Kassettspiller Skrevet 20. august 2024 Forfatter #81 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, og det viser folks enorme dragning mot å bruke slike begreper om seg selv. Anonymkode: deb75...8fb Ja, men betyr ikke at det er nødvendigvis er sant. Folk som ikke er diagnoserte burde man som oftest ikke ta som informanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 20. august 2024 Forfatter #82 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi mesteparten av barna får denne diagnosen siden foreldrene insisterer på det. Anonymkode: b5044...a40 Hvor har du det fra? En utredning for autisme er svært grundig og man får ikke en autismediagnose uten tilstrekkelig informasjon og at man oppfyller kriteriene i utredningen. Er du for eksempel kjent med hva ADOS-2 er og hva det innebærer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #83 Del Skrevet 20. august 2024 Kassettspiller skrev (20 minutter siden): Ja, men betyr ikke at det er nødvendigvis er sant. Folk som ikke er diagnoserte burde man som oftest ikke ta som informanter. Jeg sier det viser folks dragning mot disse diagnosene. Normalt ville folk skydd å få en diagnose. Med disse er det omvendt. Anonymkode: deb75...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 20. august 2024 Forfatter #84 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sier det viser folks dragning mot disse diagnosene. Normalt ville folk skydd å få en diagnose. Med disse er det omvendt. Anonymkode: deb75...8fb Ja, det er merkelig hvordan noen diagnoser synes å være mer ettertraktet enn andre. Jeg tror at utvanningen av begreper ofte skader folks forståelse og oppfatning av de aktuelle diagnosene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #85 Del Skrevet 21. august 2024 On 8/20/2024 at 6:17 PM, AnonymBruker said: Jeg sier det viser folks dragning mot disse diagnosene. Normalt ville folk skydd å få en diagnose. Med disse er det omvendt. Anonymkode: deb75...8fb Kommer vel an på hva man mener med "dragning". Om du har kreft så ønsker du normalt at legen skal oppdage det. Det betyr ikke at du ønsker å få kreft-diagnose. Det betyr kun at du ønsker at kreften blir oppdaget om du har kreft. Anonymkode: 68152...bc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #86 Del Skrevet 30. august 2024 Fordi det til en viss grad er sant. MEN folk som sier sånn er fulle av forakt og man lukter irritasjonen deres lang vei. De føler seg INTELLIGENTE fordi de ser et mønster og man kan merke at de føler at andre er patetiske, konforme sauer. Og det selv om de ikke kjenner til noen av de individuelle historiene. De er ofte ganske dumme, men de er veldig opptatt av at de selv ikke er konforme. De er generelt opptatt av det de tenker på som en dikotomi mellom sant/falsk, og de er alltid ute etter å avsløre folk. Anonymkode: 90e49...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #87 Del Skrevet 30. august 2024 lillevill skrev (På 16.8.2024 den 14.36): Jeg tror dette med "mote" handler om at man er "redd". Jeg har en veninne som har symptomer på adhd og aldri greier å holde på en jobb, feks. Hun greier ikke å konsentrere seg. Men hun vil ikke gå til legen og sjekke seg for adhd fordi folk rundt henne sier at det er en "motediagnose" og at familien sier at "du kan ikke ha det fordi det sier noe om oss også, siden det er arvelig" Folk er redde for at det gjelder dem. Det er bare frykt for det ukjente. Min har har nok hatt diagnosen i lang tid og har slitt med angst fordi han surrer sånn i hodet. Det du skriver om at "noen ikke forstår" handler om at de ikke forstår, enkelt og greit. De vet ikke hvordan det er å ha adhd. OG de vet ikke hvordan det er å ta medisin heller. Så da forstår de ikke. Jeg tror du kanskje kan være inne på noe, jeg kjente meg ihvertfall igjen i beskrivelsen av din venninne. Er under utredning for ADHD, men har mest lyst å avblåse hele greia. Jeg kjenner jeg ikke har lyst til å ha diagnosen, redd for for at det er noe jeg må leve med resten av livet og at ting kan bli verre. Håper i det lengste at de utfordringene jeg har hatt hele livet bare kunne løses med en enkel behandling eller no.. Anonymkode: aae8b...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 31. august 2024 Forfatter #88 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fordi det til en viss grad er sant. Og hvorfor mener du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 31. august 2024 Forfatter #89 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg kjenner jeg ikke har lyst til å ha diagnosen, redd for for at det er noe jeg må leve med resten av livet og at ting kan bli verre. ADHD er en tilstand man er født med. Du "får" ikke ADHD, men den kan bekreftes eller avkreftes gjennom utredning. Det er ikke nødvendig å gjøre noe med det med mindre du selv ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #90 Del Skrevet 31. august 2024 Fordi det kuleste man kan være i dagens samfunn er et offer. Veldig mange ønsker sterkt å være et offer. De leter med lupe for å finne noe kan gjøre dem til et offer. Da blir man populær, nemlig. Trur dem, i hvert fall. En diagnose er også et frikort for å ikke trenge endre seg. Det blir som om en tjukk person ikke skal gidde å begynne å slanke seg, fordi "fettet er medfødt". Da kan man putte veldig mange negative apsekter av en selv i kategorien "det får jeg ikke gjort noe med". Det er en behagelig tanke for mange. Anonymkode: 5e199...