Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn, 4, NRK

Anonymbruker***

Anbefalte innlegg

Hvorfor må hele familien trene Håkon? Jeg skjønner dette er et underholdningsprogram for hele familien, men det er absolutt ikke et behov for en lykkelig familiehund at alle trener han. Det han trengte var vell tross alt mer fred og space? De kommer langt om alle respekterer intimgrensene hans.

Kjempekjekt å se matmor til Philip få til passering med sele og avslappet holdning. Og den agility treningen! 

Å "reklamere" border collie valp som en grei investering når man ønsker en hund som har god av-knapp, familiehund og roer seg fort i nye miljøer er kanskje litt spesielt. Det stemmer nok godt for noen som Maren, men...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymbruker*** skrev (4 timer siden):

Hvorfor må hele familien trene Håkon? Jeg skjønner dette er et underholdningsprogram for hele familien, men det er absolutt ikke et behov for en lykkelig familiehund at alle trener han. Det han trengte var vell tross alt mer fred og space? De kommer langt om alle respekterer intimgrensene hans.

Kjempekjekt å se matmor til Philip få til passering med sele og avslappet holdning. Og den agility treningen! 

Å "reklamere" border collie valp som en grei investering når man ønsker en hund som har god av-knapp, familiehund og roer seg fort i nye miljøer er kanskje litt spesielt. Det stemmer nok godt for noen som Maren, men...

Den hunden er nok en Australian Shepherd, ikke en Border Collie. Men en Australien Shepherd trenger jo enda mer aktivisering enn en Border Collie, så jeg er enig i at det ikke er en typisk familiehund.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonymbruker*** said:

Det er ikke en border collie, men en australian sheperd. Ellers er jeg helt enig i det du skriver om Håkon, det holder at mor i familien trener han. De andre er ikke interessert engang og jo flere koker jo mere rot. Jeg stemmer egentlig alltid for at hunden kun har EN person å forholde seg til i familien, mens de andre er mer kos.

Endret av Nutz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (10 timer siden):

Den hunden er nok en Australian Shepherd, ikke en Border Collie. Men en Australien Shepherd trenger jo enda mer aktivisering enn en Border Collie, så jeg er enig i at det ikke er en typisk familiehund.

Åh, var så bombesikker på at det var border collie hun skaffet seg av en eller annen grunn. Jeg har ikke hørt at de er mer aktive, men de er brukshunder og gjeterhunder de og. Nei, de er gode familiehunder for noen som vet hva de trenger av trim og trening, men ikke for standardfamilien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonymbruker*** said:

Jeg tror nok tanken bak at familien skal trene Håkon er at de skal få en fornyet respekt for at han er en hund (ikke en tøydukke), og endre sitt forhold til han så de begynner å behandle han rett. Er nok mest for familiemedlemmene og deres relasjon til han, og ikke så mye for Håkon sin trening sin del.

Helt enig i at det var kjempefint å se Philip i denne episoden, og også Dexter! Jeg tror Dexter kan bli en kanonbra hund, de har rask progresjon i treningen og han tar det lett, så om de holder fram med det gode arbeidet og legger inn gode rutiner i hverdagen så har jeg skikkelig tro på at Dexter vil fungere fint. 

Jeg tror ikke Maren mente å reklamere for rasen hun har valgt. Hun sa jo aldri hvilken rase det er, jeg forsto det mer som at hun forklarte hvorfor hun skaffet enda en hund siden hun har to fra før (tror hun har bare 2 nå, Full Gass måtte avlives på grunn av sykdom leste jeg et sted 😢 )

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, MalloryK said:

Han Louie, jeg skjønner ikke at det er hunden som er problemet der. Hunden virker helt herlig, han trenger bare å lære noen kommandoer og så er han good-to-go liksom

Det er vel en grunn til at det er minst 1 sånn hund i alle sesongene? Det er "problemhunden" som egentlig bare mangler grunnleggende lydighet og det kan jo være både lærerikt og motiverende for en del andre hundeeiere som ser på og som ikke har gjort jobben sin heller? Å vise at man faktisk bør trene grunnleggende lydighet med alle hunder og dermed i stor grad unngå problemadferd?  

Jeg tror Louie er en typisk "problemhund" som det finnes så mange av at man nesten har normalisert dem..  Han mangler jo bare oppdragelse, noe veldig mange slurver med fordi de ikke har tid, gidder, tålmodighet eller lyst og alt er greit så lenge bikkja ikke biter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/22/2024 at 11:10 AM, Kassiopeia said:

Jeg tror ikke det er spesifikt schæfere, men store hunder med slik adferd hun er ekstra redd. Og det er fullstendig forståelig. Det er vanskelig, fordi til tross for at hun vet at hennes nervøsitet vil påvirke hunden enda mer, så er det likevel vanskelig når man vet at en slik stor hund kan alvorlig skade et voksent menneske på en blunk, spesielt en hund som Dexter som virker så ustabil. Hun prøver jo å late som hun er rolig foran hunden, som hun selv har påpekt, men at hun likevel kjenner sterkt på det.

