AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #21 Del Skrevet 10. august 2024 Min eldste datter fikk ADHD diagnose. Min yngste datter har også en psykolog- spesialist, og uten å ha møtt Min eldste datter mente hun at dette var feil... Så jeg tenker vel at det ikke er så rart at folk undrer seg når selv psykologer tydeligvis ikke har tro på testene. Men...jeg vet ikke. Anonymkode: bce61...73f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 10. august 2024 Forfatter #22 Del Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): EKSTREM mangel på selvinnsikt, og overvurdering av egen intelligens. Det er nesten fascinerende å se på! "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter." - Winston Churchill . Anonymkode: f70c2...751 Det er veldig skummelt med slike holdninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 10. august 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min eldste datter fikk ADHD diagnose. Min yngste datter har også en psykolog- spesialist, og uten å ha møtt Min eldste datter mente hun at dette var feil... Så jeg tenker vel at det ikke er så rart at folk undrer seg når selv psykologer tydeligvis ikke har tro på testene. Men...jeg vet ikke. Anonymkode: bce61...73f Hvorfor mente hun dette? Og uten å ha møtt henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #24 Del Skrevet 10. august 2024 Se på overskriften din,ts. Når du spør slik legger du til grunn at jeg mener at autisme og ADHD er motediagnoser. Jeg gjør ikke det. Prøv igjen. Anonymkode: 485d8...fe1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martelè Skrevet 10. august 2024 #25 Del Skrevet 10. august 2024 Det er utrolig irriterende når folk sier ting som at alle er litt på spekteret, eller at de antar at de er autist 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #26 Del Skrevet 10. august 2024 Kassettspiller skrev (35 minutter siden): Det er veldig skummelt med slike holdninger. Det er tragisk! Og når slike mennesker samles, skapes det et ekkokammer av fordommer og uvitenhet! Anonymkode: f70c2...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 10. august 2024 Forfatter #27 Del Skrevet 10. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Se på overskriften din,ts. Når du spør slik legger du til grunn at jeg mener at autisme og ADHD er motediagnoser. Spør etter dem som mener at diagnosene er motediagnoser. Om du ikke mener det så er ikke tråden ment til deg. Du kan likevel dele dine meninger om du ønsker, men du er ikke i målgruppen. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg gjør ikke det. Prøv igjen. Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 11. august 2024 Forfatter #28 Del Skrevet 11. august 2024 Martelè skrev (11 minutter siden): Det er utrolig irriterende når folk sier ting som at alle er litt på spekteret, eller at de antar at de er autist Selvdiagnosering kan være et problem. Synd at autisme blir romantisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 11. august 2024 Forfatter #29 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er tragisk! Og når slike mennesker samles, skapes det et ekkokammer av fordommer og uvitenhet! Anonymkode: f70c2...751 Det må jo være mye tull også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #30 Del Skrevet 11. august 2024 Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Det må jo være mye tull også? Jeg har hørt mennesker som på fullt alvor har ment at muslimene tar over om få tiår, og at jødene har overdrevet antall holocaust-ofre for å få sympati, snakker og samtidig føler seg støtt over at de blir kritisert for å stemme Frp(Sier ikke at disse er representative for Frp- velgere). Har sluttet å bli overrasket over menneskers uvitenhet. Anonymkode: f70c2...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 11. august 2024 Forfatter #31 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har hørt mennesker som på fullt alvor har ment at muslimene tar over om få tiår, og at jødene har overdrevet antall holocaust-ofre for å få sympati, snakker og samtidig føler seg støtt over at de blir kritisert for å stemme Frp(Sier ikke at disse er representative for Frp- velgere). Har sluttet å bli overrasket over menneskers uvitenhet. Anonymkode: f70c2...751 Finnes selvfølgelig mange som mener forkjellige ting, men tror mye kan være tull. Er nesten bare innom tråder som handler om autisme og møter på mye rart der, men har vanskelig for å tro at alle er seriøse. Men vanskelig å vite til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #32 Del Skrevet 11. august 2024 Kassettspiller skrev (Akkurat nå): Finnes selvfølgelig mange som mener forkjellige ting, men tror mye kan være tull. Er nesten bare innom tråder som handler om autisme og møter på mye rart der, men har vanskelig for å tro at alle er seriøse. Men vanskelig å vite til tider. På internett, der ingen vet hvem man er, er det nok mange som benytter sjansen å trolle/provosere fordi de kjeder seg, eller trenger å få ut frustrasjon, det er sant. Håper og tror folk på f.eks dette forumet er ikke er representative for den norske befolkningen. Anonymkode: f70c2...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 11. august 2024 #33 Del Skrevet 11. august 2024 Kassettspiller skrev (På 9.8.2024 den 20.48): Jeg ser på flere steder på forumet at diagnoser omtales som motediagnoser og at det er vanskelig å forstå hvorfor høytfungerende personer ønsker en diagnose. Hvorfor mener dere dette? Faktisk autisme og ADHD er ikke motediagnoser, men det er en stadig økende trend at folk selvdiagnostiserer seg med slike diagnoser. Jeg er også skeptisk til den økende diagnostiseringen av ADHD hos barn og unge. Det er lett for systemet / og foreldre for øvrig å skylde på en diagnose fremfor å se på oppvekstvilkårene til barnet. Jeg tror det til dels er mye feildiagnoser av ADHD blant barn som har opplevd f.eks omsorgssvikt. Og nei, sier ikke at omsorgssvikt er årsaken til ADHD, men at omsorgssvikt kan gi lignende symptomer som kan mistolkes som ADHD. Uro, konsentrasjonsvansker, reguleringsvansker, sansemessig overstimulering og sosiale vansker kan også skyldes hjemmeforhold. Det er ikke alltid medfødt. Med tanke på egen feildiagnostisering i barndom har jeg ikke tillit til at fagfolk alltid klarer å skille dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 11. august 2024 Forfatter #34 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På internett, der ingen vet hvem man er, er det nok mange som benytter sjansen å trolle/provosere fordi de kjeder seg, eller trenger å få ut frustrasjon, det er sant. Håper og tror folk på f.eks dette forumet er ikke er representative for den norske befolkningen. Anonymkode: f70c2...751 Man møter dessverre på fordomsfulle holdninger fra folk når det kommer til autisme og ADHD. Dette gjelder også folk som jobber innefor helse og andre omsorgsjobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 11. august 2024 Forfatter #35 Del Skrevet 11. august 2024 Paneera skrev (3 minutter siden): Faktisk autisme og ADHD er ikke motediagnoser, men det er en stadig økende trend at folk selvdiagnostiserer seg med slike diagnoser. Selvdiagnosering er problematisk på mange måter, men da har man ikke fått diagnosen. Men skjønner at mange får meninger basert på selvdiagnosering, selvdiagnoserte personer, romantisering av diagnose osv. Det er merkelig at noen retter meningene sine mot de som faktisk har fått en diagnose. Mange har muligheten til å lese seg opp og forstå at selvdiagnosering ikke er en pålitelig metode og at diagnosene fører til reelle problemer. Paneera skrev (6 minutter siden): Jeg er også skeptisk til den økende diagnostiseringen av ADHD hos barn og unge. Det er lett for systemet / og foreldre for øvrig å skylde på en diagnose fremfor å se på oppvekstvilkårene til barnet. Jeg tror det til dels er mye feildiagnoser av ADHD blant barn som har opplevd f.eks omsorgssvikt. Og nei, sier ikke at omsorgssvikt er årsaken til ADHD, men at omsorgssvikt kan gi lignende symptomer som kan mistolkes som ADHD. Uro, konsentrasjonsvansker, reguleringsvansker, sansemessig overstimulering og sosiale vansker kan også skyldes hjemmeforhold. Det er ikke alltid medfødt. Med tanke på egen feildiagnostisering i barndom har jeg ikke tillit til at fagfolk alltid klarer å skille dette. Feildiagnoser er svært skumle. Forhåpentligvis er det økt fokus på at ADHD-lignende symptomer også kan ha andre underliggende årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #36 Del Skrevet 11. august 2024 Kassettspiller skrev (14 minutter siden): Man møter dessverre på fordomsfulle holdninger fra folk når det kommer til autisme og ADHD. Dette gjelder også folk som jobber innefor helse og andre omsorgsjobber. Ja dessverre. Sliter selv med angst, og fant fort ut at det er best å holde kjeft om det, både på jobb, og privat. Man kan ikke regne med at andre mennesker er forståelsesfulle. Dessverre helt vanlig at folk tror du bløffer/overdriver når du har en diagnose som ikke bestandig synes. Anonymkode: f70c2...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #37 Del Skrevet 11. august 2024 De som mener det er motediagnoser kan umulig vite hvor omfattende og enormt grundig utredelsen er, og hvor vanskelig det er å få et ja til å bli utredet. Tror vi er halvveis i adhd utredningen på datteren vår nå. Vi startet i mars. Anonymkode: a1ec8...432 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 11. august 2024 #38 Del Skrevet 11. august 2024 Et problem med diagnosene Autisme og ADHD er at de som får diagnosene er så forskjellige at det ofte blir feil å sette dem i samme bås. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 11. august 2024 #39 Del Skrevet 11. august 2024 (endret) Kassettspiller skrev (På 9.8.2024 den 20.48): Jeg ser på flere steder på forumet at diagnoser omtales som motediagnoser og at det er vanskelig å forstå hvorfor høytfungerende personer ønsker en diagnose. Hvorfor mener dere dette? Jeg "mener" ikke at noe er "motediagnoser", og har forøvrig aldri skrevet noe om dette offentlig tidligere. Det jeg derimot vet - og som ikke har noe med "meninger" å gjøre, men empiriske fakata - er at i den vestlige verden er nåfortiden over en fjerdedel av homo sapiens diagnostisert med diverse sosiale/psykologiske/psykiatriske lidelser - det er bare å google; dataene er der ute. Altså over en fjerdedel av oss er syke, mentalt. Det er noe som skrurrer helt grunnleggende med dette: hvis et såpass betydelig antall av vår art er "syke", er det faktisk diagnosesystemene det er noe galt med. Det er helt klart at fra naturens side er det ikke noe som er rett eller galt: det handler kun om hva som er hensiktsmessig eller ikke hensiktsmessig for videre overlevelse og reproduksjon i en gitt kontekst. Vår art har "kapret" kloden og overvunnet alle andre arter fordi vi har hatt en hensiktsmessig væremåte/funksjon i vårt habitat, og derved utkonkurrert alle andre arter og blitt herskere over kloden. Dette innebærer ikke én menneskelig funksjonsmåte, men et sett av forskjellige menneskelige funksjonsmåter, som tilsammen, over tid, har gjort at nettopp vi har overtatt kontrollen over kloden, og formert oss voldsomt. Det er lett å glemme at mye av det vi i dag diagnostiserer som psykisk sykdom på gruppenivå har nyttige funksjoner i vår arts overlevelse. Sterk angst for eksempel, kan hindre at man utforsker nye (og muligens farlige) områder, slår leir på toppen av klipper hvor det er flere hundre meters fall ned, eller unnlater å jakte på sabeltanntigeren, fordi den kan snu og drepe oss når vi løper etter den. Slik har noen av oss overlevd, mens andre av oss døde som bytte for rovdyr, eller som istykkerslåtte etter fall fra store høyder. Motsatt har vi hatt individer som som har lav grad av frykt, og stor utforskertrang, som har ledet noen av våre fordedre til nye jaktmarker, der de forsiktige ville ha sultet