Gå til innhold

Charterfly til Tyrkia, hvorfor åpner innsjekk så seint?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gaten ligger helt på andre siden av flyplassen (Gardermoen) + jeg må gjennom security OG passkontroll. Er redd for å ikke rekke flyet, syns det er rart at de åpner bare 2 timer før avgang. Jeg orker ikke løpe heller med mine dårlige knær.

Noen som har reist charter til Tyrkia og rakk dere flyet? Da jeg dro til USA i fjor var jeg på flyplassen 3 timer før avreise og det var såvidt jeg rakk flyet. Var sjukt langt å gå + folk bruker så lang tid og går så sakte. Fatter ikke at det er mulig. 

Kan man låne en golfbil eller noe? Er jo helt håpløst å ikke rekke flyet, har jo tross alt betalt for det. 

Anonymkode: 93893...924

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gaten ligger helt på andre siden av flyplassen (Gardermoen) + jeg må gjennom security OG passkontroll. Er redd for å ikke rekke flyet, syns det er rart at de åpner bare 2 timer før avgang. Jeg orker ikke løpe heller med mine dårlige knær.

Noen som har reist charter til Tyrkia og rakk dere flyet? Da jeg dro til USA i fjor var jeg på flyplassen 3 timer før avreise og det var såvidt jeg rakk flyet. Var sjukt langt å gå + folk bruker så lang tid og går så sakte. Fatter ikke at det er mulig. 

Kan man låne en golfbil eller noe? Er jo helt håpløst å ikke rekke flyet, har jo tross alt betalt for det. 

Du kan krabbe gjennom security og til gaten på langt under 2t, så går nok fint. Jeg pleier være der maks rett før innsjekking stenger, og blir allikevel sitte og Nope ved gaten en stund før boarding….

Anonymkode: 7f9e8...3de

• Liker 7
Skrevet

2 timer??   Gardermoen er ikke en spesielt stor flyplass.  

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da ville jeg vært der en god stund før, for å stå langt fram i innsjekkingskøen. 

Anonymkode: 91391...09f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan krabbe gjennom security og til gaten på langt under 2t, så går nok fint. Jeg pleier være der maks rett før innsjekking stenger, og blir allikevel sitte og Nope ved gaten en stund før boarding….

Anonymkode: 7f9e8...3de

Hvordan får du til det? Tenker du da på vanlig gate og ikke de som er etter passkontrollen? Jeg stresser alltid som et helvete med å rekke flyet når jeg skal reise der, til tross for at jeg beregner innsjekk minst 3 timer før avreise. Folk subber avgårde som de hadde all tid i verden, mens jeg halter bortover og blir svett og sliten. Rekker knapt å ta meg en kaffe. 

AnonymBruker
Skrevet

Tuller du nå? 2 timer holder i massevis på Gardermoen. 

Anonymkode: b5e07...fae

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke et problem. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

2 timer??   Gardermoen er ikke en spesielt stor flyplass.  

Jo, det er langt å gå fra security. Og folk bruker så lang tid i security at jeg får helt fnatt. Etter det så må man bare skynde seg for å rekke flyet. Ofte kø i passkontrollen og. Jeg hater å stresse så dette gjør meg utrolig sliten. Er eneste mulighet å møte opp en halvtime før innsjekk åpner evt da? Jeg blir så stressa av dette her haha. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tuller du nå? 2 timer holder i massevis på Gardermoen. 

Anonymkode: b5e07...fae

Hvis det gjelder en vanlig avgang innen EU ja, 0 stress. Men når jeg må helt på andre siden av terminalen + passkontroll så tar det tid.

