor denne barnehagen misliker det vet jeg ikke. Jeg jobber i barnehage og ser ikke noe problem med det, eneste er at hvis det er mange komponenter kan det bli vanskelig for enkelte barn å få spist i tilmålt tid. Måltidene varer jo ikke megalenge, så hvis barnet er småspist eller spiser sakte er det kanskje lettere med noe mer «hendig» enn noe man må ha bestikk for å få i seg. 

Anonymkode: 5f506...14a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke barnehagen bestemme. Hadde oversett det 100%. (Noe annet hvis det er allergi, men da må de spesifisere allergien.) 

Anonymkode: a8908...2d3

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette er som å lese om oss. Har et barn på 2 år som får lignende matpakker. Varierer mellom brødmat, matmuffins, omelett, pastasalat, frukt/grønnsaker/bær, og så videre. Men aldri mer enn 3 forskjellige ting, ellers blir det for mye for barnet. Ikke for å imponere noen, men fordi det er sånt kosthold vi har og da blir det naturlig å gi den type matpakke til barnet. Eneste forskjellen er at vi kun trenger å sende med ett måltid.

Har aldri fått direkte beskjed om å ikke sende med noe spesifikt, men har fått et par tilbakemeldinger som vi har justert etter.

For eksempel så har vårt barn en tendens til å snu hele matboksen på hodet. Hvis boksen da kun består av småbiter og de er på tur, så har ikke barnet lenger noe å spise. Derfor har vi mindre av "småplukk" de dagene de er på tur, samt at hvis vi sender med f.eks. bær så har jeg det oppi en lukket boks (merket med eget navn) inni matboksen. Vi sender aldri med noe som må spises med gaffel eller skje på turdager.

Et annet eksempel er at vi ikke lenger sender med f.eks. pastasalat. Dette fordi det i perioder ofte er vikarer i barnehagen, og de vet ikke at de ikke må gi barnet hele matboksen fordi den fort går i gulvet. Dette har de gitt direkte beskjed om til oss. Jeg har sagt til de at det er helt greit for oss å heller bare sende med "hel" mat slik at de slipper å tenke på det, men da har de sagt at det går helt fint.

Vi får hyppig kommentarer på at barnet vårt får "fine matpakker" og at enkelte barn sender "lange blikk". Med "fine matpakker" mener de bare at det er variert og fargerikt. Med "lange blikk" mener de bare å være hyggelige med oss. Jeg har spurt om vi skal sende med annen type mat, men de avfeier de bare.

Poenget mitt er at det beste er bare å spørre direkte 😊 Ser ikke grunnen til at du ikke skal kunne sende med den type mat som du nevner, med mindre noe av det gir de unødvendig merarbeid. Kanskje det er noe i rutinen deres som gjør at enkelt type mat blir stress for de.

Anonymkode: 11064...7a7

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at det er veldig viktig at du tenker over forskjellen mellom det som fungerer fint hjemme eller på tur dere som familie, der barnet ditt har to voksne til å hjelpe med å åpne boksen rett, spise uten å grise osv. Og situasjonen i barnehagen, der et begrenset antall voksne skal hjelpe mange barn, både rundt et bord og ute på tur.

Du skriver at barnet er gått fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn. Det betyr også færre voksne pr barn. Så det som fungerte i den forrige barnehagen har ikke kun med barnehagen å gjøre, men med logistikken i en avdeling som baserer seg mer på at barna skal klare noe mer selv.

Å overfører hva du ikke liker og liker av mat til barnet ditt blir feil. Så hvis du ikke liker gulrøtter, så liker ikke barnet det heller? Kan være barnet ditt sitter i barnehagen og virkelig har lyst på den skiven som sidemannen spiser på. Har du undersøkt den muligheten?

Jeg tenker at vi som foreldre må se vårt barn i et større perspektiv. I denne sammenheng, ikke kun hva vi mener er best for vårt barn, men klare å se hva som er beste løsning samlet for alle barna og de ansatte som passer vårt barn flere timer iløpet av en dag, og den jobben de skal få til å fungere med knapp bemanning.

