AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #61 Del Skrevet 16. august 2024 Kassettspiller skrev (23 minutter siden): Likevel er det mange som ikke selv er i "risikogruppen" for å ha en diagnose, men som likevel har sterke meninger om temaet. Kunne ikke flere lese seg opp på diagnosene slik at de ikke forblir så ukjente? Det er fortsatt mye vi ikke vet om ADHD og autisme, men det finnes også mye god informasjon og forskning tilgjengelig. Jeg tror det fortsatt er frykt. De er redde fordi noen i familien har fått det, kanskje. "men det gjelder ikke OSS" De har sikkert en formening om at adhd er som et skjellsord. Anonymkode: 4d2f2...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 16. august 2024 #62 Del Skrevet 16. august 2024 kom borti anonym over jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 Forfatter #63 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): det er en negativ trend at personer selvdiagnostiserer seg, eller blir påvirket av tiktok etc. Det er synd at det skal gå utover folk som er diagnoserte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 16. august 2024 #64 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke engang jeg som faktisk sliter med angst klarer å ta det seriøst lengre, når folk sier sånt. Nå virker det som ADHD og autisme står for tur, dessverre. Dumt for dem som faktisk er utredet og har fått diagnosen. Jeg tror man er unødvendig rigid om man ikke tåler at en tulling sier at "Jeg får angst av xx.." Det har ingen ting med at DIN angst ikke er "skikkelig" Det er bare noe man sier fordi man er litt korttenkt. Det synes jeg sier seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 Forfatter #65 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror det fortsatt er frykt. De er redde fordi noen i familien har fått det, kanskje. "men det gjelder ikke OSS" Man trenger ikke å frykte en diagnose før man faktisk begynner å vise tegn eller symptomer og at det påvirker i stor grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 Forfatter #66 Del Skrevet 16. august 2024 lillevill skrev (4 minutter siden): Jeg tror man er unødvendig rigid om man ikke tåler at en tulling sier at "Jeg får angst av xx.." Det har ingen ting med at DIN angst ikke er "skikkelig" Det er bare noe man sier fordi man er litt korttenkt. Det synes jeg sier seg selv. Dette har ført til at folk ikke tar angst på alvor, fordi begrepene blir brukt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #67 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg mener det fordi jeg tenker normalspekteret er og må være bredt. Og videre tenker jeg på hva som er konsekvensen av å sette en diagnose på noen. Hvis diagnosen gjør at oddsene for å leve et normalt liv med jobb, relasjoner og studier øker, er den nyttig. Hvis diagnosen bare blir en forklaring, mener jeg den er unyttig, kanskje til og med uheldig/skadelig. Anonymkode: 815e4...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 Forfatter #68 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener det fordi jeg tenker normalspekteret er og må være bredt. Og videre tenker jeg på hva som er konsekvensen av å sette en diagnose på noen. Hvis diagnosen gjør at oddsene for å leve et normalt liv med jobb, relasjoner og studier øker, er den nyttig. Hvis diagnosen bare blir en forklaring, mener jeg den er unyttig, kanskje til og med uheldig/skadelig. Anonymkode: 815e4...a37 Men autismespekteret og ADHD-spekteret gjør nok ikke normalspekyteret mindre. Er enig med at å få sette en diagnose må føre til noe nyttig, men for noen er det nyttig med en forklaring for å få rett behandling og ikke komme i et sammenbrudd i ettertid. Men skjønner at å få en diagnose kan ha en negativ effekt på noen, spesielt hvis man bli mer "sykeliggjort" enn nødvendig. Tenker også at prioriteringlisten er viktig når det kommer til utredning, fordi folk som trenger sårt en diagnose skal helst ha kortere kø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #69 Del Skrevet 16. august 2024 Kassettspiller skrev (7 minutter siden): Men autismespekteret og ADHD-spekteret gjør nok ikke normalspekyteret mindre. Er enig med at å få sette en diagnose må føre til noe nyttig, men for noen er det nyttig med en forklaring for å få rett behandling og ikke komme i et sammenbrudd i ettertid. Men skjønner at å få en diagnose kan ha en negativ effekt på noen, spesielt hvis man bli mer "sykeliggjort" enn nødvendig. Tenker også at prioriteringlisten er viktig når det kommer til utredning, fordi folk som trenger sårt en diagnose skal helst ha kortere kø. Normalspekteret har rent faktisk krympa, det er flere og flere barn og unge med diagnoser, og samtidig står flere og flere unge utenfor skole, utdanning og jobb, noe som tyder på at "behandlingen" ikke hjelper. Anonymkode: 815e4...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 Forfatter #70 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Normalspekteret har rent faktisk krympa, det er flere og flere barn og unge med diagnoser, og samtidig står flere og flere unge utenfor skole, utdanning og jobb, noe som tyder på at "behandlingen" ikke hjelper. Anonymkode: 815e4...a37 Før kunne man dra nytte av de positive egenskapene som en nevrodivergent hjerne kan tilby, men i dagens samfunn virker det som om det er mindre rom for å være annerledes og dette blir stadig mer tydelig. At flere blir diagnostisert kan bety at vi er mer oppmerksomme på å stille diagnoser enn at flere mennesker nødvendigvis blir født med diagnosene i dag. Man blir ofte avhengige av å få en diagnose får å kunne få hjelp i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 16. august 2024 #71 Del Skrevet 16. august 2024 (endret) Fordi vi har bedre verktøy til å plukke opp nevrodiversitet, og det er et stort etterslep på særlig voksne kvinner som ikke er blitt sett fordi de maskerer og internaliserer alle problemer. ** Hallo utmattelse og kronisk smerte. Om samfunnet ikke hadde vært så trangt og firkanta, kunne flere mennesker utnytte sine potensialer bedre, istedetfor å konstruere utenforskap. DET ville gitt mindre uhelse. Endret 16. august 2024 av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 16. august 2024 Forfatter #72 Del Skrevet 16. august 2024 klarinetta skrev (3 minutter siden): Om samfunnet ikke hadde vært så trangt og firkanta, kunne flere mennesker utnytte sine potensialer bedre, istedetfor å konstruere utenforskap. 100% Mange med autisme er utenfor arbeidslivet i dag, selv om mange har bra egenskapersom kunne gjort mye nytte. Det er en betydelig økning i antallet unge som får uføretrygd på grunn av autisme før de fyller 20 år, noe som er utrolig trist! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 16. august 2024 #73 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Normalspekteret har rent faktisk krympa, det er flere og flere barn og unge med diagnoser, og samtidig står flere og flere unge utenfor skole, utdanning og jobb, noe som tyder på at "behandlingen" ikke hjelper. Anonymkode: 815e4...a37 NETTOPP. Dette er problemet. Skolen og samfunnet konstruerer utenforskap med sine trange, firkanta regler og svært få parametre måles. Har man andre kvaliteter, faller man utenfor. Adhd er en diagnose som er konstruert som følge av samfunnsutviklingen. Det viser seg faktisk at barn med adhd kan oppnå like gode resultater om de får oppfølging. Dvs det er ikke noe galt med dem, men hjernen er satt sammen på en annen måte. At de derfor skal ha diagnosen "disorder" er skammelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #74 Del Skrevet 16. august 2024 klarinetta skrev (4 minutter siden): Fordi vi har bedre verktøy til å plukke opp nevrodiversitet, og det er et stort etterslep på særlig voksne kvinner som ikke er blitt sett fordi de maskerer og internaliserer alle problemer. ** Hallo utmattelse og kronisk smerte. Om samfunnet ikke hadde vært så trangt og firkanta, kunne flere mennesker utnytte sine potensialer bedre, istedetfor å konstruere utenforskap. DET ville gitt mindre uhelse. Der mener jo jeg at diagnoser gjerne innebærer det motsatte av romslig normalbegrep og mangfold. Anonymkode: 815e4...a37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #75 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 22.44): Fordi det er det som er "in" blant unge i dag. De samler på bokstaver og diagnosekoder. Ingen er triste eller lei seg, de er deprimert. Det skal til det ekstreme med en gang og snakkes høyt og sammenlignes.. Jeg kommenterte noe lignende da jeg gikk på vgs på 90-tallet, allerede da syntes jeg "alle" fikk diagnose dysleksi. Ingen var lengre "bare dårlige lesere som måtte øve" men plutselig skulle alle ha tilrettelegging og ekstratimer.. Dysleksi ble en motediagnose, minste tegn til lese og skrivevansker var PPT der klar for å stemple papirene.. så ble det fibromyalgia som ble motediagnosen: uansett hva du feilte fikk du plutselig denne diagnosen (som forøvrig er bare et sekkebegrep som betyr rett frem: "Vi vet ikke"). Så ble det ME.. så autisme.. så ADHD.. Folk ser bare det gode som følger med diagnosene: tilrettelegging, hjelpemidler, ekstra tid,"status" og "morsomme quirks" osv.. Anonymkode: 6f117...79c Helt sant, har nøyaktig samme oppfatning her. Anonymkode: deb75...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #76 Del Skrevet 20. august 2024 Kassettspiller skrev (På 16.8.2024 den 15.21): Dette har ført til at folk ikke tar angst på alvor, fordi begrepene blir brukt feil. Ja, og det viser folks enorme dragning mot å bruke slike begreper om seg selv. Anonymkode: deb75...8fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #77 Del Skrevet 20. august 2024 Fordi mesteparten av barna får denne diagnosen siden foreldrene insisterer på det. Anonymkode: b5044...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #78 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi mesteparten av barna får denne diagnosen siden foreldrene insisterer på det. Anonymkode: b5044...a40 Hvorfor lyver du? Er du litt tilbakestående kanskje? Anonymkode: 08eb4...211 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 20. august 2024 Forfatter #79 Del Skrevet 20. august 2024 monaio skrev (7 timer siden): Er også kritisk, som har vært nevnt av enkelte, dette med at enkelte sier "høres ut som autisme" og "høres ut som adhd" Slik jeg forstår diagnose kritieriene til ASD (ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics (who.int)), er at en den er myntet på folk som sliter med pragmatisk språk (språk i sosial kontekst) og sosial adaptiv atferd. Jeg tenker at hvis en blir for opphengt i at andre følger visse typer nonverbal atferd, at andre følger normer en selv er vant eller tar utgangspunkt i egen "følelses logikk" for å bedømme andre, så blir en fort maladaptiv og fort "for opphengt i regler" og lite sosialt adaptiv. Viktigste for folk med den type diagnose er å fokusere på å være sosialt adaptiv, fremfor å kreve at andre er på en måte en selv er vant til. Det er jo ikke bare det sosiale det går utover, selv om det er en stor del av dette som er i fokus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 20. august 2024 Forfatter #80 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Helt sant, har nøyaktig samme oppfatning her. Anonymkode: deb75...8fb Kassettspiller skrev (På 10.8.2024 den 23.13): Sant at mange overvurderer og feilvurderer. Men autisme er en diagnose med reelle problemer og er man diagnosert så har man oftest vansker knyttet til det. Så forstår ikke hvorfor man tror at diagnoserte autister ikke sliter. Selvdiagnosering har jeg forståelse for at er problematisk. Man får ikke autisme fordi man har noen symptomer. Man må gå igjennom en grundig utredning. Man får ikke diagnosen lett. Når det kommer til andre diagnoser du nevner, så er jeg ikke sikker på hvordan utredningen er eller hvor grundig den er. Noen diagnoser er kanskje lettere å få en diagnose på, men det gjelder ikke autisme. Kommer opp mange ulemper ved å ha en diagnose. Men skjønner at noe kan virke trendy og dermed bli romantisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå