Gå til innhold

Noen kvinner som har vært i Pakistan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er invitert i bryllupet til min forlovedes søster, som gifter seg med en pakistansk mann. De skal ha to bryllup, og jeg er invitert i begge. Det ene er i Islamabad. Synes det høres veldig spennende ut og jeg har såklart lyst til å dra. 

Har lest på UD sine sider. Jeg lurer på om det er noen kvinner her som kan dele erfaringer med dette reisemålet? Jeg er etnisk norsk og blond, om det har noe å si ift hvordan jeg kan forvente å bli motatt. Jeg har ikke tenkt til å gå ute alene eller noe sånt, men er det forhåndsvis rett frem og greit i en storby som Islamabad? Om det ikke er trygt for meg reiser jeg såklart ikke. 

tusen takk for alle gode svar :) 

Anonymkode: 3660e...36e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg. Blant annet i Islamabad og Lahore. Som blond, nordisk kvinne blir man som en kjendis der nede. Måtte stille opp på bilder med lokale flere titalls ganger om dagen, haha... Veldig hyggelige folk overalt, og jeg hadde ingen problemer. Greit å være sammen med andre da, kan tenke meg det kan føles ganske overveldende å gå alene i gatene der med tanke på all oppmerksomheten.

Anonymkode: 32ca7...a23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Er invitert i bryllupet til min forlovedes søster, som gifter seg med en pakistansk mann. De skal ha to bryllup, og jeg er invitert i begge. Det ene er i Islamabad. Synes det høres veldig spennende ut og jeg har såklart lyst til å dra. 

Har lest på UD sine sider. Jeg lurer på om det er noen kvinner her som kan dele erfaringer med dette reisemålet? Jeg er etnisk norsk og blond, om det har noe å si ift hvordan jeg kan forvente å bli motatt. Jeg har ikke tenkt til å gå ute alene eller noe sånt, men er det forhåndsvis rett frem og greit i en storby som Islamabad? Om det ikke er trygt for meg reiser jeg såklart ikke. 

tusen takk for alle gode svar :) 

Anonymkode: 3660e...36e

Vil tro de passer godt på deg som gjest og familie, de slipper deg nok ikke ut på byen alene uten guide. - du kan vel høre med bruden hva som gjelder av føringer? 

Pakistanske bryllup er foresten ett lite eventyr selv i Norge, så i hjemlandet vil det nok bli spektakulært. 

Anonymkode: 9c301...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Vært i karachi i samme anledning.

Ble veldig overrasket og hadde kanskje ikke helt forventet det jeg så og opplevde. Alle var kjempe hyggelige, moderne, fantastisk by, store kontraster mellom rik og fattig (som forventet) men gjorde ett inntrykk..

Anonymkode: d974e...11c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist rundt i blant annet Lahore og Islamabad og har samme opplevelse som de andre her. Ble utrolig godt mottatt, og de syntes det var veldig stas med en hvit og blond turist som ville komme til landet deres. Lahore var en veldig fin by, anbefaler Shalimar Gardens. Ellers spiste vi ved en fantastisk takrestaurant med utsikt over Badshahi Mosque, veldig flott. Lahore var en virkelig fin by.

Som de andre skriver er det store forskjeller mellom fattig og rik. Islamabad har den nye delen, også har du den gamle delen mot Rawalpindi der det var mye søppel og antagelig mer utrygt. Islamabad minnet meg mer om byer i Emiratene, med en britisk touch.

Jeg reiste ikke alene rundt i Pakistan, så jeg er usikker på hvordan det fungerer. Generelt ville jeg nok vært litt forsiktig med det. Jeg har reist en del i India også, og en del av tiden alene. Det er ikke helt optimalt. Selv om jeg ikke opplevde noe negativt selv, bør man nok holde seg til åpne steder og plasser der det er en del folk. Fortrinnsvis anbefaler jeg at man er sammen med noen i storbyer som disse.  

Anonymkode: 8a802...ce6

Skrevet

Hei! Har vært mange ganger i Pakistan, både Islamabad, Lahore og landsbygda. Anbefaler det på det sterkeste, vakkert land og god mat. 

Alle er veldig hyggelige der og Islamabad virket som en veldig moderne by. Mye fint å se på :)

Vi har bodd på landsbygda, og som norsk så er jo folk interessert i å bli kjent med deg. Synes ikke det har vært noe stress mtp kjønn, folk er veldig respektfulle og en mann og kvinne rører ikke hverandre. Menn er respektfulle overfor kvinner. Nå gikk jeg med min mann som er ganske overbeskyttende så mulig det er derfor, men har hatt veldig god erfaring med Pakistan:D 

Anonymkode: 55466...189

Skrevet

Har ikke vært der selv, men leste et råd om å kle seg med pakistanske klær/drakt. Passer godt til klimaet og høster mer aksept/repekt. Litt som her hjemme, vi har en tendens behandle folk bedre om de er kledd som oss (uansett utseende ellers) enn om de kommer i veldig fremmedartet påkledning.

Det er selvsagt forskjell på et kjøpesenter i Islamabad og landsbygda og om du har en pakistansk mann eller ikke.

Anonymkode: 30d39...936

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har ikke vært der selv, men leste et råd om å kle seg med pakistanske klær/drakt. Passer godt til klimaet og høster mer aksept/repekt. Litt som her hjemme, vi har en tendens behandle folk bedre om de er kledd som oss (uansett utseende ellers) enn om de kommer i veldig fremmedartet påkledning.

Det er selvsagt forskjell på et kjøpesenter i Islamabad og landsbygda og om du har en pakistansk mann eller ikke.

Anonymkode: 30d39...936

Har faktisk opplevd en pakistansk overklassedame som på skikkelig britisk kommenterte at jeg hadde på shalwaar kameez: «Oh, look at them, they think they’re locals». 😅

Anonymkode: 8a802...ce6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...