Dette med størrelse på hunder er jo paradoksalt, for selv om Dexter er ustabil og svært truende mot mennesker, så har han ikke enda angrepet et menneske. Han er vurdert avlivet i følge pappaen - og skulle han faktisk gå til angrep så ville han blitt avlivet. Samtidig ser man to andre hunder i denne sesongen som faktisk stadig angriper mennesker - til og med eierne sine, hvor den ene av dem flere ganger har bitt til blods. Dette er jo egentlig mye mer alvorlige tilfeller enn Dexter, men på grunn av deres størrelser og at de ikke utgjør like stor skade som en større hund potensielt kan utgjøre, så blir det ikke tatt på langt nær så alvorlig. Er liksom aldri snakk om at små hunder burde avlives for slik adferd. 

Ja, jeg syntes jo at Kåre har mer problematisk atferd enn Dexter, fordi han biter egne eiere. Kåre er en mindre hund men bitt kan gjøre mye skade uansett, spesielt barn. Lille Håkon kan også skade barn stygt om han biter i ansiktet feks. Dexter er stor og skummel og jeg ville også vært redd som besøkende, men han er ihvertfall trygg for eierne sine. Føler at hunder som er viser aggressiv atferd mot eier er hakket verre 😬

Når Dexter blir hauset opp sånn som skummel blir jo folkene rundt ekstra redde og nervøse, og det merker hunden veldig godt. Ville heller trent med folk som var vant til store hunder av den typen, enn å bruke Maren kanskje 🫣

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trotwood said:

Ja, jeg syntes jo at Kåre har mer problematisk atferd enn Dexter, fordi han biter egne eiere. Kåre er en mindre hund men bitt kan gjøre mye skade uansett, spesielt barn. Lille Håkon kan også skade barn stygt om han biter i ansiktet feks. Dexter er stor og skummel og jeg ville også vært redd som besøkende, men han er ihvertfall trygg for eierne sine. Føler at hunder som er viser aggressiv atferd mot eier er hakket verre 😬

Når Dexter blir hauset opp sånn som skummel blir jo folkene rundt ekstra redde og nervøse, og det merker hunden veldig godt. Ville heller trent med folk som var vant til store hunder av den typen, enn å bruke Maren kanskje 🫣

Kåre og Håkon biter av andre spesifikke grunner, ikke fordi de er generellt aggressive mot folk. Dexter er derimot en hund som nok kan bite fremmede bare fordi de er fremmede. Jeg skjønner godt Maren er skeptisk. Enhver hundetrener med vett bør være skeptisk, noe annet er rett og slett mangel på sunn fornuft. Ikke vet jeg hva Maren er vant til, regner med at siden hundetrening er jobben hennes har hun vært borti det meste av hunder og problemer. Det er også fornuftig av Maren å IKKE gå inn som en bajas hundetrener, rett og slett fordi hun da setter et eksempel for folk som ser på programmet at man faktisk bør holde avstand til hunder med denne adferden. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stusset over i den siste episoden: Kåre som spiste en sokk fordi eieren ikke visste hva hun skulle gjøre når han ikke ville slippe sokken. 

Altså, i en sånn situasjon så bør man jo bare prøve å holde hunden fast og dra ut sokken? Ikke tid til å tenke over hvordan man gjør det "riktig" da. Virker som mye av problemet der er at den ene eieren nøler så mye.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (31 minutter siden):

En ting jeg stusset over i den siste episoden: Kåre som spiste en sokk fordi eieren ikke visste hva hun skulle gjøre når han ikke ville slippe sokken. 

Altså, i en sånn situasjon så bør man jo bare prøve å holde hunden fast og dra ut sokken? Ikke tid til å tenke over hvordan man gjør det "riktig" da. Virker som mye av problemet der er at den ene eieren nøler så mye.

Altså, hunden biter jo henne til blods på grunn av hans ressursforsvar, problemet er jo ikke at eier nøler, men at eier gjentatte ganger har blitt skadet av å bli angrepet når hun forsøker å ta fra hunden gjenstander. Selvfølgelig skal man tenke over hvordan man responderer i slike situasjoner, så lik linje som at det er uforsvarlig å trå over terskelen med Dexter også. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Piggsopp said:

Hun vet hva hun skal gjøre: hun skal ikke ta fra han sokken med mindre det er absolutt nødvendig. Hver gang man tar noe fra en hund med ressursforsvar forverrer man problemet. Hun sa jo også at hun ikke hadde hansker så hun fikk ikke tatt den ute å bli bitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 minutt siden):

Hun vet hva hun skal gjøre: hun skal ikke ta fra han sokken med mindre det er absolutt nødvendig. Hver gang man tar noe fra en hund med ressursforsvar forverrer man problemet. Hun sa jo også at hun ikke hadde hansker så hun fikk ikke tatt den ute å bli bitt. 

