Gå til innhold

Kronisk så og si daglig løs mage, og magesmerter , og å jobbe med mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter på koloskopi,  men det er ikke før om 3,5 måned.  Blodprøver og avføringsprøver er fine. 

Er det andre som har hatt løs mage/ magesmerter hver dag over lang tid? Jeg har hatt det i 2.5 år. Begynner å bli lei. 

Jeg jobber med mat. Men legen gir meg ikke sykemelding.  Har vært frem og tilbake til legen med dette , men nå har han bestemt seg for koloskopi. 

Andre som jobber eller jobbet med mat i slike omstendigheter? Vet at man egentlig ikke skal jobbe med mat når man har løs mage eller diare.  Men blodprøver er tatt og legen mener at jeg kan jobbe. 

Anonymkode: 682a4...f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg venter på koloskopi,  men det er ikke før om 3,5 måned.  Blodprøver og avføringsprøver er fine. 

Er det andre som har hatt løs mage/ magesmerter hver dag over lang tid? Jeg har hatt det i 2.5 år. Begynner å bli lei. 

Jeg jobber med mat. Men legen gir meg ikke sykemelding.  Har vært frem og tilbake til legen med dette , men nå har han bestemt seg for koloskopi. 

Andre som jobber eller jobbet med mat i slike omstendigheter? Vet at man egentlig ikke skal jobbe med mat når man har løs mage eller diare.  Men blodprøver er tatt og legen mener at jeg kan jobbe. 

Hvis man vet at løs mage og diare ikke skyldes smittsomme infeksjoner, så spiller det vel ingen rolle om man jobber med mat?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svar fra Mattilsynet om at det ikke var noe problem så lenge jeg var veldig nøye med håndhygiene. IBS diare typen her.

Anonymkode: edc63...53d

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel et føre var prinsipp med tanke på omgangssyke, ikke på grunn av symptomene i seg selv. Det er veldig slitsomt og det er veldig uheldig om noen som tilbereder mat sprer smitten videre.

Du har jo tatt prøver og hatt det så lenge at det åpenbart ikke er en smittsom infeksjon. 

Anonymkode: 285f2...1e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du løs avføring hver gang og hvor mange ganger til dagen? Er den vandig også innimellom? 

Anonymkode: 88520...49e

Skrevet

Jeg har lange perioder med løs mage, noen perioder med forstoppelse, og heldigvis dager innimellom med normal avføring. Pleide å jobbe med mat, og det verste var kvalmen. Og de gangene jeg måtte gå med bind på jobb pga plutselige lekkasjer🙃Ble litt ekkelt de dagene, men jeg var aldri smittsom da. Jeg har magesår. Fikk påvist betennelse på gastro, og en gut pathogen(?) test hos lab1 viste sopp i tarmene.

Anonymkode: 04ad7...0fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lange perioder med løs mage, noen perioder med forstoppelse, og heldigvis dager innimellom med normal avføring. Pleide å jobbe med mat, og det verste var kvalmen. Og de gangene jeg måtte gå med bind på jobb pga plutselige lekkasjer🙃Ble litt ekkelt de dagene, men jeg var aldri smittsom da. Jeg har magesår. Fikk påvist betennelse på gastro, og en gut pathogen(?) test hos lab1 viste sopp i tarmene.

Du får nok magesår av å ha diare i flere år. Jeg selv sliter med løs mage i flere uker nå.. Ikke noe funn på blodprøver så det er avføringsprøver neste her.

Anonymkode: 88520...49e

Skrevet

Diare i flere år vil føre til at du mister mineraler som igjen er viktig for fordøyelsen. Vises ikke alltid på blodprøver, gjorde ikke det hos meg. 

Har du prøvd kostholdsendringer? 

Anonymkode: ed4e5...904

Skrevet

Det høres ikke ut som du er smittsom, så da kan du fint jobbe med mat.

Anonymkode: a062c...438

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sykemelding for mage problemer skal du ha når du har noe smittsomt i magentarosa. Du beskriver et kronisk problem der smittsomme mikrober ikke er påvist. Hvorfor skal du ha sykemelding nå, når du har hatt samme problemet i årevis, og har jobbet uten sykemelding? 
Jobber du med mat, og må ofte på do, så holder du god hygiene slik alle som jobber med mat skal. Når blodprøve Rikke viser noe, og heller ikke avføringsprøver, så er det ikke sikkert de finner noe mer på en coloskopi. 

Anonymkode: cb90c...5d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Diare i flere år vil føre til at du mister mineraler som igjen er viktig for fordøyelsen. Vises ikke alltid på blodprøver, gjorde ikke det hos meg. 

Har du prøvd kostholdsendringer? 

Anonymkode: ed4e5...904

Dette er viktig å ta hensyn til. Jeg har tatt 600-800 mg magnesium daglig de siste årene, men ligger likevel lavt.

Fastlege valgte å gi meg b12 selv om jeg ikke har mangel, men pga ME og magesår burde jeg ligge litt høyere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilke grep har du tatt, ts? Har man problemer med fordøyelse over tid er det riktig å anta at det er ibs (i alle fall om ibd er utelukket). Da går man over på lowFodmap diett og holder den i 6 måneder. Ser man ikke noen form for bedring på den tiden begynner man se etter alternativer. 

Ser man noen form for bedring (den kan være liten) så fortsetter man til man ser enda større bedring. Husk også at en fordøyelse i ubalanse kan være sensitiv for alt som er tungt fordøyelig, også ting som kjøtt, fett, sur mat etc. Jeg anbefaler egentlig at du spiser helt basic, enkel mat som havregrøt, dampet hvit fisk med dampede grønnsaker og kokt ris, alt ukrydret. Og bare gjentar det i altså til bedring, når du kan begynne sakte innføre mer vågal mat.

Ensformig? Joda. Men ikke på langt nær like kjedelig som å ha vondt i magen. For selv om koloskopien viser «noe», ts, så er din eneste utvei kostholdsendring. Koloskopi kommer ikke til å vise en diagnose som kan behandles med piller - ingen lidelse i forsdøyelsessystemet kan behandles med annet en endring av kosthold.

Dersom du, etter 2,5 år med dårlig forsdøyelse er så utslitt at du ikke samtidig makter ta tak i egen helse og arbeide? Da skal du ha sykemelding. Ikke fordi du «har diare» men fordi du er på vei retning utbrent.

Anonymkode: 09523...44d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...