Skrevet

Støtter de som sier det er god tid 🤣 En VANLIG dag med full sikkerhetskontroll tar gjerne bare 10 min, selv om det føles ut som det er mer. En dritt dag har aldri tatt mer enn 30 min for meg, sett bort fra streiketider og den gangen køen nesten gikk ut av flyplassen… 

Passkontroll kan ta litt tid om det er få på jobb, men selv der går det MAKS 30 min. Da har du en hel time på å fysisk gå de 10 min det tar for tante Olga på 80 å rullere seg bortover. Stress ned.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du har norsk pass, eller fra annet land i EU/EØS, så bare skanner du passet ditt. Jeg gikk gjennom den passkontrollen for 3 dager siden, og det var ingen kø der da. Kom meg gjennom på mindre enn to minutter.

Det er heller ikke spesielt langt å gå fra sikkerhetskontrollen. Det som kan ta tid på grunn av kø er nok sikkerhetskontrollen. Det du kan gjøre der er å sørge for at du har med deg minst mulig, så du går fort gjennom. Om du er tidlig ute, så kan du også få plass langt fremme i køen ved innsjekk, om det er en bekymring. 

Jeg vi faktisk tro at du kan rekke dette på to timer selv om du kollapser et sted på veien. 

Anonymkode: ccb9b...dd1

• Liker 3
Skrevet

2 timer holder.
Kjøp fast track hvis du er bekymret for å komme for sent. 
Flyet går uansett ikke før boarding completed

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jo, det er langt å gå fra security. Og folk bruker så lang tid i security at jeg får helt fnatt. Etter det så må man bare skynde seg for å rekke flyet. Ofte kø i passkontrollen og. Jeg hater å stresse så dette gjør meg utrolig sliten. Er eneste mulighet å møte opp en halvtime før innsjekk åpner evt da? Jeg blir så stressa av dette her haha. 

Hvorfor skal du stå der og surre? Du kan gå igjennom sikkerhetskontrollen fem timer før om du vil…

Endret av Rotemor
Skrevet

Jeg er der en time før når jeg skal gjennom passkontrollen. 

Det var en kort periode under Korona sikkerhetskontrollen var et mareritt, og en sommer der de ikke hadde kontroll på passkontrollen. Men ellers vil jeg estimere 20 minutter fra jeg dropper bagasjen til jeg er ved gaten etter passkontrollen. 

Anonymkode: a28f1...ee7

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal du stå der og surre? Du kan gå igjennom sikkerhetskontrollen fem timer før om du vil…

Hun må vel få sjekke inn og levert bagasjen først, og den åpner to timer før. Charter…

ts: til en annen gang, har du hørt om vanlige rutefly?

Anonymkode: 071e1...d6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan får du til det? Tenker du da på vanlig gate og ikke de som er etter passkontrollen? Jeg stresser alltid som et helvete med å rekke flyet når jeg skal reise der, til tross for at jeg beregner innsjekk minst 3 timer før avreise. Folk subber avgårde som de hadde all tid i verden, mens jeg halter bortover og blir svett og sliten. Rekker knapt å ta meg en kaffe. 

Kødder du? 

Selv med subbete charterturister som har all verdens tid, så tar det på ingen måte to timer å komme seg fra security til gate på Gardermoen. Du kan krabbe baklengs til gaten, sette deg ned et sted for en burger og to halvlitere og innom tax free og kjøpe snus og plukke ut en ny parfyme på veien, og du vil fremdeles rekke det med glans. 

Stress ned og pust med magen. 

Hvis det hadde vært så heseblesende som du ser for deg, at man nærmest må løpe og knapt rekker en kaffe, så hadde jo ingen rukket flyet.... alle de subbete charterturistene du ser som har all tid i verden, har samme tid som deg til å rekke sitt fly. Dette er jo lagt opp av folk som kan dette, det er lagt opp til at absolutt alle skal rekke flyet med glans, og ha tid til å legge igjen masse penger på flyplassen før de drar.

Anonymkode: 88dae...66c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun må vel få sjekke inn og levert bagasjen først, og den åpner to timer før. Charter…

ts: til en annen gang, har du hørt om vanlige rutefly?

Anonymkode: 071e1...d6d

Har du hørt om et konsept som heter at rutefly ikke alltid har tider som passer..? Derfor jeg tar charterfly ned (kun fly) og rutefly hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kødder du? 

Selv med subbete charterturister som har all verdens tid, så tar det på ingen måte to timer å komme seg fra security til gate på Gardermoen. Du kan krabbe baklengs til gaten, sette deg ned et sted for en burger og to halvlitere og innom tax free og kjøpe snus og plukke ut en ny parfyme på veien, og du vil fremdeles rekke det med glans. 

Stress ned og pust med magen. 

Hvis det hadde vært så heseblesende som du ser for deg, at man nærmest må løpe og knapt rekker en kaffe, så hadde jo ingen rukket flyet.... alle de subbete charterturistene du ser som har all tid i verden, har samme tid som deg til å rekke sitt fly. Dette er jo lagt opp av folk som kan dette, det er lagt opp til at absolutt alle skal rekke flyet med glans, og ha tid til å legge igjen masse penger på flyplassen før de drar.

Anonymkode: 88dae...66c

Da har du vært heldig for det har aldri jeg rukket de gangene jeg skal gjennom passkontrollen. Som f.eks Miami i høst, jeg var på Gardermoen 3 timer før avreise men det tok 100 år å sjekke inn + security tok lang tid + passkontrollen. Jeg var på gaten 20 minutter før flyet gikk, rakk det såvidt. Og da stresset jeg som et helvete. 

Sist jeg reiste til Tyrkia og så skulle flyet gå kl 07:00 og jeg var ferdig sjekket inn kl 05:00. Kl 06:15  stod jeg fortsatt i security-kø.. Måtte løpe og med mine kneproblemer er ikke det bra. Hadde ikke hjulpet med fast track, var kø der og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis det gjelder en vanlig avgang innen EU ja, 0 stress. Men når jeg må helt på andre siden av terminalen + passkontroll så tar det tid.

Det tar jo ikke så lang tid. Men innsjekkingskøen kanta tid på sånne flyvninger, så jeg ville kommet en god stund før for å stå langt frem i køen når den åpner. Da er det null stress.

Anonymkode: 47260...bb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har du vært heldig for det har aldri jeg rukket de gangene jeg skal gjennom passkontrollen. Som f.eks Miami i høst, jeg var på Gardermoen 3 timer før avreise men det tok 100 år å sjekke inn + security tok lang tid + passkontrollen. Jeg var på gaten 20 minutter før flyet gikk, rakk det såvidt. Og da stresset jeg som et helvete. 

Sist jeg reiste til Tyrkia og så skulle flyet gå kl 07:00 og jeg var ferdig sjekket inn kl 05:00. Kl 06:15  stod jeg fortsatt i security-kø.. Måtte løpe og med mine kneproblemer er ikke det bra. Hadde ikke hjulpet med fast track, var kø der og. 

Kun en gang i hele mitt liv har jeg stått mer enn en time i kø i sikkerhetskontrollen, og det var i. India og det var det komplette kaos og galehus. Og selv der anbefalte de lokale bare oppmøte 3 timer før, nettopp pga kaoset der.  Og jeg har reist mye via store og travle flyplasser på grunn av jobb. 3 timer på Gardermoen, da er det noe VELDIG spesielt og uvanlig, eller så gjør du noe feil et sted. Selv med passkontroll, full stripp i sikkerhetskontrollen og et fullt måltid på veien burde det være mulig å rekke på 2 timer. 

Selv i München da håndbagasjen min (feilaktig) slo ut på sprengstoff og jeg (naturligvis) derfor ble tatt til side og måtte gjennom mye ekstra styr, så var jeg gjennom hele sikkerhetskontrollen på under 20 minutt. Og digital passkontroll tar tre minutter, pluss kanskje 10 minutt kø på de verste dagene. 

Du overdriver noe voldsomt, kan ikke skjønne annet.. 

Anonymkode: ad269...4d0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...