Jo, men her var det jo absolutt nødvendig. De endte opp hos veterinær fordi hun ikke tok tak i situasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Piggsopp said:

Jo, men her var det jo absolutt nødvendig. De endte opp hos veterinær fordi hun ikke tok tak i situasjonen. 

Hun hadde valget mellom:

- hunden må kaste opp hos veterinær

- bli bitt samtidig som man gjør ressursforsvaret verre

uten at jeg var i situasjonen kan jeg godt se for meg at det første var det beste valget der og da.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt merkelig å ha med schæferen når hun åpenbart ikke har erfaring med store hunder. Det er ikke så vanskelig. Gå noen tiner hver dag, lek, mental trening og vær trygg. Ikke løp rundt og vær redd når en hund oppfører seg helt normalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaimatadi skrev (9 minutter siden):

Helt merkelig å ha med schæferen når hun åpenbart ikke har erfaring med store hunder. Det er ikke så vanskelig. Gå noen tiner hver dag, lek, mental trening og vær trygg. Ikke løp rundt og vær redd når en hund oppfører seg helt normalt. 

Men... Han oppfører seg jo ikke helt normalt, i dette tilfelle bør man faktisk være skeptisk. Lange turer og mental stimulering løser ikke automatisk problemet til Dexter. Han trenger å bli tryggere på fremmede i stedet for å gå rett i forsvar. 

I tillegg sa jo Marte selv at hun ikke visste hvor omfattende problemet var før hun møtte Dexter. Hun hadde vel egentlig inntrykk av at han hovedsakelig slet med forbi passeringer.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (9 timer siden):

Hun hadde valget mellom:

- hunden må kaste opp hos veterinær

- bli bitt samtidig som man gjør ressursforsvaret verre

uten at jeg var i situasjonen kan jeg godt se for meg at det første var det beste valget der og da.

Tja, jeg synes hun virket ganske tafatt. 

Blir som om man skal bare la et dyr eller barn spise en giftig plante fordi man er redd for at det skal være ubehagelig for dem at du tar planta ut av munnen. De kan jo bare få kaste opp på legevakta liksom. 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Piggsopp skrev (12 minutter siden):

Blir som om man skal bare la et dyr eller barn spise en giftig plante fordi man er redd for at det skal være ubehagelig for dem at du tar planta ut av munnen. De kan jo bare få kaste opp på legevakta liksom. 🤷🏼‍♀️

Vet ikke, om barnet var truende til å bite deg så hardt de bare kunne og klore deg til blods hadde man kanskje vært litt "tafatt". Har du blitt bitt av hund før? De kan gjøre temmelig mye skade. I tillegg til at det hadde ødelagt for treningen mot ressursforsvar. Jeg tenker det er mer nærliggende å kritisere valget av treningsmetode, både sokken og litt annet. Virker til at metode nr 2 vil funke bedre 🤞

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Piggsopp said:

Det er jo det hundeeier må ta en avveining på. Hvor farlig er den sokken? Ikke livsfarlig, hvis man tar det i rett tid. Og der er ganske mye mer alvorlig enn «ubehagelig» når man tar noe ut av munnen på en hund med ressursforsvar.

Med en hund uten ressursforsvar ville man selvsagt ha tatt sokken, men med en hund med slike problemer kan det godt hende at det klokeste er å ikke gi han enda en opplevelse som forsterker problemet så lenge det han har i munnen ikke er livstruende. Denne treninga er jo livsviktig for hunden. Kan hende den må avlives om de ikke får gjort noe med ressursforsvaret, så da kan en tur til veterinær for å kaste opp være en liten pris å betale.

Endret av Gliffy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trotwood skrev (På 22.8.2024 den 10.25):

Jeg syntes det virker som Maren generelt er ekstra redd for schæfere? Selvfølgelig er det ille å ha en stor hund som bjeffer og kaster seg mot mennesker uansett rase. Hun er og sier forsåvidt selv hun er ekstra nervøs rundt han og det merker jo ihvertfall hunden når det er tydelig på skjermen. 

Jaimatadi skrev (3 timer siden):

Maren vokste opp med schæfer, så hun er jo vant til både store hunder generelt og schæfer spesielt. Tenker det er fornuftig å ha respekt for hva som kan bo i en sånn hund.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaimatadi skrev (3 timer siden):

Du mener at oppførselen til Dexter er normal? Da kan du ikke ha mye peiling på hund. 

Dessuten er ikke løsningen på Dexter sine problemer å bare gå tur og gi den mental trening. Det er mye mer enn det som skal til. Og hvordan mener du at denne turgåingen skal foregå, når hunden utagerer på så og si alt og alle?

Hadde du følt deg trygg rundt en hund som Dexter? Det hadde ikke jeg og jeg har 25 år + erfaring med hund... 

Endret av Mardina
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...