Anonymkode: 558a3...82c

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har flyttet i sommer og måtte derfor bytte barnehage. Har hatt tilvenning denne uka og nå fått beskjed om at vi ikke kan sende med maten vi gjør. 

Barnet er 3 år og har startet på storbarnsavdeling. I forrige barnehage, på småbarnsavdeling, fikk vi aldri noe tilsnakk ang mat. Heller positiv tilbakemelding på at vi varierte måltidene. 

Nå har vi derimot fått tilbakemelding på at vi må ta med annen mat, gjerne brød. 

Barnet må ha med alle måltidene til barnehagen, frokost, lunsj og to-måltid. 

- jeg lager ofte havre eller chiagrøt til frokost (står i kjøleskap over natten) , med banan og nøttesmør. Sender med skje. Barnet klarer fint å spise dette selv når vi er på tur, så kan ikke tenke meg til at dette blir noe verre i barnehagen.

- lunsj har jeg ofte sendt med middagsrester, men ordner ALLTID slik at barnet ikke har behov for særlig hjelp (sender f. Eks ikke med suppe). Dette er aldri noe barnehagen må varme eller styre med og jeg sender med bestikk. Matboksen er rett og slett spiseklar for barnet. 

- til "to-måltidet" sender jeg gjerne med yoghurt, smoothie, Bananpannekaker, matmuffins (kommer an på når barnet hvilken mat det får). 

Er dette virkelig så problematisk? Og hvorfor? 

Selv hater jeg brødskiver, knekkebrød og tørr mat. Er heller ikke begeistret for å bare spise det samme, så hvorfor skal barnet måtte godta å spise brødskiver 4 ganger i døgnet??? 

Vær så snill og forklar meg greia. Bør ikke barnehagen heller servere mat selv, hvis de ikke kan akseptere det barna tar med? 

Anonymkode: 37fd6...2be

Kun den gjeldene bhg kan svare deg på hvorfor de ikke syns det er greit. 

Anonymkode: 1733f...f88

• Liker 15
Skrevet

Kan du ha misforstått og at de har sagt at det er ok med brød?

Og... selv om du hater brød, hater barnet brød? Mitt barn liker ikke nødvendigvis akkurat de samme tingene som meg... Jeg liker brødskive med pålegg langt bedre enn kalde middagsrester så for meg ville det vært mye hyggeligere med en brødskive-matpakke enn middagsrester-matpakke :) Håper jo du selv vet hva barnet liker vil bare påpeke det siden du ikke sier noe om hva barnet liker og ikke bare hva du selv liker og ikke...

Om de er mye på tur kan det være at det er grunnen kanskje, at de ser at det kan være klønete å spise om de sitter på bakken feks? Det må du jo bare spørre dem om.

Anonymkode: eb07e...850

Hvorfor er det relevant om barnet like brød? 

Min unge liker brød, liker iskrem og muffins også, men jeg anser ingen av delene som sunn hverdagskost.

Ingen spiser så mye brød som nordmenn, det er helt tragisk dårlig kosthold i dette landet.

Anonymkode: f6914...463

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har flyttet i sommer og måtte derfor bytte barnehage. Har hatt tilvenning denne uka og nå fått beskjed om at vi ikke kan sende med maten vi gjør. 

Barnet er 3 år og har startet på storbarnsavdeling. I forrige barnehage, på småbarnsavdeling, fikk vi aldri noe tilsnakk ang mat. Heller positiv tilbakemelding på at vi varierte måltidene. 

Nå har vi derimot fått tilbakemelding på at vi må ta med annen mat, gjerne brød. 

Barnet må ha med alle måltidene til barnehagen, frokost, lunsj og to-måltid. 

- jeg lager ofte havre eller chiagrøt til frokost (står i kjøleskap over natten) , med banan og nøttesmør. Sender med skje. Barnet klarer fint å spise dette selv når vi er på tur, så kan ikke tenke meg til at dette blir noe verre i barnehagen.

- lunsj har jeg ofte sendt med middagsrester, men ordner ALLTID slik at barnet ikke har behov for særlig hjelp (sender f. Eks ikke med suppe). Dette er aldri noe barnehagen må varme eller styre med og jeg sender med bestikk. Matboksen er rett og slett spiseklar for barnet. 

- til "to-måltidet" sender jeg gjerne med yoghurt, smoothie, Bananpannekaker, matmuffins (kommer an på når barnet hvilken mat det får). 

Er dette virkelig så problematisk? Og hvorfor? 

Selv hater jeg brødskiver, knekkebrød og tørr mat. Er heller ikke begeistret for å bare spise det samme, så hvorfor skal barnet måtte godta å spise brødskiver 4 ganger i døgnet??? 

Vær så snill og forklar meg greia. Bør ikke barnehagen heller servere mat selv, hvis de ikke kan akseptere det barna tar med? 

Anonymkode: 37fd6...2be

Å herregud her var vi også for noen år siden. Det handler om sjalusi og smålighet.

I et møte med bhg fikk jeg tilsvarende beskjed som du, de fokuserte da spesielt på brødvaflene jeg sendte med. Brødvafler er veldig tunge, grove vafler som er sunne, men ser usunne ut. Anywho BHG sier jeg kan ikke ta dem med da det skaper uro blant de andre barna.

MEG: "oj det var vanskelig, xx liker ikke så godt brød... kan jeg sende med loff tror du"?  

BHG: "ja loff går bra"

MEG: "og så var det er pålegg da.. hva kan man ha da? Kan jeg sende med nugatti? Det hjelper vel på matlysten"?

BHG: "Ja, nugatti går bra"

MEG: "Så la meg se om jeg forstår dette riktig; jeg kan altså IKKE sende med grove brødsmuler og andre sunne alternativer i matpakken, men loff og nugatti går greit"?

BHG: *blink, blink*

Anonymkode: b6e54...80b

• Liker 16
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det relevant om barnet like brød? 

Min unge liker brød, liker iskrem og muffins også, men jeg anser ingen av delene som sunn hverdagskost.

Ingen spiser så mye brød som nordmenn, det er helt tragisk dårlig kosthold i dette landet.

Helt enig!

Ts. Du sender med den maten barnet ditt er vandt til å spise. Har barnehagen problemer med det, så får de begynne å lage egen mat. 

Anonymkode: 75508...d2b

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å herregud her var vi også for noen år siden. Det handler om sjalusi og smålighet.

I et møte med bhg fikk jeg tilsvarende beskjed som du, de fokuserte da spesielt på brødvaflene jeg sendte med. Brødvafler er veldig tunge, grove vafler som er sunne, men ser usunne ut. Anywho BHG sier jeg kan ikke ta dem med da det skaper uro blant de andre barna.

MEG: "oj det var vanskelig, xx liker ikke så godt brød... kan jeg sende med loff tror du"?  

MEG: "og så var det er pålegg da.. hva kan man ha da? Kan jeg sende med nugatti? Det hjelper vel på matlysten"?

MEG: "Så la meg se om jeg forstår dette riktig; jeg kan altså IKKE sende med grove brødsmuler og andre sunne alternativer i matpakken, men loff og nugatti går greit"?

Det er så dumt at man kan få lyst å gråte.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette kan ikke barnehagen bestemme, du sender med barnet ditt den maten du ønsker at barnet skal spise. Punktum. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En barnehage som tillater loff og nuggatti? Privat barnehage da? For ellers høres det veldig merkelig ut. 

Anonymkode: 8ae0e...3b5

• Liker 10
Skrevet

I bhg til min datter er det ikke lov med medbragt varmmat fordi de andre ungene lager ett rent helvete for de ansatte. Alle har jo lyst på det som lukter helt fantastisk. 

Anonymkode: 20e39...e9d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt enig!

Ts. Du sender med den maten barnet ditt er vandt til å spise. Har barnehagen problemer med det, så får de begynne å lage egen mat. 

Anonymkode: 75508...d2b

Det går utover barnet ikke barnehagen og trumfe dette igjennom, barnehagen har barnets beste som utgangspunkt. 

Anonymkode: cc944...57f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En barnehage som tillater loff og nuggatti? Privat barnehage da? For ellers høres det veldig merkelig ut. 

Anonymkode: 8ae0e...3b5

Nope, kommunal barnehage. En av flere som vi har her på bygda. I teorien snakker de om "sunne matpakker", "mindre sukker" og alt det der, men i praksis sender foreldrene med det som er lettvindt og det ungene spiser. Han skjønte det selv da vi hadde samtalen vår og mine matpakker ble aldri nevnt igjen. Datter avsluttet nylig 10klasse og er "kjent" for sine varierte matpakker både hos lærere og medelever. Det har vært mange lange blikk i årenes løp, men hun er rask til å dele.. faktisk fra 1-6 klasse måtte jeg alltid legge oppi en ekstra pizzabolle til "han som kommer og spør om å få en". Det har vært humor og irritasjonsmomenter i årenes løp, men det viktigste for meg var: variert innhold som faktisk ble spist 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nope, kommunal barnehage. En av flere som vi har her på bygda. I teorien snakker de om "sunne matpakker", "mindre sukker" og alt det der, men i praksis sender foreldrene med det som er lettvindt og det ungene spiser. Han skjønte det selv da vi hadde samtalen vår og mine matpakker ble aldri nevnt igjen. Datter avsluttet nylig 10klasse og er "kjent" for sine varierte matpakker både hos lærere og medelever. Det har vært mange lange blikk i årenes løp, men hun er rask til å dele.. faktisk fra 1-6 klasse måtte jeg alltid legge oppi en ekstra pizzabolle til "han som kommer og spør om å få en". Det har vært humor og irritasjonsmomenter i årenes løp, men det viktigste for meg var: variert innhold som faktisk ble spist 

Jeg syns jo det er helt sykt at man er nødt til å sende med ekstra fordi man vet at andre barn vil spørre om å spise av maten til ungen din :P Altså, unger må desverre lære fra starten av at livet er urettferdig. Om andre barn vil ha maten som andre barn spiser, så må de snakke med foreldrene sine og spørre om de kan lage det samme. 

Mamma stappa alltid 2 brødskiver med syltetøy i matpakka mi. Enkelte dager var det middagsrester, eller vafler fra dagen føre.  Var alltid en annen unge eller 2 som spørte om de kunne få litt av maten sin, for de hadde 2 brødskiver med svett ost. Jeg sa alltid nei, med unntak av bestevenninna mi en gang i blant.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Tuppeluri skrev (6 minutter siden):

Jeg syns jo det er helt sykt at man er nødt til å sende med ekstra fordi man vet at andre barn vil spørre om å spise av maten til ungen din :P Altså, unger må desverre lære fra starten av at livet er urettferdig. Om andre barn vil ha maten som andre barn spiser, så må de snakke med foreldrene sine og spørre om de kan lage det samme. 

Helt enig med deg, derav "irritasjons-delen" av historien. Jeg har frest, klaget, surmult og eget meg over det... men så ble det bare en greie og litt humor over det. I ettertid har jeg lurt på om foreldrene hans ikke var kjent med hva en pizzasnurr var, eller om guttungen ønsket seg dette. De er fra en annen kultur, kanskje dette var noe "forbudt" og en slags hemmelighet? Ikke vet jeg, men jeg lot det bare være sånn. For alt jeg vet hadde han ikke med seg nok mat og var sulten? Kan ligge mye rart bak, og det var alltid den samme gutten. Litt god karma skader ikke, kostet meg tilslutt ikke så mye å være snill. Jenta ville dele, hvorfor skal jeg stå i vegen for det?

• Hjerte 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...