ihjel - idag kalt opportunister. Hensynsløs adferd (idag diagnostisert som antisosial adferd) kan medføre at man i jakt på et bytte lager fallgraver, hvor byttet faller ned, spiddes på spydene vi har satt i bunnen av gropen, og dør langsomt og smertefullt, i langvarig lidelse. Det skal endel mangel på empati til, for å si det mildt, for å gjøre dette. Men etterpå kan vi spiset dyret, og overleve. Eller vi kan gjøre det samme med nabostammens medlemmer: barna vår sulter ikke ihjel, fordi de får kjøtt å spise. Kannibalisme som begrep er nytt, og lite relevant for en stamme som lever på eksistensminimum. Eller enkelte individer hos oss har hatt en ekstrem oppmerksomhet for mønstre og systemer i våre omgivelser (idag diagnostisert som noe syklig: autisme), som har gjort at vi har kunnet observere og forstå over tid hvordan sesongene skifter, vegetasjonen endrer seg, dyrene trekker - og med dette har gjort oss flinkere til å leve etter skiftende årstider, inkludert og særlig hvordan vi mest effektivt kan jakte ned de dyrene vi trenger å spise for å overleve. Og aller viktigst: de vi kaller psykopater, antisosiale mennesker osv. etter skiftende diagnosekriterier: De som er lette å like, som har såkalt "overflatisk" vennlighet, men som hver gang de finner det nødvendig, skader og iblant dreper mennesker som står i veien for dem: I et primitivt stammesamfunn, der man lever på eksistensminimum i skarp konkurranse med nabostammen, og der alle er kannibaler for å overleve, er den personen alle har livet å takke for, deres egen "psykopat". Som tar nabostammen før de rekker å ta deg. Som gjerne til og med dreper nabostammens småbarn, for å hindre at de vokser opp til å ta igjen senere. Diagnosekriteriene for psykisk sykdom er relativet nye, og refererer til en allerede sivilisert verden der mange av disse væremåtene som gjorde at vi underla oss kloden ikke lenger har samme nytteverdi. Det betyr selvsagt ikke at et betydelig mindretall av oss er "syke": det betyr kun at den store bredde i menneskelig adferd ikke lenger er like nødvendig. Det er typisk totalitært å sykliggjøre alle disse etterkommerne etter mennesker som en gang reddet oss, og som på gruppenivå har bidratt til at nettopp vi, og ikke hestene, kaninene eller krabbene, tok over kontrollen av kloden. Men igjen: det totalitære er igjen et dypt menneskelig trekk: det er kun på gruppenivå - der alle jobber sammen i samme retning - at vi nettopp har klart å overta kloden. Vi er ekstremt sosiale dyr, og med dette naturlig lite lydhøre for avvik. Det er derfor vi - igjen - har overtatt kloden. Endret 11. august 2024 av Supermerry 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 11. august 2024 Forfatter #40 Del Skrevet 11. august 2024 Supermerry skrev (12 minutter siden): Det er noe som skrurrer helt grunnleggende med dette: hvis et såpass betydelig antall av vår art er "syke", er det faktisk diagnosesystemene det er noe galt med. Det er helt klart at fra naturens side er det ikke noe som er rett eller galt: det handler kun om hva som er hensiktsmessig eller ikke hensiktsmessig for videre overlevelse og reproduksjon i en gitt kontekst Man kan påpeke at mennesker er forskjellige på mange måter uten at det nødvendigvis er feil eller problematisk, men det blir ofte omtalt slik pga. at man ikke passer inn samfunnet og normen. Tidligere kunne man ofte dra nytte av de egenskapene som en nevrotisk hjerne eller en lidelse kunne gi og bruke dem på en positiv måte. Men i dagens samfunn virker det som om det er mindre rom for å være annerledes, og dette blir stadig mer tydelig. Det er trolig derfor mange i dag er avhengige av å få en diagnose for å få tilrettelegging og den støtten de trenger. Men problemet er folk som ikke forstår at folk med en nevrotupisk hjerne er annerledes og sier mye feil. Spesielt det med at mange med (for eksempel autisme) sliter mede å tilpasse seg dagens samfunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå