Gå til innhold

Hvorfor går den hånda så automatisk ned i genseren min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på akkurat 3 år. Sluttet å amme for snart ett år siden. Men siden hun var bitteliten skulle hun alltid ha hånda ned i genseren min. På et tidspunkt (ca 1 år) syns jeg det var ekstremt ubehagelig, og lot henne ikke ta meg på puppen lengre. Hun har kløpet meg så mye i brystvorten, at jeg får en fysisk reaksjon på at hun prøver å ta hånda ned i genseren min. Så nå stopper jeg henne, og lar henne ikke ta den innenfor klærne. 

Men problemet er at dette virker som en "ikke viljestyrt" handling. Selv om jeg stopper hånda hennes over 100 ganger på en dag, så minker det ikke. Og hun gjør det i søvne, og halvsøvne. 

Problemet er: om hun er i halvsøvne så våkner hun om jeg tar hånda hennes bort. Når hun våkner kl 4 på natta og kommer over i min seng, så vil jeg at hun skal sove videre. Men hun klarer heller ikke sove om hun tar hånda helt nedi genseren, da blir hun for opptatt av "fiklinga" og kunne holdt på sånn i halvsøvne i en time. Så det eneste jeg kan gjøre er å holde min hånd fast foran genseråpningen så hun ikke får sin nedi. Om dere skjønner. 

Men hvorfor gjør hun fortsatt dette? Ingenting funker for å få bukt på det. Som sagt, skjer det oftest i søvne og ikke bevisst tilstand. Der er så utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 8b29e...7ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vane, sikkert. Min på tre år vil også gjerne stikke hånden ned i genseren min for å kose hvis jeg har en genser som ikke er helt tett rundt halsen. Beste råd er kanskje å ha høyhalset genser en stund eller en som sitter tett ved halsen?  Jeg har i hvert fall passet på hvilke gensere jeg bruker i situasjoner der jeg helst vil unngå en hånd i genseren 😊

Anonymkode: 036e5...02c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel vane, sikkert. Min på tre år vil også gjerne stikke hånden ned i genseren min for å kose hvis jeg har en genser som ikke er helt tett rundt halsen. Beste råd er kanskje å ha høyhalset genser en stund eller en som sitter tett ved halsen?  Jeg har i hvert fall passet på hvilke gensere jeg bruker i situasjoner der jeg helst vil unngå en hånd i genseren 😊

Anonymkode: 036e5...02c

Hun finner også veien inn i høyhalsede gensere...

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor sover du med en tre-åring? Ta den kampen om egen seng nå, det blir ikke lettere senere. Og det går ikke over av seg selv, heller.

Anonymkode: 50021...0c0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig du allerede har prøvd lignende, men hva skjer hvis du "polstrer" puppene på en slik måte at hun ikke får tak i dem? Slik at selv om hun får hånden inn under genseren, kommer hun ikke til under bh'en eller får tak i brystvorten gjennom bh'en. Gjerne med noe som gir henne litt ubehag å komme borti?Galgenhumoristen i meg ble inspirert av denne bh'en  🙈 😆

Anonymkode: 31fba...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor sover du med en tre-åring? Ta den kampen om egen seng nå, det blir ikke lettere senere. Og det går ikke over av seg selv, heller.

Anonymkode: 50021...0c0

Det ble lettere hos oss. Og det gikk over av seg selv. Barna blir større og skjønner mer, og man kan gjøre ting på en enklere måte enn en kamp.

Til ts

Jeg har en treåring jeg samsover med pga plassmangel og han har en greie med føflekken under armen min som han skal fikle med. Derimot har den blitt sår noen ganger og jeg har tatt på plaster. Da var det gått greit fordi han fikk forklaring. Er det noe spesielt hun fikler med under genseren din kan det være lurt å bruke plaster som forklaring. Si at hun kan heller kose genseren din? Liksom gi henne genseren din ? 

Anonymkode: fec42...d84

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som babyer gjør de det for å stimulere melkeproduksjonen. Og det hender at de bare fortsetter med det da. 

Anonymkode: 99e0c...7a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en på akkurat 3 år. Sluttet å amme for snart ett år siden. Men siden hun var bitteliten skulle hun alltid ha hånda ned i genseren min. På et tidspunkt (ca 1 år) syns jeg det var ekstremt ubehagelig, og lot henne ikke ta meg på puppen lengre. Hun har kløpet meg så mye i brystvorten, at jeg får en fysisk reaksjon på at hun prøver å ta hånda ned i genseren min. Så nå stopper jeg henne, og lar henne ikke ta den innenfor klærne. 

Men problemet er at dette virker som en "ikke viljestyrt" handling. Selv om jeg stopper hånda hennes over 100 ganger på en dag, så minker det ikke. Og hun gjør det i søvne, og halvsøvne. 

Problemet er: om hun er i halvsøvne så våkner hun om jeg tar hånda hennes bort. Når hun våkner kl 4 på natta og kommer over i min seng, så vil jeg at hun skal sove videre. Men hun klarer heller ikke sove om hun tar hånda helt nedi genseren, da blir hun for opptatt av "fiklinga" og kunne holdt på sånn i halvsøvne i en time. Så det eneste jeg kan gjøre er å holde min hånd fast foran genseråpningen så hun ikke får sin nedi. Om dere skjønner. 

Men hvorfor gjør hun fortsatt dette? Ingenting funker for å få bukt på det. Som sagt, skjer det oftest i søvne og ikke bevisst tilstand. Der er så utrolig slitsomt. 

Mitt barn gjorde dette som baby. En arm ned i genseren mens han sov på fanget. Du er jo mammaen hennes og du er trøst og trygghet.

Skrevet

Forstår din frustrasjon!

Har et barn som pga adhd er en del forsinket i utviklingen på noen områder. Hen er kanskje 5ish på utviklingen mtp trygghet og selvstendighet, men er 8 år. Og den hånda vil fortsatt ned i genseren av og til!

Har stoppet den fysisk i "alle år" og forsøkt å forklare på ulikt vis at det er en privat del av kroppen min, og at jeg ikke liker det. Men det er akkurat som en refleks, virker ikke som en bevisst handling... 

Men det blir sjeldnere og sjeldnere, så det vil gi seg.

Anonymkode: ff918...b7e

Skrevet

Har også et barn under 3 som på død og liv skal holde hånden på en føflekk jeg har på den ene armen min. Sluttet å amme for cirka et år siden. Barnet pirker (eller "koser", som barnet selv sier) på føflekken i søvne, akkurat som du beskriver. Barnet er også veldig opptatt av andre føflekker jeg har, men er kun den på armen som blir pirket på. Har selv lurt på om dette er normalt 😅 Foreløpig har jeg ikke gjort noe for å hindre det, med mindre barnet klyper eller klorer slik at jeg får vondt. Men kan bli litt intenst innimellom 😅

Anonymkode: eecda...6bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sånn har mine barn vært også! De sluttet etter hvert da.

Jeg jobber i bhg, og der var det et barn som ofte ville ha handa nedi genseren min når jeg trøstet. Jeg tok bort handa hver gang, men det virker som om det er en slags trygghet? Og veldig ubevisst?

Anonymkode: 9e128...f08

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn har mine barn vært også! De sluttet etter hvert da.

Jeg jobber i bhg, og der var det et barn som ofte ville ha handa nedi genseren min når jeg trøstet. Jeg tok bort handa hver gang, men det virker som om det er en slags trygghet? Og veldig ubevisst?

Anonymkode: 9e128...f08

Kose mamma ♥️

Min også var sånn, men jeg var eksklusiv. Han var aldri på andre damer. 

Skrevet

Sånn har mine vært også. Har brukt stram singlet/sportsbh for å hindre hånden å nå puppen (som jeg også synes var veldig fysisk ubehagelig), men de var store før de sluttet å ta hånda innenfor genseren allikevel 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 20.41):

Vår gjorde det fordi jeg ikke SATTE FOTEN NED tidligere. Jeg skulle ønske jeg sa ifra da han var 1,5. Men neida, lot han dure og holde på til han hadde en så innarbeidet vane at det skjedde sånn som du beskriver. Er blitt en reguleringsgreie for henne, du må finne noe annet hun kan regulere seg med istedenfor. Og aldri la henne få lov! Det er det som gjør at det aldri slutter. VÆR KONSEKVENT.

Anonymkode: 02ac8...961

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...