Tabris Skrevet 6. september 2024 #141 Del Skrevet 6. september 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du erfaring og eksempel på det? Anonymkode: e3b74...899 Ja, absolutt. Vi har hatt flere eiere som har kommet til oss etter de har trent hos andre som har gitt dem råd som bare har gjort hunden verre. 4 minutter siden, Portia Catonis said: Og da er det bedre å ikke trene i det hele tatt? Vel, en redd hund blir verre enten man trener den feil eller ikke trener den i det hele tatt. Så ingen av dem er gode alternativer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #142 Del Skrevet 6. september 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Noe av det kjipeste jeg vet er "hundeeksperter" som alltid vet best. Mange av dem rundt om. Noen er t.o.m ekspert siden de vokste opp med hund. Hva er det som skader hundene på noen måte i det programmet egentlig? Gjør treningen hundene verre? Anonymkode: e3b74...899 Hvordan er jeg "hundeekspert" i anførselstegn når jeg har åtte års erfaring som hundeinstruktør med videreutdanning innen problematferd, hvor jeg også har trent min egen hund med samme problemstilling? Det som kan skade hund i dette programmet er redde hunder som får bekreftet sin redsel ved stadig utagering. Det hjelper ikke om du har to gode passeringer hvis den tredje fører til utagering - da er du tilbake til start likevel. For en hund med ressursforsvar hjelper det heller ikke så mye å trene på apport hvis man til stadighet tar ting fra hunden. Da får den hele tiden bekreftet at det å forsvare en ressurs er nødvendig. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #143 Del Skrevet 6. september 2024 Tabris skrev (2 minutter siden): AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du erfaring og eksempel på det? Anonymkode: e3b74...899 Ja, absolutt. Vi har hatt flere eiere som har kommet til oss etter de har trent hos andre som har gitt dem råd som bare har gjort hunden verre. Som foreksempel? Det er altså du som er eksperten over alle eksperter. Så rart at dere alle mener å være det. Anonymkode: e3b74...899 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #144 Del Skrevet 6. september 2024 3 minutter siden, Portia Catonis said: Selvfølgelig var det dramaturgi... Beklager så mye min frekkhet, men har du aldri sett på TV før? Jeg har lest svarene dine i denne tråden, og må beklage min frekkhet tilbake: har du stått opp med feil fot i dag? Det var et liv det var snakk om, så det var så alvorlig som det kunne fått blitt i den situasjonen. I tillegg var det med på å stigmatisere den type hund. Maren, som burde visst bedre, iallfall når hun tok på seg å hjelpe Conan, burde ikke fremstilt ting på den måten. Skadelig på mange måter. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hun har vel tusen ganger mer erfaring enn deg når det gjelder aggressive hunder. Anonymkode: e3b74...899 Nei, det tror jeg ikke, og det kan heller ikke du vite noe om. Det blir som om jeg sier: 'jeg tror du er en tretten år gammel gutt'. Jeg har ingen grunn til å tro det, på samme måte som du ikke har noen grunn til å tro noe som helst om meg. Som TS skriver: alle hundetrenere kan ikke alt. Jeg syntes hennes håndtering av dette var alt annet enn god, og hun kan neppe mye om akkurat denne problematikken, selv om hun kan andre ting. Anonymkode: 25cd6...ac2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #145 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, AnonymBruker said: Som foreksempel? Det er altså du som er eksperten over alle eksperter. Så rart at dere alle mener å være det. Anonymkode: e3b74...899 Jeg kjenner jeg mister lysten til å svare når du skriver på den måten. Du er ikke ute etter gode svar, du er ute etter å ta noen og konfrontere. Det gidder jeg ikke. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 6. september 2024 #146 Del Skrevet 6. september 2024 Sirah skrev (1 time siden): Enig med deg. Jeg klarer ikke se underholdningen i programmene til Maren, for det virker som om hundene noen ganger er «satt opp til å feile». Jeg blir bare irritert og lei meg på hundenes vegne av å se på….. Dette er kombinert underholdning og undervisning, og det finnes heller ikke så mange tilsvarende serier. Mennesker som Maren trenger også noe å leve av og dette markedet har åpenbart et stort potensiale. En tur i hundeparken viser oss mange eksempler på problemhunder og problemeiere Hun innrømmer selv at hun ikke er ekspert på alt, men konseptet viser frem en meget god spennvidde i typiske utfordringer, både hos hunderaser og hos eiere. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 6. september 2024 #147 Del Skrevet 6. september 2024 To tråder som omhandler samme tema er slått sammen. Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 6. september 2024 #148 Del Skrevet 6. september 2024 Surpomp skrev (40 minutter siden): Dette er kombinert underholdning og undervisning, og det finnes heller ikke så mange tilsvarende serier. Mennesker som Maren trenger også noe å leve av og dette markedet har åpenbart et stort potensiale. En tur i hundeparken viser oss mange eksempler på problemhunder og problemeiere Hun innrømmer selv at hun ikke er ekspert på alt, men konseptet viser frem en meget god spennvidde i typiske utfordringer, både hos hunderaser og hos eiere. Jeg vet at serien er ment for underholdning, men veldig mange tar det som undervisning og det er trist for hundene. Veldig mange liker jo både Maren og serien og det må de få lov til. Jeg liker det ikke, men det er min personlige mening Jeg mener at dette programmet ikke burde vært lagt opp på den måten det er da Maren ikke er flink nok på mange av problemstillingene hun møter. Det er trist for hundene. Jeg respekterer dog at mange ikke er enig med meg. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
refill Skrevet 6. september 2024 #149 Del Skrevet 6. september 2024 (endret) Maren har sagt i denne sesongen at hun syntes noen av casene har vært utenfor hennes kompetanseområde (min tolkning siden jeg ikke husker ordlyd). Kanskje spesielt med Dexter og Kåre. Men å diskutere denne type program som konsept kan man godt gjøre. Det havner jo i samme kategori som alle "livsstilsprogrammer". Er det egentlig underholdning? Men jeg skulle nå egentlig bare innom å skrive en liten potensiell spoiler fra dagens program: Spoiler Jeg ble nå rørt av passeringsscenene med Dexter og Philip. Utrolig godt jobbet av dem ❤️ Endret 6. september 2024 av refill Tilføring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 6. september 2024 #150 Del Skrevet 6. september 2024 Sirah skrev (24 minutter siden): Jeg vet at serien er ment for underholdning, men veldig mange tar det som undervisning og det er trist for hundene. Veldig mange liker jo både Maren og serien og det må de få lov til. Jeg liker det ikke, men det er min personlige mening Jeg mener at dette programmet ikke burde vært lagt opp på den måten det er da Maren ikke er flink nok på mange av problemstillingene hun møter. Det er trist for hundene. Jeg respekterer dog at mange ikke er enig med meg. Jeg mener at flere , særlig uerfarne hundeeiere burde se seriene og ta lærdom. Etter coronaen er det blitt mange av dem. De av oss som har hatt hund en stund, nikker gjenkjennende til de typiske utfordringene og de sterotype eierne. Serien har god spennvidde, men påberoper seg ikke å være doktorgrad i en enkelt rase eller en enkelt problemadferd. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 6. september 2024 Forfatter #151 Del Skrevet 6. september 2024 Tabris skrev (1 time siden): Det hjelper ikke om du har to gode passeringer hvis den tredje fører til utagering - da er du tilbake til start likevel. Er du helt sikker på det? Dette er bare et eksempel fra eget hundehold, men min egen gikk fra å utagere mot alle hunder vi passerte til å utagere kanskje et par ganger i måneden når forholdene virkelig ligger tilrette for å trigge henne. Likevell kan noen som ikke kjenner henne observere henne på en lang tur med mange passeringer og tro at hun er helt nøytral til fremmede hunder. Jeg er definitivt ikke tilbake til start etter en episode med utagering selv om problemet aldri blir 100% løst etter gullstandard. Det er sikkert bedre måter å trene på passering en fremgangsmåten til Maren som igrunn kombinerer flere steg for raskere fremgang, men jeg kan forestille meg det er en mer realistisk fremgangsmåte for mange hundeeiere. For mange vil det være veldig vanskelig å få til å bare passere hunder på kansje hundre meter avstand i eget nærmiljø. For meg ser det ihvertfall ut som Maren veileder eierne til å la hunden se triggeren før de avleder med ros og belønning forresten 🤔 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 6. september 2024 #152 Del Skrevet 6. september 2024 Hvert år skjer dette i Bølle til bestevenn-tråden, at hundeeksperter begynner å diskutere om Maren gjør ting på riktig måte eller ikke. Er så lei 🙄 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #153 Del Skrevet 6. september 2024 (endret) 11 minutter siden, Anonymbruker*** said: Er du helt sikker på det? Dette er bare et eksempel fra eget hundehold, men min egen gikk fra å utagere mot alle hunder vi passerte til å utagere kanskje et par ganger i måneden når forholdene virkelig ligger tilrette for å trigge henne. Likevell kan noen som ikke kjenner henne observere henne på en lang tur med mange passeringer og tro at hun er helt nøytral til fremmede hunder. Jeg er definitivt ikke tilbake til start etter en episode med utagering selv om problemet aldri blir 100% løst etter gullstandard. Det er sikkert bedre måter å trene på passering en fremgangsmåten til Maren som igrunn kombinerer flere steg for raskere fremgang, men jeg kan forestille meg det er en mer realistisk fremgangsmåte for mange hundeeiere. For mange vil det være veldig vanskelig å få til å bare passere hunder på kansje hundre meter avstand i eget nærmiljø. For meg ser det ihvertfall ut som Maren veileder eierne til å la hunden se triggeren før de avleder med ros og belønning forresten 🤔 Nei ,jeg er ikke helt sikker på det. Det finnes få fasiter i hundeverden. Jeg er enig i at Maren jobber mer direkte med hvordan hverdagene er. Men om det grunnleggende ikke er på plass, så er det en stor fare for at man ender opp med å ta to steg tilbake og ett steg frem. For mange, for å få fremgang, så kan man ikke gå tilbake til å gå der hvor alle andre hunder går. Man må velge tidspunkt eller turområder med færre passeringer. Det er den harde realiteten, selv om det kanskje ikke passer inn i et TV-show hvor man alltid vil ha en "happy ending". 7 minutter siden, Snipa said: Hvert år skjer dette i Bølle til bestevenn-tråden, at hundeeksperter begynner å diskutere om Maren gjør ting på riktig måte eller ikke. Er så lei 🙄 Hvorfor blir du lei? Er det ikke en bra ting, at man har en faglig diskusjon omkring disse tingene? (Om man er lei en diskusjon så er det også et alternativ å ikke lese den og heller gjøre noe annet). Endret 6. september 2024 av Tabris 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #154 Del Skrevet 6. september 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har lest svarene dine i denne tråden, og må beklage min frekkhet tilbake: har du stått opp med feil fot i dag? Det var et liv det var snakk om, så det var så alvorlig som det kunne fått blitt i den situasjonen. I tillegg var det med på å stigmatisere den type hund. Maren, som burde visst bedre, iallfall når hun tok på seg å hjelpe Conan, burde ikke fremstilt ting på den måten. Skadelig på mange måter. Nei, det tror jeg ikke, og det kan heller ikke du vite noe om. Det blir som om jeg sier: 'jeg tror du er en tretten år gammel gutt'. Jeg har ingen grunn til å tro det, på samme måte som du ikke har noen grunn til å tro noe som helst om meg. Som TS skriver: alle hundetrenere kan ikke alt. Jeg syntes hennes håndtering av dette var alt annet enn god, og hun kan neppe mye om akkurat denne problematikken, selv om hun kan andre ting. Anonymkode: 25cd6...ac2 Atte.. What? Conan ble jo ikke avlivet, det var jo hele poenget med å ha ham med i serien, å vise at han ikke var farlig. Programmet problematiserer jo at det finnes hunder som har en adferd som gjør at de ikke er forsvarlige å holde. Det er faktisk ikke alle historier som har en rosenrød slutt for hverken hund eller menneske. I de verste tilfellene har barn blitt drept. Jeg har hatt en hund som måtte avlives pga aggressiv adferd. Har du? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #155 Del Skrevet 6. september 2024 (endret) 19 minutter siden, Tabris said: Hvorfor blir du lei? Er det ikke en bra ting, at man har en faglig diskusjon omkring disse tingene? (Om man er lei en diskusjon så er det også et alternativ å ikke lese den og heller gjøre noe annet). Ikke meg du siterer, men hvis du vil ha en faglig diskusjon, så burde du vel heller starte en diskusjon om Maren som hundetrener, og ikke Maren som TV -vert? Kursene hennes er jo et naturlig sted å begynne. Jeg har sett mange av videoene, og der sier hun rett ut "Jeg vet ikke" og "dette er utenfor mitt kompetanseområde" flere ganger. Hun påpeker også hvilke uvaner hennes egne hunder har. Endret 6. september 2024 av Portia Catonis Byttet ut mange med flere 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. september 2024 #156 Del Skrevet 6. september 2024 Just now, Portia Catonis said: Ikke meg du siterer, men hvis du vil ha en faglig diskusjon, så burde du vel heller starte en diskusjon om Maren som hundetrener, og ikke Maren som TV -vert? Kursene hennes er jo et naturlig sted å begynne. Jeg har sett mange av videoene, og der sier hun rett ut "Jeg vet ikke" og "dette er utenfor mitt kompetanseområde" mange ganger. Hun påpeker også hvilke uvaner hennes egne hunder har. Jeg kjenner ikke til hennes kurs, og ønsker derfor ikke å diskutere dem. Jeg har skrevet flere ganger hvorfor jeg ønsker å debattere TV-serien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 6. september 2024 Forfatter #157 Del Skrevet 6. september 2024 Portia Catonis skrev (7 minutter siden): Denne diskusjonen lå jo i utgangspunktet i en egen tråd med tittelen "hundetrener på tv" da ihvertfall. Litt unødvendig av moderator å slenge den inn hit egt, da de som bare vil ha litt lettere diskusjon om program og deltakere ikke er interessert i kritisk debatt om hundetreningsteknikk 😅 For min del synes jeg det og er interessant. Portia Catonis skrev (6 minutter siden): Ikke meg du siterer, men hvis du vil ha en faglig diskusjon, så burde du vel heller starte en diskusjon om Maren som hundetrener, og ikke Maren som TV -vert? Kursene hennes er jo et naturlig sted å begynne. Jeg har sett mange av videoene, og der sier hun rett ut "Jeg vet ikke" og "dette er utenfor mitt kompetanseområde" flere ganger. Hun påpeker også hvilke uvaner hennes egne hunder har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 6. september 2024 #158 Del Skrevet 6. september 2024 23 minutter siden, Anonymbruker*** said: Denne diskusjonen lå jo i utgangspunktet i en egen tråd med tittelen "hundetrener på tv" da ihvertfall. Litt unødvendig av moderator å slenge den inn hit egt, da de som bare vil ha litt lettere diskusjon om program og deltakere ikke er interessert i kritisk debatt om hundetreningsteknikk 😅 For min del synes jeg det og er interessant. Ja, det var en litt merkelig sammenslåing fra moderators side... Men vi kan jo konkludere med at diskusjoner om hundetrening hører hjemme på Kjæledyr forumet, og at det er forskjell på Maren som hundetrener og Maren som programleder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesi Skrevet 6. september 2024 #159 Del Skrevet 6. september 2024 Hvorfor i allverden driver de hundetrening på en kunstgressbane. Her i bygda er det ikke lov med hund på slike baner. Det blir mye drit nedi den matta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 7. september 2024 #160 Del Skrevet 7. september 2024 Anonymbruker*** skrev (12 timer siden): Denne diskusjonen lå jo i utgangspunktet i en egen tråd med tittelen "hundetrener på tv" da ihvertfall. Litt unødvendig av moderator å slenge den inn hit egt, da de som bare vil ha litt lettere diskusjon om program og deltakere ikke er interessert i kritisk debatt om hundetreningsteknikk 😅 For min del synes jeg det og er interessant. Ja, enig i at det var utrolig teit å slå sammen de to trådene. Da skal jeg være mer overbærende med diskusjonen her. Modder; til neste år lar dere trådene være separat! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå