Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn, 4, NRK

Anonymbruker***

Anbefalte innlegg

MalloryK skrev (14 minutter siden):

Så skjønn han gutten er. Føler virkelig med han, dette er ikke lett

Ja så absolutt👍🏼 er så synd at han har feil type hund🙈 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MalloryK skrev (3 timer siden):

Jippy, ny episode

I dag? Står på NRK at det kommer nye episoder hver fredag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig vondt av Håkon. Stakkar liten, som blir tvingt inn i tåpelige kostymer og må være med på barnebursdager og fotballkamper og alt mulig av kaotiske, støyende greier som overhodet ikke passer for en hund. Håper eieren forsto alvoret, Maren sa jo at hun var "streng" med henne, men jeg syns vel egentlig hun var meget diplomatisk i hvordan hun ordla seg. 

Når det gjelder Dexter tenker jeg at det absolutt er håp for den hunden. Han er jo svært rolig rundt far, så han er åpenbart trenbar. Han fikk jo helt fint til å gå blant folkene når han var sammen med far, så han kan jo når han får rett veiledning. 

Den jeg er mest skeptisk på er faktisk cockeren. Eierne er jo veldig dedikerte og flinke, men sånn ressursforsvar sitter skikkelig dypt og er vanskelig å bli helt kvitt når det er så sterkt som det er hos han. Tror kanskje det ikke lar seg gjøre å få det helt vekk, men kan selvsagt bli mye bedre. Håper jeg tar feil! 

Og så syns jeg det er utrolig rørende å se hvor glad hun Trude er i hunden Fillip, selv om hun er redd for å gå med han og han åpenbart skaper en del problemer for de. De har jo god kontakt seg i mellom, så de har jeg skikkelig trua på at kommer til å få det til med hjelp fra Maren. Han er jo så søt også, får lyst til å skaffe meg en airdale terrier når jeg ser på :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mor og sønn som har krølleklompen Filip er så skjønne! Jeg kjenner meg så igjen med hvordan hun snakker med hunden, lager mat, pakke inn gaver (herregud da måtte jeg le, jeg har gjort akkurat det samme med hundeleker og godis, håpløst å få hunden bort fra bordet). 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (21 timer siden):

Har sett gjennom flere episoder nå og synest at de har fått tak i et greit spenn av hunder og utfordringer i denne sesongen. Tror nok at mange hundeeiere kan kjenne seg igjen flere plasser her😄 Felles for alle hundene som er med er at de rett og slett har feil eiere, samtlige hunder har behov for mye mental stimuli og det å få jobbe men blir brukt som selskapshunder🙈. Vesle Håkon er jo også er arbeidshund, den rasen kan gå agility eller rally som bare det👌🏼 men de må få lov…. Dexter er en god, men usikker hund som lager mye lyd og han har et stort behov for å bli trygget og få jobbe. Det er tydelig at den hunden trenger en person som trener han, ikke flere. Jaktcockeren er den med det største problemet, og jeg hadde aldri latt den være i nærheten av barn😬 Det er en høyenergihund som er avlet for noe helt annet enn turer i parken. Louie er jo bare herlig, og det største problemet der er at mannen i huset er en dust🤨 Han motarbeider når hun prøver å gjøre noe, og er så negativ at jeg hadde ikke giddet å ha han i nærheten. 

Maren er flink til å tilpasse de ulike nivåene, og det er lite kunnskap blant de hundeeierene🥴 

Ja mannen i huset til Louie fremstår greit kjølig og usympatisk…:sukk:

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryden skrev (4 timer siden):

Ja mannen i huset til Louie fremstår greit kjølig og usympatisk…:sukk:

Ja, jeg liker han bedre som skuespiller, men kanskje de får skikk på han også etterhvert. Tror nok han kan trenes opp til å bli mer 'hundevennlig'.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (På 9.8.2024 den 23.04):

Åh, det må jeg se! :hund:

Da blir vel halve forumet hundeeksperter i løpet av sesongen :knegg: 

Har hørt om Louie, gjennom podcasten til matfar ("psykodrama", som han har sammen med Ole Christian Ertvaag). 

Håper både hunder og eiere kommer godt ut av det ❤️

En interessant serie som viser god spennvidde i utfordringer, hunderaser og eiere
Særlig når programleder har såpass god peiling/erfaring og tør å fortelle at det ofte er eierens oppførsel og kompetansemangel som er problemet.

Den eneste hunden i denne sesongen som sannsynligvis må oppgis,  er Dexter. En stor schæfer som har åpenbare og tilnærmet uløselige problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Surpomp said:

Den eneste hunden i denne sesongen som sannsynligvis må oppgis,  er Dexter. En stor schæfer som har åpenbare og tilnærmet uløselige problemer.

Du har sikkert rett. Samtidig, tenker jeg at når far i huset innser at han ødelegger for både hund og sønn, så kanskje bedre skjerpings og samarbeid gjør at de når inn til hunden. 

Skal ærlig innrømme at den naive meg, tenker at "kan Conan (forrige sesong) korrigeres og leve med mennesker, kan alle" 🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Dexter er en skikkelig enmannshund og tror nok det skal mye til før Benjamin får samme tilknytning til hunden som faren, dessverre.  Jeg bare håper far innser at Dexter trenger MYE trening og at man ikke kan bare skyve under teppet at den hunden faktisk kan bite noen om han ikke får hjelp. 

Ellers har jeg sett de tidligere sesongene om igjen og jeg må si jeg undrer meg litt over at mange av hundeeierne tydeligvis ikke har tenkt på at det kan være lurt å øve inn grunnleggende lydighet? Jeg skjønner jo hvorfor disse er med i programmet, det blir jo folkeopplysning for late hundeeiere..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes som andre har nevnt at sesong 3 var veldig dårlig i forhold til tidligere sesonger, og jeg stoppet faktisk etter to episoder. 

Denne sesongen derimot liker jeg innmari godt, og synes de har fått til en skikkelig spennende mix med både hunder og mennesker.

Dexter er uten tvil den hunden jeg personlig synes er mest interessant å følge av dem, da jeg ser på han som den største utfordringen - og den skumleste. Jeg fikk oppriktig ordentlig vondt av Benjamin i siste episode når han snakket om at hans største frykt er at Dexter skal angripe et barn. Tenk å være så mentalt og emosjonelt moden i en slik alder, han er jo et barn selv! Stakkars gutt, helt forferdelig hjerteskjærende. Er jo tydelig at pappaen er hans store helt, og selv om det ikke er noe tvil å se hvor glad han er i den hunden, så tror jeg noe av motivasjonen hans til Dexter heller mot at han vet hvor mye der betyr for pappaen. Synes det var hjerteskjærende å se han ta til tårene og likevel synes jeg ikke pappaen ser alvoret. Tross dette synes jeg også pappaen virker som en veldig flott fyr, og Dexter er vel den hunden jeg håper aller mest at skal klare å seire av alle hundene som er med og snu "fra bølle til bestevenn", men så langt klarer jeg ikke å skjønne hvordan de skal klare det. 

Får helt fnatt av eieren til Håkon. Mulig fordi jeg har to familiemedlemmer som har en slik rase, og begge to er nøyaktig like i eierstil - og begge disse hundene jeg kjenner er nøyaktig som Håkon. Blir dullet konstant med, løftet og holdt som en baby hele tiden, snakke babyspråk, sover i samme seng som eier og er med overalt sammen, får bare små gåturer fordi "stakkars liten blir jo så sliten" samtidig som hundene går rundt å glefser og biter på nesten alle utenom eierne. Skikkelig stresshunder. Har liksom alltid bare tenkt at disse hundene var sånn, helt til jeg fikk en kollega med samme type hund som er stikk motsatt. Tror dessverre det er vanskelig å snu en slik eier. 

Får også veldig vondt av eieren til Louie. Herregud for en møkkamann hun er med. God skuespiller, elendig fyr ellers virker det som. Det virker som hun vet at hun er veldig alene i det forholdet og at det er veldig vondt for henne. Ikke noe gøy å høre hvordan hun sammenlignet seg med de andre som er med - som er sammen om dette. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vi bare ser små klipp fra utvalgte situasjoner da, å kalle han en møkkamann basert på en opptreden på fire minutter eller noe er ganske urettferdig. Det er vel så problematisk hvis hun har presset gjennom dette hundeholdet. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det virker som Maren generelt er ekstra redd for schæfere? Selvfølgelig er det ille å ha en stor hund som bjeffer og kaster seg mot mennesker uansett rase. Hun er og sier forsåvidt selv hun er ekstra nervøs rundt han og det merker jo ihvertfall hunden når det er tydelig på skjermen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trotwood skrev (33 minutter siden):

Jeg syntes det virker som Maren generelt er ekstra redd for schæfere? Selvfølgelig er det ille å ha en stor hund som bjeffer og kaster seg mot mennesker uansett rase. Hun er og sier forsåvidt selv hun er ekstra nervøs rundt han og det merker jo ihvertfall hunden når det er tydelig på skjermen. 

Jeg tror ikke det er spesifikt schæfere, men store hunder med slik adferd hun er ekstra redd. Og det er fullstendig forståelig. Det er vanskelig, fordi til tross for at hun vet at hennes nervøsitet vil påvirke hunden enda mer, så er det likevel vanskelig når man vet at en slik stor hund kan alvorlig skade et voksent menneske på en blunk, spesielt en hund som Dexter som virker så ustabil. Hun prøver jo å late som hun er rolig foran hunden, som hun selv har påpekt, men at hun likevel kjenner sterkt på det.

Dette med størrelse på hunder er jo paradoksalt, for selv om Dexter er ustabil og svært truende mot mennesker, så har han ikke enda angrepet et menneske. Han er vurdert avlivet i følge pappaen - og skulle han faktisk gå til angrep så ville han blitt avlivet. Samtidig ser man to andre hunder i denne sesongen som faktisk stadig angriper mennesker - til og med eierne sine, hvor den ene av dem flere ganger har bitt til blods. Dette er jo egentlig mye mer alvorlige tilfeller enn Dexter, men på grunn av deres størrelser og at de ikke utgjør like stor skade som en større hund potensielt kan utgjøre, så blir det ikke tatt på langt nær så alvorlig. Er liksom aldri snakk om at små hunder burde avlives for slik adferd. 

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

onyx skrev (18 timer siden):

Jeg tror Dexter er en skikkelig enmannshund

Jeg har ikke sett denne sesongen, så kan ikke uttale meg om Dexter spesielt. Men vokste opp med schæfere og våre hunder var definitivt enmannshunder som var mest knyttet til moren min. Sannsynligvis fordi hun var hjemmeværende og den som tok seg mest av dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han Louie, jeg skjønner ikke at det er hunden som er problemet der. Hunden virker helt herlig, han trenger bare å lære noen kommandoer og så er han good-to-go liksom

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym924 skrev (På 13.8.2024 den 15.26):

Jeg kjenner paret i Oslo. De gjorde grundig research av ulike raser, og landet på Jaktcocker fordi de skulle bruke den som redningshund. De fikk derimot beskjed om at de ikke kunne bruke Kåre grunnet ressursforsvar. Dette fant de ut når han kun var 10 uker. De har jobbet med personlig hundetrener i over 7 måneder før de meldte Seg på :) Man må ikke anta at ikke alle gjør resesearch, før man vet det helt sikkert :)

Heldig du er. De virker så koselige! 

Angående schæferen og andre hunder med som viser aggressiv atferd tenker jeg det bør være egne spesialister som kun jobber med den type atferd. Maren jobber med litt av alt og da blir det vanskeligere å lese hunder med det problemet 

Jeg har selv hatt en hund med voldsomt ressursforsvar, men klarte heldigvis å løse det ved å erkjenne at det ikke kom til å forsvinne helt, være påpasselig ved besøk av barn, unngå å gå turer på plasser med mye søppel og ikke gi hunden oppmerksomhet når hun stjal mindre alvorlige ting

Endret av Majer
Oppklaring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...