Gå til innhold

Hvorfor mener du at autisme og ADHD er motediagnoser?

Kassettspiller

Anbefalte innlegg

Jeg ser på flere steder på forumet at diagnoser omtales som motediagnoser og at det er vanskelig å forstå hvorfor høytfungerende personer ønsker en diagnose.

Hvorfor mener dere dette?

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de forstår ikke. De tenker at siden flere blir diagnotisert i 2024 så er det en mote greie. Noe som er helt feil. Fakta er at verktøyene og diagnotisering er mye bedre idag enn det var tidligere. Det betyr ikke at det er flere som har adhd i 2024 enn det var i år 2000. Det betyr at vi er blitt flinkere til å oppdage og behandle. Jeg kan virkelig ikke se noen annen grunn til at folk mener det.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (4 minutter siden):

Fordi de forstår ikke. De tenker at siden flere blir diagnotisert i 2024 så er det en mote greie. Noe som er helt feil. Fakta er at verktøyene og diagnotisering er mye bedre idag enn det var tidligere. Det betyr ikke at det er flere som har adhd i 2024 enn det var i år 2000. Det betyr at vi er blitt flinkere til å oppdage og behandle. Jeg kan virkelig ikke se noen annen grunn til at folk mener det.

Det er nettopp det. Men det virker som om noen mener at man får ADHD eller autisme for nesten ingenting i dag. Jeg lurer virkelig på hva de egentlig mener med det...

Og er det ikke bra at folk får den hjelpen de trenger? En diagnose er jo et verktøy for å finne ut hvilken behandling eller tilrettelegging som kan være nødvendig.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp det. Men det virker som om noen mener at man får ADHD eller autisme for nesten ingenting i dag. Jeg lurer virkelig på hva de egentlig mener med det...

Og er det ikke bra at folk får den hjelpen de trenger? En diagnose er jo et verktøy for å finne ut hvilken behandling eller tilrettelegging som kan være nødvendig.

Jeg tenker at de menneskene som mener det ikke er helt oppegående. Jo,det er kjempe bra at vi oppdager det. Enda fortere kommer det til å oppdages i fremtiden også. Vi blir bare flinkere og flinkere til mental helse.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at de menneskene som mener det ikke er helt oppegående. Jo,det er kjempe bra at vi oppdager det. Enda fortere kommer det til å oppdages i fremtiden også. Vi blir bare flinkere og flinkere til mental helse.

Jeg ser på flere autismetråder at folk sliter med å akseptere eller respektere andre fordi de ikke forstår hvordan det er å ha diagnosen.

Kommentarer som 'Det er vanlig', 'Jeg har det også slik, men man har ikke autisme av den grunn', 'Dårlig oppdragelse', og til og med 'Skjerp deg' er vanlige.

Jeg mener at man ikke trenger å forstå alt for å kunne vise respekt og empati.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det har vært veldig mange voksne som blir diagnostisert de siste årene, primært fordi det er mer kunnskap rundt diagnosene. Mange får denne kunnskapen via sosiale medier, meg selv inkludert. Derfor mener folk det er motediagnoser.

Det de ikke vet er at jeg f.eks gikk fra å se noen videoer på tiktok til å få et altoppslukende hyperfokus på autisme. Leste alt, så alle videoer og tilegnet meg enorme mengder kunnskap på temaet i va 6 mnd før jeg ba om utredning, for jo, det var ikke mulig at jeg ikke kom til å få diagnosen.

Ganske riktig ble jeg diagnostisert med uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (høytfungerende autisme) på dps ca 6 mnd etter det igjen.

Vi er mange lost girls som endelig blir tatt på alvor nå :) 

Anonymkode: dbb56...0cb

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi det har vært veldig mange voksne som blir diagnostisert de siste årene, primært fordi det er mer kunnskap rundt diagnosene. Mange får denne kunnskapen via sosiale medier, meg selv inkludert. Derfor mener folk det er motediagnoser.

Det de ikke vet er at jeg f.eks gikk fra å se noen videoer på tiktok til å få et altoppslukende hyperfokus på autisme. Leste alt, så alle videoer og tilegnet meg enorme mengder kunnskap på temaet i va 6 mnd før jeg ba om utredning, for jo, det var ikke mulig at jeg ikke kom til å få diagnosen.

Ganske riktig ble jeg diagnostisert med uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (høytfungerende autisme) på dps ca 6 mnd etter det igjen.

Vi er mange lost girls som endelig blir tatt på alvor nå :) 

Anonymkode: dbb56...0cb

Kvinner med autisme får endelig mer oppmerksomhet og det er bra! Men dessverre har de ofte mer sosialt aksepterte symptomer, noe som gjør at mange ikke ser hvor utfordrende det kan være.

Selv om man er 'høytfungerende', kan man fortsatt oppleve betydelige vansker. Jeg forstår at diagnosen kan virke trendy eller populær, spesielt med fremstillingen på sosiale medier. Det er noe som kan få det til å virke mindre alvorlig enn det faktisk er.

Men hvis man setter seg inn i autisme så ser man at det ikke er en lett diagnose å få. Utredningen er grundig og det er merkelig at noen tviler på at noen personer har en autismediagnose.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor fikk jeg da diagnosen først som 30 åring da ? Det er ikke en enkel diagnose å stille da.

Anonymkode: a19b5...9bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som mener dette, har ikke forståelse for hva man sliter med, og har derfor en dømmende holdning. 

Men hvorfor de har en mening i det hele tatt, over noe som ikke angår dem, er jo underlig. Det må handle om at de selv strever med noe, men opplever at andre får en unnskyldning for å streve, noe de selv ikke har. 

Anonymkode: 5bdc0...fb9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk som mener dette, har ikke forståelse for hva man sliter med, og har derfor en dømmende holdning. 

Men hvorfor de har en mening i det hele tatt, over noe som ikke angår dem, er jo underlig. Det må handle om at de selv strever med noe, men opplever at andre får en unnskyldning for å streve, noe de selv ikke har. 

Skulle skrive det med gåseøyne: "unnskyldning" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke betyr noe fra eller til (ikke for alle, men for mange), å få diagnosen stilt. Ikke egentlig, selv om de fleste finner det for godt å bruke det som en unnskyldning for alt mulig rart som også vi andre, uten diagnose, også sliter med 

Anonymkode: 32a3a...3a3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi det ikke betyr noe fra eller til (ikke for alle, men for mange), å få diagnosen stilt. Ikke egentlig, selv om de fleste finner det for godt å bruke det som en unnskyldning for alt mulig rart som også vi andre, uten diagnose, også sliter med 

Det er jo bare tull. Man får ikke utredning i det offentlige hvis man ikke har så store utfordringer at det preger livet i stor grad og går utover arbeidsevnen.

Anonymkode: ac730...c4e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi det ikke betyr noe fra eller til (ikke for alle, men for mange), å få diagnosen stilt.

Hva vet du om dette?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke egentlig, selv om de fleste finner det for godt å bruke det som en unnskyldning for alt mulig rart som også vi andre, uten diagnose, også sliter med 

Eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mange som ikke har autisme kan og reagere på mange av de samme tingene ja. Helt klart. Men hyppigheten, intensiteten og hvor preget man blir er ofte svært annerledes. Min jente feks blir ikke bare sliten av sosiale sammenkomster, men kan da starte å gråte når vi kommer hjem fra et klassearrangemet. Eller få et panikkanfall når hun går inn i et rom med mange folk. Jeg har fler barn enn gjennomsnittet og en av dem er ei herlig jente med såkalt høytfungerende autisme. Det er så utrolig mye vanskeligere inni hodet hennes enn barn uten autisme. For andre kan hun kanskje fremstå som normal, men de ser jo ikke hva hun sliter med inni hode sitt. Mi får dessuten en frysreaksjon når det blir for mye og slutter å snakke. Dette skjer og når hun gjør ting hun liker også. Hun klarer seg relativt bra, men vi som foreldre ser jo hvor mye hun jobber med seg selv bare for å klare ting som å gå på skolen hver dag. Og dessuten ser ikke andre all den jobben både foreldre og barna med autisme gjør for å få til enkle ting som å gå på skolen, biblioteket, svømmehallen osv. Selv om min har høytfungerende autisme må vi feks legge til 30 min ekstra tid hvis vi skal på et sted barnet ikke er vandt til å være slikat hun får hentet seg litt inn å kan bare sitte på ett sted i denne tiden uten å tenkte på neste ting som skal skje. Disse små forberedelsene vi gjør hele tiden ser jo ikke alle. De ser kanskje bare at vi har vert på tur i Oslo og ser ikke hva vi alle har gjort for å få turen til å gå fint. 

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har møtt sånne som deg. De sier ja min og blir sliten av sosiale settinger. Og det er normalt at barn blir det uten diagnose. Men det er stor forskjell. Det er vanskelig å forklare, men jeg merket med en gang forskjell på barnet med autisme og de uten. Har aldri tenkt tanken engang med de andre barna. Men her var til og med helsestasjonen slik som deg. Vi fikk beskjed om at dette er helt normalt hver hang vi tok opp noe. Men samlet sett var det ikke normalt, og det så de med en gang jeg hadde fått plass på BUP. 

Så vær så snill, du trenger ikke å forstå alt heller. Bare aksepter det. Verken vi foreldre eller de som har autisme skulle trenge å forsvare seg selv mot mennesker som ikke tror på dem. 

All kjærlighet til dere alle ❤️

Anonymkode: 2ab18...8a4

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så vær så snill, du trenger ikke å forstå alt heller. Bare aksepter det. Verken vi foreldre eller de som har autisme skulle trenge å forsvare seg selv mot mennesker som ikke tror på dem. 

Det at folk tror de forstår er nok det som får dem til å dømme og si mye feil. 

Bare se på tråder om autisme i forumet. Folk tror de vet alt og dømmer derifra. 

Takk for at du deler historien om din datter. :papirfly:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (På 9.8.2024 den 20.48):

Jeg ser på flere steder på forumet at diagnoser omtales som motediagnoser og at det er vanskelig å forstå hvorfor høytfungerende personer ønsker en diagnose.

Hvorfor mener dere dette?

Fordi det er det som er "in" blant unge i dag. De samler på bokstaver og diagnosekoder. Ingen er triste eller lei seg, de er deprimert. Det skal til det ekstreme med en gang og snakkes høyt og sammenlignes.. 

Jeg kommenterte noe lignende da jeg gikk på vgs på 90-tallet, allerede da syntes jeg "alle" fikk diagnose dysleksi. Ingen var lengre "bare dårlige lesere som måtte øve" men plutselig skulle alle ha tilrettelegging og ekstratimer.. Dysleksi ble en motediagnose, minste tegn til lese og skrivevansker var PPT der klar for å stemple papirene.. så ble det fibromyalgia som ble motediagnosen: uansett hva du feilte fikk du plutselig denne diagnosen (som forøvrig er bare et sekkebegrep som betyr rett frem: "Vi vet ikke"). Så ble det ME.. så autisme.. så ADHD.. 

Folk ser bare det gode som følger med diagnosene: tilrettelegging, hjelpemidler, ekstra tid,"status" og "morsomme quirks" osv..

Anonymkode: 6f117...79c

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fordi det er det som er "in" blant unge i dag. De samler på bokstaver og diagnosekoder. Ingen er triste eller lei seg, de er deprimert. Det skal til det ekstreme med en gang og snakkes høyt og sammenlignes.. 

Sant at mange overvurderer og feilvurderer. Men autisme er en diagnose med reelle problemer og er man diagnosert så har man oftest vansker knyttet til det. Så forstår ikke hvorfor man tror at diagnoserte autister ikke sliter. Selvdiagnosering har jeg forståelse for at er problematisk. 

Jeg kommenterte noe lignende da jeg gikk på vgs på 90-tallet, allerede da syntes jeg "alle" fikk diagnose dysleksi. Ingen var lengre "bare dårlige lesere som måtte øve" men plutselig skulle alle ha tilrettelegging og ekstratimer.. Dysleksi ble en motediagnose, minste tegn til lese og skrivevansker var PPT der klar for å stemple papirene.. så ble det fibromyalgia som ble motediagnosen: uansett hva du feilte fikk du plutselig denne diagnosen (som forøvrig er bare et sekkebegrep som betyr rett frem: "Vi vet ikke"). Så ble det ME.. så autisme.. så ADHD..

Man får ikke autisme fordi man har noen symptomer. Man må gå igjennom en grundig utredning. Man får ikke diagnosen lett. Når det kommer til andre diagnoser du nevner, så er jeg ikke sikker på hvordan utredningen er eller hvor grundig den er. Noen diagnoser er kanskje lettere å få en diagnose på, men det gjelder ikke autisme. 

Folk ser bare det gode som følger med diagnosene: tilrettelegging, hjelpemidler, ekstra tid,"status" og "morsomme quirks" osv..

Kommer opp mange ulemper ved å ha en diagnose. Men skjønner at noe kan virke trendy og dermed bli romantisert. 

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke er fagfolk kan selvsagt ikke ha en mening om andres diagnoser, da de ikke har den nødvendige kompetansen til å uttale seg om andres diagnoser, det skjønner normalt oppegående mennesker. Hvis du derimot, som en person uten den nødvendige medisinske kompetansen som skal til, sår tvil om andre menneskers diagnoser, er du en person som har bastante meninger om noe du ikke har peiling på.

https://snl.no/Dunning-Kruger-effekten

"Dunning-Kruger effekten beskriver det at folk med lite kunnskap/lave ferdigheter på et område vurderer seg selv urealistisk positivt."

-Dette ser jeg igjen og igjen, jo mindre folk vet, jo mer bastante er de. Spesielt tydelig i trådene som handler om uføre. Jo mindre folk skjønner kompleksiteten rundt det å være ufør, jo mer bastante og høylytte er de. Typen folk som sier "Det er alt for lett å være ufør i Norge i dag", "alt for mange som har vondt i viljen", "vi har oppdratt en generasjon sveklinger", osv. uten å skjønne bæret av systemet eller diagnoser. Jo dummere man er, jo mer bastant er man. Eller omvendt.

Anonymkode: f70c2...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du derimot, som en person uten den nødvendige medisinske kompetansen som skal til, sår tvil om andre menneskers diagnoser, er du en person som har bastante meninger om noe du ikke har peiling på.

Jeg skjønner ikke hvorfor dem har slike meninger. Det kan jo være at dem mener at alt skal diagnoseres uansett hva og mener at det i flere tilfeller er unødvendig. Men dem vet jo ikke om personens sykdomsbilde fullstendig ut og burde ikke si at det er unødvendig.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Typen folk som sier "Det er alt for lett å være ufør i Norge i dag", "alt for mange som har vondt i viljen", "vi har oppdratt en generasjon sveklinger", osv. uten å skjønne bæret av systemet eller diagnoser.

Hvorfor har folk så sterke meninger om uføre når dem ikke leser seg opp?

Skjønner ikke dette jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dem har slike meninger. Det kan jo være at dem mener at alt skal diagnoseres uansett hva og mener at det i flere tilfeller er unødvendig. Men dem vet jo ikke om personens sykdomsbilde fullstendig ut og burde ikke si at det er unødvendig.

Hvorfor har folk så sterke meninger om uføre når dem ikke leser seg opp?

Skjønner ikke dette jeg. 

EKSTREM mangel på selvinnsikt, og overvurdering av egen intelligens.  Det er nesten fascinerende å se på!

"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter." - Winston Churchill .

Anonymkode: f70c2...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...