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 31. august 2024 Forfatter #91 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi det kuleste man kan være i dagens samfunn er et offer. Veldig mange ønsker sterkt å være et offer. De leter med lupe for å finne noe kan gjøre dem til et offer. Da blir man populær, nemlig. Trur dem, i hvert fall. En diagnose er også et frikort for å ikke trenge endre seg. Det blir som om en tjukk person ikke skal gidde å begynne å slanke seg, fordi "fettet er medfødt". Da kan man putte veldig mange negative apsekter av en selv i kategorien "det får jeg ikke gjort noe med". Det er en behagelig tanke for mange. Anonymkode: 5e199...21b Men finnes det ikke enklere metoder for dette? Man gjennomfører en grundig kartlegging og flere verktøy kan indikere om man er på spekteret eller ikke. Det er derfor ikke lett å få en autismediagnose. Personlig tror jeg mange med autisme velger å maskere seg og 'ta seg sammen'. Som autist velger jeg å tilpasse meg samfunnet for å gjøre det beste ut av situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #92 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fordi det kuleste man kan være i dagens samfunn er et offer. Veldig mange ønsker sterkt å være et offer. De leter med lupe for å finne noe kan gjøre dem til et offer. Da blir man populær, nemlig. Trur dem, i hvert fall. En diagnose er også et frikort for å ikke trenge endre seg. Det blir som om en tjukk person ikke skal gidde å begynne å slanke seg, fordi "fettet er medfødt". Da kan man putte veldig mange negative apsekter av en selv i kategorien "det får jeg ikke gjort noe med". Det er en behagelig tanke for mange. Anonymkode: 5e199...21b Tror du autisme er like lett å fikse som å være feit? Jeg trodde mennesker var smartere enn dette. Anonymkode: 08eb4...211 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #93 Del Skrevet 31. august 2024 Kassettspiller skrev (3 timer siden): ADHD er en tilstand man er født med. Du "får" ikke ADHD, men den kan bekreftes eller avkreftes gjennom utredning. Det er ikke nødvendig å gjøre noe med det med mindre du selv ønsker det. Det skjønner jo jeg å, men det var beskrivelsen av frykten. Det er ikke alltid frykt er fornuftig. Anonymkode: aae8b...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #94 Del Skrevet 31. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Fordi det kuleste man kan være i dagens samfunn er et offer. Veldig mange ønsker sterkt å være et offer. De leter med lupe for å finne noe kan gjøre dem til et offer. Da blir man populær, nemlig. Trur dem, i hvert fall. En diagnose er også et frikort for å ikke trenge endre seg. Det blir som om en tjukk person ikke skal gidde å begynne å slanke seg, fordi "fettet er medfødt". Da kan man putte veldig mange negative apsekter av en selv i kategorien "det får jeg ikke gjort noe med". Det er en behagelig tanke for mange. Anonymkode: 5e199...21b Det er neppe mange som tror man blir populær ved å være autist. Om noe så er autisme ofte kjennetegnet ved at man er venneløs og upopulær. Hvem er det som har lyst til å høre "Du har en feil i hjernen din som gjør at du alltid kommer til å slite sosialt"? Du kunne like gjerne skrevet at folk foretrekker uhelbredelig kreft fremfor helbredelig kreft for det første får man ikke gjort noe med og det er en behagelig tanke. Det er akkurat like absurd tankegang. Anonymkode: 68152...bc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 31. august 2024 Forfatter #95 Del Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det skjønner jo jeg å, men det var beskrivelsen av frykten. Det er ikke alltid frykt er fornuftig. Anonymkode: aae8b...342 Synd at du føler frykt for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 31. august 2024 #96 Del Skrevet 31. august 2024 (endret) Kassettspiller skrev (4 timer siden): ADHD er en tilstand man er født med. Du "får" ikke ADHD, men den kan bekreftes eller avkreftes gjennom utredning. Det er ikke nødvendig å gjøre noe med det med mindre du selv ønsker det. Flest født sent på året og spesielt i desember, kan det vær for tidlig skolestart? https://www.forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-psykiske-lidelser/mest-adhd-blant-desemberbarna/346336#:~:text=Færre med ADHD blant barn,nest mest diagnostisert med adferdsforstyrrelsen. Endret 31. august 2024 av Apis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 31. august 2024 Forfatter #97 Del Skrevet 31. august 2024 (endret) Apis skrev (13 minutter siden): Flest født sent på året og spesielt i desember, kan det vær for tidlig skolestart? https://www.forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-psykiske-lidelser/mest-adhd-blant-desemberbarna/346336#:~:text=Færre med ADHD blant barn,nest mest diagnostisert med adferdsforstyrrelsen. Ja, man kan være mer sårbar på grunn av ulik grad av modenhet i hjernens utvikling blant unge. Samtidig viser forskning at ADHD oftest er genetisk, men at epigenetiske faktorer kan påvirke hvordan diagnosen utvikler seg. Endret 31. august 2024 av Kassettspiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå