Gå til innhold

Hvorfor mener du at autisme og ADHD er motediagnoser?

Kassettspiller

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (41 minutter siden):

Et problem med diagnosene Autisme og ADHD er at de som får diagnosene er så forskjellige at det ofte blir feil å sette dem i samme bås.

Det stemmer, men det er stadig flere som mener at spesielt disse to diagnosene har blitt såkalte motediagnoser uansett hvor man er på spekteret eller hvor mye det påvirker.

Så er det noen likheter mellom dem og det er gjerne like fordommer mot dem også.

Redigering: Dette samme gjelder til spekteret som du egentlig siktet til. Man er ulike, men man sliter mye med det samme.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja dessverre. Sliter selv med angst, og fant fort ut at det er best å holde kjeft om det, både på jobb, og privat. Man kan ikke regne med at andre mennesker er forståelsesfulle. Dessverre helt vanlig at folk tror du bløffer/overdriver når du har en diagnose som ikke bestandig synes.

Anonymkode: f70c2...751

Med tanke på at ordet "angst" har blitt så utvannet så er det nesten ikke overraskende. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Man kan påpeke at mennesker er forskjellige på mange måter uten at det nødvendigvis er feil eller problematisk, men det blir ofte omtalt slik pga. at man ikke passer inn samfunnet og normen.

Tidligere kunne man ofte dra nytte av de egenskapene som en nevrotisk hjerne eller en lidelse kunne gi og bruke dem på en positiv måte. Men i dagens samfunn virker det som om det er mindre rom for å være annerledes, og dette blir stadig mer tydelig. Det er trolig derfor mange i dag er avhengige av å få en diagnose for å få tilrettelegging og den støtten de trenger.

Men problemet er folk som ikke forstår at folk med en nevrotupisk hjerne er annerledes og sier mye feil. Spesielt det med at mange med (for eksempel autisme) sliter mede å tilpasse seg dagens samfunn.

Ja. Enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi 90% av Norges befolkning påstår at de har disse.

Anonymkode: b5044...a40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi 90% av Norges befolkning påstår at de har disse.

Anonymkode: b5044...a40

Stemmer ikke for ca. 84 % av dem. Synd at det skal gå utover dem som faktisk har en diagnose. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (2 timer siden):

Faktisk autisme og ADHD er ikke motediagnoser, men det er en stadig økende trend at folk selvdiagnostiserer seg med slike diagnoser. Jeg er også skeptisk til den økende diagnostiseringen av ADHD hos barn og unge. Det er lett for systemet / og foreldre for øvrig å skylde på en diagnose fremfor å se på oppvekstvilkårene til barnet. Jeg tror det til dels er mye feildiagnoser av ADHD blant barn som har opplevd f.eks omsorgssvikt. 

Og nei, sier ikke at omsorgssvikt er årsaken til ADHD, men at omsorgssvikt kan gi lignende symptomer som kan mistolkes som ADHD. Uro, konsentrasjonsvansker, reguleringsvansker, sansemessig overstimulering og sosiale vansker kan også skyldes hjemmeforhold. Det er ikke alltid medfødt. Med tanke på egen feildiagnostisering i barndom har jeg ikke tillit til at fagfolk alltid klarer å skille dette.

Det du glemmer fullstendig er hvor jævlig det er å være barn med udiagnosert ADHD. Selvmord er ofte resultatet

Anonymkode: 08eb4...211

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (10 timer siden):

Sant at mange overvurderer og feilvurderer. Men autisme er en diagnose med reelle problemer og er man diagnosert så har man oftest vansker knyttet til det. Så forstår ikke hvorfor man tror at diagnoserte autister ikke sliter. Selvdiagnosering har jeg forståelse for at er problematisk. 

Klart det er reelt! Men at dps/abup/ppt tenker "autisme" først og ser om diagnose passer fremfor å tenke annet først og jobbe ekskluderende er to veldig forskjellig arbeidsmetoder.

Man får ikke autisme fordi man har noen symptomer. Man må gå igjennom en grundig utredning. Man får ikke diagnosen lett. Når det kommer til andre diagnoser du nevner, så er jeg ikke sikker på hvordan utredningen er eller hvor grundig den er. Noen diagnoser er kanskje lettere å få en diagnose på, men det gjelder ikke autisme. 

I utgangspunktet bør ingen diagnose være lett å få. Det er nettopp der problemet ligger.. en diagnose skal foreligge etter en grundig undersøkelse der annet blir ekskludert før en tilslutt sitter med kjernen, og ikke en undersøkelse der "vi skal vurdere om barnet/personen oppfyller kriteriene for å få diagnosen".

Kommer opp mange ulemper ved å ha en diagnose. Men skjønner at noe kan virke trendy og dermed bli romantisert. 

Takket være sosiale medier kan hvilken som helst utfordring eller diagnose være romantisert. En viser aldri den stygge siden for det er ikke den delen som fører til likes/følgere..

Paneera skrev (6 timer siden):

Faktisk autisme og ADHD er ikke motediagnoser, men det er en stadig økende trend at folk selvdiagnostiserer seg med slike diagnoser. Jeg er også skeptisk til den økende diagnostiseringen av ADHD hos barn og unge. Det er lett for systemet / og foreldre for øvrig å skylde på en diagnose fremfor å se på oppvekstvilkårene til barnet. Jeg tror det til dels er mye feildiagnoser av ADHD blant barn som har opplevd f.eks omsorgssvikt. 

Og nei, sier ikke at omsorgssvikt er årsaken til ADHD, men at omsorgssvikt kan gi lignende symptomer som kan mistolkes som ADHD. Uro, konsentrasjonsvansker, reguleringsvansker, sansemessig overstimulering og sosiale vansker kan også skyldes hjemmeforhold. Det er ikke alltid medfødt. Med tanke på egen feildiagnostisering i barndom har jeg ikke tillit til at fagfolk alltid klarer å skille dette.

👆👆 

Klart man finner det man leter etter. Nå er ADHD/autisme noe av det første behandlere tenker på når de møter noen, men trauma/ptsd/ocd og andre psykiske tilstander både "renner over i" og "speiler" hverandre. 

Anonymkode: 6f117...79c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monaio skrev (4 timer siden):

Jeg tror det har noe med at en i større grad ser forbi vanlige fordommer om sykdommene. Før så trodde en at asperger var en person som slet med vennskap og slikt, bare at begrepet ikke eksisterer opp mot diagnosen (en bruker begrepet relasjon istedet, og hvordan en fungerer i disse relasjonene) ; en kan være upopulær, men det skal ikke automatisk medføre at en får en diagnose . Enkelte får gjerne diagnosen i død og liv kampen om å få seg kjæreste og venner, mens dem som er mer etablert er gjerne mer "safe".  En kan være unormal og ikke ha diagnosen, også; det er en svikt i blant annet sosial interaksjon og  tilstedeværelse av sterotypisk repetetiv atferd. En kan være ganske normal, godt likt, og ha mange venner og kjæreste; og fortsatt ha asperger. 

Når det gjelder ADHD, så er det noe som tilsynelatendevis ofte blir sammenblandet med atferdsforstyrrelse; det er ikke noe galt med ADHD folk. Det er konsentrasjons problematikk, impuls og hyperaktivitets problematikk; som kan medføre økt risiko for atferdsforstyrrelse.

Men er en del fordommer mot autisme den dag i dag.

Så er det rart at folk ikke vet at autisme er et spekter og dermed en stor variasjon mellom personene. Om man skal snakke om autisme så skulle man tro at folk leste seg litt opp på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takket være sosiale medier kan hvilken som helst utfordring eller diagnose være romantisert. En viser aldri den stygge siden for det er ikke den delen som fører til likes/følgere..

Det er nettopp det. Men folk må vel skjønne at det er en ulempe ved mange ting og at sosiale medier ikke er en realitet. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klart man finner det man leter etter. Nå er ADHD/autisme noe av det første behandlere tenker på når de møter noen, men trauma/ptsd/ocd og andre psykiske tilstander både "renner over i" og "speiler" hverandre. 

Hvorfor tror du at behandlere tenker først på ADHD og autisme?

Sant nok at symptomer kan komme av ulike årsaker, men det er mer vanlig å bli feildiagnosert med en annen diagnose enn autisme. Ofte er det autister som blir feildiagnosert med andre diagnoser og ikke omvendt. 

Og om noen fagfolk har tendens til å tenke en diagnose fremfor noe annet, så pleier man ved autismeutredning å ha flere fagfolk innblandet for en vurdering. Det minsker nok muligheten for feildiagnosering av autisme. 

Hvordan ADHD-utredningen foregår vet jeg ikke for mye om, men skille tro det er flere fagfolk som er med i bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 9.31):

👆👆 

Anonymkode: 6f117...79c

Enig!

Jeg er også svært skeptisk til en del av utviklingen rundt diagnoser på sosiale medier. Det betyr ikke at jeg ikke tror på at ADHD og autisme finnes, og er reelle utfordringer for mange. Men jeg synes terskelen for å diagnostisere seg selv (og ikke minst for å slenge diagnoser etter andre...) har blitt for lav. Nå handler det ikke bare om symptomer som har stor innvirkning på hverdagen, men at alt som ikke er absolutt A4 blir nå sett på som tegn på en diagnose. 

Dessuten blir det en romantisert forestilling ("ikke en funksjonsnedsettelse, men en SUPERKRAFT!") som er så langt fra mange diagnostisertes virkelige hverdag. 

Anonymkode: ac18c...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg synes terskelen for å diagnostisere seg selv

Men mange burde skjønne at det ikke nødvendigvis stemmer og dermed dømme etter det. Selvdiagnosering er hverken gyldig eller gir noe rettighet for rettet behandling og rett til tilrettelegging. 

og ikke minst for å slenge diagnoser etter andre...) har blitt for lav.

At helsepersonell eller andre slenger diagnoser? Helsepersonell kan ikke bare slenge autismediagnose uten grundig kartlegging med en rekke tester. 

Nå handler det ikke bare om symptomer som har stor innvirkning på hverdagen, men at alt som ikke er absolutt A4 blir nå sett på som tegn på en diagnose.

Hvor har du det fra? Stemmer jo ikke.

Dessuten blir det en romantisert forestilling ("ikke en funksjonsnedsettelse, men en SUPERKRAFT!") som er så langt fra mange diagnostisertes virkelige hverdag. 

Kan si meg noe enig. Sosiale medier romantiserer i stor grad, men folk flest burde skjønne at sosiale medier ofte ikke er reelt. 

Men man finner mye god informasjon om diagnosene om man følger gode kanaler. Men det handler om hvor på nettet og hvordan den tilpasser deg og dine interesser. 

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Enig!

Jeg er også svært skeptisk til en del av utviklingen rundt diagnoser på sosiale medier. Det betyr ikke at jeg ikke tror på at ADHD og autisme finnes, og er reelle utfordringer for mange. Men jeg synes terskelen for å diagnostisere seg selv (og ikke minst for å slenge diagnoser etter andre...) har blitt for lav. Nå handler det ikke bare om symptomer som har stor innvirkning på hverdagen, men at alt som ikke er absolutt A4 blir nå sett på som tegn på en diagnose. 

Noe av det som gjør autisme/ADHD så vanskelig er at de kommer i så mange former og i tillegg til at diagnosene er en del av personligheten til de som har diagnosene. Så da finner det noen som ser på disse diagnosene som superkraft, mens andre ser på dem som forbannelser. 

Har selv fått diagnosene autisme og ADHD og synes det er vanskelig å snakke om både fordi det er komplisert tema. Men også fordi jeg er redd for å såre noen ved å si noe som føles feil for dem.

Anonymkode: ead85...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (51 minutter siden):

Men mange burde skjønne at det ikke nødvendigvis stemmer og dermed dømme etter det. Selvdiagnosering er hverken gyldig eller gir noe rettighet for rettet behandling og rett til tilrettelegging. 

At helsepersonell eller andre slenger diagnoser? Helsepersonell kan ikke bare slenge autismediagnose uten grundig kartlegging med en rekke tester. 

Hvor har du det fra? Stemmer jo ikke.

Kan si meg noe enig. Sosiale medier romantiserer i stor grad, men folk flest burde skjønne at sosiale medier ofte ikke er reelt. 

Men man finner mye god informasjon om diagnosene om man følger gode kanaler. Men det handler om hvor på nettet og hvordan den tilpasser deg og dine interesser. 

Dette skjer på nettet. Forhåpentligvis er det ikke helsepersonell som poster (og jeg ville uansett vært skeptisk til en tilfeldig fremmed som utgir seg for å være helsepersonell...)

Det er jo åpenbart i mange av KG-trådene til og med. "Høres ut som ADHD!" "Er nok autisme." Hvor det mer reflekterte svaret ville vært å be andre snakke med profesjonelle og evt få en utredning, snarere enn å selv sette diagnose på en fremmed etter noen linjer. Og enkelte som selvdiagnostiserer oppfører seg jo nærmest som misjonærer som skal spre budskapet sitt, og vil ikke gi seg før de har fått andre til å selvdiagnostisere også... 

Har du ikke sett mye av postene som har spredd seg fra Tumblr og Tiktok til Instagram, X, forumer som dette? I øynene til mange av de som selvdiagnostiserer og diagnostiserer andre er slike ørsmå ting som å fikle med blyanten eller å ikke trives med small talk, et tegn på at man er "neurodivergent".  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (På 9.8.2024 den 20.48):

Jeg ser på flere steder på forumet at diagnoser omtales som motediagnoser og at det er vanskelig å forstå hvorfor høytfungerende personer ønsker en diagnose.

Hvorfor mener dere dette?

Jeg tror dette med "mote" handler om at man er "redd". Jeg har en veninne som har symptomer på adhd og aldri greier å holde på en jobb, feks. Hun greier ikke å konsentrere seg. Men hun vil ikke gå til legen og sjekke seg for adhd fordi folk rundt henne sier at det er en "motediagnose" og at familien sier at "du kan ikke ha det fordi det sier noe om oss også, siden det er arvelig" 

Folk er redde for at det gjelder dem. Det er bare frykt for det ukjente. Min har har nok hatt diagnosen i lang tid og har slitt med angst fordi han surrer sånn i hodet. 

Det du skriver om at "noen ikke forstår" handler om at de ikke forstår, enkelt og greit. De vet ikke hvordan det er å ha adhd. OG de vet ikke hvordan det er å ta medisin heller. Så da forstår de ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette skjer på nettet. Forhåpentligvis er det ikke helsepersonell som poster (og jeg ville uansett vært skeptisk til en tilfeldig fremmed som utgir seg for å være helsepersonell...)

Man bør være skeptisk til det man ser på nettet, men dessverre tror jeg at mange ikke er det.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo åpenbart i mange av KG-trådene til og med. "Høres ut som ADHD!" "Er nok autisme." Hvor det mer reflekterte svaret ville vært å be andre snakke med profesjonelle og evt få en utredning, snarere enn å selv sette diagnose på en fremmed etter noen linjer.

Jeg legger merke til at mange raskt setter diagnoser på nesten alt.

Det er viktig å huske at man kan ha symptomer som ligner på autisme uten at det nødvendigvis betyr at man har en diagnose. Selv skriver jeg mer reflekterende svar og oppfordrer alltid til å kontakte helsepersonell dersom man har bekymringer og om det er nødvendig.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og enkelte som selvdiagnostiserer oppfører seg jo nærmest som misjonærer som skal spre budskapet sitt, og vil ikke gi seg før de har fått andre til å selvdiagnostisere også... 

Oi, det høres ikke bra ut. Har du noen eksempler?

Jeg har hørt om folk som selvdiagnoserer seg selv, men ikke ofte at de prøver å få andre til å gjøre det. Jeg forstår at noen velger å selvdiagnosere på grunn av høye kostnader ved utredning (spesielt i utlandet) eller lange ventetider. Men viktig å huske at selvdiagnosering uten en profesjonell vurdering og utredning kan være misvisende.

Jeg setter pris på at folk sprer bevissthet om disse temaene, men jeg er også bekymret for romantiseringen av diagnoser. Det kan føre til at feil personer får innflytelse på området. Det er også derfor viktig å huske at sosiale medier ofte ikke er reelt.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du ikke sett mye av postene som har spredd seg fra Tumblr og Tiktok til Instagram, X, forumer som dette? I øynene til mange av de som selvdiagnostiserer og diagnostiserer andre er slike ørsmå ting som å fikle med blyanten eller å ikke trives med small talk, et tegn på at man er "neurodivergent". 

Jeg har også lagt merke til dette og det er bekymringsfullt på flere måter.

Mange ser ut til å dømme de som har fått en diagnose basert på hvordan udiagnoserte personer eller andre som har utvannet begrepet autisme. Dette kan bidra til en feilaktig forståelse av hva diagnosen egentlig innebærer og det er uheldig for dem som faktisk lever med denne diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (13 minutter siden):

Folk er redde for at det gjelder dem. Det er bare frykt for det ukjente.

Likevel er det mange som ikke selv er i "risikogruppen" for å ha en diagnose, men som likevel har sterke meninger om temaet.

Kunne ikke flere lese seg opp på diagnosene slik at de ikke forblir så ukjente? Det er fortsatt mye vi ikke vet om ADHD og autisme, men det finnes også mye god informasjon og forskning tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men også fordi jeg er redd for å såre noen ved å si noe som føles feil for dem.

Du er redd for å såre noen av din opplevelse? Hæ? Selvfølgelig kan være feil for dem, fordi de ikke er deg.

Vi trenger å høre fra ulike menneskers perspektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror spesielt tiktok har hatt en stor innvirkning på folk sin skepsis. Der fremstår alt som et tegn på det ene og det andre. Om man får høre stadig vekk at den minste ting kan være tegn på ADHD, eller autisme, så begynner selv diagnostieringen. Ser det med en gang i kommentarfeltet... Dermed blir det utvannet akkurat som angst og depresjon. Hører jo folk slenge de to rundt om en annen, "Jeg ble skikkelig deprimert fordi jeg ikke fikk bli med på den turen" "Jeg får jo helt angst av...  ditt og datt". 

Ikke engang jeg som faktisk sliter med angst klarer å ta det seriøst lengre, når folk sier sånt. Nå virker det som ADHD og autisme står for tur, dessverre. Dumt for dem som faktisk er utredet og har fått diagnosen.

Anonymkode: aeecb...152

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en tid når det het MBD. Vi barna kunne enkelt se hvem det var noe i veien med. Hyperaktivitet osv. Nå har det kanskje blitt litt "altomfattende", og det er en negativ trend at personer selvdiagnostiserer seg, eller blir påvirket av tiktok etc. 

Anonymkode: 91e48...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror spesielt tiktok har hatt en stor innvirkning på folk sin skepsis. Der fremstår alt som et tegn på det ene og det andre. Om man får høre stadig vekk at den minste ting kan være tegn på ADHD, eller autisme, så begynner selv diagnostieringen. Ser det med en gang i kommentarfeltet... Dermed blir det utvannet akkurat som angst og depresjon. Hører jo folk slenge de to rundt om en annen, "Jeg ble skikkelig deprimert fordi jeg ikke fikk bli med på den turen" "Jeg får jo helt angst av...  ditt og datt". 

Folk må forstå at det er en forskjell mellom å være selvdiagnosert og å faktisk ha en diagnose. Man bør sette seg inn i dette før man dømmer dem som er diagnostisert. 

Har folk sluttet å forstå forskjellen?

Autisme er en utviklingsforstyrrelse, ikke bare handlinger og  noen trekk  mange kan kjenne seg igjen i!

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke engang jeg som faktisk sliter med angst klarer å ta det seriøst lengre, når folk sier sånt. Nå virker det som ADHD og autisme står for tur, dessverre. Dumt for dem som faktisk er utredet og har fått diagnosen.

Det er virkelig synd, men det er også problematisk at folk ikke er mer skeptiske til informasjonen de får fra sosiale medier. Det skaper forvirring når de blander sammen personer som faktisk har en diagnose med de som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...