Piggsopp Skrevet 9. september 2024 #161 Del Skrevet 9. september 2024 refill skrev (På 30.8.2024 den 23.26): Rimelig irritert etter dagens episode merker jeg. Eier (mor i huset) til Håkon. Har ikke hun lært ungene/fam noe om hundespråk eller har hun fått null utav treningen med Maren?! Skal man ha hund må man som et minimum lære seg noe om hundens språk. Jesus christ. Og hånden opp i trynet på en hund som er sensitiv for kontakt. Jeg trodde dette var basic knowledge, jeg mener det absolutte minimume av hva man lærer seg ifht hunder. Og han der Per? Først tenkte jeg at det var litt sånn malplassert humor, men nå fremstår han bare som verdens mest usympatiske mann. Og kjæreste. Yuck.. Tja. Slik jeg skjønte det var det kona som ønsket hund og fikk truffet det gjennom. Så kanskje ikke så rart at det ender opp med å bli hennes prosjekt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 10. september 2024 #162 Del Skrevet 10. september 2024 Piggsopp skrev (13 timer siden): Tja. Slik jeg skjønte det var det kona som ønsket hund og fikk truffet det gjennom. Så kanskje ikke så rart at det ender opp med å bli hennes prosjekt. Jeg er enig. Han ville jo ikke ha hund, det sa han jo helt tydelig, så jeg skjønner godt at det blir hennes prosjekt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 10. september 2024 #163 Del Skrevet 10. september 2024 Tabris skrev (På 6.9.2024 den 16.57): Jeg kan gjerne si konkret hva jeg mener hun gjør feil. Jeg ville bare ikke gjøre det i startinnlegget da det hadde blitt for langt og for detaljert. Hun har altfor kort avstand når hun trener passering. Hun har tilgang til store områder, men bruker bare halvparten av dem. Det fører til at hun maser på eier om at de må juble og hoppe og "bra"-e så voldsomt for å få hundens kontakt. Må man jobbe så mye for at hunden skal klare å rive seg bort fra den andre hunden (eller hva annet den reagerer på) så er man for nær. Hun har ikke lært inn "bra" ordentlig på sine kunder, og de bruker det altfor ofte så det blir bare mas og avledning. Før man i det hele tatt begynner slik trening så bør "bra" være innlært som en belønningslyd, og eier/fører bør være klar over hvordan det brukes, og at man skal belønne hver gang. Hvis hunden ikke tar godbit, så slutter man å si "bra" og bruker heller større avstand for å gå over til gradvis tilvenning. Hunden skal ikke avledes fra den andre hunden. Hunden skal være fullstendig klar over at den andre hunden er der, men på en avstand den takler uten utagering og uten å bli stiv og miste kontakt med eier. I det hunden ser på den andre hunden sier eier "bra!" (som et innlært ord som trigger forventning om belønning), hunden snur hodet tilbake til eier og får godbit. Dette for å assosiere passerende hund med godbit på en trygg avstand. Og dette er bare første av flere steg i prosessen. Når det kommer til nyeste sesongen med ressursforsvar så vet vi ikke hva Maren har sagt til dem. Men det er utrolig viktig i slike tilfeller at man ikke tar noe fra hunden. Så lenge hunden jevnlig erfarer at ting blir dratt ut av munnen på den, så vil man aldri komme noen vei, uansett om man trener apport og annet. Utrolig frustrerende å se på. Dette er bare noe jeg har å kommentere, si gjerne fra hvis det er noe annet du ønsker jeg skal si noe om. Jeg tror Maren vet disse tingene, men at det ikke kommer med på TV. At man feilberegner og det kommer noen utageringer i forbindelse med passeringstrening er jo nesten uunngåelig, og hun starter jo på en stor plass, og helt på slutten trener hun i det vanskeligste miljøet for hundene (hjemme). Hun sier jo også til deltagerne at når hunden deres ser den andre hunden, så skal de gi kontaktsignal (altså at de skal oppdage den andre hunden først). Dette med god avstand, og at man skal se den andre hunden men ha stor nok plass til at sin hund er avslappa er jo ting jeg også vet, og jeg er ikke hundetrener. Har bare vært på passeringskurs en gang, så da tror jeg nok Maren vet det også. Angående ressursforsvaret virker det jo som hun har sagt til de at de absolutt ikke må ta fra han ting, hun eieren blir jo stående og la han spise sokken i en av episodene, i stedet for å ta den. Savner at de brukte litt mer tid på å snakke om hva ressursforsvar er i programmet, men jeg får inntrykk av at Maren har gitt de riktige instruksene til deltagerne. At de fram til programmet har taklet ressursforsvaret med å ta fra han ting, bare med hansker på, er jo virkelig krise. Høres ut som de har fått noen veldig dårlige råd før de kom med på programmet. Maren har nok sagt mye som ikke kommer med på TV, det er jo mange måneder med trening som skal klippes til 6 episoder. I en setting hører vi jo at eieren til Håkon sier "Maren har sagt at jeg ikke får ta på deg klær", som jeg ble glad for å høre. Det er sikkert mange andre ting hun har sagt til folk også som vi ikke vet om. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. september 2024 #164 Del Skrevet 10. september 2024 Gliffy skrev (33 minutter siden): Jeg tror Maren vet disse tingene, men at det ikke kommer med på TV. At man feilberegner og det kommer noen utageringer i forbindelse med passeringstrening er jo nesten uunngåelig, og hun starter jo på en stor plass, og helt på slutten trener hun i det vanskeligste miljøet for hundene (hjemme). Hun sier jo også til deltagerne at når hunden deres ser den andre hunden, så skal de gi kontaktsignal (altså at de skal oppdage den andre hunden først). Dette med god avstand, og at man skal se den andre hunden men ha stor nok plass til at sin hund er avslappa er jo ting jeg også vet, og jeg er ikke hundetrener. Har bare vært på passeringskurs en gang, så da tror jeg nok Maren vet det også. Angående ressursforsvaret virker det jo som hun har sagt til de at de absolutt ikke må ta fra han ting, hun eieren blir jo stående og la han spise sokken i en av episodene, i stedet for å ta den. Savner at de brukte litt mer tid på å snakke om hva ressursforsvar er i programmet, men jeg får inntrykk av at Maren har gitt de riktige instruksene til deltagerne. At de fram til programmet har taklet ressursforsvaret med å ta fra han ting, bare med hansker på, er jo virkelig krise. Høres ut som de har fått noen veldig dårlige råd før de kom med på programmet. Maren har nok sagt mye som ikke kommer med på TV, det er jo mange måneder med trening som skal klippes til 6 episoder. I en setting hører vi jo at eieren til Håkon sier "Maren har sagt at jeg ikke får ta på deg klær", som jeg ble glad for å høre. Det er sikkert mange andre ting hun har sagt til folk også som vi ikke vet om. Jeg kan ikke si noe om hva Maren vet eller hva hun har sagt som ikke er på TV. Jeg kan kun kommentere det jeg faktisk ser. Men, ja, det er helt klart mye som er klippet bort. Som er en av kritikkene mot TV-programmet som konsept, spesielt hvis man anbefaler å bruke det som grunnlag for egen trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå